Конспект уроку з теми: "Клітина. Узагальнення".
Матеріал для повторення та узагальнення знань з теми "Клітина".
Презентацію до уроку можна знайти за посиланням:
https://naurok.com.ua/prezentaciya-z-temi-klitina-uzagalnennya-252637.html
Предметні компетентності:
учні оперують термінами:
- клітина, клітинна мембрана, клітинна стінка, цитоплазма, ядро, пластиди, мітохондрії, вакуоля;
називають:
- основні властивості живого (ріст, розмноження, взаємодія із зовнішнім середовищем);
розпізнають:
- на моделях, фотографіях рослинну і тваринну клітини та їхні складові частини.
Ключові компетентності:
спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, соціальна та громадянська компетентності, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися упродовж усього життя.
Хід уроку:
Клітини є цеглинками, за домогою
яких зводиться будівля рослини.
К. Тімірязєв
І. Актуалізація опорних знань:
1. Вправа на розвиток логічного мислення
— Вони бувають живими, а бувають мертвими.
— За формою є і круглі, і довгі, і трикутні, і прямокутні, і зірчасті.
— Розміри їх різні: від невидимих до велетенських.
— За кольором можна знайти зелені, жовті, червоні, білі, фіолетові.
— Деякі мають ядра, а інші позбавлені їх.
— Вони можуть становити цілий організм.
— Одні добре рухаються, а інші нерухомі.
— Вони діляться, і при цьому їх стає більше.
— Чиїми б вони не були, мають подібну будову. (Клітини)
Саме про них ми будемо вести мову на сьогоднішньому уроці.
Поетична хвилинка
Ми чуємо часто: “Клітина жива!”
А як же вона промовляє слова?
Як ходить в крамниці, в кіно, в магазин?
Чому для клітини шкідливий бензин?
Тепер я вже знаю: рослина – це дім,
де мешкає разом багато клітин.
І кожна клітина в рослині жива,
І в кожній клітині ядро - голова.
Не треба клітинам ходить в магазин
Їх функція – створювати їжу самим.
І зайві розмови усі ці слова
Як є всі умови – клітина жива!
2. «Так — ні»
Учитель зачитує твердження, а учні погоджуються або не погоджуються з ними.
1. Для вивчення клітин і тканин застосовують збільшувальні прилади — телескоп і мікроскоп.
2. Лупа здатна збільшувати предмети у 100 разів.
3. Сучасні світлові мікроскопи здатні збільшувати зображення до 3000 разів.
4. Кратність збільшення є добутком збільшень, які забезпечують лінзи окуляра та об’єктива.
5. Сонячні промені спрямовуються на об’єкт дослідження за допомогою дзеркала.
6. Сучасні мікроскопи здебільшого мають штучне джерело світла.
7. У світловій мікроскопії об’єкт дослідження повинен бути прозорий або напівпрозорий.
8. Об’єктив — це система лінз, яка розташована у верхній частині тубуса.
9. Окуляр — це система лінз, яка розташована в нижній частині тубуса.
10. Мікроскоп необхідно переносити обома руками.
11. Після роботи з мікроскопом необхідно протерти лінзи м’якою серветкою.
12. Мікроскоп можна розбирати.
Відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
ні |
ні |
так |
так |
так |
так |
так |
ні |
ні |
так |
так |
ні |
Поетична хвилинка
Не далеко і не близько – в кожної рослини –
Є маленькі королівства, що звуться Клітини.
Королівством цим прекрасним правлять заодно Оболонка,
Цитоплазма ще й маленьке Ядро.
Правлять мудро, не воюють, скрізь у них є толк.
Царство це функціонує геть без помилок.
Оболонка на кордоні здійснює контроль:
Пропускає: Воду, Солі (тих, хто зна пароль).
З іншими Клітинами теж взаємодіє,
Бо «послом» працює – і дружити вміє.
Цитоплазма – цяця ніжна – геть негарно скроєна:
Вся така товста, в собі ж бо містить органоїди.
Ендоплазматичну сітку, рибосоми хитрі,
Мітохондрії довгасті і складні пластиди.
Все у Цитоплазмочці злилося – з’єдналось,
Тому у Клітині – добробут і радість.
А Ядро – неначе мозок всього королівства,
Бо ядерце й хромосоми в собі воно містить.
Все в клітині злагоджено, все тут необхідне.
Королівство співпрацює з ними досить плідно.
Тож сьогодні ми зазирнемо у це королівство.
ІІ. Вивчення нового матеріалу:
1. Будова клітини рослин
2. Органели клітини та їх функції
Органели |
Будова |
Функції |
Клітина оболонка |
Складається з зовнішньої клітинної стінки та тоненької плазматичної мембрани. |
Захищає клітину від проникнення хвороботворних мікроорганізмів, вірусів. Забезпечує зв'язок клітин між собою. Підтримує форму рослинної клітини. Забезпечує транспорт різних речовин. |
Цитоплазма |
Це в’язка речовина, яка заповнює клітину, до її складу входять мікроскопічні трубочки які складаються з води та органічних і неорганічних речовин. |
Цитоплазма – внутрішнє середовище клітин, об’єднує всі клітинні структури і забезпечує їхню взаємодію. |
Мітохондрії |
Це двомембранні органели. |
Накопичення енергії в клітині |
Пластиди |
Це органели клітини, вкриті однією чи двома мембранами: |
|
А) хлоропласти |
Пластиди зеленого кольору |
Містять органічну речовину – хлорофіл, який приймає участь в процесі фотосинтезу. |
Б) хромопласти |
Пластиди забарвлені в різні кольори: жовтий, червоний, фіолетовий тощо. |
Ці пластиди надають забарвлення пелюсткам квіток, плодам, осінньому листю. |
В) лейкопласти |
Прозорі пластиди |
Накопичують поживні речовини (наприклад, крохмаль в бульбах картоплі). |
Вакуоль |
Це органела, яка заповнена клітинним соком |
Забезпечує форму клітини, запасає поживні речовини. |
Ендоплазматична сітка |
Це сукупність з’єднаних між собою маленьких канальців |
Зв’язує між собою основні органели клітин |
Рибосоми |
Немембранні структури |
Беруть участь у синтезі білка |
Комплекс Гольджі |
Сукупність сплощених порожнин |
Пакування та транспортування з клітин речовин, які синтезуються в клітині. |
Ядро |
Складається з ядерної оболонки та ядерного соку |
Збереження спадкової інформації |
3. Порівняння рослинної та тваринної клітин
|
Рослинна клітина |
Тваринна клітина |
Ядро |
+ |
+ |
Мембрана |
+ |
+ |
Поверх мембрани |
клітинна стінка |
глікокалікс |
Органели: - пластиди |
+ |
- |
- мітохондрії |
+ |
+ |
- рибосоми |
+ |
+ |
- апарат Ґольджі |
+ |
+ |
- ЕПС |
+ |
+ |
- вакуолі |
великі |
дрібні або відсутні |
- клітинний центр |
наявний лише у нижчих рослин |
+ |
- лізосоми |
зустрічаються рідко |
+ |
- включення |
+ |
+ |
ІІІ. Узагальнення й систематизація знань:
1. «Цікаві запитання»
1. Учні отримали фотографії луски двох цибулин, зроблені за допомогою мікроскопа. На одній з них на 1 мм шкірки поміщалося 10 клітин, а на другій — 5 клітин. На якій фотографії зображено луску молодої цибулини, а на якій — старої?
2. Діти помітили, що під мікроскопом у клітинах одного яблука вакуолі займають весь клітинний простір, а в клітинах іншого — вакуолі маленькі. Порівняйте зрілість цих плодів.
2. «Вірю — не вірю»
1. Клітини рослин складаються з клітинної оболонки, цитоплазми та ядра.
2. Клітинна оболонка складається з клітинної стінки та плазматичної мембрани.
3. Клітинна стінка розміщується під плазматичною мембраною.
4. Обов’язковою складовою рослинних клітин є ядро.
5. У безбарвних пластидах — хромопластах — накопичуються запасні поживні речовини.
6. Молоді клітини завжди мають одну вакуолю.
7. Вакуолі заповнені клітинним соком.
8. У хлоропластах відбувається фотосинтез.
9. Включення — це постійні утвори, які виникають у процесі життєдіяльності і зберігаються весь час у цитоплазмі клітини.
10. Мітохондрії можна побачити тільки за допомогою електронного мікроскопа.
11. Пластиди одного типу можуть перетворюватися на інші.
12. Клітинний сік — це розчин неорганічних речовин.
Відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
+ |
+ |
- |
+ |
- |
- |
+ |
+ |
- |
+ |
+ |
- |
3. Проблемне запитання:
— Деякі вчені порівнюють клітину з фабрикою. Чи є підстави для такого порівняння?
4. Філворд
Щоб перевірити, якими уважними ви були сьогодні на уроці, розв’яжемо філворд.
Я |
І |
Р |
Д |
Н |
О |
Х |
О |
Т |
І |
М |
О |
В |
А |
К |
У |
О |
Л |
Я |
О |
Р |
Д |
Я |
Б |
А |
Х |
Л |
О |
Р |
О |
П |
Л |
А |
С |
Т |
О |
Н |
Т |
С |
А |
Л |
П |
О |
М |
О |
Р |
Х |
Л |
И |
А |
М |
З |
А |
Л |
П |
О |
Т |
И |
Ц |
О |
Т |
Л |
Е |
Й |
К |
О |
П |
Л |
А |
С |
Т |
Н |
І |
К |
С |
С |
К |
Е |
Л |
П |
М |
О |
К |
К |
Л |
С |
І |
К |
І |
Ж |
Д |
Ь |
Л |
О |
Г |
А |
К |
А |
М |
О |
С |
О |
Б |
И |
Р |
С |
П |
Е |
Відповіді: КЛІТИНА, МІТОХОНДРІЯ, ВАКУОЛЯ, ЯДРО, ХЛОРОПЛАСТ, ХРОМОПЛАСТ, ЦИТОПЛАЗМА, ЛЕЙКОПЛАСТ, КОМПЛЕКС ГОЛЬДЖІ, ЕПС, РИБОСОМА, ОБОЛОНКА, СІК, КС (КЛІТИННА СТІНКА)
5. Озвучити німий малюнок
6. Пантбук “Рослинна клітина»
Заповнюється протягом уроку під час повторення потрібного матеріалу.
Першоджерело:
https://naurok.com.ua/pantbuk-z-biologi-budova-roslinno-klitini-245698.html
ІV. Домашнє завдання:
Повторити тему: «Клітина»