Конспект уроку з природознавства для 1 класу з мультимедійним супроводом та елементами патріотичного виховання. За підручником Грущинська І.В. Природознавство: підруч. для 1 кл.- К.:Видавничий дім "Освіта", 2012. За зошитом друга природи: навч. посіб. для : 1кл./ І.В. Грущинська. - К.:Видавничий дім "Освіта", 2012.
Ямпільська районна державна адміністрація
Відділ освіти, молоді та спорту
Які рослини називають лікарськими. Лікувальні властивості рослин.
Лікарські рослини своєї місцевості.
(розробка уроку природознавства в 1 класі
з елементами патріотичного виховання)
Підготувала:
Шапарнко Ірина Вікторівна
вчитель І кваліфікаційної категорії
Свеської спеціалізованої школи
І-ІІІ ступенів №2, "ліцей"
Тема: Які рослини називають лікарськими. Лікувальні властивості рослин. Лікарські рослини своєї місцевості.
Мета: ознайомити учнів із дикорослими рослинами рідного краю, з видами лікарських рослин і їх значенням для людини, вчити називати їх, продовжити знайомити з рослинами національними символами та оберегами; розвивати спостережливість, увагу; виховувати любов до рідного краю, повагу до традицій своєї місцевості.
Обладнання: картки із зображенням української хати та рослин різної місцевості, заготовки квітів, малюнок дівчинки в українському одязі без віночка, кольорові олівці, клей, зошити з друкованою основою.
Хід уроку
І. Організаційний момент (слайд №1)
Вправа "Погода" (слайд №2)
- Яка зараз пора року?
- Який місяць і число?
- Тепло чи холодно надворі?
- Який стан неба ? Чи були опади?
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. (слайд №3)
Хто навесні одягається
А восени роздягається? (Ліс)
ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 98-99)
— Пригадайте: які рослини ми називаємо деревами, кущами, травами?
— Роздивіться фото на с. 98. А перевіримо, які ви спостережливі за допомогою гри "Упізнай рослину" (слайд №4)
Правила гри: Вчитель читає загадки за якими діти впізнають і називають рослини.
Поспішає до оселі в новорічні дні веселі. (Ялина)
Зверху- листяна хустина.
Як весна- дарує сік,
П'ємо радо цілий рік (Береза)
Листям різьбленим багате
Примостились під листочки
в тюбетеєчках синочки (Дуб)
А висока пані ще у сарафані. (Сосна)
А вареним викидають? (Лавр)
цвіт весняний запашний
А осінньої години
Червонясті намистини (Шипшина, глід)
Круглолиця і пригожа.
Вітамінами багата,
Чорношкіра і пузата (Смородина)
Які ще дерева та кущі ростуть у нашій місцевості?
2. Робота у групах
Гра "Посади у садочку"(Додаток 1)
Учні вибирають рослини України і саджають (приклеюють) до картки.
1 група – трав'янисті рослини;
2 група – кущі;
3 група – дерева.
— Запам’ятайте! У різних куточках України зростають різні рослини.
— Багато рослин мають лікувальні властивості, їх називають лікарськими.
Ще в давнину наші предки зналися на травах і вміли ними лікувати різні хвороби, їх знання передавалися із покоління у покоління. Деякі із лікарських рослин стали рослинами оберегами.
— Роздивіться фото на с. 99 унизу.
— Які лікарські рослини на них зображені? (Липовий цвіт, подорожник, шипшина, ромашка лікарська)
— Хто з вас бачив ці рослини у нашому селищі?
— Що ви знаєте про їхні лікувальні властивості? Хто вам про це розповів?
Психогімнастика «Квіточка»
Встало вранці сонечко, засяяло і пригріло маленьке зернятко. Від теплих лагідних промінчиків воно прокинулось. Покажіть, як прокинулось зернятко. Простягнуло свої тендітні листочки до краплинки роси та вмилося нею. Як вмивалися маленькі листочки? Після теплого душу з’явилась красуня квіточка. Вона зраділа сонечку та лагідно йому посміхнулась. Посміхніться і ви, як це зробила квіточка. Раптом налетів вітер, погнав хмари, вони сонечко сховали. Стало холодно. Як затремтіла квіточка? Їй стало сумно. Покажіть, як стало сумно. Але хмарки пропливали далі, знов з’явилось сонечко. І на обличчі квіточки засяяла посмішка. Поверніться один до одного і ніжно, лагідно посміхніться.
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
Розповідь вчителя з демонстрацією квіток. А чи знаєте ви, що український віночок – не просто окраса, а оберіг, "знахар душі", бо в ньому є така чарівна сила, що знімає біль, волосся береже. (слайд №5)
Усього в повному українському віночку було 12 квіток, кожна з яких була символом і оберегом:
Безсмертник – символ здоров'я,
деревій – нескореності,
барвінок –життя й безсмертя людської душі,
цвіт яблуні та вишні –символ материнської відданості,
любисток і волошка – відданості та вірності,
ромашка – символ дівочої чистоти,
ружа, мальва та півонія – віри, надії та любові,
хміль (вусики) – символ гнучкості та розуму.
До віночка в'язали кольорові стрічки. Посередині – світло-коричнева стрічка – символ землі матінки. Зліва і справа дві жовті –символ сонця. З ними світло зелена і темна – символ живої природи, краси, юності. Далі йдуть синя і голуба – символи неба і води. Потім з одного боку оранжева – символ хліба, а з другого фіолетова – символ розуму, а потім малинова – символ щирості, рожева - символ багатства. По краях вінка в'язали білі стрічки - символ чистоти.
Виберіть квіти які входять до українського віночку та сплетіть з них оберіг для дівчинки-україночки.(Діти по черзі підходять обирають квітку і приклеюють її до зображення україночки)
V. Підсумок уроку. (слайд №6)
- Що нового дізналися сьогодні на уроці?
- Що сподобалося найбільше?
- Які лікарські рослини нашого краю запам'ятали?
Додаток 1
Додаток 2