Конспект уроку з основ здоров'я для 4 -го класу на тему "Шкідливі звички і здоров'я"

Про матеріал

Дана розробка представлена у вигляді уроку- тренінгу. Метою якого є формування в учнів уявлення про згубну дію алкоголю, наркотиків, паління, токсичних речовин. На уроці використовуються різноманітні форми роботи, цікаві вправи і практичні завдання.

Перегляд файлу

Тема.  Шкідливі звички і здоровя .

Мета.

формувати в учнів уявлення про згубну дію на дитячий організм куріння, вживання алкоголю; розвивати вміння бачити та розуміти навколишній світ, орієнтуватись у ньому, відстоювати власні переконання; навчати оцінювати свої вчинки і приймати рішення відповідно до ситуації; удосконалювати навички роботи в групах, парах, колективно; виховувати толерантність, здатність протидіяти пропозиціям щодо куріння, вживання алкоголю, бережливе ставлення до навколишнього середовища.

 

Навчальні завдання

Наприкінці тренінгу учні повинні:

-         мати уявлення про шкідливість куріння, алкоголю, наркотиків, токсичних речовин для організму людини;

-         вміти моделювати ситуацію відмови від небезпечної пропозиції.

 

Обладнання і матеріали

-         олівці,  фломастери, маркери;

-         стікери;

-         компютер, проектор.

 

Що підготувати заздалегідь

-         плакат: «Нова звичка, давня звичка, залежність», квіточки;

-         сонечко та промінчики;

-         бутони квітів;

-         «Дім здоровя»;

-         «Чарівне Озеро»;

-         карти для роботи в парах;

-         мікрофон;

-         сигнальні картки;

-         конверт  від феї Звички.

 

Домашнє завдання

Намалювати плакат «Ні - шкідливим звичкам!»

Орієнтовний план тренінгу

І. Вступна частина

·        Привітання

·        Знайомство

·        Правила роботи в групі

10 хв.

ІІ. Основна частина

·        Очікування

·        Вправа «Дім здоровя»

·        Доповідь «Шкідливі звички і здоровя»

·        Фізкультхвилинка

·        Вправа «Вартість шкідливої звички»

·        Релаксація

·        Робота в парах «Віднови прислівя»

    Гра «Корисно – шкідливо»

    Вправа «Мікрофон»

    Вправа «Чарівне Озеро очікувань»

 

25хв.

ІІІ. Заключна частина

·        Прикінцеве слово «Все залежить від тебе»

·        Вправа «Прощання»

5 хв.

 

 

ХІД УРОКУ – ТРЕНІНГУ

І. Вступна частина

1.     Привітання

Давайте привітаємось,

Давайте посміхнемося,

Давайте в очі глянемо,

І нам тепліше стане.

Раз рука,два рука,

Раз плече, два плече.

Голова вліво, вправо подивились,

Посміхнулись, привітались.

 

 

2.     Знайомство

 

Сьогодні у гості до нас завітала  фея Звичка, яка хоче з вами познайомитись. Діти, а які бувають звички? (Відповіді дітей.)  Отже, до нас завітала Фея Корисних Звичок , яка запрошує нас до себе на Казкову галявину. (Вчитель прикріплює малюнок феї і відкриває Казкову галявину.)

Ім’я Феї ми вже знаємо, а тепер вона хоче дізнатися ваші імена.

Ми зараз виконаємо вправу «Я бажаю тобі…».

-         Кожен з вас повинен назвати  ім’я свого сусіда та продовжити фразу: « Я бажаю тобі…»

Наприклад:

  • Доброго ранку, Мілено, я бажаю тобі веселого дня!
  • Доброго ранку, Назаре, я бажаю тобі щастя!
  • Доброго ранку, Сергію, я бажаю тобі добра!
  • Вітаю тебе, Алло, дуже радий тебе бачити!

 

3.     Правила роботи в групі

Фея запросила нас на Казкову галявину. Але що це?На нашій галявині так темно. Сонечко сховалося за хмарками і розгубило свої промінчики, які сховалися за вашими стільчиками.(Учитель заздалегідь розміщує промінчики за стільчиками). Це, мабуть, чари Феї Шкідливих Звичок.  Щоб  повернути промінчики  до сонечка, нам потрібно по черзі прочитати на них правила роботи в групі.

 

Методичний коментар

Учні читають правила, вчитель прикріплює промінчики до сонечка

  • говорити коротко, по черзі;
  • взаємоповага;
  • правило піднятої руки;
  • слухати і чути;
  • бути активним;
  • говорити тільки за темою;
  • не критикувати;
  • бути позитивним;
  • бути толерантним.

 

ІІ. Основна частина

1.     Очікування

«Чарівне Озеро очікувань”

 На нашій галявині є «Чарівне Озеро очікувань». Це озеро – здійснення надій і сподівань. У вас в руках бутони квітів, які очікують своєї черги розпуститися і стати прекрасною квіткою. Це  ніби символи ваших сподівань і очікувань. Прикріпіть ці бутони на нашу галявину і скажіть чого ви чекаєте від  сьогоднішнього уроку. (Учні прикріплюють по черзі бутон квітки на дошку, говорять про свої очікування від уроку.)

 

 2.     Вправа „ Дім здоровя ”.

  • Діти, Фея Шкідливих Звичок постійно робить капості. Подивіться, вона зруйнувала «Дім здоровя», у якому живе Фея Корисних Звичок. Давайте допоможемо Феї відновити її будинок. Для цього нам потрібно назвати корисні звички, які написані на цеглинах.

 

 

 

 

111

 

 

 

  1. Прокидатися щодня у той самий час.
  2. Чистити зуби двічі на день.
  3. Регулярно вживати корисну їжу.
  4. Дотримуватися правил особистої гігієни.
  5. Регулярно виконувати фізичні вправи.
  6. Бути ввічливим.
  7. Частіше усміхайся.
  8. Роби ранкову зарядку.
  9. Дотримуйся правил особистої безпеки.

 

3. Доповідь вчителя «Шкідливі звички і залежність».

- Діти, ось ми з вами і відновили будинок Феї Корисних Звичок. Але це не всі капості, які приготувала зла Фея Шкідливих Звичок. Щоб її позбутися, треба дізнатися хто ж вона така.

 Будь – якої шкідливої звички важко позбутися, бо вона вкорінюється у наш спосіб життя. Але поки звичка слабка, то схожа на корінці молодої травички, яку легко можна вирвати. Давньої звички позбутися набагато складніше. Вона як кущик, який важко викорчувати. А найнебезпечніші людські звички – куріння, вживання алкогольних, наркотичних і токсичних речовин – спричиняють залежність, яку можна порівняти з корінням великого дерева. Викорчувати таку звичку дуже важко. Часто людина хоче її позбутися, але не може зробити цього без сторонньої допомоги.

 Залежність – це набута гостра потреба здійснювати певні дії чи вживати певні речовини. Виділяють тютюнову, алкогольну та наркотичну залежність.

4. Фізкультхвилинка.

В казковому лісі розминка –

Настала фізична хвилинка.

Втому проженем руками,

Вгору їх піднімем з вами.

Потім присядемо дружно,

Ноги згинаємо пружно.

Руки, мов крила, розправим

І до плечей їх поставим.

Коло вперед покрутили,

Потім назад повторили.

Голову вниз опустили,

Потім назад нахилили,

Потім наліво поклали,

Потім направо і стали

Рівно і струнко.

Швидко скінчилась хвилинка,

Нас збадьорила розминка.

 

5. Поради лікарів (виступи дітей, лікарі показують на презентації).

 

 

 І лікар:

- Паління – причина багатьох захворювань. У тютюновому димі є більше 30 отруйних речовин, найшкідливіша з них – нікотин. Він вражає мозок, серце, легені, шлунок.

 Одна цигарка відбирає 15 хвилин життя. Кожен з 5 курців може не розраховувати на те, що доживе до пенсійного віку. У курців часто болить голова, знижується пам'ять. Одна цигарка прискорює пульс на 10 – 20 ударів за хвилину. Виникає склероз судин серця, стенокардія. Ці напади призводять до інфаркту. У курців руйнується зубна емаль, зуби стають чорними. Паління призводить до гастриту, виразки шлунку. Курці часто хворіють бронхітом і туберкульозом.

 ІІ лікар:

- Алкоголь – це отрута, яка діє на мозок. Вживання алкоголю шкодить печінці, ниркам, серцю, а з часом руйнує весь організм. Дуже небезпечний алкоголь для дітей. Внаслідок вживання алкоголю у них наступають важкі отруєння, які можуть призвести до смерті. Від вживання алкоголю втрачається пам’ять і працездатність.

 ІІІ лікар:

- Наркоманія – це хвороба, викликана вживанням наркотиків. Це речовини, які впливають на мозок. Наркотики – це справжнє зло, яке зводить зі світу багато людей. Навіть одноразове вживання наркотику веде за собою звикання до нього. Врешті-решт, людина не може жити без наркотиків і стає наркоманом.

 IV лікар:

- Не так давно з’явилася ще одна шкідлива звичка – токсикоманія. Слово «токсикант» означає «той, що отруює мозок», «той, що одурманює». Звідси походить і слово «токсичні», тобто отруйні. Люди, які вживають (вдихають) з метою одурманювання такі речі, як клей, ацетон, дихлофос, називаються «токсикоманами». Токсичні речовини негативно впливають на здоров’я людини, вражаючи життєво важливі органи і системи. В першу чергу страждають нервова і імунна системи, органи кровообігу, травлення, зору. Встановлено, що тривалість життя токсикоманів скорочується на 20 – 30 років!

6.  Вправа «Вартість «Шкідливої звички» .

 - Діти, зараз ми обєднаємось в групи і будемо працювати. У вас на стільчиках наклеєні смужки паперу різних кольорів (червоний, синій, фіолетовий). Обєднайтеся в групи за кольором смужок на ваших стільчиках.

 Завдання для груп:

Одна пачка цигарок в середньому коштує 25 гривень. Підрахуйте, скільки грошей витрачає людина, щодня купуючи 1 пачку за середньою ціною.

І група – за тиждень

ІІ група – за місяць

ІІІ група – за рік

 - Як можна було б витратити ці кошти, якби їх не довелося витрачати на цигарки?

7.     Релаксація.

Методичний коментар

Звучить запис інструментальної музики з елементами звуків природи.

 

Закрийте очі. Перенесіться подумки на чарівну галявину. Подивіться як яскраво сяє сонце. Аж ось воно сховалося за пухкенькою, ніби солодка вата смачною хмаринкою. Дзвінко хлюпочеться блакитна річечка. А там, вдалині, ген за горбочком, виглядають вушка полохливого зайчика, який злякався джмелика. Смугастик сів на ромашку, а потім перелетів на дзвоник, на кульбабку... Повіяв легенький вітерець, несучи в простір пахощі  квітів. Вдихніть його на повні груди.

А зараз відкрийте свої оченята, підійдіть до нашої  чарівної галявини  та виберіть собі квітку.

 

Методичний коментар

На квітковій галявині по дві однакові квітки. Зриваючи  їх, діти об’єднуються в пари.

 

8. Вправа «Віднови прислів я».

Діти, Фея Шкідливих Звичок знову наробила шкоди. Вона своїми чарами наслала вітер, який розєднав прислівя. Вам треба обєднатися в пари і зєднати частини прислівїв.

1- ша пара

Голодному на умі хліб, •        • та куримо папіроси.

Хоч ходимо голі й босі, •        • та горло погане.

Руки золоті,                              • а пяному хміль.

2 – га пара

Хто горілку любить,                      • хворіє – весь будинок.

Тютюн курити і вино пити, •        • здоровя губити.

Курить один,                                  • той сам себе губить.

3- тя пара

Палке куріння -                             • попрощаєшся з розумом.

Привітавшись з цигаркою, •        • людиною станеш.

Пити перестанеш -                        • великий ривок до старіння.

4- та пара

Було б здоровя,                        • кидай курити.

Хочеш довго жити,                   • а все інше наживемо.

Доки здоровя служить,          • то чоловік не тужить.

9. Вправа – гра «Корисно – шкідливо».

А зараз ми з вами пограємо в гру. Якщо я буду називати корисну звичку, то ви будете сигналізувати мені зеленим кольором. А якщо шкідливу – то червоним кольором.

  • Мити руки з милом перед їдою.
  • Човгати ногами.
  • Палити.
  • Вранці та ввечері чистити зуби.
  • Гризти нігті.
  • Приймати душ ввечері.
  • Обманювати.
  • Вживати алкоголь та наркотики.
  • Виконувати ранкову зарядку.
  • Надмірне захоплення компютером.
  • Просити вибачення.
  • Їсти брудними руками.

10. Вправа «Мікрофон».

Як можна подолати шкідливу звичку?

  • Виробити навички здорового способу життя.
  • Виховувати в собі силу волі.
  • Формувати корисні звички.
  • Дбати про своє здоровя.
  • Боротися зі шкідливими звичками.

Ось ми і подолали Фею Шкідливих Звичок. Я думаю, що вона довго до нас не повернеться. А наша Казкова галявина знову розквітла. І на ній запанували здоровя, мир і злагода.

8.     Вправа «Чарівне Озеро очікувань »

На початку заняття ми всі біля Чарівного Озера помістили свій бутон квітки . Минув  час. Фея уважно спостерігала, як ви працювали на уроці. Але на неї вже чекають невідкладні справи. Та їй дуже хотілося б дізнатися: чи справдилися ваші очікування від уроку? Якщо ваші сподівання справдились, помістіть свою квітку у Чарівне Озеро. (Діти опускають квіти в озеро і вони розпускаються.)

 

-   Отже, ми з вами працювали дуже добре. І за це фея залишила нам чарівний конверт. Давайте відкриємо і прочитаємо її послання.

 

ІІІ. Заключна частина

1.      Прикінцеве слово „Все залежить від тебе”.

 

Вчитель

Колись давно у стародавньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий Король. Весь день його складався з примірок багатого вбрання та розмов з підданими про власний розум і спогадів про минулу зустріч з імператором. Так ішли дні за днями, роки за роками...                  
Аж ось пройшов усією країною  розголос, що неподалік від кордону з’явився мудрець, розумніший за усіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого Короля. Дуже розлютився він. Але вигляду нікому про своє обурення не подав, а запросив мудреця до себе у палац. Сам же задумав обдурити його: „Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що у мене в руках – живе чи мертве. І якщо мудрець скаже, що живе – я роздушу метелика, а якщо мертве – випущу його...”

І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралося багато людей, усім хотілося подивитися двобій найрозумніших людей на світі. Король сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу мудреця. Аж ось двері відчинилися, і до зали ввійшов маленький невеличкий, худорлявий чоловік. Він підійшов до короля, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь–яке його запитання. І тоді, злісно  всміхаючись,  король проказав: „Скажи мені, що я тримаю в руках – живе чи мертве?” Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: „ВСЕ В ТВОЇХ РУКАХ!”

         Збентежений король випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.

Отже, лише від вас залежить, чи будете ви піклуватись про своє здоров’я і чи буде ваше майбутнє щасливим  і безтурботним.

 

2.      Вправа «Прощання».

Діти стають в коло і хором промовляють:      

«Я бажаю здоров'я собі і всім людям на нашій Землі!»

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Задорожня Лілія Яківна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Хохліна Вікторія Русланівна
    Діти будуть в захваті від такого уроку!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 січня 2018
Переглядів
12185
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку