20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

​​Конспект уроку з природознавства для 4 класу "Лісостеп"

Про матеріал

Конспект уроку з природознавства для 4 класу. На уроці діти знайомляться з зоною лісостепу, з географічним положенням, кліматичними умовами та рослинним і тваринним світом. Вчаться працювати самостійно, порівнювати, робити висновки.

Зміст архіву
Перегляд файлу

Тема «Лісостеп»

 

Мета: формування ключових компетентностей, зокрема:

вміння вчитися:організовувати своє робоче місце, доводити роботу до

 кінця;

загальнокультурну: вміння будувати взаємні стосунки на толерантній основі, оволодівати формулами мовленнєвого етикету;

здоров’язбережувальну: здатність розуміти взаємозв’язок організму людини з природним оточенням;

 

предметних компетентностей: повторити та узагальнити знання учнів про зону «Мішаних лісів»; узагальнити та розширити знання учнів про природу Батьківщини, ознайомити їх з природною зоною «Лісостеп»; вивчити кліматичні умови природної зони, довести до відома дітей, що саме в цій зоні вони проживають;

Розвивати спостережливість.

Виховувати дбайливе ставлення до всього живого, екологічну культуру, уміння бачити прекрасне в природі, бажання розкривати таємниці природи.

 

Обладнання: підручник «Природознавство 4 клас» Гільберг Т. Г., Сак Т. В., тестові завдання, квітка ромашка, ілюстрації, додаткова література, комп’ютер, цифровий ресурс (Презентація «Лісостеп»).

 

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Список використаних джерел:

  1. Гільберг Т. Г. Природознавство : підруч. для 4-го кл. загальноосвіт. навч. закл / Т. Г. Гільберг, Т. В. Сак. – К. : Генеза, 2014. – 176 с.
  2. Електронні ресурси:

http://www.schoollife.org.ua

http://osvita.ua


Конкретизовані навчальні цілі:

Когнітивні рівні

Конкретизовані навчальні цілі

Перелік завдань – запитань, які забезпечують досягнення конкретизованих цілей

Навчально - методичне забезпечення

Знання

Визначають пору року, місяць, характеризують сезонні зміни у природі. Констатують факт про цвітіння ранніх квітів.

 

 

 

 

 

Знають характерні ознаки зони мішаних лісів та лісостепової зони.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дають відповіді на запитання

 

Вміють працювати з картою України., знаходити потрібну природну зону на карті.

 

Хвилинка календаря.

- Яка пора року у нас зараз?

- Який місяць?

- Чому місяць має таку назву?

- Які зміни відбулися в природі протягом цього місяця?

- Які квіти квітують? Чому саме вони квітують зараз

 

Повторення вивченого.

Технологія «Мозковий штурм»

- Як ви розумієте назву «зона мішаних лісів»?

- Яким кольором позначено на карті зону мішаних лісів?

-.Яку частину території України вона займає?

- Де розташована на карті України?

- Як інакше називають зону мішаних лісів?

- Які травоїдні звірі водяться у зоні мішаних лісів?

- Назвіть хижих звірів зони мішаних лісів.

- Назвіть всеїдних звірів.

- Які птахи є постійними мешканцями зони мішаних лісів?

- Які птахи прилітають навесні?

- Охарактеризуйте пори року зони мішаних лісів.

 

Тестова робота.

 

Робота з картою.

Показати на карті зону мішаних лісів.

У якій зоні розташована наша Черкаська область?

Комп’ютерна презентація

Слайд 2

 

 

 

 

 

 

Слайд 3-4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайди 5-6

 

 

Розуміння

 

Пояснюють свій вибір відповіді на запитання.

Розрізняють області України, визначають тварин, які водяться в нашій місцевості.

 

 

 

 

 

 

Розрізняють природні зони України

Технологія «Мікрофон»

- В якій країні ми живемо?

- Як називається наша область?

- Наш обласний центр.

- Які рослини ростуть?

- Які тварини проживають у нашій області?

- Чим займаються люди в селах та містах.

- Як ви думаєте, чому зона лісостепу отримала таку назву?

 

Розповідь вчителя про зону лісостепу.

Слайд 7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 8

Застосування

Виробляють навички роботи з картою природних зон України

 

 

Використовують довідкову, енциклопедичну літературу при засвоєнні нових знань, про лісостепову зону.

 

 

 

 

 

 

 

Демонструють знання програмового матеріалу з теми «Лісостеп»

Робота з картою.

Діти приходять до висновку, що вони насправді живуть в зоні лісостепу.

 

Робота з підручником, С.139 – 142.

Для опрацювання статті підручника ми поділимося на групи; «Синоптики», «Рослинознавці», «Тваринознавці». Кожна група повинна опрацювати свою частину статті і поділитися з товаришами своїми знаннями. Також діти використовують додаткову літературу на партах.

Групи опрацьовують і розповідають все про зону мішаних лісів.

 

Прийом «Ромашка»

На дошці прикріплена ромашка, всі бажаючі учні підходять до дошки і маркером пишуть на пелюстках декілька слів про лісостеп.

 

Слайд 9

Карта природних зон України

Підручник

Слайди 10 – 17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Квітка ромашка 

Аналіз

Розрізняють подібність і відмінність при вивчені природних зон.

 

 

 

 

 

Співвідносять факти про рослини, які потребують охорони; ведуть дискусію

 

Гра «Порівняй»

- А зараз спробуємо порівняти дві зони, які ми вивчили.

- Чим відрізняються ці зони?

- Чим вони схожі?

- Як ви думаєте, чому так багато схожого у цих двох зонах?

 

Прийом «Цікавий конверт»

  1. конверт. Легенда про сосну.

- Чому це дерево потребує охорони?

  1. конверт. Конвалія.

- Чому ця рослина потребує охорони?

  1. конверт. Латаття біле.

-  Чому потребує охорони?

Слайд 17

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 18

 

Синтез

 

Систематизують отримані знання, використовуючи їх під час виконання практичних завдань.

 

 

 

 

Досліджують зону лісостепу, вилучають зайве в прослуханому.

 

 

 

 

 

 

Систематизують отримані знання, виконують практичні завдання

Прийом «Ваша думка»

- Яке значення мають рослини і тварини в твоєму житті?

- Що ти робиш для їхнього збереження?

 

Тест «Моє ставлення до природи».

 

Гра «Знайди зайве слово»

У зоні лісостепу ростуть дерева: дуб, ясен, клен, шипшина, липа, осика.

Під деревами росте – підлісок: ліщина, шипшина, калина, сосна, бузина.

У лісі трапляються хижаки: тхір, горностай, ласка, заєць, куниця.

У зоні лісостепу вирощують: соняшник, гречку, рис, пшеницю, буряки.

 

Робота в зошиті, С. 54 – 55.

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

Слайд 19

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зошит

 

Оцінювання

Співставляють, висловлюють судження, відповідаючи на проблемне запитання.

 

 

 

Оцінюють свою роботу на уроці.

Бесіда.

- Чи виконали ми завдання, що ставили на початку уроку?

- Що було найцікавішим?

- Що здивувало і запам’яталось?

 

Технологія «Продовж речення»

  •  Сьогодні на уроці я дізнався …
  • Сьогодні на уроці я навчився
  • Сьогодні на уроці я намагався
  • Найкраще мені вдалося …

 

Слайд 21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Домашнє завдання:

а) для допитливих: дізнатися щось цікаве про природу лісостепу.

б) для наполегливих: опрацювати статтю підручника С. 139-142 і відповідати на питання.

 

 


Хід уроку

 

І. Організаційний момент

Краса у небі голубому,

Де білі плавають хмарки.

Краса у сонці золотому,

У полі та біля ріки.

Краса у кетягах калини,

Що червоніють край вікна.

Що в світі ти така одна!

Краси у лісі є багато,

Та й в кожній квіточці вона.

І де росте сосна крислата,

І павутинка, мов струна.

Поглянь на синє-синє небо,

На листя, квітку й на росу,

Уважно глянь навколо себе

І вчися бачити красу!

- Діти, де ми можемо бачити таку красу?

- Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати природу нашої Батьківщини, будемо вчитися бачити її красу.

 

ІІ. Підсумок фенологічних спостережень

Хвилинка календаря. (Слайд 2)

- Розпочинаючи день, кожна людина хоче знати, якою буде погода. Люди якої професії повідомляють нам про погоду? (Синоптики)

Сьогодні кожен із вас зможе бути синоптиком. Щоб стати синоптиком , потрібно бути спостережливим. Зараз ми перевіримо хто може бути синоптиком.

- Яка пора року у нас зараз? (Весна)

- Який місяць? (квітень)

- Чому місяць має таку назву?

- Як по-іншому в народі називається цей місяць? (Лукавець, дзюрчальник, водолій, апріль)

- Які зміни відбулися в природі протягом цього місяця?

- Які квіти квітують? Чому саме вони квітують зараз?

- Яка сьогодні погода?

- Молодці. Вас можна назвати спостережливими.

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Технологія «Мозковий штурм». (Слайд 3 – 4)

- Як ви розумієте назву «зона мішаних лісів»?

- Яким кольором позначено на карті зону мішаних лісів?

- Яку частину території України вона займає?

- Де розташована на карті України?

- Як інакше називають зону мішаних лісів?

- Які травоїдні звірі водяться у зоні мішаних лісів?

- Назвіть хижих звірів зони мішаних лісів.

- Назвіть всеїдних звірів.

- Які птахи є постійними мешканцями зони мішаних лісів?

- Які птахи прилітають навесні?

- Що ви дізналися про рослинний світ?

- Охарактеризуйте пори року зони мішаних лісів.

 

  1. Тестування. (Слайд 5 – 6)

В якій частині України розміщена зона мішаних лісів?

А) Південній; Б) північній; В) східній.

2. Що можна сказати про зиму в зоні мішаних лісів?

А) Зима безсніжна та тепла;

Б) зима малосніжна і дуже холодна;

В) зима сніжна і не дуже холодна.

3. У дубово-соснових лісах дерева розміщені…

А) двома ярусами; Б) трьома ярусами; В) чотирма ярусами.

4. Які квіти зацвітають ранньої пори, в зоні мішаних лісів?

А) Конвалія, веснівка дволиста, квасениця;

Б) підсніжники, проліски, первоцвіт, сон-трава;

В) копитняк, зірочки.

5. Що сприяє різноманітному тваринному світу в зоні мішаних лісів?

Достатня кількість води,тепла____________________________________

_____________________________________________________________

6. Як люди використовують природу мішаних лісів?

Проводять лісорозробки________________________________________

_____________________________________________________________

ІV. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань

  1. Технологія «Мікрофон». (Слайд 7)

- В якій країні ми живемо?

- Як називається наша область?

- Наш обласний центр.

- Які рослини ростуть?

- Які тварини проживають в нашій області?

- Чим займаються люди в селах та містах.

Висновок. Підведемо підсумки всього почутого ми можемо зробити висновок, що проживаємо ми не в зоні мішаних лісів, а в зоні яка має дивну назву лісостеп.

- Як ви думаєте, чому зона лісостепу отримала таку назву?

 

Фізкультхвилинка

 

V. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми та завдань уроку. (Слайд 8)

- На сьогоднішньому уроці ми будемо продовжувати знайомитися з природою України.

- Прочитайте тему і завдання уроку.

Тема : Лісостеп.

План

1. Що розповідає карта про природну зону?

2. Погода в природній зоні в різні пори року.

3. Рослинний світ лісостепу.

4. Тваринний світ лісостепу.

5. Охорона природи.

 

VI. Сприймання і усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.

Розповідь вчителя про зону мішаних лісів.

Що далі на південь від зони мішаних лісів, то більше з’являється безлісних ділянок – ділянок степу. Перехідною зоною між зонами мішаних лісів і степу є лісостеп. Лісостепова зона займає більше 200 тис. км². В її межах розташовані Львівська, Тернопільська, Хмельницька, Вінницька, Харківська, Полтавська, Черкаська області. Характерною рисою зони є поєднання лісу і степу. Температура повітря -5°С - +20°С. Опадів випадає мало: 400–500 мм на рік. Територію перетинають ріки: Буг, Дністер, Дніпро. У зоні лісостепу переважають чорноземи та сірі лісові ґрунти. Лісостепова зона багата на корисні копалини: кам’яне вугілля, буре вугілля, нафту і горючі гази.

 

  1. Робота з картою. (Слайд 9)

- Діти приходять до висновку, що вони насправді живуть в зоні лісостепу.

 

  1. Робота з підручником. (Слайд 10 – 16)

- Для опрацювання статті підручника ми об’єднаємося в групи; «Синоптики», «Рослинознавці», «Тваринознавці». Кожна група повинна опрацювати свою частину статті і поділитися з товаришами своїми знаннями. Також діти використовують додаткову літературу на партах.

Групи опрацьовують і розповідають все про зону мішаних лісів.

 

  1. Прийом «Ромашка»

На дошці прикріплена ромашка, всі бажаючі учні підходять до дошки і маркером пишуть на пелюстках декілька слів про лісостеп.

Висновок. Один з учнів робить підсумок.

 

  1. Гра «Порівняй». (Слайд 17)

- А зараз спробуємо порівняти дві зони, які ми вивчили.

- Чим відрізняються ці зони?

- Чим вони схожі?

- Як ви думаєте, чому так багато схожого у цих двох зонах?

 

VII. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

 

  1. Прийом «Цікавий конверт» (Слайд 18)

На дошці прикріплені конверти, які підготували діти, вони по черзі підходять і знімають конверт, розкривають і читають цікавинки про зону лісостеп.

1 конверт. Легенда про сосну.

Часто сосну називають перлиною лісу. Звідки ж вона взялася ця висока струнка красуня? Стародавні греки склали про неї чудову легенд. У чарівну вродливу німфу Пітіс закохався бог північних вітрів Борей, що надумав перенести її до своїх снігових володінь. Злякалася німфа і звернулась до лісового бога Пона з благанням сховати її , і той вкрив Пітіс зеленими гіллям. Коли ж Бурей почав шукати німфу серед лісу, від його холодного подиху померзла вся трава, опало листя з дерев, лише зачарована красуня міцно тримала свої зелені шати. Але задеревеніла від холоду навіки. Сльози її стали прозорою живицею. Так розповідає міф та сосна дійсно чарівне дерево. І дійсно зроблені з цього дерева хати можуть стояти і не руйнуватися понад 150 років.

 

2 конверт. Конвалія. Конвалії ростуть у наших лісах. Розповідають, що ця квітка виникла з пекучих сліз пресвятої Богородиці, котрі вона пролила , стоячи біля хреста розп’ятого Сина. Пекучі її сльози падали великими краплями на землю, й на тому місці виросли такі чисті, білі квіти, котрі осипаючись перетворюються на червоні, що нагадують краплини крові, плоди.

Для того, щоб з насіння конвалії виросла доросла квітуча рослина, необхідно 7–8 років. Вона дуже цінна лікарська рослина, яку з давніх-давен застосовували проти недугів. Квітки конвалій знаходять також широке застосування в парфумерній промисловості. Ароматна ефірна олія квіток входить до складу найкращих парфумів.

Потрібно відзначити, що конвалія належить до отруйних рослин. Бувають випадки отруєння худоби. Тому слід бути обережними і уважними з букетиками цих чарівних квітів. Звичайно, від цього конвалії не стають менш прекрасними й завжди радуватимуть нас своєю неповторною красою.

 

3 конверт. Латаття біле

У давніх греків ця квітка була символом краси і красномовства. А ще з нею пов’язувалися різні міфи й легенди, зокрема про німф, котрі проводять безтурботне й веселе життя: співають пісень, водять хороводи, бавляться з фавнами та селенами. За одним із міфів, на чудову білу квітку латаття перетворилась одна з прекрасних юних німф, щоб урятуватись від загибелі з вини Геракла. За іншою легендою, квітка латаття виросла із серця однієї з водяних німф – нереїди, яка померла від нещасливого, нерозділеного кохання. 

Латаття біле використовується в народній медицині.

Слід зазначити, що в останні роки ці чудові квіти все більше винищуються. Любителі наживи заготовляють величезні оберемки квітів латаття для продажу їх у місцях масового літнього відпочинку. Тому ця чудова водяна рослина потребує охорони.

 

  1. Прийом «Ваша думка»

Яке значення мають рослини і тварини в твоєму житті?

Що ти робиш для їхнього збереження?

 

  1. Тестування

«Моє ставлення до природи»

 

  1. Гра «Знайди зайве слово» (Слайд 19)

- У зоні лісостепу ростуть дерева: дуб, ясен, клен, шипшина, липа, осика.

- Під деревами росте – підлісок: ліщина, шипшина, калина, сосна, бузина.

- У лісі трапляються хижаки:тхір, горностай, ласка, заєць, куниця.

- У зоні лісостепу вирощують: соняшник, гречку, рис, пшеницю, буряки.

 

  1. Робота в зошиті

 

. Повідомлення домашнього завдання. (Слайд 20)

а) для допитливих: дізнатися щось цікаве про природу лісостепу.

б) для наполегливих: опрацювати статтю підручника С. 139-142 і відповідати на питання.

 

VIII. Підсумок уроку. Рефлексія

1. Бесіда.

- Добігає кінця наш урок. Чи виконали ми завдання, що ставили на початку уроку?

- Що було найцікавішим?

- Що здивувало і запам’яталось?

- Дійсно, на сьогоднішньому уроці ми поповнили свої знання, дізналися багато цікавого про природу лісостепу.

 

2. Технологія «Продовж речення». (Слайд 21)

Сьогодні на уроці я дізнався …

Сьогодні на уроці я навчився …

Сьогодні на уроці я намагався …

Найкраще мені вдалося …

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

ЛІСОСТЕПБортнікова Лариса Вікторівна, учитель початкових класів,Уманська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 14 Уманської міської ради Черкаської області

Номер слайду 2

Хвилинка календаря

Номер слайду 3

Технологія «Мозковий штурм»- Як ви розумієте назву «зона мішаних лісів»?- Яким кольором позначено на карті зону мішаних лісів?- Яку частину території України вона займає?- Де розташована на карті України?- Як по іншому називають зону мішаних лісів?- Які травоїдні звірі водяться у зоні мішаних лісів?

Номер слайду 4

- Назвіть хижих звірів зони мішаних лісів.- Назвіть всеїдних звірів.- Які птахи є постійними мешканцями зони мішаних лісів?- Які птахи прилітають навесні?- Що ви дізналися про рослинний світ?- Охарактеризуйте пори року зони мішаних лісів. 

Номер слайду 5

Тестування. В якій частині України розміщена зона мішаних лісів?А) Південній; Б) північній; В) східній.2. Що можна сказати про зиму в зоні мішаних лісів?А) Зима безсніжна та тепла;Б) зима малосніжна і дуже холодна;В) зима сніжна і не дуже холодна.3. У дубово-соснових лісах дерева розміщені…А) двома ярусами; Б) трьома ярусами; в. В чотирма ярусами

Номер слайду 6

4. Які квіти зацвітають ранньої пори, в зоні мішаних лісів?А) Конвалія, веснівка дволиста, квасениця;Б) підсніжники, проліски, первоцвіт, сон-трава;В) копитняк, зірочки.5. Що сприяє різноманітному тваринному світу у зоні мішаних лісів?Достатня кількість води, тепла,...6. Як людини використовують природу мішаних лісів?Проводять лісорозробки,…

Номер слайду 7

Технологія «Мікрофон».- В якій країні ми живемо?- Як називається наша область?- Наш обласний центр.- Які рослини ростуть?- Які тварини проживають в нашій області?- Чим займаються люди в селах та містах?

Номер слайду 8

Тема : Лісостеп. План1. Що розповідає карта про природну зону?2. Погода в природній зоні в різні пори року.3. Рослинний світ лісостепу.4. Тваринний світ лісостепу.5. Охорона природи.

Номер слайду 9

Номер слайду 10

ЛІСОСТЕП

Номер слайду 11

Рослинний світ

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Тваринний світ

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Номер слайду 17

 Гра «Порівняй»- А зараз спробуємо порівняти дві зони, які ми вивчили.- Чим відрізняються ці зони?- Чим вони схожі?- Як ви думаєте, чому так багато схожого у цих двох зонах?

Номер слайду 18

Цікавий конверт

Номер слайду 19

Гра «Знайди зайве слово» У зоні лісостепу ростуть дерева: дуб, ясен, клен, шипшина, липа, осика. Під деревами росте – підлісок: ліщина, шипшина, калина, сосна, бузина. У лісі трапляються хижаки:тхір, горностай, ласка, заєць, куниця. У зоні лісостепу вирощують: соняшник, гречку, рис, пшеницю, буряки.

Номер слайду 20

Домашнє завдання:а) для допитливих: дізнатися щось цікаве про природу лісостепу.б) для працьовитих: опрацювати статтю підручника С. 139-142 і відповідати на питання.

Номер слайду 21

Інтерактивна вправа «Продовж речення»Сьогодні на уроці я дізнався …Сьогодні на уроці я навчився …Сьогодні на уроці я намагався …Найкраще мені вдалося …

Номер слайду 22

МОЛОДЦІ!!!ДЯКУЮ ЗА СПІВПРАЦЮ.

Номер слайду 23

Використано Інтернет ресурси:http://edufuture.bizhttps://www.google.ruhttp://www.ukrhard.com.uahttp://bizslovo.org

zip
Додано
16 січня 2018
Переглядів
5011
Оцінка розробки
4.5 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку