Математика 2 клас
Тема уроку: «Додавання і віднімання двоцифрових чисел з переходом через десяток. Розв'язування задачі на дві дії. »
Мета уроку: закріпити навички додавання і віднімання двоцифрових чисел, вміння розв'язувати задачі на дві дії; розвивати математичну мову, логічне мислення, спостережливість, кмітливість, уміння творчо працювати над завданнями. Виховувати шанобливе ставлення та інтерес до народних традицій, обрядів, оберегів, побуту українців; сприяти духовному розвитку особистості. Обладнання: загадка, щедрівки, пісня « Їхали козаки »( мінус), фото прапорів: України, Туреччини, фото ( пам’ятник варенику – Черкаси, Канада, галушці – Полтава ), таблиці геометричних фігур.
Хід уроку
І. Організація класу до роботи
Вчитель: Пролунав уже дзвінок
Всіх покликав на урок.
Тому дружно всі сідаємо
Працювати починаємо
Сьогодні, діти, ми продовжуємо закріплювати навички додавання і віднімання двоцифрових чисел з переходом через десяток та вміння розв’язувати задачі на дві дії. А наприкінці уроку на Вас чекає сюрприз.
Вчитель: Отже, розпочнемо! Відкрийте зошити. Покладіть їх навскоси, сядьте рівненько. Напишіть число, класна робота.
ІІ. Актуалізація опорних знань Вчитель: Україна здавна славиться своєю гостинністю та смачними стравами. І ми сьогодні в цьому переконаємось, завітавши нагостини до Одарки.
Виходить Одарка
Вчитель: Добридень, Вашій хаті ! Доброго здоров'ячка, Одарко !
Одарка : Доброго дня і Вам ! Заходьте до хати !
Вчитель: Дякуємо !
Вчитель: Давайте спробуємо відгадати, що приготувала на обід Одарка ?
Загадка від Одарки:
Місила, місила,
Ліпила, ліпила,
А тоді – хіп
Та в окріп!
А вже на останку -
Масло й сметанку.
Хто зуміє відгадати
Того буду частувати. Одарка: Що це, діти ?
Діти: Це Варенички !
Вчитель:« Ой, варенички кручені – страва незвичайна! А чого ж вони сьогодні незвичайні ? Послухайте !
Кожен вареник – це якесь математичне завдання. Виконавши його правильно - ми отримуєм цікавинку про вареник
Вчитель імпровізовано витягує 1 вареник з макітри
Вчитель: Перше завдання – яке нам треба виконати - це Математичний диктант Вчитель: Давайте пригадаємо: – Як називаються числа при додаванні ? – Як називаються числа при відніманні ? – Різниця – це …? – Цифри-сусіди – це … ?
Працюємо в зошиті Напишіть: М. д.
Будьте уважними !
- зменшуване 16, від’ємник 8, знайти різницю ; 16 – 8 = 8 - перший доданок 19, другий – 17, знайти суму ; 19 + 17 = 36 - записати число, у якому 10 десятків ; 100 - записати число, у якому 2 десятки 5 одиниць ; 25 - знайти різницю чисел 90 і 30; 90 – 30 = 60 - записати число, де цифри-сусіди 18 і 20; 19
Вчитель: Перевіряємо ! 8, 36, 100, 25, 60, 19.
Вчитель: Молодці ! Ось Вам Цікавинка про вареник!
Вчитель: Діти, прапор якої держави перед Вами ?
Підказка: протилежний берег Чорного моря ( яка там країна ?), Султан Сулейман – Роксолана.
Діти: Це Туреччина.
Вчитель: Примандрував вареник до нас сааме з Туреччини, добре прижився, трішки змінився за формою і став символом домашнього затишку.
Вчитель: А зараз трішки відпочинемо. Піднялися !
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
1. Вчитель Учні
Трава низенька-низенька. Роблять присідання.
Дерева високі-високі. Піднімають руки вгору.
Вітер дерева колише-гойдає. Обертаються.
То направо, то наліво нахиляє. Нахиляються вправо, вліво.
То вгору, то назад. Потягуються вгору, назад.
То вниз нагинає. Нахиляється вперед.
Птахи летять-відлітають. Махають руками-«крильми».
А учні тихенько за парти сідають. Сідають за парти.
Вчитель : Продовжуємо урок.
Вчитель імпровізовано витягує 2 вареник з макітри
Другий вареник - це розв'яжи задачу Вчитель: Давайте пригадаємо: З чого складається задача ? Діти: 1 – умова, 2 – запитання, 3 – розв’язання, 4 – відповідь.
1. Читаємо умову задачі На обід господиня наліпила вареників: з картоплею 40, з капустою – на 5 менше, ніж з картоплею, а вареників з м'ясом – на 20 більше, ніж з капустою. Скільки вареників наліпила господиня з м’ясом ?
Працюємо в зошиті: Напишіть: Задача 2. Питання: - Про що задача ? ( про вареники)
- З якою начинкою були вареники ? (з картоплею, капустою, м’ясом) - Скільки вареників наліпила з картоплею господиня ? ( 40) - Скільки з капустою ?
( Невідомо, на 5 менше, ніж з картоплею) – Якщо на 5 менше ніж з картоплею,то це скільки ? ( 40 – 5 = 35 ) – Чому треба віднімати, а не додавати ? ( Тому, що на … менше)
Працюємо в зошиті: Напишіть: Розв’язання Як записати першу дію задачі ?
1) 40 – 5 = 35 ( вар.) – з капустою
- Далі. Скільки вареників наліпила з м’ясом ? ( Невідомо, на 20 більше, ніж з капустою) - А з капустою нам відомо скільки ? ( Так - 35 вареників) - Отже, як дізнатися скільки вареників з м’ясом ? (20 + 35 = 55)
Працюємо в зошиті: Записуємо другу дію задачі 2) 35 + 20 = 55 ( вар.) – пояснення запишемо ? ( ні)
Що далі ? ( Вираз )
( 40 – 5) + 20 = 55 ( вар.) Відповідь: 55 вареників.
Вчитель: Молодці, Ви впоралися і з цим завданням. Покладіть ручки і зробимо розминку для наших пальчиків.
Оцей пальчик мій дідусь,
оцей пальчик – баба,
а цей пальчик – мій татусь,
а цей пальчик – мама,
а цей пальчик буду – я !
От і вся моя сім'я !
Ось Вам наступна Цікавинка про вареник!
Раніше вареники були обов’язковою окрасою святкового столу. Господині ліпили «Шляхетні» вареники – це вареники для гостей з різними начинками - побажаннями.
Наприклад:
А варенички з капусти, щоб у вашій кишені не було пусто! |
А варенички із м’ясом, щоб не хворіли Ви часом ! |
А варенички з ягодою, щоб жили Ви в мирі і злагоді! |
Сир – приємна несподіванка |
Гриби – поповнення в родині |
Картопля – щасливе довге життя |
Вчитель імпровізовано витягує 3 вареник з макітри.
Третій вареник - Цікава гра: « Чарівний дзьобик» ( усно)
Вчитель: Увага, діти, на дошку.
Вчитель: Завдання виконуємо усно. Порівняйте вирази і вставте потрібні «дзьобики», тобто знаки більше або менше.
Діти усно обчислюють вирази, а потім по одному виходять до дошки та вставляють потрібні «дзьобики» > або < :
15 + 7 > 25 - 9 33 < ( 16 + 20) 27 - 15 < 9 + 9 ( 50 – 5) > 21
Вчитель: Молодці, Ви впоралися з цим завданням. Ось Вам наступна Цікавинка про вареник !
Вареники готували обов’язково на такі свята як: 13 грудня – Святого Андрія 6 січня – Святвечір 13 січня – Щедрий вечір Вчитель: Хто може розповісти щедрівку ? ( Діти розповідають щедрівочки).
Вчитель імпровізовано витягує 4 вареник з макітри.
Четвертий вареник – Гра: « Цікаві фігури» ( усно) Вчитель: Увага, діти, на дошку. Завдання виконуємо усно. Розмісти фігури за формою і кольором.
|
|
|
? |
|
|
|
? |
? |
Вчитель: Молодці, Ви впоралися з цим завданням. Ось Вам наступна Цікавинка про вареник !
Пам’ятник варенику в Україні за кордоном:
Черкаси – 2 метри Канада ( 9 метрів)
Вчитель: Де пам'ятник варенику вищий в Україні чи в Канаді ?
Діти : Вищий в Канаді. Вчитель: На скільки вищий ?
Діти : на на 7 метрів. Вчитель: Як дізналися ? Діти : 9 – 2 = 7 ( м)
Вчитель: Чи є пам'ятник вареникам в Полтаві ? ( Ні) Вчитель: А якому виробу з тіста є ? ( Галушкам) Вчитель: Вірно, є пам'ятник « Українській галушці.»
5 вареник з макітри.
П' ятий вареник - це … підсумок уроку
ІІI. Підсумок уроку. Рефлексія
Вчитель: Підводимо підсумок нашої роботи на уроці: - У кого були в гостях ? ( В Одарки) - Що приготувала Одарка для гостей ? ( Вареники) - Звідки ж примандрував до нас Вареник ? ( З Туреччини) - Що це за « Шляхетні » вареники ? ( Вареники для гостей) - Вареники з картоплею для гостей – це побажання чого ? ( Картопля – щасливе довге життя )
- Чи є пам’ятник варенику за кордоном ? ( Так) – Де саме ? В якій країні ? ( В Канаді) – Яка його висота ? ( 9 м)
Вчитель: Молодці !
Вчитель: Щоб козацькому роду не було переводу, а Україна залишалася квітучою та незалежною, треба не тільки любити свій рідний край, а знати наше – поважати українське, шанувати та пам’ятати народні традиції.
Вчитель: Одарко, ми сьогодні впоралися з усіма завданнями ?
Одарка: Так.
Вчитель: А вареничків заробили ?
Одарка: Звичайно.
Вчитель: Так запрошуй !
Одарка: Запрошую Вас на варенички з … картоплею !
Під веселу музику (пісня « Їхали козаки » ), Одарка веде до своєї хати і там господиня пригощає всіх дітей вареничками ( сметану і шкварки додає за смаком.)