Мета:
- формування предметних компетентностей : познайомити з життям і творчістю датського письменника Г.К.Андерсена; продемонструвати розмаїття його казок, пригадати найвідоміші з них; зацікавити його творами; розвивати мовлення, творчу уяву.
- формування ключових компетентностей :
Тема. Життя і творчість Ганса Крістіана Андерсена. Позитивні і негативні персонажі.
Мета:
- формування предметних компетентностей : познайомити з життям і творчістю датського письменника Г.К.Андерсена; продемонструвати розмаїття його казок, пригадати найвідоміші з них; зацікавити його творами; розвивати мовлення, творчу уяву.
- формування ключових компетентностей :
уміння вчитися: формувати вміння висловлювати рефлексивні та оцінні судження, моделювати і прогнозувати в межах певного завдання;
комунікативної: навчати співпрацювати в парі, групі, колективі;
громадянської: виховувати доброту, повагу до людей, цілеспрямованість, почуття прекрасного.
Матеріал до уроку : Г. К. Андерсен «Гидке каченя» (Скорочено)
Обладнання: портрет письменника, збірки казок Андерсена, ілюстрації до творів.
Хід уроку
І. Вступна частина.
1. Організаційний момент.
Продзвенів дзвінок.
Ми розпочинаємо наш урок.
Допитливі в класі діти
Про все хочуть знати на світі.
З добрим ранком!
Розпочато день.
Першим ділом женемо лінь.
На уроці не нудьгувати,
А працювати і читати!
2. Артикуляційні вправи.
1) Робота із скоромовкою.
У ставку гуськом стоять
Гусенята й гуска.
Гусенята плюскотять,
Гуска носом плюска.
2) Робота над чистомовкою.
Ла-ла-ла — качечка у своєму гнізді була.
Ла-ла-ла — вона качаток своїх висиджувала.
Ся-ся-ся — ось передостаннє на білий світ з’явилося.
Ся-ся-ся — а з великого яйця дитя пізніше вилупилося.
3. Перевірка домашнього завдання.
ІІ. Основна частина.
1. Етап до текстової діяльності.
1) Повідомлення теми уроку.
( Ганс Крістіан Андерсен)
— Наша подорож чарівною країною казок триває: на цьому уроці ми завітаємо в гості до людини, яка має титул Короля Казок. Таке звання (неофіційне, звичайно, але не менш почесне) було у Ганса Крістіана Андерсена. Сьогодні в нас є чудова нагода познайомитися більше з його життям, з його яскравою особистістю та пригадати найвідоміші казки Андерсена.
2) Опрацювання біографічної довідки.
Ганс Крістіан Андерсен народився в Оденсе — місті на данському острові Фюн. Його батько був бідним швецем, мати Ганна Марі Андерсдаттер — прачкою (вона походила з бідної сім'ї, в дитинстві мусила жебракувати, її поховали на кладовищі для бідних).
У Данії існує легенда про королівське походження Андерсена, бо в ранній біографії він писав, що в дитинстві грався з принцом Фрітсом, згодом — королем Фредеріком VII, і у нього не було друзів серед вуличних хлопчаків — лише принц. Дружба Андерсена з принцом Фрітсом, згідно з фантазією Андерсена, тривала і в дорослому віці, до самої смерті Фрітса. За винятком родичів, нібито лише Андерсен був допущений до труни покійного. Причиною цієї фантазії були розповіді батька Ганса Крістіана про те, що він нібито є родичем короля.
У ранньому дитинстві Ганс Крістіан був замкнутим хлопчиком з великими блакитними очима. Він сидів у кутку і займався своєю улюбленою грою — ляльковим театром. Це захоплення він зберіг і в юності.
З дитинства майбутній письменник виявляв схильність до мріяння і письменництва, часто влаштовував імпровізовані домашні спектаклі, що викликали сміх і знущання дітей. У 1816 помер батько Ганса Крістіана і хлопчикові довелося самому заробляти собі на прожиття.
Протягом року в Копенгагені Ганс Крістіан намагався потрапити в театр. Завдяки чудовому сопрано і його проханням, а також із жалю, Ганс Крістіан, незважаючи на не ефектну зовнішність, був прийнятий у Королівський театр, де грав другорядні ролі. Але із часом його все менше і менше задіювали у виставах, а потім почалася вікова ломка голосу, і він був звільнений. Колеги із театру говорили йому, що вважають Андерсена поетом. Сприйнявши цю пропозицію близько до серця, він починає писати.
Андерсен ніколи не був одружений і не мав дітей.
З 1835 друкує казки, яких за 40 років написав 156. У цьому жанрі найповніше виявився художній талант Андерсена. Казки Андерсена тісно пов’язані з фольклором, дуже динамічні, в них багато гумору, фантастика поєднана з реальним життям; багато казок є гострою соціальною сатирою («Нове вбрання короля», «Соловей», «Кожному — своє місце», «Свині», «Слимак і кущ троянди», «Дюймовочка»). Жорстоким грошолюбам у казках протистоять прості бідні люди, що їх Андерсен наділяє найблагороднішими моральними рисами і якостями («Стійкий олов’яний солдатик», «Кресало», «Русалонька», «Дівчинка з сірниками», «Снігова королева»). Казки Андерсена пройняті соціальним оптимізмом і щирою вірою в краще майбутнє людства.
Літом 1872 Андерсен упав з ліжка і сильно побився. Він так і не одужав після цієї травми, але прожив до 4 серпня 1875.
На час своєї смерті Андерсон уже здобув світову славу. Він отримував стипендію від данського уряду як «національна гордість». Уже до смерті казкаря розпочалося планування встановлення йому пам'ятника, який зараз стоїть на площі перед ратушею у Копенгагені.
- Діти, а які казки знаєте цього автора?
( Розгляд виставки книг Г.К. Андерсена).
2. Етап підготовки учнів до сприймання змісту тексту.
1). Робота над заголовком тексту.
Гра « Передбачення»
- Як ви вважаєте, про що може йтися в цій казці?
3. Етап первинного сприймання змісту тексту учнями.
1) Виразне читання І частини казки. Починає вчитель, продовжують діти, які гарно читають.
2) Словникова робота.
А) Вправа для розширення кута зору.
Хоч
Хутір
Милість
Незграбно
Пригнічував
Найвидатніша
Стрибнула
Потвора
Галас
Неї
Б) Пояснення значення слів.
Хутір – відокремлене селянське господарство разом із садибою власника.
Милість – доброзичливе, привітне ставлення до когось.
Селезень – самець качки, качур.
4. Етап поглибленого смислового й структурного аналізу тексту.
1) Самостійне мовчазне читання тексту
2) Гра « Пошуковці»
- Знайдіть у тексті речення, що будуть відповідати на запитання.
- Де народилися каченята?
- Які настанови дала дітям перед походом на пташине подвір'я?
- Як пташине подвір'я прийняло гидке каченя?
- Як мати його захищала?
- Чому гидке каченя вирішило втекти?
3) Робота в групах. Вправа « Ланцюжок подій».
- Хто , на вашу думку, є головним героєм казки?
4) Вправи на розвиток швидкості читання.
- Знайти і прочитати у частині описи.(Опис старого хутора, пташиного подвір'я ).
- Знайти і прочитати міркування.
5) Переказ частини із творчим завданням.
- Перекажіть частину від імені мами-качки.
6) Висновки.
- Які риси характеру гидкого каченяти виявила його мати?
- Вчинки яких дійових осіб свідчать про їхню жорстокість?
ІІІ. Заключна частина.
1) Підсумок уроку. Рефлексія.
Вправа «Незавершене речення».
Сьогодні урок навчив мене…
Найцікавішим завданням було на уроці…
2. Інструктаж з виконання домашнього завдання.
- Навчитися переказувати І частину казки Г.К.Андерсена «Гидке качення».