На цьому уроці учні ознайомляться з жанром історичних пісень на прикладі української народної пісні «Ой на горі та й женці жнуть». Урок наповнений різними видами діяльності.
Загальноосвітня школа І ступеня с. Сухостав
Гусятинського району
Конспект уроку
з музики
у 4 класі
«Сяйво козацької слави»
Підготувала
вчитель музики
Підколодна Ірина
Михайлівна
Мета: Ознайомити учнів з жанром історичних пісень на прикладі української народної пісні «Ой на горі та й женці жнуть».
Розвивати: вокально-хорові та музично-ритмічні навички (музичний слух, пам'ять, почуття ритму, дикцію, артикуляцію, дихання).
Виховувати: інтерес до музики, вміння її слухати, естетичний смак, повагу і шану до української культури, патріотичні почуття до Батьківщини.
Формувати: потребу сприймати та виконувати високохудожні музичні твори.
Обладнання:
1. Музичний матеріал: Євген Адамцевич «Запорізький марш»; музика «Їхали козаки АТО», український народний танець «Гопак»; українська народна пісня «Ой на горі та й женці жнуть».
2. Т.З.Н. Комп'ютер, проектор, магнітофон.
3. Презентація.
4. Дидактичний матеріал: Прислів’я, козацька атрибутика, аркуші паперу та олівці.
Тип уроку: урок-екскурс
ХІД УРОКУ
І. Вхід до класу під музику Є. Адамцевича «Запорозький марш»
ІІ. Музичне вітання:
Вчитель
«Добрий день, школярики, України цвіт.
З неба тепле сонечко шле усім привіт!»
Учні
«Добрий день! Добрий день!
Хай щасливим буде день!»
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
Вчитель. Могутню історію нашого народу можна простежити через пісні. Народні пісні, у яких йдеться про події минулого, називаються історичними. І сьогодні, ми з вами розглянемо один із видів історичних пісень – козацькі. Тому, тема уроку звучить так: «Сяйво козацької слави».
( Ілюстрація)
В сиву-сиву давнину
Козаки йшли на війну,
Бо на рідну Україну
Сунулися без упину
Ляхи, турки та татари,
Москалі та яничари.
Щоб палить сади і хати,
Щоб людей в неволю гнати.
Козаки скликають раду :
- Треба битись без пощади !
Вірні коні рвуться в битву,
Крешуть іскри з-під копита.
За чарівний спів дівочий,
За спокійні дні та ночі –
Шаблі весело дзвенять,
Вражі голови летять.
І на морі, і в степах
Наганяли вони страх,
Бо найкращі вояки –
Запорозькі козаки !
І не буде переводу
Українському народу
Доки із глибин сторіч
Долина козацький клич.
ІV. Бесіда.
На початку 16 ст. зародилося козацтво. Пізніше, сформувалася Запорізька Січ – оплот козацької вольниці (ілюстрація). Козаки взяли на себе обов’язок захищати українські землі від татаро-турецьких нападів. В мирні дні, як правило, козаки свій вільний час присвячували фізичній підготовці: "об'їжджали» коней, вправлялися в стрільбі, фехтуванні на шаблях. Найулюбленішими розвагами у козаків були рухливі ігри та змагання на силу, витривалість, спритність. Особливістю запорозьких козаків було те, що вони брили голови, залишаючи довжелезного чуба і вуса. Одягались вони у вишиті сорочки, шаровари, шкіряні чоботи, шапки, жупани та мали довгий пояс. За широким поясом носили люльку, до нього ж прив'язували порохівницю з порохом. За плечима носили карабін, схожий на нашу рушницю. А на боку у козака завжди висіла гостра шабля, з якою він ніколи не розлучався. Вміли славні козаки й відпочивати. Під час відпочинку козаків лунала гра бандури, лилась пісня, затівалися різноманітні ігри та змагання. А ще неможливо було уявити собі козака без запального танцю-гопака.
(відео «Гопака»)
Гопак – веселий, запальний танець у дводольному розмірі його назва походить від слова гупати, тобто тупотіти, стрибати, і від вигуку «Гоп»,яким звичайно закінчується виконання танцю. І справді, виконавці гопака притопують ногами, стрибають, кружляють – Спочатку неквапливо, а потім усе швидше, й швидше. Музика гопака часто звучить не лише радісно, а й мужньо, героїчно. Гопак виконує один танцюрист або кілька. Кожен з них вигадує власні рухи. Тоді танець перетворюється на змагання: хто краще? Об'єднувалось в цьому танці і мистецтво воїна, і особливості козацького характеру. Не раз гопак приходив на допомогу козакові в запеклому бою з ворогом.
V. Фізкультхвилинка
Козацька розминка
Раз - два - голова,
Щоб трималася на в’язах
Ми тренуємо всі м’язи
Три - чотири, руки в ділі –
Раз кулак, два кулак –
Бий сильніше козак.
Щоб триматись на коні,
Треба ноги нам міцні,
Сильні ноги, дужі ноги –
Не злякаються дороги.
Підемо разом в присядку
Це найкраща зарядка.
VІ. Розучування пісні.
Хвилюються на пагорбах дозрілі жита, черкають серпами женці. А розігнувши натомлені спини бачать вони, як увесь видолинок неначе зацвів червоним маком – то йде запорізьке військо. Женці ще здалека впізнають молодого Дорошенка, що веде козаків, доброю посмішкою проводжають Сагайдачного, що йде собі, не поспішаючи і розкурює свою знамениту люльку…. Пісня, з якому ми з вами сьогодні познайомимося «Ой на горі та й женці жнуть» донесла до нас пам’ять про героїв цієї боротьби.
(Слухання пісні. Відеофрагмент « Ой на горі та й женці жнуть» Чи такою ви її уявляли? А які славетні імена згадувалися в пісні? Яким був характер пісні, темп виконання? А якби характер музики був ліричним, чи змогла б музика повністю передати образ козака? (відповіді учнів)
- опрацювання тексту І та ІІ куплетів (слайд 7)
- ритмізація І куплету звертаємо увагу на розспіви окремих складів слова, стрибки в мелодії та опору на сильну долю.
- Робота над піснею.
Робота в групах (ІІ групи)
І група – Ілюстрація до 1 куплету пісні.
ІІ група – Інсценізація 2 куплету пісні.
ІІІ група – Складання слів-пазл (Прислів’я про козаків)
Учитель. В них нема коней. В руках замість шаблі граната. А в серці, як і в козаків, велика любов до України і її народу.
(перегляд відео «Їхали козаки АТО» у виконанні гурту «Тінь сонця»)
VІІ. Підсумок уроку.
Так діти, ми є українці і живемо в чудовому, співучому краї – в Україні, і наше завдання – вивчати, зберігати шанувати нашу українську культуру, мову, пісню. В народі кажуть: «той народ, який забув свої пісні вмирає наполовину, а який забув ще й свою мову – вмирає назавжди, зникає з лиця землі». Український народ має ніжну співучу душу, любить музику і танці. Пісня – душа народу, правдиве дзеркало його життя і побуту. В піснях відображається героїчна історія народу, його думи, мрії про щастя.
Список використаної література
1) Л. Масол, Л. Аристова. Музичне мистецтво 4 клас. Харків. 2013
2) О. Ю. Радко. Уроки музики 1-4 класи. Тернопіль.2010