Природознавство 5 клас
Урок №
Дата:
Тема: Місяць - супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення
Мета: ознайомити учнів з природним супутником Землі, його впливом на Землю, фазами Місяця, та їхніми змінами, причинами сонячного та місячного затемнення; розвивати уявлення про навколишній світ, формувати науковий світогляд, творче мислення, продовжити формувати вміння працювати з різноманітними джерелами знань, застосовувати набуті знання в повсякденному житті, розвивати допитливість; виховувати повагу до розвитку людських знань, прагнення вивчати і підкорювати далекий простір.
Тип уроку: формування компетентностей
Обладнання: підручник, фото півкуль Місяця, схема «Фази Місяця», малюнки, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів, роздатковий матеріал
Очікувані результати: учні ознайомляться з особливостями природного супутника Землі, його впливом на Землю, навчаться розрізняти фази Місяця, зрозуміють, чому відбуваються сонячні і місячні затемнення.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Побажання учням гарного настрою і легкого засвоєння теми.
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Дізнатись про тему нашого уроку вам допоможе загадка:
Буває кругленький,
З ріжками буває,
Вночі його видно,
А вдень він зникає.
Правильно, Місяць.
Учитель. На нічному небі ми звикли бачити Місяць. Багато приказок та прикмет склав та передав в усній народній творчості український народ про Місяць, скільки чудових слів про нього написано поетами, скільки художників зобразили його на своїх полотнах. Сучасна космонавтика досягла неабияких успіхів у вивченні та дослідженні природного супутника Землі. Тож ознайомимося ближче з цим загадковим небесним тілом.
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
Запис теми уроку в зошити.
Як, на вашу думку, можна сформулювати мету та завдання уроку?
Сьогодні на уроці ми поговоримо про Місяць, ви познайомитесь з особливостями природного супутника Землі, його впливом на Землю, навчитесь розрізняти фази Місяця, зрозумієте, чому відбуваються сонячні і місячні затемнення.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Прийом «Я вже знаю». Складання кластера (робота в парах)
Вивчення нового матеріалу в парах за допомогою тексту підручника (с. 112) і заповнення маршрутного листа:
Маршрутний лист
До яких небесних тіл належить Місяць? |
|
Відстань від Землі до Місяця? |
|
Чи випромінює місяць світло? |
|
Чому Місяць здається світним? |
|
Яку форму має Місяць? |
|
Скільки триває доба на Місяці? |
|
За який час обертається Місяць навколо Землі? |
|
Чи є на Місяці атмосфера (повітря)? |
|
Бесіда
— Що більше — Земля чи Місяць? (Земля більше).
— Діаметр Місяця в чотири рази менше діаметра Землі (малюнок на дошці).
— Яке із цих двох тіл має більшу масу? (Земля).
— M Місяця < M Землі у 80 разів.
— Якщо Місяць менше і легше Землі, яке із цих двох тіл має менше тяжіння? (Місяць.)
— Тяжіння Місяця приблизно у шість разів є слабшим, ніж тяжіння Землі. Тому на Місяці можна стрибати набагато вище і далі, ніж на Землі.
— Чому на Землі є атмосфера, а на Місяці її немає? (Слабке тяжіння Місяця не може втримувати біля себе молекули газів.)
— Через відсутність атмосфери, яка для планети відіграє роль ковдри, на Місяці дуже великий перепад, або коливання, температур: від 130 °С удень до –170 °С вночі на неосвітленій стороні Місяця.
— Якщо на Місяці немає повітря, то які явища там відсутні? (небо завжди темне, тому що немає повітря, яке б розсіювало сонячне світло. І вдень і вночі видно зірки. На Місяці не поширюються звуки, тому що для поширення звуку потрібне середовище (речовина — повітря, вода), щоб передавати коливання, або звукові хвилі).
— Що ще можна спостерігати завдяки відсутності атмосфери на місці? (часте падіння метеоритів, поверхня вся в кратерах).
Місяць поки ще єдине, крім Землі, небесне тіло, на яке ступала нога людини. Зараз ви подивитесь відео про перших астронавтів, які висаджувалися на Місяць. Після перегляду ви дасте відповіді на питання:
Сам Місяць не випромінює світла. На небі ми бачимо тільки ту його поверхню, що освітлена Сонцем. У різні дні Місяць із Землі має різний вигляд: від вузенької скибочки до повного диска. А буває, що його зовсім не видно. Пояснюється це зміною положення Місяця відносно Сонця й Землі. Видимі із Землі форми Місяця називають фазами. (малюнок на дошці)
У фазі нового Місяця його зовсім не видно. Освітлену вузеньку скибочку з правого боку місячного диска називають молодиком. Половину диска Місяця ми бачимо у фазах, що мають назву перша та остання чверті. Зверніть увагу, що це різні частини Місяця. Коли бік супутника, який ми бачимо з Землі, повністю освітлюється це фаза повного Місяця (повня).
Гра «Показуха»
Виходять шість учнів. Двоє з них — Сонце, двоє — Місяць, двоє — Земля. Перша трійка повинна розташуватися так, щоб відобразити процес місячного затемнення, друга — сонячного.
V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
Прийом «Мікрофон»
- Які рухи у космічному просторі здійснює Місяць?
- Коли люди побачили другу половину Місяця?
- За який період відбувається проходження Місяця по орбіті?
- Скільки триває доба на Місяці?
-Від чого залежать фази Місяця?
- Чому Місяць називають супутником Землі?
- Чому на Місяці не можуть жити рослини і тварини?
- Якими способами вивчають Місяць?
- Чому Місяць «світить» слабше від Сонця?
VI. Підсумок уроку
Прийом «П'ять речень»
Учні п'ятьма реченнями висловлюють головну інформацію уроку.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати § 26, дати відповіді на питання 1-5 с.115, *скориставшись порадами у підручнику (с. 114), поспостерігати за усіма фазами Місяця.