Зосередити учнів на народних обрядах колядування і щедрування та важливій ролі музики в них. Закріпити знання про народні обрядові пісні та ознайомити з професійною музикою. Вчити учнів зіставляти образи творів музичного та образотворчого мистецтва.
„Музика, як мова почуттів”
Підготувала і провела
вчитель музики
Чижиківської ЗОШ
Моспан Л.З.
Музика як мова почуттів
Тема уроку. Колядка „Во Вифлеємі”.
Вокальна вправа.
М.Леонтович „Щедрик” – слухання.
(6 – й клас)
Мета уроку:
Розвиваюча: розвивати навички активного сприймання музичного твору. Працювати над виробленням вокально – хорових навичок (диханням, звукоутворенням, артикуляцією, унісоном), а також над художнім виконанням колядки.
Розвивати кмітливість учнів ( використання кросвордів, тестів, ігор), а також розвивати інтелектуальну гнучкість ( використання творчих завдань на застосування музичних термінів).
Навчаюча: зосередити учнів на народних обрядах колядування і щедрування та важливій ролі музики в них. Закріпити знання про народні обрядові пісні та ознайомити з професійною музикою. Вчити учнів зіставляти образи творів музичного та образотворчого мистецтва.
Виховна: виховувати любов до музики, повагу до народних звичаїв. Виховувати естетичні смаки. Формувати потребу сприймати та виховувати високохудожні музичні твори.
Обладнання уроку: баян, магнітофон, диски, касети, портрети композиторів, тести, кросворди, роздаткові карточки, клавіатури, головоломки, вислови, тези, магнітні ноти, ігрові кораблики.
Тип уроку: урок – змагання з груповими формами роботи.
Хід уроку:
Вхід учнів до класу супроводжує звучання української народної пісні «Щедрик» у обробці М.Леонтовича.
Ι. Організація класу.
„Продзвенів вже дзвінок, починається урок”
Вчитель „Добрий день”
Учні „Добрий день”
Розспівування
- вправа на вироблення звуку;
Клас поділений на 4 –ри групи ( по 6 учнів). Кожна група має свою назву і капітана ( 1-до, 2-мі, 3-соль, 4-сі). Кожен член команди має прикріплену емблему ( назву своєї команди). На дошці прикріплені чотири кораблі, котрі вирушають у плавання. На їхньому шляху буде чимало музичних перешкод , але їм потрібно їх подолати і повернутися в порт.
За кожну правильну відповідь команда буде отримувати бали ( ноти), котрі будуть підраховані в кінці гри. Команда, котра набере більшу кількість – повернеться першою в порт, найменша кількість балів (нот) – корабель з командою затонули.
Гра починається придуманням муз. девізу .
Командир кожної команди починає говорити початок девізу, а члени команди його продовжують.( За що й починають отримувати бали – ноти).
Звучать розповіді учнів про характер і почуття втілені в музиці, яку слухали за власним вибором.
ΙΙ. Хоровий спів.
ΙΙΙ. Музична грамота.
Вокальна вправа ( магнітні ноти, на зворотній стороні котрих написане завдання)
ΙV. Фізкультхвилинка.
V. Слухання музики.
М. Леонтович „ Щедрик”
- Розповідь про композитора
Микола Дмитрович Леонтович (1877 - 1921) – видатний український композитор, диригент, педагог, збирач пісенного фольклору.
Народився майбутній композитор на Вінниччині, З раннього дитинства народна пісня увійшла глибоко в серце малого Миколки і стала для нього такою ж зрозумілою і близькою , як рідна мова.
Він співав у церковному хорі, працював вчителем співу, був диригентом хорових колективів, збирав і записував народні пісні.
Все життя композитора можна назвати служінням пісні. Він створив понад 100 хорових обробок українських народних пісень, які стали „візитівкою” музичної України в усьому світі.
У них яскраво і самобутньо змальоване життя українського народу – його думи і надії, радість і біль.
У спадщині М. Леонтовича знаходиться такий шедевр як „Щедрик”
- На вашу думку до яких творів відноситься „Щедрик”.
- Дати визначення колядок і щедрівок.
Колядка – старовинна слов’янська народна обрядова пісня зимового циклу, яка виконується під час новорічно – різдвяних свят.
Щедрівка – розповсюджений в Україні різновид колядок, які виконували дівчата або діти.
- Чим відрізняються колядки від щедрівок?
Щедрівки виконують лише протягом тижня – від старого Нового року й до Водохреща.
„ Щедрик” М. Леонтовича.
Старовинні новорічні щедрівки й колядки відобразили ставлення наших предків до сил природи, намагання людей через слово, музику й символічну дію вплинути на них. У багатьох новорічних щедрівках звістку про успіх у новому році приносить весняна пташка, найчастіше ластівочка або зозуленька.
Обробка народної пісні – щедрівки „Щедрик” – є тим зразком – шедевром, у якому М. Леонтович з мелодії, що складається з чотирьох звуків, розвинув широку картину з новими звуковими барвами, застосувавши у ній класичний поліфонічний прийом остинато.
Остинато – (від латинського – упертий, наполегливий) – багаторазове повторення мелодії.
У цьому творі композитор демонструє високу техніку вокальної інструментовки. Заспівує „Щедрик” сопрано, потім вливаються альти, а згодом – і вся хорова група. Мелодія „Щедрика” – це поспівка, що багато разів повторюється у різних голосах, створюючи цим своєрідну мелодичну лінію. Усе разом – це витончене, невимовно красиве звукове мереживо.
Українська народна пісня „Щедрик” в обробці М. Леонтовича майже 100 років мандрує світом і звучить різними мовами, але душа у неї залишається українською.
Прослуховування щедрівки „Щедрик”
-Аналіз щедрівки
-Визначення теми
-Словничок музичної музики
-Закріплення
Характер музичних тем
Бадьорий; бурхливий; жартівливий; радісний; грайливий; запальний; яскравий |
Спокійний; ніжний; безтурботний; легкий; ласкавий; загадковий |
Хвилюючий; героїчний; збуджений; бурхливий; мужній; урочистий |
Сумний; скорботний; трагічний; пригнічений; траурний; збентежений; жалібний |
Українські народні колядки та щедрівки увійшли до скарбниці світового фольклору. Ці твори вже у 19 ст. привертають увагу багатьох професійних музикантів.
Мистецькі обробки колядок та щедрівок є у хорових творах М. Лисенка. Ф. Колесси, М. Леонтовича, С. Людкевича, М. Барвінського, а також в інструментальній музиці сучасних українських музикантів А. Кос – Анатольського, Є. Станюковича.
Діти 6 – го класу також записали місцевий фольклор, який ми з вами зараз послухаємо . Це місцеві пісні, записані учнями у старожителів села Чижиків (Прослуховування місцевого фольклору).
Бесіда про місцевого композитора Андрія Гнатишина, який народився 26 грудня 1906 року в сім’ї Ільї та Анастасії Гнатишиних, в селі Чижиків.
Діти зачитують реферати про його життя та творчість.
VΙ. Підсумок уроку
Розвиток кмітливості учнів.
VΙΙ. Домашнє завдання
Учні отримують завдання під час слухання музики за власним вибором особливу увагу звернути на хорову музику та українські колядки й щедрівки.
В кінці уроку підраховуємо бали ( ноти). Визначаємо переможців.
„ Продзвенів вже дзвінок, вже закінчився урок”
Вихід учнів із уроку супроводжується звучанням української народної пісні «Щедрик» в обробці М.Леонтовича.
Додаток
Розгадай кросворд і дізнайся, з яким музичним поняттям нерозривно пов’язано ім’я Й.С. Баха
Гра –„ Самий розумний”.
1. Яскравий, швидкоплинний, мінливий світ чарівних звуків.
2. „ Те, що є чужим для серця людини, не може бути джерелом музичного натхнення.... Де серце не зачеплено – не може бути музики”, - стверджував великий російський композитор
- П. І. Чайковський.
3. Видатний польський композитор і піаніст, основоположник класичної музики Польщі.
- Фрідерік Шопен.
4. Відомий український композитор, уродженець Коломиї.
- Анатолій Йосипович Кос – Анатольський.
5. Улюблений танець багатьох композиторів.
- Вальс.
6. Великий німецький композитор, представник віденської класичної школи.
- Людвіг Ван Бетховен.
7. Він народився у Тернополі, у шляхетній родині. Першою вчителькою музики була мама. Його батько особисто був знайомий з М.В.Лисенком, перед яким відбувся музичний „ дебют” п’ятирічного музиканта.........
- Василь Барвінський.
8. „ Мені довелося багато вчитися, хто буде таким же старанним, досягне того ж”...........
- говорив Й.С.Бах.
9. Улюблений інструмент Й.С.Баха?
- Орган.
10. Автор балетів „Лебедине озеро”, „Спляча красуня”, „Лускунчик”
- П.І.Чайковський.
11. Одна з найцікавіших постатей в історії України 18 ст. – український філософ, поет, педагог, музикант. Він висміював кріпосницький лад, панські примхи, жадібність, дурість, лінощі.
- Григорій Сковорода.
12. Пісня „Всякому городу нрав і права” Г.Сковороди , текст був використаний українським письменником Іваном Котляревським
у п’єсі....................
- „Наталка Полтавка”.
13. Поступово посилює звук.
- Крещендо.
14. Вказує на підвищення звука на півтон.
- Дієз.
15. Стійкі ступені.
- 1,3,5.
16. Не дуже тихо.
- Мецо – піано.
17. Відміняє дію знаків дієза і бемоля.
- Бекар.
18. Назвіть ім’я видатного українського композитора, основоположника української класичної музики?
- М.В.Лисенко.
19.Кого з австрійських композиторів 19 ст. Називають „королем вальсів”?
- Й.Штраус – син.
20. „Я буду лежати на чужині, а серце хай знаходиться на батьківщині”.
- Фрідерік Шопен.
21. Які дитячі опери написав М.В.Лисенко?
- „Коза – Дереза”, „Пан Коцький”, „Зима і Весна”.
22. Видатний український композитор, диригент, педагог, збирач пісенного фольклору?
- Микола Дмитрович Леонтович.
23. Старовинна слов’янська народна обрядова пісня зимового циклу, яка виконувалася під час новорічно – різдвяних свят.
- Колядка
24. У кого з композиторів є обробки колядок та щедрівок?
- М. Лисенко, Ф. Колеса, М. Леонтович, С. Людкевич,
В. Барвінський, А. Кос – Анатольський.