КОНСПЕКТ УРОКУ З ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ 4 КЛАС ІВАН ФРАНКО " ЛИСИЧКА ТА РАК"

Про матеріал

ДАНИЙ МАТЕРІАЛ ДОПОМОЖЕ ВЧИТЕЛЮ ОЗНАЙОМИТИ УЧНІВ З ЖИТТЄВИМ ТА ТВОРЧИМ ШЛЯХОМ І. ФРАНКА ТА КАЗКОЮ " ЛИСИЧКА ТА РАК"

Перегляд файлу

Тема: І. Франко «Лисичка  і  Рак». Прислів*я.

Мета: сформувати в учнів уявлення  про літературні казки, зацікавити дітей  їхнім читанням; ознайомити із казкою І. Франка ;  формували  в дітей вміння аналізувати прочитане, складати власні висловлювання; формувати навички виразного читання, вміння голосом передавати думки і стан кожного персонажа; вчити усвідомлено переказувати зміст твору; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати зв’язне мовлення;виховувати толерантність, терпимість у ставленні до слабших за себе, шанобливе ставлення один до одного.

Обладнання:портрет І. Франка, збірки його творів, малюнки лисиці та рака, аудіо казка І. Я. Франко «Лисичка  і Рак»(https://youtu.be/6fGesxifXX0 ), шість капелюшків, картки із завданнями, лего «Шість цеглинок» .

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Мовленнєва розминка Робота над сугестивною поезією.

Я – сонце…

Сонце світить на добрих і злих.

Я – лелека…

Де лелека водиться, там щастя родиться.

Я – слово…

Слово до слова зложиться мова.

Я - калина…

Без верби і калини нема України. (А.Степаненко

 

2. Читання анаграми

ВІРБАКОН — барвінок

АКЛАНИ — калина

ТРІВЕ — вітер

БЕВАР — верба

Яке слово «зайве»? (Вітер)

— Чому? (Тому, що барвінок, калина, верба — це рослини, а вітер — це явище неживої природи.)

— Що вам відомо про ці рослини? (Вони є народними символами України.)

 

IІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми і мети уроку

Пройдіть лабіринтом, прочитайте прислів’я, яке склав народ.

(Казка — вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій.)

— Які ж бувають казки? (Народні, літературні.)

ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

1. Вступна бесіда

Вікторина «З якої казки?»

1) Кличе дід бабу Марушку:: «Ходи бабуню, не лежи, ріпку вирвати поможи . («Ріпка»)

2) Ото дурень той Бурко !Він десь бігає, язик висолопивши, та ковбасу шукає. («Мурко й Бурко»)

3) Дзьоб-дзьоб у горнятко та їсть собі шматочок за шматочком, поки все не виїв.(«Лисичка і Журавель»)

 

- Що об’єднує ці казки? (Вони літературні. Їх написав  І.Франко)

- А хочете познайомитися з новою казкою І.Я. Франка? (Так.)

Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом Івана  Франка  ( виступ  учениці )

Іван Франко  народився  в  с.Нагуєвичі  Львівської  області   Мама  називала  його  . Ясьо .Ріс хлопчик працьовитим, товариським. Він залюбки допомагав батькам по господарству, любив  природу. Вчитися йому було легко, він був здібним, мав надзвичайну пам’ять. За 10 днів він навчився читати.  І.Я.Франко  любив  писати   Для дітей . Він писав оповідання, вірші і опублікував збірку казок під назвою „Коли ще звірі говорили”.

Робота  на  казкою « Лисичка  та  рак»

 -Прослухайте  казку  та  скажіть, хто  головні  герої  казки  . (Слухання казки).

2. читання казки  учням                            

2. Фізкультхвилинка.\

3. Словникова робота

Глузувати – насміхатися,кепкувати, осміювати.

Побилися об заклад - посперечалися, з кимось посперечатися.

 

 

Читання стовпчиків слів (добір  синонімів  до поданих  слів )

 

Здибалися    зустрілася

Либонь             йде               

Позирав         відкрила 

роззявила                мабуть

забарилася         поглядав

чимчикує              запізнилася 

4. Гра «Рибки». Самостійне мовчазне читання казки учнями

 

Вибіркове  читання 

-          Знайди  в  тексті  та  зачитай   , якою  була  поведінка    Лисички, коли  вона  побачила   Рака.

-          Прочитай  , про  що  домовилися  Рак  та  лисичка

-          Прочитай , як  відбувалися  перегони - 

-          Як Раку вдалося «випередити Лисицю

-          Знайди і  зачитай  зачин  казки

-          Знайди  та  зачитай  кінцівку  казки

Характеристика  персонажів 

Як ви гадаєте, Рак — позитивний чи негативний персонаж?

— Чому він обдурив Лисичку?

Визначте риси характеру персонажів,  вставивши потрібні закінчення.  ( Колективно)

 

                                         злодійкуват…

                                       довірлив…

                                       х итр…

       Лисиця                   брехлив…                              Рак

                                        кмітлив…

                                        запальн…

                                         нечемн…

 

— Визначте тему казки (коротко, одним реченням, розкажіть, про що в ній ідеться).

— Як ви гадаєте, Рак — позитивний чи негативний персонаж?

— Чому  Рак обдурив Лисичку?

            Хто автор  казки  ?

            - Чому  навчає казка ?

-

 

5. Аналіз змісту казки з елементами критичного мислення.

Учні об’єднуються в шість команд, кожна команда  отримує завдання - карточку і відповідний капелюшок. Після обговорення команди по черзі відповідають на запитання;

Білий капелюшок: Хто є дійовими особами казки? Де і якої пори року відбуваються події? З яким наміром Лисичка і Рак починали перегони?

Червоний капелюшок: З яких частин складається казка? Знайдіть і прочитайте речення , що є зачином. Знайдіть і прочитайте кінцівку.

Жовтий капелюшок: Чим сподобалась казка? Як можна охарактеризувати Лисичку, Рака?

Чорний капелюшок: Чим обурили вас вчинки лисички

 

Зелений капелюшок: Подивіться на ілюстрацію казки. Кого художник зобразив? Які кольори використав?

Синій капелюшок: Чому автор дав таку назву казці? Що в ній схвалюється , а що засуджується? Яка головна думка?

7. Робота в парі .

Читання казки за особами.

VІ. Підсумок уроку

Гра з лего. Діти беруть в руки червону і зелену цеглинки та піднімають червону коли риса належить Лисичці, а зелену – коли Раку.

Нечемність, високомірність, кмітливість, хвалькуватість, розум, пихатість, впевненість.

— Яку казку читали на уроці? До якої групи казок можна її віднести?

— Чого нас навчає ця казка?

VІІ . Домашнє завдання

Читати казку  ( репродуктивний рівень); знайти і прочитати казку «Лисичка і Рак» Наталі Забіли, визначити спільне і відмінне з казкою Івана Франка (творчий рівень).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Десь жила собі лисичка,

тим відома між звірят,

що була у неї звичка

глузувать з усіх підряд.

Глузувала із сороки,

що у неї білі боки.

Насміхалася з жука –

в нього роги, як в бика.

А ведмідь, мовляв, незграба,

а кабан – гладкий, як жаба,

а у зайця – куций хвіст,

а їжак – малий на зріст,

у кози – негарні роги,

а у чаплі – довгі ноги,

а сова – сліпа удень,

і усі – дурні як пень.

– А сама я гарна, ловка,

славлюсь я на всі ліси.

Хвіст у мене – наче з шовку,

незрівнянної краси.

Я швидка, метка, розумна,

у палаці б жить мені!

А на вас – дивитись сумно,

простачки непоказні!..

Вихвалялася без міри

та лисиця кожну мить –

аж в усьому лісі звірі

вже не знали, що й робить!

Хоч би хто набрався духу,

щоб покласти край цьому,

щоб провчити цю хвастуху

й добре висміять саму!

Якось вийшла ця лисиця

прогулятися в байрак.

Раптом бачить: по травиці

до струмочка лізе рак.

 

От вона до нього скаче

й починає глузувать:

– Ех ти, раче-небораче,

тільки й вмієш рачкувать!

Рак на це, підвівши клешні,

каже: – Не займай мене!

Ще побачать всі тутешні,

хто кого пережене.

А лисиця знов сміється:

– От розвага для звірят!

Ну й змагання розпочнеться:

я – вперед, а ти – назад!

– Я готовий до змагання! –

рак відказує не в жарт. –

В цьому ж місці завтра зрання

разом вийдемо на старт!

Тут почули цю розмову

метушливі горобці

і негайно слово в слово

рознесли в усі кінці.

Збіглись звірі до байраку,

в лісі гомін шелестить:

– Та невже ж старому раку

перегнати пощастить?!

Кожен лізе, де видніше,

дехто б’ється об заклад,

а ведмідь умови пише,

щоб змаганню дати лад:

«Бігти з пагорка до мосту,

по мосту через струмок,

а тоді на гору просто,

де стоїть ото пеньок».

Дзвонить білочка у дзвоник.

Все затихло, й під кінець

сірий зайчик – майстер гонок –

підіймає прапорець.

 

– Приготуйсь! Команду слухай!Лисиця та рак

Починаймо! Раз, два, три!.. –

І лисиця тут щодуху

вмить помчалася з гори.

Мчить, мов лине над землею,

до струмочка!.. Через міст!..

І не зна, що рак клешнею

учепився їй за хвіст!

Ось пеньок!.. Аж дух спинився...

Круть хвостом на всім скаку! –

Рак одразу відчепився

і сидить вже на пеньку!

– Ти вже тут?.. – руда говорить,

ледве стримуючи злість,

та мерщій назад, під гору!

Ну, а рак – ізнов за хвіст!

Прибігає... Поруч з нею –

глядь! – і рак уже сидить,

ще й грозиться їй клешнею,

перед натовпом ганьбить.

– Що, – питає всім на втіху, –

будеш рака поважать?! –

Глядачі кругом від сміху

просто покотом лежать.

Аж гарчить лиса від злоби:

– Нумо знову, якщо так!

В другий раз догнати спробуй!

– Хоч у третій! – каже рак.

Вслід лисиці знову лине

регіт, оплески і свист,

а вона ні на хвилину

не оглянеться на хвіст!

Вдруге, втретє і вчетверте!..

І до того гра дійшла,

що лисиця напівмертва

впала й ноги простягла.

 

– Щоб тепер не насміхалась,

так і треба! – каже рак.

І веселий сміх та галас

розляглись на весь байрак.

 

Лисиця  та  Рак                                           Н. Забіла

 

doc
До підручника
Літературне читання 4 клас (Чумарна М. І.)
Додано
28 січня
Переглядів
538
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку