План-конспект уроку музичного мистецтва в 4 класі на тему "Вишукана Франція" Музичний матеріал: Каміль Сен-Санс "Карнавал тварин" українські народні пісні, вивчені на попередніх уроках.
ТЕМА УРОКУ. Вишукана Франція
МЕТА УРОКУ.
• навчальна: збагатити уявлення учнів про французьку музику, на прикладі твору французького композитора Каміля Сен-Санса, познайомити школярів з особливостями інструментальної музики та характерними ознаками жанру сюїта;
• розвивальна: розвивати в учнів предметні компетентності, здатність розуміти і аналізувати музичні твори, творчі здібності, вокальні навички. Розширювати загальний та мистецький кругозір, збагачувати слуховий досвід школярів;
• виховна: виховувати в учнів любов до музики, поважне ставлення до культурних традицій різних народів. Засобами музики здійснювати полікультурне виховання школярів, формувати висококультурну й ерудовану особистість, виховувати патріотичні почуття, шанобливе ставлення до музики рідного народу.
МУЗИЧНИЙ МАТЕРІАЛ.
• слухання: Каміль Сен-Санс «Карнавал тварин» (фрагменти «Лебідь», «Слон», «Кенгуру», «Кури і півні», «Акваріум»);
• виконання: українські народні пісні «Вийшли в поле косарі», «Сіяв мужик просо», «Котилася торба», «Ми маленькі козачата», «Колискова».
ТИП УРОКУ: урок поглиблення теми.
ОБЛАДНАННЯ: музичний інструмент, ноутбук, тексти пісень, ілюстрації до сюїти, портрети композиторів, підручники.
ФОРМИ ТА МЕТОДИ РОБОТИ. Вербальні, наочні методи, метод «Емоційного заряду», метод музичних узагальнень, психологічний тренінг, «Незакінчене речення» «Мозковий штурм», словесне малювання за асоціаціями, музичний словник, «Мікрофон».
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ ДЛЯ ЗАСВОЄННЯ: інструментальна музика, сюїта.
Х І Д У Р О К У.
І Організаційний момент.
Треба разом привітатись «Добрий день» Дружно весело сказати «Добрий день»
На всі боки повернутись, всім навколо усміхнутись «Добрий день»
Учитель. Добрий день діти! З яким настроєм ви сьогодні прийшли на урок? А чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (метод «Емоційного заряду»)У нас на дошці зображена квітка, але це зображення неповне. Чого не вистачає? (листочків та пелюсток) Так, правильно. Листочки у вас в руках і на них ви написали, чого очікуєте, кожен із вас прикріпить листочок до нашої квіточки зі словами «На уроці ….» (психологічний тренінг)
А чого я очікую від сьогоднішнього уроку? Мої очікування ось на дошці – це девіз нашого уроку.
У. На попередніх уроках ми з вами подорожували різними країнами світу, але ці подорожі були незвичні, а які? Так правильно – музичні. Пригадаймо,які це були країни і чим вони вам запам’ятались.
Діти називають країну, показують портрет композитора, називають особливості музики. Німеччина – Л. ван Бетховен, Австрія - В. А. Моцарт, Польща – Ф. Шопен.(«Мозковий штурм»)
Молодці! Сьогодні у нас не менш цікава подорож, до чудової країни, в якій мріє побувати кожен. А яка саме це країна, вам підкаже музика.
Відеофрагмент з музичним супроводом «Під небом Парижа»
У. Ну що, здогадалися? Так це Франція. І тема нашого уроку Вишукана Франція!
Звертаю увагу дітей на запис теми уроку на дошці.
ІІ Основна частина
4. Розповідь про французьку музика, композитора, сюїту
У. Францу́зька му́зика — одна з найцікавіших і найвпливовіших європейських музичних культур. Музична культура Франції, так само як України, почала будуватися на багатому шарі народної пісні. Існують численні жанри народної пісні: ліричні, любовні, сатиричні, календарні, історичні, військові та ін. Чимало пісень присвячено дітям — колискові, ігрові, лічилки.
Центром музичної культури Франції, є столиця – Париж. І саме в Парижі в середині 19 ст. народився композитор з творчістю якого ми сьогодні познайомимось. Це Каміль Сен – Санс.(Звертаю увагу учнів на портрет). Послухаємо цікавий твір інструментального жанру. А який жанр музики ми називаємо інструментальним? (Інструментальна музика – це музика, яка виконується на інструментах, без участі людського голосу).(«Музичний словник»)
Каміль Сен-Санс був не тільки композитором, а й піаністом, органістом і письменником (він писав вірші та комедії). З раннього віку Сен-Санс чуйно прислухався до звуків природи: дзюрчання струмочка, шелестіння листя, тихого подиху вітру. Усі ці звуки втілилися згодом у його музичних творах.
Батьки хлопчика – паризькі музиканти – приділяли багато уваги музичним заняттям сина, і він робив великі успіхи. Каміль почав складати музику з п'ятирічного віку, а його перший концерт відбувся, коли юному піаністові ледве виповнилося десять років. Сен-Санс багато подорожував і з величезною цікавістю ставився до музики народів інших країн. Його твори вирізняються яскравістю, близькістю до народно-побутової музики.
А ще КамільСен-Санс був надзвичайно великим жартівником! Він написав твір, який назвав «Карнавал тварин». Цей твір написаний у музичній формі – сюїта.(Звертаю увагу учнів на запис визначення терміну сюїта) Сюїта - це інструментальний твір, який складається з кількох самостійних п’єс. В сюїті «Карнавал тварин» - 14 номерів і кожен із них е своєрідним «портретом» якоїсь тварини.
1.Вступ. Королівський марш Лева 2.Кури і півні
|
4.Черепаха 5. Слон 6.Кенгуру. 7. Акваріум |
8. Персонаж з довгими вухами. 9.Зозуля. 10 пташник |
13 Лебідь.(не називаю, не показую) |
5.Слухання музики
У. Готові до слухання музики? Як ми слухаємо музичні твори? Але в нас сьогодні незвичне слухання. Це будуть музичні загадки. Уважно прослухавши твір, давши йому характеристику ви обов’язково назвете частину сюїти, яку прослухали. Отже. Слухаємо уважно, даємо характеристику музичному фрагменту і лише після цього назву частини.
У. Молодці! Ви впевнено справились із завдання, тому я його ускладнюю. Зараз прозвучить відео фрагмент ще однієї частини сюїти, але назви на дошці немає. Підказкою буде саме відео. Це балетна постановка у виконання видатної балерини Маї Плісецької
6. Аналізпрослуханої музики.
У. Ну, що вам сподобалась наша сьогоднішня подорож. Але як говорить українське прислів’я «вдома завжди краще» і ми повертаємось на Україну.
Наше повернення буде радісним і бадьорим.
7 Фізкультхвилинка
Ми сиділи притомились, танцювати закортілось.
Ось так, ось так так. Танцювати я мастак. І т.д.
8. Вокальна робота
У. Оскільки ми з вами вже почали співати, то давайте розспіваємось. А яке правило співу?
Щоби правильно співати – треба сісти або стати.
Руки – вниз, чи на колінка.
Спинки- рівні як тростинка.
Раз – готуємсь,два – вдихаймо, три – співати починаймо
а) розспівування
б) виконання пісень
У. У нас сьогодні все незвичне і загадкове. Тому і виконання пісень буде, якщо ви відгадаєте мої підказки. Я вам показую предмет, який має відношення до пісні, а ви називаєте пісню її жанр. А потім виконуєте. Згодні?
ІІІ Підсумок уроку. Рефлексія.
У. Ось підійшла до завершення наша чергова музична зустріч. Мені сподобалось як ви працювали на уроці, ви були активні – молодці.
(технологія «Незакінчене речення»).
Отже
А чи справдились ваші очікування від сьогоднішнього уроку. Наша квітка досі без пелюсток. Ось вони різнокольорові у мене на столі. Якщо ваші очікування справдились візміть пелюстку червоно кольору, якщо не справдились – синього.
Я рада, що квітка засяяла – радісним, червоним кольором. Це ви зробили її такою яскравою.
Нехай і ваше життя завжди буде таким яскравим як ця квітка. До побачення!
мелодійна |
лірична |
співуча |
|