Конспект уроку з природознавства для 3-го класу на тему "Звірі, або ссавці "

Про матеріал

Мета:

  • Поглибити знання школярів про звірів,їх будову та різноманітність,живлення звірів;
  • Розширити знання про значення звірів у природі і в житті людини, необхідність їх охороняти;
  • Розвивати вміння аналізувати та порівнювати звірів, визначати істотні ознаки, впізнавати тварин;
  • Удосконалювати вміння доводити й робити висновки, встановлювати причино-наслідкові зв'язки;
  • Сприяти розвитку мовлення, довільної уваги, логічного мислення;
  • Виховувати естетичне сприйняття тваринного світу, любов до звірів, бажання їх оберігати.
Перегляд файлу

Предмет : природознавство

Тема: Звірі, або ссавці

Мета:

  • Поглибити знання школярів про звірів,їх будову та різноманітність,живлення звірів;
  • Розширити знання про значення звірів у природі і в житті людини, необхідність їх охороняти;
  • Розвивати вміння аналізувати та порівнювати звірів, визначати істотні ознаки, впізнавати тварин;
  • Удосконалювати вміння доводити й робити висновки, встановлювати причино-наслідкові зв’язки;
  • Сприяти розвитку мовлення, довільної уваги, логічного мислення;
  • Виховувати естетичне сприйняття тваринного світу, любов до звірів, бажання їх оберігати.
  • Обладнання:  підручник , зошит , проектор, комп’ютер.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

  1. Організація класу до уроку

Продзвенів уже дзвінок –

Починаємо урок.

Будем плідно працювати,

Світ тваринний пізнавати.

 

  1. Актуалізація опорних знань

1.Хвилина спостережень

- Який іде місяць?

- Що вам відомо про назву місяця?

- Які зміни сталися в неживій природі?

- А в  живій?

- Надаємо слово синоптику…

2. Фронтальна бесіда

1. Яка будова тіла птаха?

2. Як птахи пристосувалися до польоту?

3. Чим живляться птахи?

4. За якими  ознаками птахи відрізняються від інших тварин?

5. Яких птахів називають осілими, перелітними, кочовими? Наведіть приклади

птахів кожної групи.

6. Яким є значення птахів у природі?

 

III. Повідомлення теми та мети уроку

- Сьогодні на уроді ви дізнаєтеся більше про будову звірів та особливості їхніх пристосувань до життя в різних природних умовах.

  1. Відгадай загадку

* * *

Зробив дірку, вирив нірку,

Сонце сяє, а він і не знає. (Кріт)

* * *

Хто взимку холодну

Ходить злий, голодний? (Вовк)                                    

* * *

Влітку ходить, бродить лісом,

Все трощить важка нога.

Взимку він. Накрившись хмизом,

У барлозі спати лягає. (Ведмідь)                                           

* * *

Трави торкаючись копитами,

Ходить по лісі красень,

Ходить сміливо і легко,

Роги розкинувши широко. (Лось)                                              

* * *

Він ікластий і сердитий,

Дуже любить землю рити.

Жолуді весь час шукає

Й малюків смугастих має.( Кабан)                                           

 

* * *

В лісі живе,

Курей в селі краде. (Лисиця)                                                      

* * *

Грудочка пуху, довге вухо,

Стрибає спритно, любить морквину. (Заєць)

* * *

В мене шубка з колючок.

В мене сіра спинка.

Ніс, як чорний п’ятачок,

Очі – намистинки. (Їжак)                                        

****

Вночі літає,

А вдень спить,

Головою вниз висить. ( Кажан)                                

****

Ці розумні свистуни

Всім відомі з давнини.

Здогадатись ви повинні:

В хвилях граються... (дельфіни).

***

Риє землю наче плуг,

А звати його .. (Борсук)        Максим

***

Знають діточки малі:

Він – найбільший на землі!.

Дім його  -  це океани,

Зі спини летять фонтани.

Схожий на масивний щит

Добродушний синій … (Кит)

 

***

 Ой, яка ж вона гарненька,
  Пишно хвоста і руденька.
  Не звірятко — просто диво,
  Невгамовне, пустотливе.
   Вгору-вниз, на гілку, з гілки ...
   Хто ж це буде, діти? ( Білка)                      

 

2. Доповіді учнів

 

Їжак                         Софія

- Ця тварина залягає в сплячку. Вона невелика. Замість шерсті його спина вкрита міцними колючками. Вони надійно захищають їжака від ворогів.

 - Їжак – нічна тварина. Вдень він спить у своїй схованці, а вночі виходить на пошуки їжі.

 - Їжаки живляться тваринною їжею. Вони їдять дуже багато, протягом літа нагромаджуючи під шкірою жир.

 - З настанням холодів їжаки залазять у гнізда, які влаштовують під корінням дерев, купами хмизу або листя, в норах, і впадають у зимову сплячку.

 - Їжак – корисна тварина. Вони охороняють ліси, поля, сади й городи, бо поїдають велику кількість комах, слимаків, мишей.

Ведмідь                                  Сергій

 - Ці великі й могутні тварини – бурі ведмеді – в Україні зустрічаються в Карпатах. Вони живуть у великих лісах, але у пошуках їжі можуть виходити на поля і в сади. Ведмідь добре плаває, лазить по деревах.

 - У пошуках їжі ведмідь може проходити за один день декілька кілометрів. Узимку ведмедю важко знайти їжу, тому він будує собі барліг і залягає спати. Спить ведмідь дуже чутко, його можна легко розбудити. Якщо ведмідь не запасе восени жиру, то він не лягає спати, а цілу зиму ходить лісом.

 - Ведмеді, щоб помітити свою територію, залишають мітки на деревах, каменях. Вони дряпають їх кігтями, труться спиною.

Коли ведмедиці-мами гарчать у певному ритмі, то ведмежатка одразу поспішають до них, бо знають, що будуть ласощі.

А ведмідь, коли він роздратований, загрозливо кашляє.

 - Ведмеді – цінні мисливські звірі. У них смачне м’ясо. Жир використовується в медицині. Найбільше цінується шкіра, з якої виготовляють килими. У нашій країні ведмедів небагато, тому вони перебувають під охороною.

Кажан                                         Дмитро

Кажан сліпий, але має надзвичайно гострий слух. Він чує, як шелестять  крильця маленького метелика за 10 метрів. За 1 год. кажан з’їдає близько 30 хрущів та 500 комах-шкідників.

Бобри                                   Єлизавета

Добре плавають і пірнають. Під водою можуть перебувати з 15 хвилин. Бобри будують греблі, довжина яких може досягати 300 і більше метрів. Живуть до 35 років.

Білка                                Олександра

Має чіпкі гострі кігті, за допомогою яких лазить по стовбурах і гілках, перестрибуючи з однієї на іншу за допомогою довгого пухнастого хвоста. Живиться жолудями, горіхами, грибами, ягодами, бруньками, комахами.

Ведмідь                                  Кирило

Дуже сильний. Здатний наздогнати коня, одним ударом зламати хребет бику, лосю, оленю. Добрий плавець, спритний, може нечутно підкрастися до жертви, швидко і довго бігти.

Лисиця                                 Анжеліка

Основна їжа – миші, полівки. За рік добуває їх близько 3 тисяч. Стрибає до 3,5 м, добре плаває. Живе – 15-25 років.

Заєць                                 Любомир

Втікаючи від ворога, може робити стрибки до 5 м нір не риє, а влаштовує будиночок відпочинку в ямці, у ґрунті, в бур’янах.

Їжак                                   Максим

Їжаки – нічні тварини. Нікого не бояться – від ворогів їх захищає панцир із 6-8 тис. голок.

Кабан                                   Микола

Похмура неповоротка тварина. Кабани добре чують, але бачать погано. Важать 100-150 кг.

Вовк                                        Кирило

Може з’їсти відразу близько 10 кг м’яса. Живиться свіжим м’ясом, поїдає падаль, комах, плазунів.

Лось                                        Микола

Добре плавають, легко переходять болото. Навесні народжують одного-двох малюків, які через 25 хв. після народження стають на ноги. Живуть 25 років.

Борсук                                      Максим

Живу в лісах, у яких риє глибокі нори. Нори утримує завжди в чистоті і часто їх лагодить. Любить поласувати динями, виноградом, кукурудзою, грушами.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Розгадування кросворду «Звірі»

1.Втікаючи від ворога, може робити стрибки до 5м  (заєць)

2.Може відразу зїсти 10кг мяса (вовк )

3. Любить малину та мед (ведмідь)

4. Звір який любить ласувати виноградом, кукурудзою, грушами. (борсук)

 

 

 

З

А

Є

Ц

Ь

 

В

О

В

К

 

В

Е

Д

М

І

Д

Ь

Б

О

Р

С

У

К

Л

О

С

І

 

5. Які звірі через 25 хвилин народження стають на ноги (лосі)

Практична робота з елементами бесіди, розповіді з метою розширення знань про будову звірів, їхні істотні ознаки, різноманітність.

 

Вчитель:   В Україні живуть 100 видів звірів

Вони (показ на екрані):

 лазять по деревах (білки, куниці);

 бігають по землі (ведмеді, зайці, лисиці, козулі, вовки);

 плавають у воді (видри, кити, дельфіни);

 літають (кажани);

 живуть під землею (миші, кроти, хом’яки, бабаки).

- Хто ж такі звірі?

Робота за підручником (с. 112-115)

Звірі – це тварини, тіло яких вкрите шерстю. Шерсть захищає від холоду. Всі звірі народжують малят і вигодовують їх молоком.

Форма і розміри тіла звірів відзначаються великою різноманітністю.

Звірі чудово пристосувалися до різних способів пересування, добування корму й життя у несхожих природних умовах.

Пригадайте! У чому полягають особливості будови птахів?

— У чому виявляються особливості будови й способу життя різних груп звірів?

— За якою ознакою звірі (ссавці) відрізняються від інших тварин?

— Чому звірів називають «ссавці»?

— Чим ще відрізняються ці тварини від інших?

— Як звірі турбуються про своїх дитинчат?

— Де живуть звірі?

— Форма і розміри тіла звірів відзначаються великою різноманітністю.

Звірі чудово пристосувалися до різних способів пересування, добування корму й життя у несхожих природних умовах.

Серед звірів найбільше наземних тварин. Одні наземні звірі живуть у лісах,а інші — на відкритій місцевості. Є лісові звірі, які майже все своє життя проводять на деревах (білки) і влаштовують там гнізда. Напів деревний спосіб життя — в куниць і горностаїв, які багато часу перебувають на землі, але чудово лазять по деревах. Для ведмедя, лося, оленя і козулі ліс є місцем здобування корму і надійним укриттям. У них добрий слух і нюх, а зір не надто гострий. На відкритих просторах тварин, наприклад, антилоп, рятують гострий зір та швидкий біг. Ті, що не можуть утекти (бабаки, хом’яки) — ховаються в норах. Кроти проводять все життя під землею, де зір не має значення, але гарний нюх завжди стане у пригоді.

   Є серед звірів тварини, які все життя проводять у водному середовищі (кити, дельфіни). На морських тварин водний спосіб життя наклав глибокий відбиток. Їхні кінцівки перетворилися на ласти. Іноді кита неправильно називають рибою. Не повторюйте цієї помилки! Інші (тюлені й моржі) у воді живляться, а для розмноження виходять на суходіл. Бобер і ондатра тісно пов’язані з водою, хоча й на суходолі проводять багато часу.

Гра « Хто зайвий?»

1. Їжак, заєць,  голуб

2. Вовк,  гриф, лисиця

3. Ведмідь, метелик, кажан

4. Окунь , слон , кінь

5.Верблюд, лось морський лев, акула

Гра "Реклама на телеканалі”

Робота в парах. Кожна пара вибирає картку, де вказана тема реклами.

Робота із зошитом  с.40

 

Фізкультхвилинка

V. Узагальнення і систематизація знань

Тестування 

1.Яка група тварин вигодовує своїх дитинчат молоком?

а) Птахи

б) Звірі

в) Земноводні

2.Тіло звірів (ссавців) вкрите:

а) лускою

б) пір’ям

в) волоссям

3.Найбільший звір за масою:

а) кит

б) ведмідь

в) вовк

4.Який звір літає?

а) Сова

б) Кажан

в) Орел

5.Яка група тварин – найчисленніша?

а) Комахи

б) Птахи

в) Звірі

6.Найближчими родичами людей є:

а) Птахи

б) Звірі

в) Риби

VІ . Підбиття підсумків. Рефлексія

Висновки

• Звірі пристосувалися до життя в різних природних умовах.

• Від інших тварин звірів відрізняють: високий рівень розвитку органів чуття; вигодовування малят молоком; шкіра, укрита волоссям.

• Звірі — найближчі родичі людей.

Оцінювання учнів

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ


д. р. - с. 112-115, прочитати,  дати відповіді на запитання;
с. р. -  розказати про звіра  за планом на с.111

Перегляд    відео  « Різноманітність ссавців»
 

 

Залишити відгук до розробки

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.3
Оригінальність викладу
3.7
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.4
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Тхорівська Анна Вадимівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Brodets Anzhelika
    Загальна:
    3.7
    Структурованість
    3.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Мороз Олег
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Пов’язані теми
Природознавство, Розробки уроків
НУШ
Додано
9 січня
Переглядів
3648
Оцінка розробки
4.4 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку