Конспект уроку з музичного мистецтва для 6 класу на тему: "Музика, як мова почуттів"

Про матеріал

Зосередити учнів на народних обрядах колядування і щедрування та важливій ролі музики в них. Закріпити знання про народні обрядові пісні та ознайомити з професійною музикою. Вчити учнів зіставляти образи творів музичного та образотворчого мистецтва.

Перегляд файлу

„Музика,  як  мова  почуттів”

Підготувала і провела

вчитель музики

     Чижиківської  ЗОШ 

Моспан  Л.З.

 

Музика   як  мова  почуттів

 

 

Тема  уроку. Колядка  „Во Вифлеємі”.

   Вокальна вправа.

   М.Леонтович „Щедрик” – слухання.

(6 – й клас)

Мета уроку:  

Розвиваюча: розвивати  навички  активного  сприймання  музичного  твору. Працювати  над  виробленням  вокально – хорових навичок (диханням, звукоутворенням, артикуляцією, унісоном), а  також  над  художнім  виконанням  колядки.

 Розвивати  кмітливість учнів ( використання  кросвордів, тестів, ігор), а  також  розвивати  інтелектуальну  гнучкість ( використання  творчих  завдань  на  застосування  музичних  термінів).

Навчаюча: зосередити учнів на народних обрядах колядування і щедрування та важливій ролі музики в них. Закріпити знання про народні обрядові пісні та ознайомити з професійною музикою. Вчити учнів зіставляти образи творів музичного та образотворчого мистецтва.

Виховна:  виховувати  любов  до  музики, повагу  до  народних звичаїв. Виховувати  естетичні  смаки. Формувати  потребу  сприймати  та  виховувати  високохудожні  музичні  твори.

 

Обладнання  уроку: баян, магнітофон, диски, касети, портрети  композиторів, тести, кросворди, роздаткові  карточки, клавіатури, головоломки, вислови, тези, магнітні  ноти, ігрові  кораблики.

 

 

Тип  уроку: урок – змагання  з  груповими  формами  роботи.

Хід    уроку:

 

Вхід учнів до класу супроводжує звучання української народної пісні «Щедрик» у обробці М.Леонтовича.

 

Ι.  Організація    класу.

 

  • Музичне  вітання

„Продзвенів вже дзвінок, починається урок”

Вчитель „Добрий день”

Учні „Добрий день”

  • перевірка  присутніх.
  • Оголошення  теми  уроку.

 

 Розспівування

-   вправа  на  вироблення  звуку;

  • методичні  прийоми;
  • робота  над  двоголосним  співом.

 

Клас   поділений  на  4 –ри  групи ( по 6  учнів). Кожна  група  має  свою  назву  і  капітана ( 1-до, 2-мі, 3-соль, 4-сі). Кожен  член  команди  має  прикріплену  емблему  ( назву  своєї  команди).  На  дошці  прикріплені  чотири  кораблі, котрі  вирушають  у  плавання. На  їхньому  шляху  буде  чимало  музичних  перешкод , але  їм  потрібно  їх  подолати  і  повернутися  в  порт.

 За  кожну  правильну  відповідь  команда  буде  отримувати бали ( ноти), котрі  будуть  підраховані  в  кінці  гри. Команда, котра  набере  більшу  кількість – повернеться  першою  в  порт, найменша  кількість  балів (нот) – корабель  з командою  затонули.

 

 Гра  починається  придуманням  муз. девізу  .

 Командир  кожної  команди починає  говорити  початок  девізу, а  члени  команди  його  продовжують.( За  що й починають  отримувати  бали – ноти).

Звучать розповіді учнів про характер і почуття втілені в музиці, яку слухали за власним вибором.

 

 ΙΙ. Хоровий спів.

  • Спів  колядки  „ Во  Вифлеємі”
  • Удосконалення  вокально – хорових  навиків
  • Виразне  емоційне  виконання  колядки.
  • Втілення  художнього  образу
  • Спів  конкурс  між  командами
  • Гра – буксир,  між  командами
  • Закріплення  колядки

 

ΙΙΙ. Музична   грамота.

Вокальна  вправа ( магнітні  ноти, на  зворотній  стороні  котрих  написане  завдання)

 

 

  • Аналіз  вправи.
  • Конкурс  на  краще  виконання  вправи  між  командами.
  • Гра на  розвиток  інтелектуальної  гнучкості ( по  черзі з кожної команди учні підходять до дошки, відчіпляють ноту зачитують питання і відповідають на нього. За правильну  відповідь  отримують  бали (ноти).
  • Закріплення  вправи ( будь  уважним – між  командами)
  • Гра  вправи  на  клавіатурі
  • Програти  вправу  на  музичному  інструменті

 

ΙV. Фізкультхвилинка.

 

V. Слухання музики.

   М. Леонтович  „ Щедрик”

 - Розповідь  про  композитора

Микола Дмитрович Леонтович (1877 -  1921) – видатний  український композитор, диригент, педагог, збирач пісенного  фольклору.

 Народився  майбутній композитор на Вінниччині, З раннього дитинства народна пісня увійшла глибоко в серце малого Миколки і стала для нього такою ж зрозумілою і близькою , як рідна мова.

 Він  співав у церковному  хорі, працював вчителем співу, був диригентом хорових колективів, збирав і записував народні пісні.

 Все життя композитора можна назвати служінням пісні. Він створив понад 100 хорових обробок українських народних пісень, які стали „візитівкою” музичної України в усьому  світі.

 У  них яскраво і самобутньо змальоване життя  українського народу – його думи і надії, радість і біль.

 У спадщині М. Леонтовича  знаходиться  такий  шедевр  як „Щедрик”

-   На  вашу думку  до яких  творів  відноситься „Щедрик”.

-  Дати  визначення  колядок  і  щедрівок.

 

Колядка – старовинна словянська народна обрядова пісня зимового циклу, яка виконується під час новорічно – різдвяних свят.

 

Щедрівка – розповсюджений в Україні різновид колядок, які виконували дівчата або діти.

- Чим відрізняються колядки від щедрівок?

Щедрівки виконують лише протягом тижня – від старого Нового року й до Водохреща.

   „ Щедрик” М. Леонтовича.

Старовинні  новорічні щедрівки й колядки відобразили ставлення наших предків до сил природи, намагання людей через слово, музику й символічну дію вплинути на них. У багатьох новорічних щедрівках звістку про успіх у новому році приносить весняна пташка, найчастіше ластівочка або зозуленька.

 Обробка народної пісні – щедрівки „Щедрик” – є тим зразком – шедевром, у якому М. Леонтович з мелодії, що складається з чотирьох звуків, розвинув широку  картину з новими звуковими барвами, застосувавши у ній класичний поліфонічний прийом остинато.

  Остинато – (від латинського – упертий, наполегливий) – багаторазове повторення мелодії.

У цьому творі композитор демонструє високу техніку вокальної інструментовки. Заспівує „Щедрик” сопрано, потім вливаються альти, а згодом – і вся хорова група. Мелодія „Щедрика” – це поспівка, що багато разів повторюється у різних голосах, створюючи цим своєрідну мелодичну лінію. Усе разом – це витончене, невимовно красиве звукове мереживо.

 Українська народна пісня „Щедрик” в обробці М. Леонтовича майже 100 років мандрує світом і звучить різними мовами, але душа у неї залишається українською.

Прослуховування  щедрівки  „Щедрик”

-Аналіз  щедрівки

-Визначення  теми

-Словничок   музичної  музики

-Закріплення

Характер музичних тем

Бадьорий;

бурхливий;

жартівливий;

радісний;

грайливий;

запальний;

яскравий

Спокійний;

ніжний;

безтурботний;

легкий;

ласкавий;

загадковий

Хвилюючий;

героїчний; збуджений; бурхливий; мужній; урочистий

Сумний; скорботний; трагічний; пригнічений; траурний; збентежений; жалібний

  Українські  народні колядки та щедрівки увійшли до скарбниці світового фольклору. Ці твори вже у 19 ст. привертають увагу багатьох професійних музикантів.

Мистецькі обробки колядок та щедрівок є у хорових творах М. Лисенка. Ф. Колесси, М. Леонтовича, С. Людкевича, М. Барвінського, а також в інструментальній музиці сучасних українських музикантів А. Кос – Анатольського, Є. Станюковича.

 Діти  6 – го  класу  також  записали місцевий фольклор, який ми з вами зараз послухаємо . Це  місцеві   пісні, записані учнями у старожителів села Чижиків (Прослуховування  місцевого  фольклору).

Бесіда про місцевого композитора Андрія Гнатишина, який народився 26 грудня 1906 року в сімї Ільї та Анастасії Гнатишиних, в селі Чижиків.

Діти зачитують реферати про його життя та творчість.

 

VΙ. Підсумок   уроку

    Розвиток  кмітливості  учнів.

  •  Ігри – компас, шестірня.
  • Знайти в лабіринті рядки  укр. нар. пісні.
  • Прочитати рядки пісні з репертуару І. Білик.

 

VΙΙ. Домашнє  завдання

    Учні отримують завдання під час слухання музики за власним вибором особливу увагу звернути на хорову музику та українські колядки й щедрівки.

В  кінці  уроку  підраховуємо  бали ( ноти). Визначаємо  переможців.

  • Музичне  прощання

„ Продзвенів  вже  дзвінок, вже  закінчився  урок”

  • Вчитель „ До побачення”
  • Учні   «До побачення»

     Вихід учнів із уроку супроводжується звучанням української народної пісні «Щедрик» в обробці М.Леонтовича.

Додаток

 

 

 

 

Розгадай кросворд і дізнайся, з яким музичним поняттям нерозривно повязано імя Й.С. Баха

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра –„ Самий розумний”.

 

 

1. Яскравий, швидкоплинний, мінливий  світ чарівних звуків.

  • Музика.

 

2. „ Те, що є чужим для серця людини, не може бути джерелом музичного натхнення.... Де серце не зачеплено – не  може бути музики”, - стверджував великий  російський  композитор

 - П. І. Чайковський.

 

 

3. Видатний  польський композитор і піаніст, основоположник класичної музики  Польщі.

 - Фрідерік   Шопен.

 

 

4. Відомий  український  композитор, уродженець  Коломиї.

 - Анатолій Йосипович  Кос – Анатольський.

 

 

5. Улюблений  танець  багатьох  композиторів.

 - Вальс.

 

 

6. Великий німецький композитор, представник віденської класичної школи.

 - Людвіг  Ван  Бетховен.

 

 

7.   Він народився у Тернополі, у шляхетній родині. Першою вчителькою музики була мама. Його батько особисто був знайомий з М.В.Лисенком, перед яким відбувся музичний „ дебют” пятирічного музиканта.........

 - Василь  Барвінський.

 

 

8. „ Мені довелося багато вчитися, хто буде таким же старанним, досягне того ж”...........

 - говорив  Й.С.Бах.

 

 

9. Улюблений  інструмент Й.С.Баха?

 - Орган.

 

 

10. Автор  балетів  „Лебедине  озеро”, „Спляча красуня”,   „Лускунчик”

 - П.І.Чайковський.

 

 

11.  Одна з найцікавіших постатей в історії України 18 ст. – український філософ, поет, педагог, музикант. Він висміював кріпосницький  лад, панські примхи, жадібність, дурість, лінощі.

 - Григорій  Сковорода.

 

 

12.  Пісня „Всякому городу нрав і права” Г.Сковороди , текст був використаний українським письменником Іваном Котляревським

у пєсі....................

 - „Наталка  Полтавка”.

 

 

13. Поступово  посилює  звук.

 - Крещендо.

 

 

14. Вказує на підвищення  звука на півтон.

 - Дієз.

 

 

15. Стійкі  ступені.

 - 1,3,5.

 

 

16. Не дуже тихо.

 - Мецо – піано.

 

 

17. Відміняє дію знаків дієза і бемоля.

 - Бекар.

18. Назвіть імя видатного  українського  композитора, основоположника української класичної музики?

 - М.В.Лисенко.

 

 

19.Кого з австрійських композиторів 19 ст. Називають „королем вальсів”?

 - Й.Штраус – син.

 

 

20. „Я  буду лежати  на  чужині, а серце  хай  знаходиться на батьківщині”.

 - Фрідерік Шопен.

 

 

21. Які  дитячі  опери  написав  М.В.Лисенко?

 - „Коза – Дереза”, „Пан Коцький”, „Зима і Весна”.

 

 

22. Видатний  український композитор, диригент, педагог, збирач пісенного  фольклору?

 - Микола Дмитрович Леонтович.

 

 

23. Старовинна  словянська  народна  обрядова  пісня  зимового  циклу, яка  виконувалася  під  час  новорічно – різдвяних свят.

 - Колядка

 

24. У кого з композиторів  є обробки  колядок  та  щедрівок?

 - М. Лисенко, Ф. Колеса, М. Леонтович, С. Людкевич,

   В. Барвінський, А. Кос – Анатольський.

 

 

 

 

doc
Додано
9 листопада 2018
Переглядів
1848
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку