Конспект уроку з природознавства для 3-го класу на тему "Різноманітність тварин" з використанням ІКТ.
Мета: розширити поняття звірі, птахи, комахи; сформувати елементарні поняття риби, земноводні, плазуни; вміння розрізняти тварин цих груп; формувати вміння визначати істотні ознаки тварин, знаходити зайвий об'єкт серед їх сукупності, класифікувати, розвивати уяву, виховувати допитливість, пізнавальний інтерес, прагнення дітей до самовираження й самореалізації у пізнавальній діяльності; любов до природи.
Тема. Різноманітність тварин.
Мета: розширити поняття звірі, птахи, комахи; сформувати елементарні поняття риби, земноводні, плазуни; вміння розрізняти тварин цих груп; формувати вміння визначати істотні ознаки тварин, знаходити зайвий об’єкт серед їх сукупності, класифікувати, розвивати уяву, виховувати допитливість, пізнавальний інтерес, прагнення дітей до самовираження й самореалізації у пізнавальній діяльності; любов до природи.
Обладнання: комп’ютер, презентація «Різноманітність тварин у природі», дитяча енциклопедія, таблиця «Групи тварин».
Хід уроку
І.Організаційна частина. (Слайд 1)
Щоб урок наш пройшов немарно (Слайд 2)
На роботу налаштуйтесь!
Міркувати приготуйтесь,
висновки робити.
У чарівний світ природи
вирушаєм, діти!
II. Актуалізація знань учнів
1. Хвилина спостережень (Слайд 3)
- Який зараз місяць? (Наступив останній зимовий місяць лютий.)
- Що вам відомо про назву місяця?( Місяць, що має люту вдачу. В лютому характерні пронизливі сніговії, колючі морози,вітри й перемети. Про це свідчать і попередні назви місяця: крутень, зимобор, криводоріг, казибрід, межень)
- Які зміни сталися в неживій природі? (День став довшим, а ніч коротша. Сонце піднімається вище над горизонтом і лагідно посилає на землю теплі, ласкаві промені.Сніг розтає, течуть струмки.)
- А в живій? (З вирію повертаються перші вісники весни – граки, дикі гуси і качки.На деревах з’являються бруньки, а з-під торішнього листя пробивається молоденька травичка. Зійшов сніг і зазеленіла озимина)
- Які прикмети зими ви знаєте?
Перевіримо домашнє завдання.
2. Фронтальне опитування. (Слайд 4)
- Яку тему ми почали вивчати ?
- Доведіть, що тварини належать до живої природи?( Вони народжуються, дихають, живляться,розмножуються, вмирають.)
- У чому полягає основна відмінність між рослинами і тваринами? (Рослини виробляють їжу для себе, а тварини живляться готовою їжею. Вони поїдають рослини та інших тварин.)
ІV. Оголошення теми і завдань уроку
Щоб дізнатися над якою темою ми будемо продовжувати працювати сьогодні, я пропоную вам розгадати кросворд. (Слайд 5)
Розгадування кросворда
1. Швидко скрізь вона літає,
Безліч мошок поїдає,
Під дахом гніздо будує,
Тільки в нас не зимує.
2. Влітку гуляє, а взимку спочиває.
3. Хоч мала сама на зріст,
Та великий має хвіст.
Пухова руденька шуба
Із сосни стриба на дуба.
4. І своє дитя не забула, і чужих нагодувала.
5. Хвостик, як ниточка,само як калиточка,
а очі як насінинки.
6. На подвір’ї ходить птах
І співає по складах.
7. В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
А як вийде полювати,
Бережись, мишва хвостата.
|
л |
а |
с |
т |
і |
в |
к |
а |
|
|
|
|
|
|
в |
е |
д |
м |
і |
д |
ь |
б |
і |
л |
к |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
к |
о |
р |
о |
в |
а |
|
|
|
|
|
|
м |
и |
ш |
а |
|
|
|
|
п |
і |
в |
е |
н |
ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
л |
и |
с |
и |
ц |
я |
|
|
1. Створення проблемної ситуації.
- Подивіться на малюнок. Чи всі тварини однакові? (Слайд 6)
V. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні ми продовжимо мандрівку царством Тварин. Тваринний світ – надзвичайно цікавий. Словом «тварина» ми називаємо і маленьку мурашку, і величезного слона. Хоча всі вони різні, проте багато з них мають щось подібне.
За спільними ознаками вчені об’єднали тварин в групи. Не за кольором, не за розміром, не за способом харчування ,а саме за істотними ознаками(за тими, яких немає у інших тварин )
Тема нашого уроку «Різноманітність тварин у природі». (Слайд 7)
В кінці уроку ви будете знати:
вміти:
- І зараз ми поринемо у дивовижний світ тварин, назва якого «Фауна».
VІ Робота над новим матеріалом.
1. Розповідь вчителя
З давніх-давен люди вірили в богів-покровителів усього живого на землі.
Покровителькою рослин була Флора, покровителькою тварин – Фауна. Тому і стали називати рослинний світ – флорою, а тваринний – фауною.
На земній кулі відомо близько двох мільйонів видів, а в Україні поширено близько п’ятдесяти тисяч видів. Тварини одного виду подібні, а тварини різних видів зовсім не схожі між собою або різняться.
А тепер ми дізнаємося, на які групи вчені поділяють тварин. (Слайд 8)
І перша група, з якої ми починаємо вивчення теми, це група
Звірі
В Україні живе 108 видів звірів. Вони лазять по деревах (білки, куниці), бігають по землі ( зайці, лосі), плавають у воді ( бобри), літають (кажани) та живуть під землею (миші, кроти).
Ознака: тіло вкрите шерстю,
годують малят молоком. (Слайд 9)
Подумайте: Кого людина приручила першою? Чому? (Слайд 10)
Пам'ятники тваринам (Слайд 11)
«За допомогу і службу, за вірність і дружбу»
В Нью-Йорку можна побачити пам'ятник собаці Болто. Це вожак їздових собак, які врятували жителів Аляски від дифтерії: через ураган не було змоги доставити ліки, на допомогу прийшли собаки.
А в Парижі існує пам'ятник сенбернару Баррі. Його встановили за розшук і врятування 40 чоловік, загублених в горах.
Цікаве про звірів підготував ….
ЦЕ ЦІКАВО (Слайд 12)
Звірі сплять по-різному.
напівзігнуті лапи.
Наступна група, яку ми вивчатимемо,
Риби (Слайд 13)
Риби живуть в різних водоймах: морях, річках, озерах, ставках. Усе своє
життя від самого народження вони проводять у воді. А вода, як відомо, буває різною. Риби річок і ставків живуть у прісній воді, (Слайд 14) а риби
морів і океанів живуть у солоній воді. (Слайд 15)
Тіло риб складається з голови, тулуба, хвоста. Воно сплюснуте з боків і вкрите лускою та слизом. Завдяки такій будові тіла, риби швидко рухаються у воді. Дихають риби зябрами. Живляться різноманітною їжею. Взимку риби повільно плавають у холодній воді, шукаючи залишки водоростей, іншу їжу. Важко дихати під водою, над якою крига. Тому люди прорубують ополонки, вставляють комиш у воду, через стебло якого кисень, потрібний для дихання риб, потрапляє у воду. Риби – багатство наших водойм. М'ясо та ікра риб – корисні продукти харчування для людини.
Цікаве про риб підготував…
ЦЕ ЦІКАВО (Слайд 16)
Риба здатна залізати на дерево. Анабас, що мешкає в Південно-східній Азії, - єдина риба, здатна виходити на сушу і навіть лазити на дерева. Вона гуляє по землі у пошуках більш відповідного житла. Зябра Анабаса пристосовані до поглинання кисню з вологого атмосферного повітря.
Птахи (Слайд 17)
Яка ж істотна ознака птахів? Щоб відповісти на це питання, прочитайте 2 абзац, с 137.
Ознака: тіло вкрите пір’ям.
- Що ви знаєте про птахів?
А що роблять зимуючі? (Перелітають ближче до житла людей.)
Дуже важко птахам взимку. Особливо маленьким. Із десяти, можливо тільки 1-2 доживають до весни. Вони потребують нашої допомоги. (Слайд 18)
Розвішуючи годівнички, підгодовуючи птахів, як це роблять учні нашої школи, ми рятуємо не одне пташине життя.
Як правильно підгодовувати пташок? (Слайд 19)
Універсальний корм для зимуючих птахів – насіння соняшника. Тільки пам'ятайте, що солоне та смажене насіння шкідливе для них.
Багато пташок подякують вам за пшоно, просо, овес, пшеницю.
Ягоди горобини привернуть увагу найкрасивіших зимових гостей – снігурів. Їм сподобаються і «крилатки» - насіння клена та ясена, які заготовляють восени. Адже більша їх частина облітає з дерев і стає недоступною для птахів.
Несолоне сало та м'ясо також використовують для підгодівлі птахів. Їх люблять синички. Як правило, шматочки сала нанизують на мотузку і розвішують на гілках дерева або куща.
ФІЗХВИЛИНКА (Слайд 20)
А щоб відпочити, ми поринемо у світ природи і перевтілимося у пташок.
Змії, вужі, ящірки, крокодили, черепахи – це плазуни. (Слайд 21) Чому ця група тварин має таку назву? ( На суші вони тягнуть своє тіло «плазуючи» по землі.) тіло плазунів укрите сухими лусочками.
Ознака: рухаються плазуючи, тіло вкрите лусочками чи панцирем .
Учень. Тіло у плазунів складається з голови, тулуба, хвоста. У всіх плазунів, крім змій, вужів, безногих ящірок, є чотири ноги. Шкіра суха, вкрита лусочками.А у черепах лусочки зрослися, утворюючи панцир. Більшість плазунів – хижаки.
Плазуни – корисні тварини: ящірки, змії, поїдаючи комах, мишей, слимаків, знищують багато шкідників. Укус багатьох змій небезпечний.Але змії, як правило, ніколи не нападають на людей без причини, навпаки, вони якомога
уникають зустрічі з ними.
Цікаве про плазунів підготував…
ЦЕ ЦІКАВО (Слайд 22)
Земноводні(Слайд 23)
Чому їх так назвали? З яких двох слів складається ця назва. Щоб дати повну відповідь на питання, прочитайте 1 абзац. С 135.
Ознака: тіло вкрите вологою і тонкою шкірою. Частину життя проводять
на суші , а частину - у воді .
Учень. Всі земноводні- корисні тварини. Вони знищують комах –шкідників
сільського господарства. Більшість земноводних живляться вночі і тому поїдають комах, які недоступні птахам, що полюють вдень.
Бачите, скільки користі від жаб, тому давайте домовимося більше їх не
ображати і не вважати бридкими.
Цікаве про земноводних підготував…
ЦЕ ЦІКАВО (Слайд 24)
І залишилась найчисленніша група тварин. До неї належать метелики, мухи, джмелі, бабки, мурашки та багато інших. Чи здогадалися яку назву має ця група?
Комахи (Слайд 25)
Розгляньте будову комахи. (Слайд 26)
Тіло комахи складається з 3 частин: голова, груди, черевце. Вони мають ноги та крильця. Порахуйте, скільки ніг у комахи? Отож, це головна
Ознака: мають 6 ніжок.
На голові є вусики і рот. За допомогою вусиків комахи відчувають запах. Нюх у них дуже добрий. Це допомагає їм у пошуках їжі.
Живуть комахи всюди: у воді, у ґрунті, у траві, на деревах, в будинках, на тілі тварин і людей.
Без комах природа була б збідніла, адже вони запилюють квіти, є кормом для багатьох тварин.
Проте комарі, мухи є переносниками хвороб, є багато комах – шкідників саду, городу. Та все ж користь від комах значно більша , ніж шкода!
Подумайте і дайте відповідь,чому павука не відносять до групи «комахи». (Слайд 27)
Цікаве про комах підготував…
ЦЕ ЦІКАВО (Слайд 28)
Окремі групи тварин: черви, молюски, раки, павуки. (Слайд 29)
VІІ Закріплення вивченого матеріалу.
1.Перевір свої знання. (Слайд 30)
З’єднайте назву тварини з групою, до якої вона належить.
2.Метод «Прес»
Показую на екрані малюнки тварин, а діти вказують, до якої групи відносяться. (Слайд 31)
3.Гра «Хто зайвий?» (Слайд 32)
4.Вибіркова робота(Слайд 33)
Назвіть тільки звірів.
Пугач, черепаха, миша, гадюка, ящірка, чапля, ведмідь, короп, лящ, оса, ластівка, корова, жаба, заєць, півень, муха.
VІІ. Підсумок уроку
Мікрофон(Слайд 35)
Бесіда
Чи можуть тварини зникнути на Землі і з якої причини? (Слайд 34)
І наш урок я хочу закінчити словами:
Прошу вас тільки не забувати:
Кожна тварина варта любові
Кожного дня і кожну хвилинку
Оберігайте всяку звіринку
Тільки добра їм потрібно бажати
І намагайтеся не ображати.
Знати, любити й охороняти природу – обов’язок кожної людини.
Нехай любов до тварин, спілкування з ними – стане вашою природною потреба кожної.
(Слайд 35)
Дякую всім за роботу, увагу і бажаю і надалі так працювати. А для того, щоб і наступного уроку ви отримали лише високі бали запишіть, будь ласка ,
домашнє завдання.
VІІІ. Домашнє завдання (Слайд 36)
(с. 134 – 138).
Підготувати розповідь про улюблену тварину.