Конспект уроку з математики для 5 класу "Звичайні дроби"

Про матеріал
Тема уроку: Звичайні дроби. Мета уроку: Закріпити поняття звичайного дробу, знаменника, чисельника, дробової риски.
Перегляд файлу

Тема уроку: Звичайні дроби.

Мета уроку:

 

Закріпити поняття звичайного дробу, знаменника, чисельника, дробової риски.

Формувати вміння і навички запису звичайних дробів,  читання та застосування поняття звичайного дробу для розв’язування первинних задач на дроби.

Виховувати інтерес до математики, історії математики. Показати безпосередній зв'язок математичних понять з оточуючим світом. Застосовувати активні, наочні форми навчання.

 

Обладнання: Проектор, презентація, роздатковий матеріал, демонстраційний матеріал, підручник, картки для домашньої роботи, кросфорд, інформаційний бюлетень.

 

Девіз

Сім разів подумай, один раз розвяжи

 

Епіграф:

Без знання дробів ніхто не може вважати себе знавцем арифметики»

Марк Тулій Цицерон

 

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

 Організація класу.

   Добрий день! Сідайте будь-ласка! Я рада вас вітати на уроці! Сподіваюся, що всі ви візьмете участь у проведенні уроку . Після привітання, вчитель пропонує дітям взяти смайлика, що знаходиться на столі у кожного, та утворити коло. Далі  всі посміхаємось та даруємо смайлика своєму сусіду, що стоїть справа. Отже, всі налаштувались на позитивний лад. Учні, з подарованими смайликами сідають на свої місця.

Діти так як це ваш перший відкритий урок математики у старших класах, то щоб вас трошки заспокоїти і підняти вам настрій я підготувала для вас невеличкий подарунок – мішечок з цукерками і хочу вас пригостити. Ой, але вас 14, а цукерок у мене всього 7, що ж робити? Як же ж поділити ці цукерки так, щоб ніхто з вас не образився?  Так, правильно! Потрібно поділити кожен цукерок на дві рівні частини. І по скільки ж дістанеться кожному з нас?  Так по 0,5

А які знання ми з вами застосували при поділі цих цукерок? Знання про звичайні дроби. Я думаю, що ви ще раз переконалися, що знати все про звичайні дроби корисно, а іноді,ще й смачно? Правда? Тому на сьогоднішньому уроці ми з вами пригадаємо все,  що вивчили про звичайні дроби. Згодні? Адже, як сказав Цицерон

Без знання дробів ніхто не може визнавати, що знає математику.

Саме цей вислів великого мислителя стане епіграфом до нашого уроку

 Я сподіваюся, що всі ви візьмете участь у проведенні уроку. Тож бажаю вам успіху у сьогоднішній роботі.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Щоб записати тему сьогоднішнього уроку, ми з вами розгадаємо кросворд.

  1. Число, що записується під рискою звичайного дробу, називається …
  2. Арифметична дія над звичайними дробами …
  3. Дріб, чисельник якого більший за знаменник, називається …
  4. Число, що записується над рискою звичайного дробу, називається …
  5. Арифметична дія над звичайними дробами протилежна до додавання….
  6. Дріб, чисельник якого менший за знаменник, називається …
  7. Риска дробу означає дію …
  8. Вид чисел, що містить два числа розділених рискою дробу, називається..

з

н

а

м

е

н

н

и

к

д

о

д

а

в

а

н

н

я

 

н

е

п

р

а

в

и

л

ь

н

и

й

 

ч

и

с

е

л

ь

н

и

к

 

н

і

м

а

н

н

 

п

р

а

в

и

л

ь

н

и

й

 

д

і

л

е

н

н

я

д

р

і

б

 

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

У виділеному стовпчику читаємо слово «звичайні» і, взявши останнє слово кросворду в множині, маємо тему сьогоднішнього уроку …( «Звичайні дроби»).

Тож відкрийте будь-ласка зошити і запишіть дату та тему уроку, мета якого узагальнити та систематизувати знання з даної теми., а точніше ми повторимо правила та покажемо, як ви вмієте їх застосовувати їх під час розв’язування прикладів, рівнянь, задач.

 Для початку відгадайте загадку: «на базарі їх не купити, на дорозі не знайдеш, їх не зважиш на терезах, і ціни не підбереш». Що це? (Знання)

    Отже беремо з собою знання про звичайні дроби і приступаємо до роботи:

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

 Швидко вирішуються організаційні питання, щодо початку уроку.

Роботи в нас дуже багато і тому пропоную:

-        не просто слухати, а чути,

-        не просто дивитись, а бачити,

-        не просто відповідати, а міркувати,

-        дружно і плідно працювати.

 

         Отже сьогодні на уроці ми будемо мислити, творити, думати.

Я думаю так само вправно ви справилися із завданням, яке було задане на домашнє завдання, адже вам необхідно було знайти цікаву інформацію про дроби.

1 учень. Історія виникнення дробів бере свій початок  ще з ранньої стадії розвитку людини.

   Коли мисливці після полювання ділили між собою здобич, то нерідко доводилося стикатися з дробним діленням. Ім доводилося ділити 2 тварини на 3 мисливців. Ось і отримував кожний 2/3 здобичі.

    Крім цього, у стародавніх людей вже починали з'являтися потреби перерахування довжини, ширини площі і т.д. А так як результат вимірювання не завжди був цілим числом, то почали  з'являтися дробні числа.

Виникненням уявлень про цілі числа виникли уявлення і про частини одиниці. Першим дробом, з яким ознайомилося людство, було позначення половини якого-небудь реального предмета - 1/2.Є всі підстави припускати, що спочатку існували тільки дроби із числом 2 у знаменнику. Пізніше до них було приєднано дріб -1/3.

2 учень. Якщо говорити про римлян, то вони   користувалися одиницею "ас", яка одночасно була і грошовою одиницею, і одиницею виміру. "Ас" римляни ділили на 12 рівних частин, і з цих 12 частин і складались всі дроби. Звідси і назва - римські дроби (дроби, у яких знаменник завжди дорівнює 12).

    У стародавньому Єгипті дробами оперували ще 4 тисячі років тому.Проте загальної форми запису дробів, як це прийнято нині у єгиптян не було. Запис дробу за допомогою дробової риски став відомим вже в 16 столітті.У єгиптян були основні, або одиничні дроби. Чисельник таких дробів завжди дорівнює одиниці.

3 учень.Вавилоняни користувалися дробами із знаменником 60, які називали шістдесятковими дробами. Саме з ними пов'язаний сучасний поділ години на 60 хвилин (1год = 60 с), а хвилини на 60 секунд (1 хв = 60 с).

Сучасне позначення дробів бере початок у стародавній Індії. Його використовували араби, а потім у XII—XIV ст. запозичили європейці. Спочатку дроби записували без дробової риски; пізніше дробову частину стали писати чорним чорнилом або відділяти вертикальною рискою. Риску дробу почали застосовувати близько 300 років тому.

4 учень.    Запис дробів за допомогою чисельника і знаменника зявився у Стародавній Греції. Проте греки знаменник записували зверху, а чисельник – знизу. Дроби у звичайному для нас вигляді вперше стали записувати індуси близько 1500 років тому,але вони не писали риску дробу між чисельником знаменником. Риска дробу увійшла в обіг лише близько 300 років тому. Першими європейським ученим, який став використовувати і поширювати сучасний запис дробів,був італійський купець і мандрівник Фібоначчі (Леонардо Пізанський). Спочатку європейські математики оперували тільки зі звичайними дробами. Повноцінна теорія звичайний дробів і дій ними склалося в XVI столітті, завдяки італійському ученому Нінкало Тарталья і німецькому математику Клавісу. Український термін дріб, як і його аналоги в інших мовах, походить від лат.ḟṛḁḉṫṷṛḁ , який, у свою чергу, є перекладом арабського терміна з тим же значенням - роздробляти.

5 учень. Ми довго шукали інформацію де люди в житті зустрічаються із поняттям «дріб» і ось, що ми знайшли.

·        Вибивати дріб зубами – стукотіти зубами ( від холоду, переляку)

·        Дріб в танці.  (Гуцулка, аркан та інші)

·        Барабанна дріб — часто повторювані, короткі, переривчасті звуки, що виникають від ударів по барабану або чомусь подібному.

6 учень.

·        На кораблях команда «дріб!» означає припинення вогню.

·        Дріб збройовий, шріт — дрібні, звичайно свинцеві, металеві кульки для стрільби. Найчастіше дробом стріляють з мисливської гладкоствольної зброї.

  Де використовують дроби у професійній діяльності і в повсякденному житті?  Насамперед учні починають вивчати дроби з 3 класу. Із дробами також пов’язано дуже багато професій: пекар, кухар, електрик і ще інші.

цікавий матеріал про звичайні дроби

 

8 учень

Людина і дроби тісно повязані мід собою.

1/12  маси тіла людини становить кров

½  всієї крові міститься в кровоносних судинах

1/5  у печінці

4/25  у селезінці

1/10  у підшкірних судинах

3/50 л крові виштовхується за одне скорочення серця

9 учень. Земля і дроби.

3/4 – покрито водою

1/4 – суша

1/8 – поверхня Землі на якій можна жити

1/8 -  пустелі, гори, ліси,

3/32 – місця , де можуть жити люди

 1/32 – поля, де вирощують врожай.

Уявіть собі, що яблуко – це наша Земля . Розріжте його на частинки і ви побачите, яка мала частина Землі  придатна для життя  людини.

10 учень

Дроби і музика.

Музика немислима без нот, кожна з яких має свою тривалість. Рахуючи тривалість нот « раз -  і  - два – і – три  - і - …»,  називаємо початок натурального ряду чисел. А такі назви тривалості нот, як «половина, четвертина, восьма, шістнадцята і т.д.»  зображаються  дробами.

V. Виконання практичних завдань

Виконання усних вправ

  1.             Яка частина фігури зафарбована  ?

 

 

  1.              З-поміж наведених чисел виберіть звичайні дроби:

http://gdz-ukr.ucoz.ua/_nw/2/44348862.png

  1.              Прочитайте дроби. Назвіть чисельник і знаменник кожного

з дробів і поясніть, що вони означають:

http://gdz-ukr.ucoz.ua/_nw/2/04300906.png

  1.              Чи правильна рівність?

Математичний диктант

  1.             Записати всі неправильні дроби з чисельником 4.
  2.             Для яких х дріб х/6 буде правильним?
  3.             Записати дроби:

                                      2/3, 4/5, 5/5, 6/5, 5/6.

    Підкреслити правильні дроби.

     4. Порівняти дроби      3/17  і  3/19.

     5.  Порівняти дроби       3/7  і  8/7.

  1.                      Обчислити різницю  13/19 – 7/19.
  2.                      Обчислити суму  2/9  +  5/9.

Робота в парах

  1.                                                3.   
  2.                                    4.  

Естафета . Змагання по рядах. Кожен учень вибігає до дошки і виконує завдання.

Поновити ланцюжки обчислень:( приклад ланцюжка)

І ряд:                                                     

ІІ ряд:                                                       

І ряд

 

ІІ ряд

 

«Знайдіть помилку»

 

 

 

 

 

 

Робота з підручником.

N742. Ст.. 172.

 Знайти усі такі натуральні значення а , при яких одночасно:

  1.              Обидва дроби будуть правильними;
  2.              Дріб буде правильним, а дріб неправильним

 

N757. Ст. 176

Овочевий магазин продав 240 кг картоплі. Першого дня було продано картоплі, а другого дня -. Скільки кілограмів картоплі було продано за два дні?

Сьогодні ми сказали «Ні» тому, що ніколи не задумувались на скільки цікавою і корисною може бути математика. На сьогоднішньому уроці ми довели вам скільки цікавого  можна знайти про дроби.

  1. Рефлексія

Як ви гадаєте,  45 хв. вашого життя пройшли з користю?..

Молодці! Дякую всім за активну роботу на уроці.

VІІІ. Домашнє завдання . див. додаток

VІІ. Підсумок  уроку.

Гра «Мікрофон»

  Підведемо підсумки нашої роботи і у цьому мені допоможуть наші журналісти.

  На сьогоднішньому уроці найбільшим відкриттям для мене було…

Мені цікаво дізнатися про…..

 Після уроку я обов’язково дізнаюсь щось нового про……

Домашня робота. Див . додаток

Оцінення знань учнів

Вручення кожному учню інформаційного бюлетня «Звичайні дроби»

 

Діти, як ви думаєте: що важливіше – що ви про себе думаєте чи що про вас думають інші люди?
Один з відомих письменників сказав, що людину можна оцінювати дробом, чисельник якого становить те хороше, що вона думає про себе сама, а знаменник -  те хороше, що про цю людину думають інші. То ж бажаю вам,щоб дріб у кожного з вас був завжди правильним.

    Додоток

 

І варіант

1 º.  Обчислити: 

    + ;   + ; + ;   -  ; +

2 º.  Розв’язати рівняння:

   -    =

3 ºº . Виконати дії:

а)     +  - 4     ;

б)  1  -      ;

в)     -         .

4 ºº. У магазин привезли яблука та груші, причому яблук було      т , а груш  - на    т менше.  Скільки яблук і груш привезли до магазину разом?

                    

ІІ варіант

1 º.  Записати у вигляді дробу: 

 шість одинадцятих; дві сотих; п’ятнадцять сорок п’ятих, двадцять три вісімдесятих.

2 º.  Порівняти:

а)   і   ;  б)   і  1;  в)    і 1.

3º . У хлопчика було  63 зошита,  з них    становили зошити в клітинку.  Скільки зошитів у клітинку було в хлопчика?

4 º. У саду росте 28 вишень, що становить     усіх дерев. Скільки дерев у садку?

5 ºº. Порівняти :

       і      ;          і     ;          і         .

6**. На перший склад завезли 125 т картоплі. На другий склад        тієї картоплі, що завезли на перший склад. Скільки тон картоплі завезли на два склади разом

 

7. Розв’язати рівняння :

     -  ( х + )  = 

 

 

 

Закінчи речення :

1.Якщо кавун  розрізати на 9 рівних частин, то кожну з них позначимо як дріб…

2.Чисельник дробу дорівнює … , а знаменник −…

3.Прочитайте  дріб  . Число 13 показує … , а число 9 − …

4.Щоб знайти  від 24 кг, потрібно …

5. Якщо  довжини відрізка дорівнює 10 см, то, щоб знайти довжину всього відрізка, потрібно …

6. Чверть години – це …хвилин

 

 

1

 

doc
Додано
29 березня 2020
Переглядів
7746
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку