Тема. Особиста гігієна. Предмети особистої гігієни.
Мета: ознайомити учнів із поняттям «особиста гігієна», з тим, що чистота є однією з умов формування, збереження та зміцнення здоров’я; розвивати знання елементарних правил гігієни та санітарних навичок; переконати учнів у необхідності виконувати вимоги особистої гігієни.
Корекційна мета: розвивати в учнів знання елементарних правил гігієни, гігієнічні навички, вміння робити власні висновки, узагальнення; навчати дітей розпізнавати предмети загальної та особистої гігієни; виховувати охайність, прагнення до чистоти й порядку.
Обладнання: гребінець, мило, зубна щітка, носовичок, рушник; портфель в який учні складають речі особистої гігієни; вологі серветки, дзеркала, палички для чистки вух; малюнок телевізора, корабель, острови, лялька з одягом, малюнки тварин.
Тип уроку: Ознайомлення з новим матеріалом (урок - подорож)
Хід уроку
І. Організація початку уроку.
1.Привітання
Сонечко встало, іде новий день,
Любі хлопчики й дівчатка,
Усім добрий день!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку.
Про чистоту , хто всюди дбає,
Завжди здоров’я добре має.
І настрій в того просто гарний,
І в світі він живе не марно.
«Гігієна» - здоровий спосіб життя. Одна з головних вимог гігієни це чистота. Народна мудрість говорить «Чистота - запорука здоров’я». Щоб бути здоровим , треба щодня бути чистим і охайним.
ІІІ. Сприймання та осмислення нового матеріалу
1. Гра - подорож по річці « Охайність»
- Діти, сьогодні ми з вами помандруємо по річці « Охайність» на кораблі і будемо зупинятися на островах,які будуть на нашому шляху. Ми дізнаємось з вами про речі, які належать до предметів особистої гігієни, як доглядати за зубами, вухами, носом, очима, нігтями, шкірою, волоссям.
2. Відгадування загадок.
- Але щоб стати пасажирами корабля, вам потрібно відгадати загадки .
Він по зачісках мастак,
Він причеше гарно так.
Розчесав моє волосся.
Так давно вже повелося,
Що охайний молодець,
Той, хто має …(Гребінець)
Мию, мию, без жалю,
Мию там, де брудно.
Я роботу цю люблю,
Хоч від неї худну.(Мило)
Чищу зубки кожен день,
Дуже добре й швидко.
Мені в цьому допоможе
Моя…(Зубна щітка)
Ліг в кишеню і вартую
Плаксі, реві та бруднулі.
Витру вранці струйки сліз,
Не забуду і про ніс.(Носова хустинка)
Коли миюсь, чи вмиваюсь,
Потім ним я витираюсь.
Витирати сухо звик
Мій м’якесенький …(Рушник)
Будуть зубки здоровенькі,
Я почищу їх гарненько,
Візьму в руки зубну щітку,
Густу і пухнасту.
Що крім цього треба, діти?
Ще й і …(Зубну пасту)
ІV. Сприймання і осмислення нового матеріалу
1. Бесіда про предмети особистої гігієни
- Діти, гребінець, мило, зубна щітка, носова хустинка, рушник, зубна паста належать до предметів особистої гігієни. Кожен з вас повинен мати ці предмети і сам користуватися ними.
- Ну що ж, діти , загадки ви розгадали, тому ми можемо з вами вирушати в подорож!
2. Подорож до острова « Догляд за руками, тілом і волоссям»
- Діти , беремо наш кораблик і пливемо до першого острова. Наш перший острів називається « Догляд за руками, тілом і волоссям».
- Зараз я вам роздаю вологі серветки. Витріть свої руки.
- Подивіться на чисту серветку і на ту, що тільки витерли руки.
- Що ви бачите?
- Діти, ми повинні постійно стежити за чистотою рук. Прийшовши до школи ми з вами за все беремося: торкаємося руками до ручки від дверей, відвідуємо туалет. Тому на ваші руки можуть потрапити мікроби. Ні в якому разі не беріть руки до роту, а постійно слідкуйте за чистотою рук.
- Давайте уявно покажемо, як треба мити руки:
1.Треба спочатку закотити рукава вище ліктів.
2.Відкрити не сильно кран і намочити руки.
3.Взяти мило і намилити руки.
4.Покласти мило.
-Миємо руки : треба, щоб вони перекочувались одна по одній, як санчата з гори: то права по лівій руці, то ліва по правій. Потім треба покласти долонька до долоньки і потерти. А вже після цього сполоснути і витерти.
- Скажіть, а як часто ви підстригаєте нігті на руках? Ногах?
Отже:
1.Руки треба мити з милом після відвідування туалету, ігор з тваринами, якщо ви звідкись прийшли, після брудної роботи.
2.Нігті на руках слід підстригати 1 раз на тиждень, а на ногах – 1 раз у два тижні.
3.Ніколи не гризіть нігті.
Своє тіло ми повинні мити кожного дня. Наша шкіра має бути завжди чистою. Приймати ванну потрібно 1 раз на тиждень. Своє волосся необхідно мити в міру забруднення, прочісувати власним гребінцем або щіткою 2-3 рази на день. Зачіски у дівчаток і хлопчиків повинні бути зручними і охайними.
-Запам’ятайте: користуватися чужим гребінцем,приколками , головними уборами – заборонено.
3.Подорож до острова «Догляд за зубами»
- Беремо кораблик і пливемо до острова « Догляд за зубами».
- Розгляньте свої зуби перед дзеркалом.
- Між зубами є багато нерівностей. У них легко затримуються частиночки їжі.
- А чи знаєте ви, як називають лікарів, які лікують зуби?
-Отже, дот нас в гості завітав лікар – стоматолог. Він нам розповість, як правильно доглядати за зубами:
1.Чистити зуби треба вранці та ввечері перед сном.
2.На зубну щітку видавлюємо трішки зубної пасти.
3.Рухами знизу – вгору чистять нижні зуби, зверху – вниз – верхні зуби. Коловими рухами щітки чистять зовнішню і внутрішню поверхні кутніх зубів.
4.Коли почистите зуби, щітку вимийте з милом і поставте сушитися догори щетиною ( показує)
5.Ніколи не чистіть зуби чужою щіткою.
6.Після вживання їжі слід полоскати рот теплою водою.
7. Не колупайтеся між зубами металевими предметами.
8.Зубну щітку змінюйте 4 рази на рік.
9.Два рази на рік треба приходити в лікарню і перевіряти зуби.
-Я хочу вам на згадку про мене подарувати ці зубні щіточки. Користуйтеся моїми порадами і ваші зубки будуть здоровими.
-Діти, давайте подякуємо лікареві за поради.
- Дякуємо!
4. Подорож до острова « Догляд за вухами та носом»
- Зараз помандруємо до третього острова . Він називається « Догляд за вухами та носом».
- Навіщо нам потрібні вуха?
- Наші вуха дуже чутливі, тому бояться сильного шуму, надголосної музики, криків та вересків.
-Не варто знущатися над власними вухами, слухаючи гучну музику в навушниках плеєра.
-Пам’ятайте, що вуха легко застудити, тому, коли на вулиці сильний вітер, то обов’язково прикривайте їх шапкою або капюшоном. Шкіра в середині вуха тонка й ніжна. Тому не можна чистити вуха гострими предметами. Для цього є спеціальні вушні палички ( показує), ними треба чистити вуха. Мити вуха і за вухами потрібно щодня теплою водою з милом.
5.Гра «Впізнай чиї це вуха?
(Зайчик, кіт, собака)
-А для чого нам потрібен ніс?
-Ніс зігріває холодне повітря взимку, очищає забруднене повітря від пилу тому внутрішня поверхня носа має бути чистенькою. Якщо в носі утворюються тверді шкірочки не роздряпуйте їх, а скористайтеся ватним джгутиком чи кремом. Обов’язково з собою носіть носові хустинки.
6. Гра «Чий це ніс?»
( Лисичка, кіт, собака)
7.Подорож до острова « Догляд за очима»
- Беремо кораблик і пливемо до наступного острова - « Догляд за очима». Природа попіклувалася про те, щоб наші очі були захищені від небезпек. Брови захищають їх від поту, що стікає по лобі, повіки захищають їх від пилу, коли ми кліпаємо. Але ніщо не допоможе очам, якщо ви почнете терти їх брудними руками, гратися перед обличчям гострими предметами, довгими годинами не відходити від екрана телевізора чи комп’ютера.
-Люди можуть втратити зір, якщо будуть читати лежачи, якщо буде недостатня освітленість.
-Читати треба за столом. Учні молодшого шкільного віку можуть дивитися телевізор не більше 1 часу протягом дня на відстані 2 метри. (показати схематично).
-Діти, на такій великій відстані ви повинні дивитися телевізор.
-Грати на комп’ютері ви повинні не більше 30 хвилин.
1) Виконання вправ для очей:
Міцно заплющити очі ( 1-2)
Потім розплющте (3-4) - виконати 5 -6 разів .
Протягом 1 – 2 хвилин швидко покліпати очима.
-Діти, треба слідкувати, щоб очі не перевтомлювались і не хворіли, для них потрібен відпочинок. Але якщо трапилося, що ваші очі захворіли, обов’язково звертайтеся до лікаря. Він вам призначить курс лікування. Самі ні в якому разі не займайтеся самолікуванням.
8. Фізкультхвилинка
Руки в сторону та вгору –
На носочки піднялись.
Підніми голівку вгору –
Й на долоньки подивись.
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз – присіли, руки прямо.
Встали – знову все так само.
Повертаємося вправно,
Все виконуємо гарно.
Вліво – вправо повернулись
І сусіду усміхнулись.
-Діти, а щоб допливти нам до берега треба виконати завдання.
Гра « Докажи словечко»
Кнопки, цвяхи, сірники, а носи …( носовички)
- В школі, в класі не брудни, сміття бачиш ..( підніми)
- Будь охайним завжди сам, уникай дірок і …( плям)
-Щоб тобою всі пишались,
Перехожі оглядались.
Так роби, щоб люди звикли
Ти в усьому завжди….( приклад)
9. «Смішинки – веселики»
Жирафа
Побачивши в зоопарку жирафу, Славко мамі сказав:
-От добре, що я на неї не схожий!
-А то чого?
-Еге, довелося б щодня мити таку довгу шию!
Кмітливий онук
-Бабусю, почитай мені газету, — просить хлопчик.
-Як же я тобі, рідненький, читатиму, коли я вже літер
не бачу?
-То давай я буду на літери дивитись, а ти читай.
VI. Підбиття підсумків уроку
-Молодці! Ми виконали всі завдання, тому беремо кораблик і пливемо до берега
-Діти, наша подорож по річці Охайність закінчилась.
-Навіщо потрібно вмиватись?
-Навіщо потрібно чистити зуби?
- Що слід робити , щоб гарно виглядати?
-Я думаю, що ви всі будете виконувати вимоги особистої гігієни, будете слідкувати за своєю чистотою.