Конспект уроку з історії України у 7 класі на тему: « Розселення слов’янських племен на території сучасної України»

Про матеріал
Конспект уроку з історії України у 7 класі на тему: "Розселення слов’янських племен на території сучасної України»
Перегляд файлу

 

Відділ  освіти  Яворівської  міської ради Львівської  області

 Залузький заклад загальної середньої освіти  І-ІІ  ступенів   

 

 

 

 

                   

 

         Конспект  уроку

      з  історії  України  у  7  класі 

                       на  тему:

       « Розселення   слов’янських племен

            на території сучасної  України»

                   

 

                              Підготувала:  вчитель  історії

                                                      Залузького ЗЗСО І-ІІ ступенів

                                                     Захар  Галина  Михайлівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема  уроку:      Розселення  слов’янських племен  на території сучасної  України.

 

Цілі  уроку:  сформувати  знання   учнів  про  райони  розселення  східних 

                              слов´ян,  передумови  виникнення  держави,  подати  певні 

                             відомості  про  заснування  м.Києва, життя  та  діяльність 

                             засновника  Києва  та  династії  Києвичів  князя  Кия; вчити

                             працювати  з  різними  видами   історичних  джерел, картою, 

                             аналізувати  факти  і  події,  давати  характеристику  історичним

                             діячам;  виховувати  інтерес  до  вивчення  історії,  історії  своєї 

                             держави  зокрема.

 

  • Обладнання:  Г. Хлібовська, О.Наумчук, М. Крижановська, І. Бурнейко, підручник  “Історія України” 7 клас, настінна  карта,  атласи, контурні  карти,  картини з історії  України, “Повість  минулих  літ”,  різнорівневий  дидактичний  матеріал.

 

Основні  поняття  та  терміни:   літопис,  держава.

 

Основні  дати:  середина У століття  - заснування  м. Києва:

                                   кінець УІІІ- ІХ  століття – формування  політичних  союзів  племен,

                                                      державотворчі  процеси  на  етнічних  землях України

 

Навчальні  форми  та  методи:  робота  в  групах,  робота  в  парах,  ігрові  ситуації,  випереджаюче  завдання,  робота  з  картою,  словникова  робота,  робота з  підручником,  робота  з  історичними  джерелами.

 

Міжпредметні  зв'язки:  українська  література,  всесвітня  історія,  музика.

 

Тип  уроку:       урок  вивчення  нового матеріалу

 

  •                          Структура  уроку

І.  Організаційний  момент.

ІІ.  Актуалізація  опорних  знань  і  умінь  учнів.

ІІІ.  Вивчення  нового  матеріалу       

    1. Розселення  слов´янських  племен  -  предків  українців.

      2. «Повість  минулих  літ” –  літературна  та   історична  пам”ятка

     3.Заснування  м.Києва.  Князь  Кий.

     4.Перші  державні  утворення

       5. Сусіди  східних  слов'ян

ІУ.  Закріплення  та  повторення  вивченого  матеріалу.

У.  Підсумковий  етап

УІ.  Домашнє  завдання

 

                       Хід  уроку

 

І.  Організаційний  момент.

        Оголошення  теми,  мети  уроку,  ознайомлення  із  формами  і  методами  роботи  на  уроці. Поділ  учнів  на  три  групи  за  рівнями  навченості.

        Запис  учнями   теми  і  плану  уроку  у  зошити

 

Вступне  слово  вчителя:                   У  ІХ  ст  внаслідок  тривалого  внутрішнього  розвитку  східнослов”янських  племен  склалась  одна  з  найбільших  держав  Середньовічної  Європи  -  Київська  Русь. Київська  держава  є  колискою  української  народності,  яка  стала  прямим  нащадком  її  культури.  На  міжнародній  арені  Київська  Русь  посіла  свого  часу  одне   з  провідних  місць.  І  тому  на  сьогоднішньому  уроці  ми  з  вами  дізнаємося  як,  де  і  чому  вона  виникла, які  східнослов”янські племена   взяли  участь  в державотворенні,  пригадаємо  дещо  з  історіїї  заснування  Києва, а  одночасно  і   пізнаємо  невідомі  досі  факти.  В  такій  нашій  роботі  ми  будемо  використовувати  різні  методи  та  прийоми,  працюватимемо  з  різними  видами  історичних  джерел.

           На  протязі  уроку   у  нас  буде  працювати  інформаційна  служба

                                                         “ Це  цікаво  знати”

 

ІІ. Актуалізація  опорних  знань  і  вмінь  учнів. 

 

 Вчитель:  перш  ніж  перейти  до  розгляду  нового  матеріалу,  давайте  ще  раз  завітаємо  до  наших  далеких  предків  слов”ян.

                 Вчитель  демонструє   картину “Слов’янське  поселення”

     Поглаяньте  ще  раз  на поселення  давніх  слов”ян: на  узвишші,  біля  водойм,  оточені  частоколом.  Нелегко  туди  потрапити  незнайомцю. Єдина  можливість  -  відчинити  ворота. І  це  ми  спробуємо  зараз зробити. Перепусткою  стане  виконане  завдання.   (додаток  1).

                     Робота  в  групах   “Перепустка   в  слов´янське  поселення”

ЦІЛІ:  активізувати  пізнавальну  діяльність  учнів,  удосконалювати  навики 

           працювати  в  групах.

 

(яка  група  справилася  скоріше,  зачитує  відповіді. Інші  звіряють  або  дописують)

           Отже,  ми  без  проблем   пробралися  в  поселення  слов”ян.   

 

ІІІ. Вивчення  нового  матеріалу.

 

  1. Розселення  слов”янських  племен  -  предків  українців.

 

   Вчитель:      Такі   поселення   східнослов”янських  племен  існували  на  величезній  території  від   Чорного  моря  на  півдні  і  до  Балтійського  моря  на  півночі,  від  Карпатських  гір  на  заході   до  Волги  на  сході.  Історики  відзначають,  що  в    період  УІ – УІІ  ст.  тут  сформувалося  14  союзів  племен.  

                  А  зараз  ми  з”ясуємо  які  вони  мали  назви  і  де  саме  проживали. Попрацюємо  з  писемним  історичним  джерелом   (додаток  2)  таким  чином:

ЦІЛІ:  вчити  здобувати  знання  з  різних  джерел  інформації

І  група  зазначить  на  карті  місця  проживання  цих  союзів  племен (додаток  3)

ІІ  група  попрацює  в  парах  і  заповнять  таблицю “Райони  розселення 

                                                        східних     слов”ян”(додаток  4)

ІІІ  група  знайде  у  цікавому  квадраті  назви  східнслов’янських  племен (додаток  5)   

                                                                                                 

Вчитель: У  наведеному  уривку  згадуються  не  всі східнослов’янські  племена. Попрацюємо  з  підручником  і  доповнимо  цей  перелік.

                    Робота  з  підручником, карат ст.9

ЦІЛІ:  удосконалювати  навики  роботи  з  підручником

 

           2.  “Повість  минулих  літ” –  літературна  та   історична  пам”ятка 

 

 Вчитель: Текст,  з  яким  ви  працювали  -  уривок  з  літопису “Повість  минулих  літ  Нестора-літописця  -  основного  писемного  історичного  джерела  з  історії  Київської   Русі  від  початку  її  заснування.

 

Словникова  робота:  літопис – історичний  твір,  в якому  розповідь  про  події  та  факти  подається  за  роками.

ЦІЛІ:  вчити  розуміти,  пояснювати  та  застосовувати  терміни.

 

 Вчитель:    “Повість  минулих  літ”   - це,  в  першу  чергу, пам”ятка   літератури,  художній  твір, який  надихнув  багатьох  поетів і  письменників  до  творчості.  Оскільки   на  уроках  історії  при  вивченні  теми  “Київська  Русь”  ми  звертатимемось  до  неї  дуже  часто,  то   зараз  ми познайомимось  з  цим  твором  ближче.

          Слово  надамо  вашому  вчителю  української  літератури  -  Масній  Вірі  Михайлівні, яка  розповість  про  “Повість минулих  літ”    як   пам´ятку  літератури.

                            Слово вчителю української літератури  Вірі  Михайлівні   

 

 Вчитель.   Дякуємо  Вірі  Михайлівні.  А  зараз  математична  розминка .  Розв’яжемо  історичну  задачу  (додаток  6).

ЦІЛІ:  удосконалювати навики  розв’язування  історичних  задач.

                                                     Історична  задача

                Літочислення,  що  його  використав  Нестор  у  “Повісті  минулих  літ”,  велося  від  “сотворіння  світу”,  а  не  від  народження  Ісуса  Христа,  тобто  різниця  між  цими  подіями  складала  5508  років.   Найдавніша  дата,  згадана  у  літописі,  була  6360  рік,  а  завершив  він  свою  розповідь  6620  роком.  Визначити  хронологічні  рамки  подій,  описаних  Нестором  у літописі.

 

3.    Заснування  м. Києва.    Князь  Кий.

 

                                  Звучить  мелодія пісні  про  Київ.. 

Вчитель:     - Чому  Київ  одержав  таку  назву?

  • Яка  легенда  розповідає  нам  про  це?

 

          Вчитель  звертає  увагу  учнів,  що  це  літописна  легенда, зафіксова  в Давньоруському   літописі  (додаток  7)

           Завдання :  позначити  на  контурній  карті  Київ

ЦІЛІ:  вчити  працювати  з  контурною  картою.

 

Вчитель:  - Яким  словом  у літописі  названо  поселення  Київ? ( городок)

     Слово  надаємо  нашій  інформаційній  службі    “ Це  цікаво  знати” (додаток 8)

ЦІЛІ: поглиблювати  знання  учнів  з  історії

 

 Вчитель:  Отже,  згідно  із  літописами   Кий  був  полянським князем,  що  започаткував  династію  Києвичів  і  правив  у кінці У – початку  УІ  ст.

 

   -  Чи  можемо  ми  довіряти  правдоподібності  фактів,  що  зазначені  тут? 

 

Вчитель:  Спочатку  його  резиденція  була  розташована  на  Замковій  горі  на  березі  струмка  Киянка  біля  Подолу.  Свідоцтвом  того,  що  Київ  виник  саме  у  цей  час,  є  знайдені  тут  археологами  візантійські  монети імператора  Анастасія (491 – 518рр)  та  Юстиніана  (527-565 рр).  Згодом  Кий  спорудив  укріплене  городище  на  Старокиївській  горі  на високому  березі  Дніпра.  Рештки  фортеці  У – УІ  ст.,  оточеної валом  і  ровом, було  знайдено археологами  на  Старокиївській  горі  в 1908 р.       Згадки  про  будівництво  м.Києва (Куара)  у  країні  полян (палуні)  містяться  у  вірменській  хроніці   УІІІст.        

             А  зараз  довідаємось  про часи князя  Кия,  його  життя  і правління більше  і  з  його  ж  уст.   Він  сьогодні  завітав  до  нас  на урок.  Але  прошу  вислухати  його  уважно,  бо  він  розповість  нам  дуже  важливі,  з  точки  зору  історії,  факти  і  ви  повинні  будете  виконати  певне  завдання.

 

             Робота  в  групах  за  завданнями:

             І -  прослухавши  розповідь  заповнити  таблицю (додаток  9)

           ІІ – дати  відповіді  на  запитання ( кожен   по  одному) (додаток 10)

          ІІІ -   реставратор  (по  парах) (додаток 11)

         

                                 Рольова  гра   «Князь  Кий» (Додаток 12)

ЦІЛІ: вчити  здобувати  знання  з  різних  джерел  інформації.

 

            Моя  родина  належала  до  хорватської політичної  верхівки  мене  виховували  в  такому  дусі,  що  рано  чи   пізно  мені  доведеться  стати  зверхником  свого  народу.  У  десятирічному  віці  мене  було  відправлено  до  Ковстантинополя,  щоб  виховувався при  імператорському  дворі.  Я  мав  змогу  спостерігати  політичну  боротьбу  тих  часів:  повстання,  змови,  таємні  вбивства.

          У  другій  чверті  УІІ  ст  я  отримав  владу  від  сварського  кагана  (племінногог  вождя)  і  розпочав  готувати  повстання  проти  нього.  Повстання  відбулося  у  635  році  і  закінчилося  успішно.

          На  той  час  я  мав  сильну    і  хоробру  дружину,  з  якою  тривалий  час  служив  візантійському  імператору,  оберігаючи  кордони  імперії  по  Дунаю.

         Осередком    моїх  володінь.  Стала  Середня  Наддіпрянщина.  Тут.  Поблизу  злиття  річок  Прип”яті  та  Десни,  я  заклав свою  столицю,  щоб  з  часом  перетворити  на  центр  сильної  держави.  Адже  вибір  місця  надзвичайно  вдалий. Київ  став  міцним  ключем  до  Верхньої  Наддніпрянщини,  ніби  замикаючи  водні  шляхи  вздовж  вамого  Дніпра,  а  також  прип”яті  та  Десни.  Це  робить  моє  місто  природнім  центром  цілої  Східної  Європи.

 

                    Робота  учнів  над завданнями  і  їх  перевірка.

                     4. Перші  державні  утворення

 

           Репродуктивна  бесіда:  Отже,  ми  побували  з  вами  у   землі полян,  зустрілися  з  князем  Києм.   Це  був  той  час,  коли  у  сх.ідних  слов”ян  розкладалися  родоплемінні  відносини  і  поступово  утворювалися  нові  територіальні  об”єднання  -  князівства, які  мали  свої  центри  - городи,   на  чолі  яких  стояли  князі. Князі  поступово формують  приватну власність  ( землю,  знаряддя  праці),  яка  була  основою  для спадковості  влади.

 

 Вчитель:    Слово  знову  надаємо  нашій  інформаційній  службі

                                                                                “ Це  цікаво  знати” (додаток 13)

ЦІЛІ: поглиблювати  знання  учнів  з  історії                               

 

 Вчитель:  Таким  чином  склалися  реальні  політичні  передумови  для  утворення  першої  східнослов’янської  держави  Київська  Русь.

  Словникова  робота:   Держава    політичне  утворення, яке,  спираючись  на  органи  влади  й  закони, обов’язкові  для  всього  населення,  регулює  життя  суспільства,  зберігає  його  цілісність,  забезпечує  розвиток,  захищає  від  зовнішнього  ворога.

ЦІЛІ:  вчити  розуміти,  пояснювати  та  застосовувати  терміни.

 

    Вчитель  пояснює  термін  «держава»  методом  аналогії  із  грою  у футбол

 

Вчитель:  -Чому  держава  схвдних слов’ян  мала  назву  “Київська”?

  • А  чому  “Русь”?

Які  ще  є  варіанти,  ми дізнаємося з  підручника

        Робота з підручником  [ 4, 12]

ЦІЛІ:  удосконалювати  навики  роботи  з  підручником

 

                                5. Сусіди  східних  слов'ян

 

 Вчитель: - Хто  був  сусідами  східних  слов’ян? 

                              Робота  з  картою  настінною,  картою  підручника  (сторінка  9)

ЦІЛІ:  вчити  працювати  з  картою

 

  • ІУ.  Закріплення  та  повторення  вивченого

 

            Скласти  запитання  до  слів  кросворду   (додаток  14)

 

 

 

2 л

 

 

1 д

н

і

п

р

о

е

 

т

 

р

о

3 к

4 К

ж

6п

о

л

я

н

и

5 х

о

р

в

а

т

и

 

я

й

 

в

 

с

з

 

 

а

 

7 Р

у

с

ь

 

У.  Підсумковий  етап.

 

             Учитель  відзначає  моменти,  на  які  треба  звернути   увагу   при  аналізі  фактів  і  подій,  роботі  з  різними   джерелами  інформації.  Аналізує  активність учнів  на  уроці,  виставляє  оцінки.

 

УІ. Домашнє  завдання.

 

  • Опрацювати  §1  підручника.
  •   Заповнити  контурну  карту   “Райони  розселення  східних  словян”
  • З  додаткової    літератури   підготувати повідомлення  про  версії  походження  назви  лержави “Русь”    ( за бажанням)
  • Завдання  окремим  учням:    В   час,  як  засновувалося  м. Київ,  що стало  в  майбутньому  центром  держави    сідних  слов´ян,  які  події  розгорталися  в  світі?”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                Додаток  1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                Додаток  2

 

   …   Також  ті  слов”яни  прийшли  й  сіли  по  Дніпру  і  назвалися  полянами,  а  інші  -  древлянами,  тому  що  вони  оселилися  в  лісах,  ще інші  сіли  між  Прип”яттю  і  Двіною  і  назвалися  дреговичами,  а  інші  сіли  на  Двіні  і  назвалися  полочанами,  від  річки,  яка  впадає  в  Двіну  і  має  назву  Полота.  Ті  ж  слов”яни,  які  поселилися  біля  озера  Ільменя,  назвалися  своїм  іменем  -  словенами,  і  збудували  місто,  і  нарекли  його  Новгородом.  А  інші  сіли  на  Десні,  і  на  Сеймі,  і   на  Сулі  і  найменувалися  сіверянами.  Так  розселився  слов”янський  народ…

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                Додаток  4                                                                                                                    

 

Заповнити  таблицю

 

                

                       Райони  розселення  східних  слов”ян

  Назви  племен

               Райони  розселення

 

 

 

По  Дніпру

 

 

 

В  лісах  на  північ  від  полян

 

 

 

Між  Прип”яттю  і  Двіною

 

 

 

На  Двіні  вздовж  річки Полота

 

 

 

Біля  озера  Ільменя

 

 

 

На  Десні,  Сеймі  і  Сулі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                          

 

                                                                                                                                Додаток  5

 

д

с

т

и

в

е

р

ц

і

у

м

в

п

о

л

я

н

и

у

в

с

а

в

о

л

и

н

я

н

и

х

о

з

а

р

в

с

а

д

у

л

і

б

и

к

с

л

а

в

о

г

п

р

а

д

и

м

и

ч

і

н

р

и

в

и

ч

і

к

і

у

л

и

ч

і

т

 

 

                                                                                                                            Додаток  6

 

                                                   ІСТОРИЧНА  ЗАДАЧА

                Літочислення,  що  його  використав  Нестор  у  “Повісті  минулих  літ”,  велося  від  “сотворіння  світу”,  а  не  від  народження  Ісуса  Христа,  тобто  різниця  між  цими  подіями  складала  5508  років.   Найдавніша  дата,  згадана  у  літописі,  була  6360  рік,  а  завершив  він  свою  розповідь  6620  роком.  Визначити  хронологічні  рамки  подій,  описаних  Нестором  у літописі.

 

 

 

 

                                                                                                                            Додаток  7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                            Додаток  8

 

                           Інформаційна  служба  “ Це  цікаво  знати”

 

          Назва  “город”походить  від  огороджених  валом  або  частоколом,  ровом  населених  пунктів.  В  Україні  існує  багато  старих  міст,  які  мають  коренем  слово  “город” :  Городище,  Вишгород,  Ужгород  та  ін. За  князівських  часів  город  складався  з  двох  частин:  внутрішньої  на  високому  місці (дитинець),  де  жив  князь  і його  оточення,  та  зовнішньої (окольний  город),  де  мешкали  ремісники  та  торговці.

 

 

                                                                                                                            Додаток  9

 

                           Політична  діяльність князя  Кия

 

 

Зовнішня

         політика

 

 

 

 

 

 

 

Внутрішня 

         політика

 

 

 

 

 

 

  Результати

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                            Додаток  10

                       

             Запитання  за  розповіддю   князя  Кия

                         (кожному  учневі  по одному)

 

  • Якого  походження  був  князь  Кий?

 

  • Де  здобув  освіту?

 

  • З  якими  країнами  мав відносини  князь  Кий ?

 

  • Як  князь  Кий  пояснює  те,  що  саме  Середнє  Наддніпров”я  вибрав  для  заснування  міста?

 

  • Хто  підтримував  князя  у  його  діяльності?

 

  • У  чому  проявилася  боротьба  князя  Кия   проти  зовнішніх  ворогів?

 

 

 

                                                                                                                             Додаток  11

                                   Реставратор

 

                Родина  князя  Кия  належала  до   ( хорватської,  словянської)    верхівки  і  він  рано  чи  пізно  мусів  стати  ( князем,  пророком)  свого народу.

    У  ( 20-річному,  10-річному ) віці  його  віддали  на  виховання  до (Константинополя, Києва).

           Князь  Кий  підготував   у  (  другій  чверті  УІІ,  другій  чверті 

УІІІ  ст)   повстання  проти  сварського  кагана,  яке  закінчилося

 (  успішно,  поразкою).

     Головним  осередком  володінь  князя  Кия  стала  (Середня  Наддніпрянщина,   ціла  Східна  Європа).

 

 

 

 

                                                                                                                            Додаток  12

 

                                                     Рольова  гра   «Князь  Кий»

 

             Моя  родина  належала  до  хорватської політичної  верхівки  мене  виховували  в  такому  дусі,  що  рано  чи   пізно  мені  доведеться  стати  зверхником  свого  народу.  У  десятирічному  віці  мене  було  відправлено  до  Ковстантинополя,  щоб  виховувався при  імператорському  дворі.  Я  мав  змогу  спостерігати  політичну  боротьбу  тих  часів:  повстання,  змови,  таємні  вбивства.

          У  другій  чверті  УІІ  ст  я  отримав  владу  від  сварського  кагана  (племінногог  вождя)  і  розпочав  готувати  повстання  проти  нього.  Повстання  відбулося  у  635  році  і  закінчилося  успішно.

          На  той  час  я  мав  сильну    і  хоробру  дружину,  з  якою  тривалий  час  служив  візантійському  імператору,  оберігаючи  кордони  імперії  по  Дунаю.

         Осередком    моїх  володінь.  Стала  Середня  Наддіпрянщина.  Тут.  Поблизу  злиття  річок  Прип”яті  та  Десни,  я  заклав свою  столицю,  щоб  з  часом  перетворити  на  центр  сильної  держави.  Адже  вибір  місця  надзвичайно  вдалий. Київ  став  міцним  ключем  до  Верхньої  Наддніпрянщини,  ніби  замикаючи  водні  шляхи  вздовж  вамого  Дніпра,  а  також  прип”яті  та  Десни.  Це  робить  моє  місто  природнім  центром  цілої  Східної  Європи.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                            Додаток  13

 

                        Інформаційна  служба  “ Це  цікаво  знати”

 

 

             У  часи  Київської   Русі  князь  був  правителем  князівства,  вождем  війська.  Пізніше  це  слово  набуло  інших  значень.  Так,  у  ХУІІІ  ст  князь  -  дарований  царем   або  королем   чи  спадковий  титул.   У  народі  князем  називали  молодого,  нареченого. А  образне  значення  слова  “князь”  -  це  людина  високої  гідності,  честі,  правдивості.

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                           Додаток  14

 

                        Скласти  запитання  до  слів  кросворду  

 

 

 

2 л

 

 

1 д

н

і

п

р

о

е

 

т

 

р

о

3 к

4К

ж

6 п

о

л

я

н

и

5 х

о

р

в

а

т

и

 

я

й

 

в

 

с

з

 

 

а

 

7Р

у

с

ь

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Школа Олена
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Історія України 7 клас (Гупан Н.М., Смагін І.І., Пометун О.І.)
Додано
23 лютого 2022
Переглядів
3375
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку