Конспект уроку з природознавства для 4 класу. На уроці діти знайомляться з зоною лісостепу, з географічним положенням, кліматичними умовами та рослинним і тваринним світом. Вчаться працювати самостійно, порівнювати, робити висновки.
Тема «Лісостеп»
Мета: формування ключових компетентностей, зокрема:
вміння вчитися:організовувати своє робоче місце, доводити роботу до
кінця;
загальнокультурну: вміння будувати взаємні стосунки на толерантній основі, оволодівати формулами мовленнєвого етикету;
здоров’язбережувальну: здатність розуміти взаємозв’язок організму людини з природним оточенням;
предметних компетентностей: повторити та узагальнити знання учнів про зону «Мішаних лісів»; узагальнити та розширити знання учнів про природу Батьківщини, ознайомити їх з природною зоною «Лісостеп»; вивчити кліматичні умови природної зони, довести до відома дітей, що саме в цій зоні вони проживають;
Розвивати спостережливість.
Виховувати дбайливе ставлення до всього живого, екологічну культуру, уміння бачити прекрасне в природі, бажання розкривати таємниці природи.
Обладнання: підручник «Природознавство 4 клас» Гільберг Т. Г., Сак Т. В., тестові завдання, квітка ромашка, ілюстрації, додаткова література, комп’ютер, цифровий ресурс (Презентація «Лісостеп»).
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Список використаних джерел:
Конкретизовані навчальні цілі:
Когнітивні рівні |
Конкретизовані навчальні цілі |
Перелік завдань – запитань, які забезпечують досягнення конкретизованих цілей |
Навчально - методичне забезпечення |
Знання |
Визначають пору року, місяць, характеризують сезонні зміни у природі. Констатують факт про цвітіння ранніх квітів.
Знають характерні ознаки зони мішаних лісів та лісостепової зони.
Дають відповіді на запитання
Вміють працювати з картою України., знаходити потрібну природну зону на карті.
|
Хвилинка календаря. - Яка пора року у нас зараз? - Який місяць? - Чому місяць має таку назву? - Які зміни відбулися в природі протягом цього місяця? - Які квіти квітують? Чому саме вони квітують зараз
Повторення вивченого. Технологія «Мозковий штурм» - Як ви розумієте назву «зона мішаних лісів»? - Яким кольором позначено на карті зону мішаних лісів? -.Яку частину території України вона займає? - Де розташована на карті України? - Як інакше називають зону мішаних лісів? - Які травоїдні звірі водяться у зоні мішаних лісів? - Назвіть хижих звірів зони мішаних лісів. - Назвіть всеїдних звірів. - Які птахи є постійними мешканцями зони мішаних лісів? - Які птахи прилітають навесні? - Охарактеризуйте пори року зони мішаних лісів.
Тестова робота.
Робота з картою. Показати на карті зону мішаних лісів. У якій зоні розташована наша Черкаська область? |
Комп’ютерна презентація Слайд 2
Слайд 3-4
Слайди 5-6
|
Розуміння |
Пояснюють свій вибір відповіді на запитання. Розрізняють області України, визначають тварин, які водяться в нашій місцевості.
Розрізняють природні зони України |
Технологія «Мікрофон» - В якій країні ми живемо? - Як називається наша область? - Наш обласний центр. - Які рослини ростуть? - Які тварини проживають у нашій області? - Чим займаються люди в селах та містах. - Як ви думаєте, чому зона лісостепу отримала таку назву?
Розповідь вчителя про зону лісостепу. |
Слайд 7
Слайд 8 |
Застосування |
Виробляють навички роботи з картою природних зон України
Використовують довідкову, енциклопедичну літературу при засвоєнні нових знань, про лісостепову зону.
Демонструють знання програмового матеріалу з теми «Лісостеп» |
Робота з картою. Діти приходять до висновку, що вони насправді живуть в зоні лісостепу.
Робота з підручником, С.139 – 142. Для опрацювання статті підручника ми поділимося на групи; «Синоптики», «Рослинознавці», «Тваринознавці». Кожна група повинна опрацювати свою частину статті і поділитися з товаришами своїми знаннями. Також діти використовують додаткову літературу на партах. Групи опрацьовують і розповідають все про зону мішаних лісів.
Прийом «Ромашка» На дошці прикріплена ромашка, всі бажаючі учні підходять до дошки і маркером пишуть на пелюстках декілька слів про лісостеп.
|
Слайд 9 Карта природних зон України Підручник Слайди 10 – 17
Квітка ромашка |
Аналіз |
Розрізняють подібність і відмінність при вивчені природних зон.
Співвідносять факти про рослини, які потребують охорони; ведуть дискусію
|
Гра «Порівняй» - А зараз спробуємо порівняти дві зони, які ми вивчили. - Чим відрізняються ці зони? - Чим вони схожі? - Як ви думаєте, чому так багато схожого у цих двох зонах?
Прийом «Цікавий конверт»
- Чому це дерево потребує охорони?
- Чому ця рослина потребує охорони?
- Чому потребує охорони? |
Слайд 17
Слайд 18
|
Синтез |
Систематизують отримані знання, використовуючи їх під час виконання практичних завдань.
Досліджують зону лісостепу, вилучають зайве в прослуханому.
Систематизують отримані знання, виконують практичні завдання |
Прийом «Ваша думка» - Яке значення мають рослини і тварини в твоєму житті? - Що ти робиш для їхнього збереження?
Тест «Моє ставлення до природи».
Гра «Знайди зайве слово» У зоні лісостепу ростуть дерева: дуб, ясен, клен, шипшина, липа, осика. Під деревами росте – підлісок: ліщина, шипшина, калина, сосна, бузина. У лісі трапляються хижаки: тхір, горностай, ласка, заєць, куниця. У зоні лісостепу вирощують: соняшник, гречку, рис, пшеницю, буряки.
Робота в зошиті, С. 54 – 55.
|
Додаток 1
Слайд 19
Зошит
|
Оцінювання |
Співставляють, висловлюють судження, відповідаючи на проблемне запитання.
Оцінюють свою роботу на уроці. |
Бесіда. - Чи виконали ми завдання, що ставили на початку уроку? - Що було найцікавішим? - Що здивувало і запам’яталось?
Технологія «Продовж речення»
|
Слайд 21
|
Домашнє завдання: а) для допитливих: дізнатися щось цікаве про природу лісостепу. б) для наполегливих: опрацювати статтю підручника С. 139-142 і відповідати на питання. |
Хід уроку
І. Організаційний момент
Краса у небі голубому,
Де білі плавають хмарки.
Краса у сонці золотому,
У полі та біля ріки.
Краса у кетягах калини,
Що червоніють край вікна.
Що в світі ти така одна!
Краси у лісі є багато,
Та й в кожній квіточці вона.
І де росте сосна крислата,
І павутинка, мов струна.
Поглянь на синє-синє небо,
На листя, квітку й на росу,
Уважно глянь навколо себе
І вчися бачити красу!
- Діти, де ми можемо бачити таку красу?
- Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати природу нашої Батьківщини, будемо вчитися бачити її красу.
ІІ. Підсумок фенологічних спостережень
Хвилинка календаря. (Слайд 2)
- Розпочинаючи день, кожна людина хоче знати, якою буде погода. Люди якої професії повідомляють нам про погоду? (Синоптики)
Сьогодні кожен із вас зможе бути синоптиком. Щоб стати синоптиком , потрібно бути спостережливим. Зараз ми перевіримо хто може бути синоптиком.
- Яка пора року у нас зараз? (Весна)
- Який місяць? (квітень)
- Чому місяць має таку назву?
- Як по-іншому в народі називається цей місяць? (Лукавець, дзюрчальник, водолій, апріль)
- Які зміни відбулися в природі протягом цього місяця?
- Які квіти квітують? Чому саме вони квітують зараз?
- Яка сьогодні погода?
- Молодці. Вас можна назвати спостережливими.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
- Як ви розумієте назву «зона мішаних лісів»?
- Яким кольором позначено на карті зону мішаних лісів?
- Яку частину території України вона займає?
- Де розташована на карті України?
- Як інакше називають зону мішаних лісів?
- Які травоїдні звірі водяться у зоні мішаних лісів?
- Назвіть хижих звірів зони мішаних лісів.
- Назвіть всеїдних звірів.
- Які птахи є постійними мешканцями зони мішаних лісів?
- Які птахи прилітають навесні?
- Що ви дізналися про рослинний світ?
- Охарактеризуйте пори року зони мішаних лісів.
В якій частині України розміщена зона мішаних лісів?
А) Південній; Б) північній; В) східній.
2. Що можна сказати про зиму в зоні мішаних лісів?
А) Зима безсніжна та тепла;
Б) зима малосніжна і дуже холодна;
В) зима сніжна і не дуже холодна.
3. У дубово-соснових лісах дерева розміщені…
А) двома ярусами; Б) трьома ярусами; В) чотирма ярусами.
4. Які квіти зацвітають ранньої пори, в зоні мішаних лісів?
А) Конвалія, веснівка дволиста, квасениця;
Б) підсніжники, проліски, первоцвіт, сон-трава;
В) копитняк, зірочки.
5. Що сприяє різноманітному тваринному світу в зоні мішаних лісів?
Достатня кількість води,тепла____________________________________
_____________________________________________________________
6. Як люди використовують природу мішаних лісів?
Проводять лісорозробки________________________________________
_____________________________________________________________
ІV. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань
- В якій країні ми живемо?
- Як називається наша область?
- Наш обласний центр.
- Які рослини ростуть?
- Які тварини проживають в нашій області?
- Чим займаються люди в селах та містах.
Висновок. Підведемо підсумки всього почутого ми можемо зробити висновок, що проживаємо ми не в зоні мішаних лісів, а в зоні яка має дивну назву лісостеп.
- Як ви думаєте, чому зона лісостепу отримала таку назву?
Фізкультхвилинка
V. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми та завдань уроку. (Слайд 8)
- На сьогоднішньому уроці ми будемо продовжувати знайомитися з природою України.
- Прочитайте тему і завдання уроку.
Тема : Лісостеп.
План
1. Що розповідає карта про природну зону?
2. Погода в природній зоні в різні пори року.
3. Рослинний світ лісостепу.
4. Тваринний світ лісостепу.
5. Охорона природи.
VI. Сприймання і усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.
Розповідь вчителя про зону мішаних лісів.
Що далі на південь від зони мішаних лісів, то більше з’являється безлісних ділянок – ділянок степу. Перехідною зоною між зонами мішаних лісів і степу є лісостеп. Лісостепова зона займає більше 200 тис. км². В її межах розташовані Львівська, Тернопільська, Хмельницька, Вінницька, Харківська, Полтавська, Черкаська області. Характерною рисою зони є поєднання лісу і степу. Температура повітря -5°С - +20°С. Опадів випадає мало: 400–500 мм на рік. Територію перетинають ріки: Буг, Дністер, Дніпро. У зоні лісостепу переважають чорноземи та сірі лісові ґрунти. Лісостепова зона багата на корисні копалини: кам’яне вугілля, буре вугілля, нафту і горючі гази.
- Діти приходять до висновку, що вони насправді живуть в зоні лісостепу.
- Для опрацювання статті підручника ми об’єднаємося в групи; «Синоптики», «Рослинознавці», «Тваринознавці». Кожна група повинна опрацювати свою частину статті і поділитися з товаришами своїми знаннями. Також діти використовують додаткову літературу на партах.
Групи опрацьовують і розповідають все про зону мішаних лісів.
На дошці прикріплена ромашка, всі бажаючі учні підходять до дошки і маркером пишуть на пелюстках декілька слів про лісостеп.
Висновок. Один з учнів робить підсумок.
- А зараз спробуємо порівняти дві зони, які ми вивчили.
- Чим відрізняються ці зони?
- Чим вони схожі?
- Як ви думаєте, чому так багато схожого у цих двох зонах?
VII. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.
На дошці прикріплені конверти, які підготували діти, вони по черзі підходять і знімають конверт, розкривають і читають цікавинки про зону лісостеп.
1 конверт. Легенда про сосну.
Часто сосну називають перлиною лісу. Звідки ж вона взялася ця висока струнка красуня? Стародавні греки склали про неї чудову легенд. У чарівну вродливу німфу Пітіс закохався бог північних вітрів Борей, що надумав перенести її до своїх снігових володінь. Злякалася німфа і звернулась до лісового бога Пона з благанням сховати її , і той вкрив Пітіс зеленими гіллям. Коли ж Бурей почав шукати німфу серед лісу, від його холодного подиху померзла вся трава, опало листя з дерев, лише зачарована красуня міцно тримала свої зелені шати. Але задеревеніла від холоду навіки. Сльози її стали прозорою живицею. Так розповідає міф та сосна дійсно чарівне дерево. І дійсно зроблені з цього дерева хати можуть стояти і не руйнуватися понад 150 років.
2 конверт. Конвалія. Конвалії ростуть у наших лісах. Розповідають, що ця квітка виникла з пекучих сліз пресвятої Богородиці, котрі вона пролила , стоячи біля хреста розп’ятого Сина. Пекучі її сльози падали великими краплями на землю, й на тому місці виросли такі чисті, білі квіти, котрі осипаючись перетворюються на червоні, що нагадують краплини крові, плоди.
Для того, щоб з насіння конвалії виросла доросла квітуча рослина, необхідно 7–8 років. Вона дуже цінна лікарська рослина, яку з давніх-давен застосовували проти недугів. Квітки конвалій знаходять також широке застосування в парфумерній промисловості. Ароматна ефірна олія квіток входить до складу найкращих парфумів.
Потрібно відзначити, що конвалія належить до отруйних рослин. Бувають випадки отруєння худоби. Тому слід бути обережними і уважними з букетиками цих чарівних квітів. Звичайно, від цього конвалії не стають менш прекрасними й завжди радуватимуть нас своєю неповторною красою.
3 конверт. Латаття біле
У давніх греків ця квітка була символом краси і красномовства. А ще з нею пов’язувалися різні міфи й легенди, зокрема про німф, котрі проводять безтурботне й веселе життя: співають пісень, водять хороводи, бавляться з фавнами та селенами. За одним із міфів, на чудову білу квітку латаття перетворилась одна з прекрасних юних німф, щоб урятуватись від загибелі з вини Геракла. За іншою легендою, квітка латаття виросла із серця однієї з водяних німф – нереїди, яка померла від нещасливого, нерозділеного кохання.
Латаття біле використовується в народній медицині.
Слід зазначити, що в останні роки ці чудові квіти все більше винищуються. Любителі наживи заготовляють величезні оберемки квітів латаття для продажу їх у місцях масового літнього відпочинку. Тому ця чудова водяна рослина потребує охорони.
Яке значення мають рослини і тварини в твоєму житті?
Що ти робиш для їхнього збереження?
«Моє ставлення до природи»
- У зоні лісостепу ростуть дерева: дуб, ясен, клен, шипшина, липа, осика.
- Під деревами росте – підлісок: ліщина, шипшина, калина, сосна, бузина.
- У лісі трапляються хижаки:тхір, горностай, ласка, заєць, куниця.
- У зоні лісостепу вирощують: соняшник, гречку, рис, пшеницю, буряки.
IХ. Повідомлення домашнього завдання. (Слайд 20)
а) для допитливих: дізнатися щось цікаве про природу лісостепу.
б) для наполегливих: опрацювати статтю підручника С. 139-142 і відповідати на питання.
VIII. Підсумок уроку. Рефлексія
1. Бесіда.
- Добігає кінця наш урок. Чи виконали ми завдання, що ставили на початку уроку?
- Що було найцікавішим?
- Що здивувало і запам’яталось?
- Дійсно, на сьогоднішньому уроці ми поповнили свої знання, дізналися багато цікавого про природу лісостепу.
2. Технологія «Продовж речення». (Слайд 21)
Сьогодні на уроці я дізнався …
Сьогодні на уроці я навчився …
Сьогодні на уроці я намагався …
Найкраще мені вдалося …