Конспект уроку з математики 5 клас на тему "Роль міста в Україні. Відсоток. Знаходження відсотка від числа та числа за його відсотком"

Про матеріал
Тип уроку: комбінований (урок-подорож по місту Кривий Ріг з використанням діджитал-інструментів)
Перегляд файлу

Математика. 5 клас         

Тема уроку: Роль міста в Україні. Відсоток. Знаходження відсотка від числа та числа за його відсотком.

Освітньо – виховні завдання теми: створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність.

Навчальна мета: удосконалити в учнів вміння відтворювати зміст вивчених правил та застосовувати їх до розв'язування задач.

Розвиваюча мета: розвивати логічне мислення, активізувати увагу, розвивати культуру математичного мовлення, пам'ять.

Виховна мета: виховувати вміння і навички міркування, самостійність, інтерес до предмета, впевненість у собі, допомогти учням усвідомити гордість за своє місто, сприяти інтересу до історичних пам’яток міста Кривий Ріг, виховувати патріотичне ставлення до міста та зрозуміти його роль для України.

Міжпредметні зв’язки: з географією, біологією, хімією, статистикою.

Тип уроку: комбінований (урок-подорож).

Обладнання: підручник «Математика 5 клас» А.Г.Мерзляк, В.Б.Полонський, М.С.Якір, зошит, мобільний пристрій, ноутбук, мульмедійний проектор, інтернет-підключення, відео-матеріал з YouTube, діджитал-інструмент Kahoot, Learning Apps, «Випадкове колесо» (wheel of names).

Очікувані результати: учні повинні вміти застосовувати правила знаходження відсотка від числа та числа за його відсотком при розв’язанні різнорівневих завдань, отримати нові знання про рідне місто та позитивні емоції.

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

Організація початку уроку (2 хв.)

Привітання, перевірка готовності учнів до уроку. На початок уроку учням запропоновано показати свій настрій вчителю за допомогою великого пальця руки. Вчитель таким чином відразу аналізує загальний настрій класу.

Мотивація навчального процесу та актуалізація опорних знань(5 хв.)

Сьогодні на уроці ми будемо подорожувати. Для того, щоб дізнатись, куди саме буде наша подорож, треба розгадати кросворд та пригадати основні правила з теми «Відсотки». (за допомогою діджитал-інструменту Learning Apps)

https://learningapps.org/watch?v=phirbosxt21

Молодці! Отже, подорожувати ми будемо по нашому рідному місту, по Кривому Рогу. Сьогодні Ви дізнаєтесь багато цікавого, а саме: яка роль нашого міста для України, як відсотки допомагають у житті та яка роль відсотків для нашого міста.

Відкриваємо зошити, записуємо число, класна робота. Тема сьогоднішнього уроку «Роль міста в Україні. Відсотки. Знаходження відсотків від числа та числа за його відсотком».

Перевірка домашнього завдання (за допомогою діджитал-інструменту Kahoot) (3 хв)

Для того, щоб швидко перевірити виконання домашнього завдання, ми скористуємось онлайн-сервісом Kahoot, тому перейдіть за посиланням, яке я надіслала Вам тільки що в Classroom, обов’язково вкажіть ім’я та прізвище. Завдання складається з 6 тверджень, Вам необхідно їх прочитати та обрати, погоджуєтесь Ви з цим твердженням чи ні. Завдання вибрані з Вашої домашньої роботи, тому це не займе багато часу на роздуми. Оцінки ми обов’язково виставимо в журнал та в щоденник. На одне твердження надається 20 секунд. У Вас тільки одна спроба. Поїхали!

https://create.kahoot.it/details/3450c184-44ee-449f-a976-0648757890ee

 

Удосконалення вивченого матеріалу (25 хв.)

Діти, скажіть, будь ласка, що Ви знаєте про рідне місто? Відповіді дітей

Сьогодні на уроці, я сподіваюсь, що Ви дізнаєтесь ще більше цікавої та нової інформації. Отже, Кривий Ріг – місто, яке знаходиться в Дніпропетровській області, на злитті річок (учні допомагають назвати) Інгулець і Саксагань. Місто засновано в 1775 році. Є найдовшим містом в Європі з протяжністю 126 км.

Сучасний Кривий Ріг - це велике індустріальне місто, яке складається з 7 адміністративних районів (якщо з учнів хтось знає ці райони, то вони допомагають їх назвати): Покровський, Центрально- Міський, Тернівський, Інгулецький, Саксаганський, Металургійний, Довгинцівський (на уроці буде розглянуто 5 районів, 2 райони залишаться на домашнє завдання)

Отже, першу зупинку нашої подорожі нам допоможе обрати «Випадкове колесо» (wheel of names). Для цього запрошується один учень, який запускає колесо, і розглядаємо першим той район, який обере колесо, після чого сектор з цим районом зникає і так продовжуємо далі.

https://wheelofnames.com/uk/x4w-hzv

Зупинка «Покровський район»

Питання до класу: «Чи згодні Ви з тим, що значення води для людини величезне?» (відповіді учнів)

Це дійсно так, оскільки без неї просто не існувало б ніякого життя. Вода завжди була, є і буде найважливішою основою життя людства. Близько двох мільярдів людей у всьому світі не мають доступу до чистої води. Саме тому люди змушені створювати штучні водойми.

Питання до класу: «А що таке водосховище?»

Із самої назви зрозуміло, що водосховище – це штучна водойма, спеціально призначена для зберігання води.

Питання до класу: «А для чого зберігати воду, як Ви гадаєте?»

Упродовж усієї історії людства люди будували водосховища для задоволення потреби у воді, і зі зростанням потреби збільшувалася кількість водосховищ. Більшість водосховищ будують на річках. Найбільші водосховища України споруджено на річці Дніпро та Дністер,  а саме Київське, Канівське, Кременчуцьке, Дніпровське та Каховське водосховища, будівництво яких пов’язане з використанням води для виробництва електроенергії та забезпечення водою населення України, а також для судноплавства. Криворіжжя забезпечене водою крупних водосховищ в об'ємі 530,2 млн. м³.

В межах Покровського району розташоване Кресівське водосховище збудоване в 1948 р. Площа водоймища 2,1 км², повний об'єм 10,2 млн. м³, середня глибина 1,8 м. Кресівське водосховище призначене виключно для технічних цілей, хоча на берегах розвинуті рекреаційні об'єкти - лісопарки, пляжі, профілакторії. Води також йдуть на зрошення дач та інших сільськогосподарських угідь, розвинуте рибальство.

Задача

Криворіжжя забезпечене водою крупних водосховищ в об'ємі 530 млн. м³. Частка води, що може вважатися питною, складає 76%. Визначити об’єм питної води.

Спочатку учні розповідають правило знаходження % від числа, а потім 1 учень виходить до дошки та розв'язує задачу.

Отже, подорожуємо далі, обираємо наступну зупинку. Для цього запрошується один учень, який запускає колесо. 

https://wheelofnames.com/uk/x4w-hzv

 

Зупинка «Інгулецький район»

Інгулецький район розташований на півдні міста. Площа району становить 105 км². В Інгулецькому районі є 2 великі підприємства, а саме Інгулецький ГЗК та Південний ГЗК, які займаються добуванням залізних руд. Що варять з залізної руди та яким чином це відбувається, Ви зараз побачите на відео на прикладі Південного кар’єру. Увага на екран.

https://www.youtube.com/watch?v=B2w3nMLcm5Y  (див до 2хв 55с)

Питання до класу: отже, що варять із залізної руди? (чавун) Що варять з чавуна? (сталь). Сталь- це сплав заліза з вуглецем. А чи знали Ви, що є близько 3500 різних видів сталі, які мають різні фізичні, хімічні та екологічні властивості? До речі, 75% цих видів були винайдені за останні 20 років. Отже, розв’яжемо задачу (до дошки викликається один учень) та знайдемо, скільки видів сталі були винайдені за останні 20 років.

Задача

Існує близько 3500 різних видів сталі. 75% цих видів були винайдені за останні 20 років. Скільки видів сталі були винайдені за останні 20 років?

Отже, подорожуємо далі, обираємо наступну зупинку. Для цього запрошується один учень, який запускає колесо. 

https://wheelofnames.com/uk/x4w-hzv

Зупинка «Тернівський район»

Цей район розташований на півночі міста. Площа району 76 км². В Тернівському районі багато підприємств, а саме Північний ГЗК, Центральний ГЗК, шахта Гвардійська та ін.

Північний ГЗК входить у групу «Метінвест». Група Метінвест — українська міжнародна гірничо-металургійна компанія, що володіє 24 підприємствами в Україні, ЄС та США, видобуває руду та вугілля, виплавляє сталь та виробляє труби тощо. Група Метінвест- лідер металургійного комплексу в Україні, які вже зараз розробляють інноваційні проєкти з виготовлення металу. Сфера гірництва та металургії швидко розвивається і постійно потребує нових кваліфікованих інженерів та робітників. Близько 200.000 співробітників працює на підприємствах цієї галузі в Україні, з яких 35 % молоді до 35 років. Отже, розв’яжемо задачу (до дошки викликається один учень) та знайдемо, скільки молоді працює на підприємствах цієї галузі.

Задача

В сфері гірництва та металургії в Україні працює 200.000 співробітників, з яких 35 % молоді до 35 років. Скільки молоді працює на підприємствах цієї галузі?

Фізкультхвилинка (2 хв)

Ми з Вами вже давно подорожуємо, тож настав час відпочити. Наступна зупинка «Район відпочинку».

Під мовний супровід учителя діти виконують вправи (4 рази)

«Раз»- підняти руки вгору, «Два»- натягнутися додолу,

не згинайте, діти, ноги, як торкаєтесь підлоги,

«Три-чотири»- прямо стати, будем знову починати!

Отже, подорожуємо далі, обираємо наступну зупинку. Для цього запрошується один учень, який запускає колесо. 

https://wheelofnames.com/uk/x4w-hzv

Зупинка «Саксаганський район»

 Саксаганський район розташований на півночі від центра міста. В ньому знаходяться   16 підприємств   промисловості,   5   підприємств   комунальної  сфери. Це підприємства різних галузей: машинобудівної, промислової, будівельної тощо. Також в Саксаганському районі є руднік імені Кірова та шахта «Родіна».

Питання до класу: «Діти, чи знаєте Ви, що таке шахта та для чого вона?»

Шахта — копальня, промислове підприємство з видобування корисних копалин (вугілля, руди тощо) підземним способом і відвантаження їх споживачам або на гірничозбагачувальну фабрику. Шахта «Родіна» — залізорудна шахта  Кривого Рогу (тобто в ній добувають залізо).

(до дошки викликається один учень)

Задача

Середній видобуток товарної залізної руди з шахти «Родіна» близько 1,7 мільйона тонн на рік із відсотковим вмістом заліза 60 %. Знайти, скільки заліза міститься в цій руді в тоннах.

Отже, подорожуємо далі, обираємо наступну зупинку. Для цього запрошується один учень, який запускає колесо. 

https://wheelofnames.com/uk/x4w-hzv

Зупинка «Металургійний район»

Металургійний район розташований у центральній частині міста. Визначні об'єкти цього району: Стадіон «Металург», Криворізький державний цирк, Палац молоді та студентів, Парк «Богдана Хмельницького». Також на території Металургійного району знаходяться 14 промислових підприємств:  «АрселорМіттал Кривий Ріг», «Криворіжгаз», «Кривбасводоканал» та ін.

Найбільшою красою Металургійного району став «Квітковий годинник», який найбільший у світі.  Його діаметр –  22 метри, довжина годинної стрілки – 8 метрів, а хвилинної – 12. На тарілці годинника щороку  висаджується близько 22 тисяч квітів. Годинник вважається одним із символів Кривого Рогу. Отже, розв’яжемо задачу.

Задача

Під час сушіння квіти лікарської ромашки втрачають 74 % своєї
маси. Скільки свіжих квітів ромашки потрібно взяти, щоб одержати 78 кг
сушених?

Спочатку учні розповідають правило знаходження числа за його відсотком, а потім один учень викликається до дошки.

Отже, подорожуємо далі, обираємо наступну зупинку. Для цього запрошується один учень, який запускає колесо. 

https://wheelofnames.com/uk/x4w-hzv

Зупинка «Довгинцівський район»

Довгинцівський район  знаходиться у південно-східній частині Кривого Рогу.  Зелений скарбом Кривого Рогу є Довгинцівський дендропарк.

Питання до класу: «Що таке дендропарк?»

 Дендропарк - це унікальне місце, на території якого ростуть різноманітні види рослин. У тому числі і рідкісні, нехарактерні для даного регіону. Це територія, виділена з метою збереження, вивчення і збагачення різних видів дерев та чагарників, трав і квітів. Дендрологічний парк входить до складу природно-заповідного фонду. Чим більше буде дендропарків, тим чистіше буде повітря. Серед відомих дендропарків України слід виділити наступні: Асканія-Нова (Херсонська область), Веселі Боковеньки (Кіровоградська), Високогірний (Івано-Франківська обл.) та ін.

Задача

На зорі розвитку землеробства і скотарства площа лісів на Землі становила 62 млн. км2. За всю історію існування людини знищено 58% лісів. Яка ж площа вкрита лісами нині?

Спочатку учні розповідають правило знаходження відсотка від числа, а потім один учень викликається до дошки.

Отже, подорожуємо далі, обираємо наступну зупинку. Для цього запрошується один учень, який запускає колесо. 

https://wheelofnames.com/uk/x4w-hzv

Зупинка «Центрально-Міський район»

Центрально-Міський район знаходиться на заході міста. Визначні об'єкти: парк Гагаріна, Гданцівський парк, парк культури і відпочинку ім. Федора Мершавцева, театр імені Тараса Шевченка.

Питання до класу: «Чи були Ви в театрі імені Тараса Шевченка?»

Основною функцією театру була і залишається розважальна. Друга найважливіша роль театру в житті людини – розвиваюча. Основою театру є світова класична література, яка так важко засвоюється дітьми через читання, і так просто – через дію на сцені.

Задача

В «Криворізькому академічному міському театрі драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка» запланований влітку музично-побутовий фарс на дві дії «Кайдашева сім'я». Вартість одного квитка від 50 до 80 грн. В театрі 160 місць по 50 грн, що становить 21% всіх місць театру. Розрахувати, скільки треба коштів, щоб викупити всі місця, якщо вартість одного квитка буде 50 грн, а під час карантину дозволено займати тільки половину місць?

Спочатку учні розповідають правило знаходження числа за його відсотком, а потім один учень викликається до дошки.

Закріплення, узагальнення та систематизація отриманих знань (4 хв.)

Метод: репродуктивна бесіда

Зараз пограємо в гру «Незакінчене речення», я буду говорити вам початок речення, а вам потрібно його закінчити (за допомогою прийому «Мікрофон»)

«На сьогоднішньому уроці ми дізналися про…»

«Відсоток- це…»

«Щоб знайти відсоток від числа, треба  …»

«Щоб знайти число за його відсотком, треба …»

Підсумок уроку (2 хв)

А тепер давайте згадаємо, з яким настроєм ми починали урок? З яким настроєм ви закінчуєте урок? Підніміть великий палець догори, якщо ваш настрій гарний.

Найактивніші учні отримують оцінки.

Домашнє завдання (2 хв.)

Сьогодні на уроці ми розглянули 5 районів Кривого Рогу та розв’язали 5 задач, тому 2 райони, які залишились переходять в домашнє завдання. Домашнє завдання буде надіслано в Classroom. Ваша задача прочитати матеріал, розв’язати 2 задачі та надіслати в Classroom до наступного уроку.

 

 

docx
Додано
16 червня 2022
Переглядів
496
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку