Поглиблювати знання учнів про засоби художньої виразності у музиці та літературі.
Визначити засоби музичної виразності образу Тараса та Остапа, проаналізувати оперу..Художньо виконувати патріотичні пісні.
1
Тема уроку : Художній образ у мистецтві.
(8 – й клас)
Мета уроку
Учні повинні знати: про творчий шлях М. Лисенка, поняття: опера, увертюра, повість, арія, портрет, про мужність і патріотизм Тараса Бульби.
Учні повинні вміти: визначити засоби музичної виразності образу Тараса та Остапа, проаналізувати вправу та виконати її, художньо виконувати патріотичні пісні, розгадувати тести.
Завдання вчителя.
Освітні: поглиблювати знання учнів про засоби художньї виразності у музиці та літературі.
Розвиваюча:
у музиці та літературі ; уточнити ключові поняття : опера, арія, повість, портрет;сприяти становленню національної свідомості особистості.
Обладнання: портрети М. Лисенка, М. Гоголя, Байди Вишневецького,
Богдана Хмельницького , ілюстрації до повісті „ Тарас Бульба” , тести, кросворд ,касети , магнітофон, баян.
Тип уроку інтегрований урок з музики та літератури.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учні заходять до класу в супроводі звучання увертюри з опери «Тарас Бульба» М.Лисенка.
Музичне вітання
ІІ. Аргументація теми уроку
Слухання увертюри до опери М. Лисенка „ Тарас Бульба”
Учитель. Ви тільки що прослухали найкращий зразок вітчизняної симфонічної музики. Вона концентрує в собі ідейно – образний зміст всього твору. Характер музики глибоко драматичний.
Відкривається увертюра темою закличного характеру. Вона широкорозспівна. Мелодія її ллється, як повноводний потік могутньої ріки. Зміст увертюри випливає з характеру музичних тем – це заклик, боротьба і перемога.
Учитель. Прошу пригадати і коротко розказати про М. Лисенка.
Подивіться уважно на малюнок . У цій грі зашифровано назви опер. Читайте зверху за рухом годинникової стрілки, пропускаючи щоразу однакову кількість кружечків з літерами і ви прочитаєте назви опер.
(З книжки Г, Б, Букреєва „Цікава музика” ст.39)
(„Різдв’яна ніч”. „Тарас Бульба”, „Утоплена”, „Наталка Полтавка”, „Ноктюрн”, „Енеїда”).
Учитель. Діти, прошу дати визначення увертюри
(Увертюра – музичний вступ до опери чи драми, у якому коротко викладено головні думки твору.)
Учитель. Дайте визначення поняттю „ опера”.
( Синтетичний твір , що поєднує музику, літературу та образотворче мистецтво).
Учитель. На сьогодні опера – це найскладніший музичний жанр, в якому поєднуються поряд із музикою та літературою елементи хореографії, театрального й образотворчого мистецтва.
Літературною основою опери (музично – драматичного твору сценічної дії, в якому співають) є лібрето – літературний текст опери. Лібрето необхідне як «посередник» між літературним твором і оперою. Лібрето містить слова для співу, в ньому закладено послідовність і розвиток подій сюжету, характеристики дійових осіб. Лібрето визначає головну тему й зміст опери:
ЛІТЕРАТУРНИЙ ТВІР – ЛІБРЕТО - ОПЕРА
Учитель. Який літературний твір надихнув композитора на написання опери?
(В основу опери покладено сюжет повісті Миколи Васильовича Гоголя
„ Тарас Бульба”)
Учитель. Микола Васильович теж народився на Полтавщині, як і Лисенко, тільки в іншому селі – Сорочинцях.
Жив Гоголь і працював у Петербурзі, Тоді це була столиця Росії, розмовляли там російською мовою, і він почав писати свої твори цією мовою.
У своїх творах Микола Гоголь змальовував українські села, наші обряди. Гоголь дуже реалістично і рельєфно передає український колорит.
Учитель. Уточніть поняття „ повість” ?
( Прозовий твір , в якому йдеться про багато подій із життя головних героїв).
Учитель. Хто є героями повісті ?
( Тарас Бульба , його сини , українські козаки).
Учитель. Тема боротьби українського народу за волю, за право на існування здавна хвилювала митців. Народна творчість , література , музика , образотворче мистецтво багаті на яскраві образи захисників Вітчизни.
На уроці ми спробуємо з’ясувати засоби розкриття художніх образів у різних видах мистецтва.
Запишіть з дошки тему та епіграф уроку. „ Життя коротке , мистецтво вічне”, - стверджував стародавній лікар Гіппократ. І справді , давно закінчилося життя й Гоголя , й Лисенка , а ми щоразу , читаючи повість , слухаючи оперу, зустрічаємося з їхніми героями.
ІІІ. Розкриття теми уроку.
Учитель. Готуючись до уроку , ви провели дослідження за напрямами: народна пам’ять , історична достовірність , літературна версія. Імена яких героїв береже народна пам’ять ?
Учитель. Справді, в народних піснях та думах навіки залишилися імена сміливих та гордих людей. Їх, рідних, дорогих, виглядали матері й кохані з далеких походів.
ІV. Вокально – хорова робота.
Учитель. Перед вами вправа, прошу проаналізувати.
1.Зі скількох фраз складається вправа?
2 Що спільного і що відмінного в першій та другій фразі?
3.Робота над вправою.
а) сольмізація;
б) сольфеджування за вчителем;
в) сольфеджування окремо (сопранової та альтової партій)
г) зведення партій (сопрано та альтів)
г) виконання з текстом;
д)закріплення.
Учитель. Навіть у найкоротшому творі є свій музичний образ. Як ви думаєте , що це за образ?
- Образ зустрічі, радості, надії.
Учитель. За допомогою яких засобів музичної виразності можна розкрити образ?
-За допомогою зміни ладу та динамічних відтінків.
Учитель. А яким, на вашу думку, є музичний образ увертюри Лисенка?
Учитель. Що за пісня стала символом перемоги і який її розвиток?
„ Засвистали козаченьки»
Виконання пісні „Засвистали козаченьки”
Учитель. То який розвиток має тема?
Учитель. Що варто змінити в нашому виконанні пісні, щоб надати їй виразності?
Учитель. Опера „Тарас Бульба” (1890 р.) – шедевр української оперної класики, найвище досягнення музично – театрального мистецтва того часу. За жанром – це історико – героїчна народна музична драма. Тут показано боротьбу українського народу проти польської шляхти в 17 столітті.
Зміст опери.
1 дія
У Києві на майдані перед Братським монастирем співає кобзар В його піснях йдеться про важке становище українського народу, про утиски польської шляхти, звучить заклик до боротьби . Коли з”являються польські комісари, люди обороняють народного співця. У цій сутичці виділяється Остап.
2 дія.
Сини запорожця Тараса Бульби Остап і Андрій повертаються додому після закінчення Київської академії. Під впливом батька брати вирішують їхати на Запоріжжя.
3 дія.
На Запорізькій Січі відбуваються вибори отамана. Завдяки Тарасові Бульбі запорожці обирають чесного відважного кошового. Під його проводом козаки вирішують йти в похід на місто Дубно, щоб захистити простий український люд від знущань польських магнатів.
4 дія.
У ніч, коли козачий обоз стоїть під Дубном, син Тараса Андрій зраджує своє військо і переходить у ворожий табір. Він робить це тому, що в обкладеному козаками місті є його кохана дівчина – Марильця, дочка польського воєводи.
5 дія.
Тим часом Тарас Бульба на козацькій раді закликає всіх до виконання свого священного обов’язку – захисту батьківщини. Дізнавшись про зраду сина, Тарас глибоко тужить. У нього остаточно визріває думка – скарати зрадника власною рукою, і він убиває сина. Остап прощається з тілом брата і йде у бій. Козаки штурмують мури міста Дубно.
V. Аналіз художніх джерел.
Учитель. Центральною фігурою повісті М. Гоголя є Тарас Бульба.
Чи відоме в історії України це ім’я, і чи відбувались описані події під Дубном?
( В історичних документах немає згадок ні про Тараса Бульбу, ні про облогу Дубна).
Учитель. Коли ж відбувалися ці події й які й які імена .пов’язані з ними, могли б бути подіями визвольної війни на чолі з Богданом Хмельницьким?
(Полковниками Хмельницького були Іван Богун, Гиря, Данило Нечай).
(Найзапекліші битви були під Берестечком та Плюшевою).
Учитель. Отже, насправді Тарас Бульба лише літературний герой.
Які ж засоби розкриття образу має література?
- Літературний портрет.
- Опис.
- Монолог та діалог.
- Епітети, порівняння, гіперболи.
Учитель. Яким характером наділив Гоголь свого героя: що він любив, що він ненавидів?
(Тарас Бульба любив Батьківщину, своїх товаришів і люто ненавидів ворогів).
Учитель. Діти, опишіть зовнішність Тараса?
( Надзвичайно важкий, товстий, широкоплечий).
Учитель. А чи є детальний опис рис обличчя, кольору очей, форми носа, брів?
( Ні, немає).
Учитель. Отже, кожен створює в своїй уяві портрет Тараса по своєму. В музиці теж існує поняття „портрет”
Найяскравіше в опері розкрито образ Тараса в арії „Гей, літа орел”
Учитель. Дайте визначення поняття „арія”
( Основна форма сольного оперного співу).
Учитель. Я зачитую текст арії, а ви на хвилинку уявіть себе композиторами і визначте засоби виразності образу Тараса.
(Робота учнів у зошиті) Зачитайте ваші записи.
А тепер прослухайте арію Тараса „Гей літа орел”
Пісня Тараса належить до кращих сторінок опери .У чотирьох її куплетах розповідається про безстрашного козака, народного богатиря, волелюбну й відважну людину. Широка, могутня мелодія пісні супроводжується ніби перебиранням струн бандури.
Ваше бачення образу Тараса дуже близьке до композиторського.
Учитель. Зараз ми з вами прослухаємо ще одну арію. Прошу бути дуже уважними і назвати виконавця. (Звучить арія Остапа)
Хто вбив його? Це ви?
Ох, тату,тату! За Що? За що?
Андрію, брате мій! Прокиньсь, поглянь!..
Пробите серце наскрізь, і на вустах ось запеклася кров…
Що ти вчинив? Жіноча чара тебе на мить перемогла.
Але яка страшенна кара найкращу квітку в нас взяла?!
І ось лежиш тепер байдужий, мов колос скошений трави…
Чому ж з тобою в січі, друже, не положив я голови?
Чого життя безславно стратив,
Хіба на світі вже нажив?
Чому єдиного ти брата тут залишив, посиротив?
Прощай, прощай, мій друже дорогий,
Вже не побачимось ніколи!
(Арію виконує старший син Тараса – Остап)
Учитель. Коли звучить ця арія?
(Арія Остапа звучить у трагічний момент дії, після загибелі його брата – Андрія)
Учитель. Вокальній партії Остапа притаманні мужні, вольові інтонації. Його велика лірико – драматична арія з v дії, в якій він прощається зі своїм братом, - одна з найкращих сторінок опери.
VІ. Підсумок уроку.
Учитель. Сьогодні ми розглянули образ Тараса Бульби та його сина - Остапа з позицій музики ,літератури та образотворчого мистецтва. Що є найголовнішим у цьому образі?
(Любов до України, патріотизм, мужність).
Спів пісні «Україна» Т. Петрененка.
Художнє виконання пісні.
Творче завдання
Тести – це завдання, метою яких є виявлення розумового розвитку, здібностей, кмітливості.
Доберіть слова в дужках........
а) А+К (грошова одиниця)=(виділення звука в музиці);
( Акцент).
б) АН+(ім’я італійського поета)=(назва помірного темпу);
( Анданте).
в) (Міра метричної системи)+(нота)=(старовинний музичний інструмент);
( Арфа).
г) К+(урочистий музичний твір)=(заключний розділ музичного твору);
( Кода).
ґ) Л+(дівоче ім’я)=(музичний інструмент);
( Ліра).
д) Т+(частина спектаклю)=(частина мелодії в нотах).
( Такт).
Підкресліть, хто з цих митців не є композитором.....
ЦОТМАР ЛЕАФАРЬ
УСШАРТ РЕВІД
VІІ. Домашнє завдання.
Слухати музику за власним вибором, дати визначення музичним образам прослуханих творів.
Скласти кросворд до опери „Тарас Бульба” М. Лисенка.
Виходять із класу учні в супроводі звучання пісні «Україна» Т.Петрененка.
Додаток