Конспект уроку з мистецтва для 8 класу на тему: "Художній образ у мистецтві"

Про матеріал

Поглиблювати знання учнів про засоби художньої виразності у музиці та літературі.

Визначити засоби музичної виразності образу Тараса та Остапа, проаналізувати оперу..Художньо виконувати патріотичні пісні.

Перегляд файлу

1

 

 

Тема   уроку : Художній   образ  у  мистецтві.

(8 – й  клас)

 

 

Мета   уроку

Учні  повинні  знати:  про творчий шлях М. Лисенка,  поняття: опера, увертюра, повість, арія, портрет, про мужність і патріотизм Тараса Бульби.

Учні повинні вміти: визначити засоби музичної виразності образу Тараса та Остапа, проаналізувати  вправу та виконати  її, художньо виконувати патріотичні пісні, розгадувати тести.

Завдання вчителя.

Освітні: поглиблювати знання учнів про засоби художньї виразності у музиці та літературі.

Розвиваюча:

у   музиці та  літературі ; уточнити  ключові  поняття : опера, арія, повість, портрет;сприяти  становленню  національної  свідомості  особистості.

 

 

 

Обладнання: портрети  М. Лисенка, М. Гоголя,  Байди Вишневецького,

Богдана  Хмельницького , ілюстрації  до  повісті  „ Тарас  Бульба” , тести, кросворд ,касети , магнітофон, баян.

 

 

Тип   уроку  інтегрований урок з музики та літератури.    

 

 

 

Хід       уроку

 

І. Організаційний  момент

Учні заходять до класу в супроводі звучання увертюри  з опери «Тарас Бульба» М.Лисенка.

 

 Музичне  вітання

 

ІІ. Аргументація   теми  уроку

 

 Слухання  увертюри  до  опери  М. Лисенка  „ Тарас Бульба”

 

 Учитель.  Ви  тільки  що  прослухали  найкращий  зразок  вітчизняної  симфонічної  музики.  Вона  концентрує  в  собі  ідейно – образний  зміст  всього  твору.  Характер  музики  глибоко  драматичний.

Відкривається увертюра темою закличного характеру. Вона широкорозспівна. Мелодія  її  ллється,  як  повноводний  потік  могутньої  ріки.  Зміст  увертюри  випливає  з  характеру  музичних  тем – це  заклик,  боротьба  і  перемога.

 

Учитель. Прошу пригадати і  коротко  розказати  про  М.  Лисенка.

 

Подивіться  уважно  на  малюнок . У  цій  грі  зашифровано  назви  опер. Читайте зверху за рухом годинникової стрілки, пропускаючи щоразу однакову кількість кружечків з літерами і ви прочитаєте назви опер.

(З книжки Г, Б, Букреєва „Цікава музика” ст.39)

(„Різдвяна  ніч”. „Тарас  Бульба”, „Утоплена”,  „Наталка  Полтавка”,  „Ноктюрн”,  „Енеїда”).             

Учитель. Діти, прошу дати  визначення  увертюри

 (Увертюра – музичний вступ до опери чи драми, у якому коротко викладено головні думки твору.)

Учитель. Дайте  визначення  поняттю  „ опера”.

 ( Синтетичний  твір , що  поєднує  музику, літературу  та  образотворче  мистецтво).

 Учитель. На сьогодні опера – це найскладніший музичний жанр, в якому поєднуються поряд із музикою та  літературою елементи хореографії, театрального й образотворчого мистецтва.

 Літературною основою опери (музично – драматичного твору сценічної дії, в якому співають) є лібретолітературний текст опери. Лібрето необхідне як «посередник» між літературним твором і оперою. Лібрето містить слова для співу, в ньому закладено послідовність і розвиток подій сюжету, характеристики дійових осіб. Лібрето визначає головну тему й зміст опери:

  ЛІТЕРАТУРНИЙ ТВІР – ЛІБРЕТО - ОПЕРА

Учитель. Який  літературний  твір  надихнув  композитора  на  написання  опери?

(В  основу  опери  покладено  сюжет  повісті  Миколи  Васильовича Гоголя

 „ Тарас  Бульба”)

    Учитель. Микола Васильович теж народився на Полтавщині, як і Лисенко, тільки в іншому селі – Сорочинцях.

 Жив Гоголь і працював у Петербурзі, Тоді це була столиця Росії, розмовляли там російською мовою, і він  почав писати свої твори цією мовою.

 У своїх творах Микола Гоголь змальовував українські села, наші обряди. Гоголь дуже реалістично і рельєфно передає український колорит.

Учитель. Уточніть  поняття  „ повість” ?

( Прозовий  твір , в  якому  йдеться  про  багато  подій  із  життя  головних  героїв).

Учитель. Хто  є  героями  повісті ?

( Тарас  Бульба , його  сини , українські  козаки).

Учитель. Тема  боротьби  українського  народу  за  волю, за  право  на існування  здавна  хвилювала  митців. Народна  творчість , література , музика , образотворче  мистецтво  багаті  на  яскраві  образи  захисників  Вітчизни.

 На  уроці  ми  спробуємо  зясувати  засоби  розкриття  художніх  образів  у  різних  видах  мистецтва.

 Запишіть  з  дошки  тему  та  епіграф  уроку. „ Життя коротке , мистецтво  вічне”, - стверджував  стародавній  лікар  Гіппократ. І справді , давно  закінчилося  життя  й  Гоголя , й  Лисенка , а  ми  щоразу , читаючи  повість , слухаючи  оперу, зустрічаємося  з  їхніми  героями.

 

ІІІ. Розкриття  теми  уроку.

 

Учитель.   Готуючись  до  уроку , ви  провели  дослідження  за  напрямами: народна  память , історична  достовірність , літературна  версія. Імена  яких  героїв  береже  народна  память ?

  • Марусі  Богуславки  в  Думі  про  Марусю  Богуславку”.
  • Козака  Голоти  в  одноіменній  думі.
  • Морозенка  в  „ Пісні  про  Морозенка”.
  • Івана  Богуна , Богдана  Хмельницького  в  пісні  „ Чи  не  той  то  хміль”.

Учитель. Справді, в народних піснях та думах навіки залишилися імена сміливих та гордих  людей.  Їх,  рідних,  дорогих,  виглядали  матері  й  кохані  з  далеких  походів.

 

ІV. Вокально – хорова  робота.

 

Учитель. Перед  вами  вправа, прошу проаналізувати.

 

 

1.Зі  скількох  фраз  складається вправа?

2 Що  спільного  і  що  відмінного  в  першій  та  другій  фразі?

3.Робота  над вправою.

а) сольмізація;

б) сольфеджування  за  вчителем;

в) сольфеджування окремо (сопранової та альтової партій)

г) зведення партій (сопрано та альтів)

г) виконання  з  текстом;

д)закріплення.

Учитель. Навіть  у  найкоротшому  творі  є  свій  музичний  образ. Як  ви  думаєте , що  це  за  образ?

- Образ  зустрічі,  радості,  надії.

Учитель. За  допомогою  яких  засобів  музичної  виразності  можна  розкрити  образ?

-За  допомогою  зміни  ладу  та  динамічних  відтінків.

Учитель. А  яким, на  вашу  думку, є  музичний  образ  увертюри  Лисенка?

  • Головне  в  увертюрі – образ  боротьби  за  волю.  
  •  Образ  перемоги.

Учитель. Що  за  пісня  стала  символом  перемоги  і  який  її  розвиток?

  •  Символом  перемоги  стала  українська  народна  пісня 

 „ Засвистали  козаченьки»

  Виконання  пісні   „Засвистали  козаченьки”

Учитель. То  який  розвиток  має  тема?

  • Тема  має  тембровий,  динамічний  розвиток.

Учитель. Що  варто  змінити  в  нашому  виконанні  пісні,  щоб  надати  їй  виразності?

  • Тембр.  Виконати  перший,  другий  та  третій  куплети  хором,  четвертий-ансамблем, пятий - дуетом, шостий-соло.

Учитель.  Опера  „Тарас  Бульба”  (1890 р.) – шедевр  української  оперної  класики, найвище  досягнення  музично – театрального  мистецтва  того  часу.  За  жанром – це  історико – героїчна  народна  музична  драма.  Тут  показано  боротьбу  українського  народу  проти  польської  шляхти  в  17  столітті.

 

Зміст  опери.

1 дія

У  Києві  на  майдані  перед  Братським  монастирем  співає кобзар   В  його  піснях  йдеться  про  важке  становище  українського  народу, про  утиски  польської  шляхти,  звучить  заклик  до  боротьби . Коли з”являються польські комісари, люди обороняють народного співця. У цій сутичці виділяється Остап.

2 дія.

Сини запорожця Тараса Бульби Остап і Андрій повертаються додому після закінчення Київської академії. Під впливом батька брати вирішують їхати на Запоріжжя.

3 дія.

На Запорізькій Січі відбуваються вибори отамана. Завдяки Тарасові Бульбі запорожці обирають чесного відважного кошового. Під його проводом козаки вирішують йти в похід на місто Дубно, щоб захистити простий український люд від знущань польських магнатів.

4 дія.

У ніч, коли козачий обоз стоїть під Дубном, син Тараса Андрій зраджує своє військо і переходить у ворожий табір. Він робить це тому, що в обкладеному козаками місті  є його кохана дівчина – Марильця, дочка польського воєводи.

5 дія.

Тим часом Тарас Бульба на козацькій раді закликає всіх до виконання свого священного обовязку – захисту батьківщини. Дізнавшись про зраду сина, Тарас глибоко тужить. У нього остаточно визріває думка – скарати зрадника власною рукою, і він убиває сина. Остап прощається з тілом брата і йде у бій. Козаки штурмують мури міста Дубно.

 

V. Аналіз  художніх  джерел.

 

Учитель. Центральною  фігурою  повісті  М.  Гоголя  є  Тарас  Бульба.

Чи  відоме  в  історії  України  це  ім’я, і  чи  відбувались  описані  події  під  Дубном?

 ( В  історичних  документах  немає  згадок  ні  про  Тараса  Бульбу,  ні  про  облогу  Дубна).

 

Учитель. Коли  ж  відбувалися  ці  події  й  які  й  які  імена .пов’язані з  ними,  могли  б  бути  подіями  визвольної  війни  на  чолі з  Богданом  Хмельницьким?

   (Полковниками  Хмельницького  були  Іван  Богун, Гиря, Данило  Нечай).

(Найзапекліші  битви  були  під  Берестечком  та  Плюшевою).  

Учитель. Отже, насправді  Тарас  Бульба  лише  літературний  герой.

Які  ж  засоби  розкриття  образу  має  література?

 - Літературний   портрет.

 - Опис.

 - Монолог  та  діалог.

 - Епітети, порівняння, гіперболи.

Учитель. Яким  характером  наділив  Гоголь  свого  героя: що  він  любив, що  він  ненавидів?

  (Тарас  Бульба  любив  Батьківщину,  своїх  товаришів  і  люто  ненавидів  ворогів).

Учитель. Діти, опишіть  зовнішність  Тараса?

  ( Надзвичайно  важкий, товстий, широкоплечий).

Учитель. А  чи  є  детальний  опис  рис  обличчя, кольору  очей, форми  носа, брів?

  ( Ні, немає).

Учитель. Отже, кожен  створює  в  своїй  уяві  портрет  Тараса  по  своєму.   В  музиці  теж  існує  поняття  „портрет”

  Найяскравіше  в  опері  розкрито  образ  Тараса  в  арії „Гей, літа  орел”

Учитель. Дайте  визначення  поняття  „арія”

 ( Основна  форма  сольного  оперного  співу).

Учитель. Я  зачитую  текст  арії, а  ви  на  хвилинку  уявіть  себе  композиторами  і  визначте  засоби  виразності  образу  Тараса.

(Робота  учнів  у  зошиті)  Зачитайте  ваші  записи.

 

  А  тепер  прослухайте  арію   Тараса   „Гей  літа  орел”

 

    Пісня   Тараса   належить  до кращих  сторінок  опери    чотирьох  її  куплетах  розповідається  про  безстрашного  козака,  народного  богатиря,  волелюбну  й  відважну  людину. Широка,  могутня  мелодія  пісні  супроводжується  ніби  перебиранням  струн  бандури.             

Ваше  бачення  образу  Тараса  дуже  близьке  до  композиторського.

Учитель. Зараз ми з вами прослухаємо ще одну арію. Прошу бути дуже уважними і назвати виконавця. (Звучить арія Остапа)

   Хто вбив його? Це ви?

   Ох, тату,тату! За Що? За що?

   Андрію, брате мій! Прокиньсь, поглянь!..

Пробите серце наскрізь, і на вустах ось запеклася кров…

Що ти вчинив? Жіноча чара тебе на мить перемогла.

Але яка страшенна кара найкращу квітку в нас взяла?!

І ось лежиш тепер байдужий, мов колос скошений трави…

Чому ж з тобою в січі, друже, не положив я голови?

Чого життя безславно стратив,

Хіба на світі вже нажив?

Чому єдиного ти брата тут залишив, посиротив?

Прощай, прощай, мій друже дорогий,

Вже не побачимось ніколи!

(Арію виконує старший син Тараса – Остап)

Учитель. Коли звучить ця арія?

 (Арія Остапа звучить у трагічний момент дії, після загибелі його брата – Андрія)

Учитель. Вокальній партії Остапа притаманні мужні, вольові інтонації. Його велика лірико – драматична арія з v дії, в якій він прощається зі своїм братом, - одна з найкращих сторінок опери.

  • Визначте характер Остапа в музичному образі.

 

VІ. Підсумок  уроку.

Учитель. Сьогодні  ми  розглянули  образ  Тараса  Бульби  та його сина - Остапа з  позицій  музики ,літератури  та  образотворчого   мистецтва.  Що  є  найголовнішим  у  цьому  образі?

  (Любов  до  України, патріотизм, мужність).

Спів  пісні  «Україна» Т. Петрененка.

Художнє  виконання  пісні.

 

    Творче завдання

 Тести – це  завдання,  метою  яких  є  виявлення  розумового  розвитку,  здібностей,  кмітливості.

 

      Доберіть  слова  в  дужках........

а) А+К (грошова одиниця)=(виділення звука в музиці);

 ( Акцент).

б) АН+(імя італійського поета)=(назва помірного темпу);

 ( Анданте).

в) (Міра метричної системи)+(нота)=(старовинний музичний інструмент);

 ( Арфа).

г) К+(урочистий музичний твір)=(заключний розділ музичного твору);

 ( Кода).

ґ) Л+(дівоче імя)=(музичний інструмент);

 ( Ліра).

д) Т+(частина спектаклю)=(частина мелодії в нотах).

 ( Такт).

 

 Підкресліть,  хто  з  цих  митців  не  є  композитором.....

 

ЦОТМАР    ЛЕАФАРЬ

УСШАРТ    РЕВІД

VІІ. Домашнє  завдання.

 Слухати музику за власним вибором, дати визначення музичним образам прослуханих творів.

 Скласти  кросворд  до  опери  „Тарас  Бульба” М. Лисенка.

 

Виходять із класу учні в супроводі звучання  пісні «Україна» Т.Петрененка.

 

 

 

 

 

Додаток

doc
Додано
9 листопада 2018
Переглядів
1501
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку