Конспект уроку з теми: "Клітина. Узагальнення"

Про матеріал

Конспект уроку з теми: "Клітина. Узагальнення".

Матеріал для повторення та узагальнення знань з теми "Клітина".
Презентацію до уроку можна знайти за посиланням:
https://naurok.com.ua/prezentaciya-z-temi-klitina-uzagalnennya-252637.html


Перегляд файлу

Тема: Клітина. Узагальнення

Предметні компетентності:

учні оперують термінами:

- клітина, клітинна мембрана, клітинна стінка, цитоплазма, ядро, пластиди, мітохондрії, вакуоля;

називають:

- основні властивості живого (ріст, розмноження, взаємодія із зовнішнім середовищем);

розпізнають:

- на моделях, фотографіях рослинну і тваринну клітини та їхні складові частини.

Ключові компетентності:

спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, соціальна та громадянська компетентності, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися упродовж усього життя.

Хід уроку:

Клітини є цеглинками, за домогою

яких зводиться будівля рослини.

                       К. Тімірязєв

І. Актуалізація опорних знань:

1. Вправа на розвиток логічного мислення

— Вони бувають живими, а бувають мертвими.

— За формою є і круглі, і довгі, і трикутні, і прямо­кутні, і зірчасті.

— Розміри їх різні: від невидимих до велетенських.

— За кольором можна знайти зелені, жовті, червоні, білі, фіо­летові.

— Деякі мають ядра, а інші позбавлені їх.

— Вони можуть становити цілий організм.

— Одні добре рухаються, а інші нерухомі.

— Вони діляться, і при цьому їх стає більше.

— Чиїми б вони не були, мають подібну будову. (Клітини)

Саме про них ми будемо вести мову на сьогоднішньому уроці.

 

Поетична хвилинка

Ми чуємо часто: “Клітина жива!”

А як же вона промовляє слова?

Як ходить в крамниці, в кіно, в магазин?

Чому для клітини шкідливий бензин?

Тепер я вже знаю: рослина – це дім,

де мешкає разом багато клітин.

І кожна клітина в рослині жива,

І в кожній клітині ядро - голова.

Не треба клітинам ходить в магазин

Їх функція – створювати їжу самим.

І зайві розмови усі ці слова

Як є всі умови – клітина жива!

 

2. «Так — ні»

Учитель зачитує твердження, а учні погоджуються або не погоджуються з ними.

1. Для вивчення клітин і тканин застосовують збільшувальні прилади — телескоп і мікроскоп.

2. Лупа здатна збільшувати предмети у 100 разів.

3. Сучасні світлові мікроскопи здатні збільшувати зображення до 3000 разів.

4. Кратність збільшення є добутком збільшень, які забезпечують лінзи окуляра та об’єктива.

5. Сонячні промені спрямовуються на об’єкт дослідження за допомогою дзеркала.

6. Сучасні мікроскопи здебільшого мають штучне джерело світла.

7. У світловій мікроскопії об’єкт дослідження повинен бути прозорий або напівпрозорий.

8. Об’єктив — це система лінз, яка розташована у верхній частині тубуса.

9. Окуляр — це система лінз, яка розташована в нижній частині тубуса.

10. Мікроскоп необхідно переносити обома руками.

11. Після роботи з мікроскопом необхідно протерти лінзи м’якою серветкою.

12. Мікроскоп можна розбирати.

 

Відповіді:

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

ні

ні

так

так

так

так

так

ні

ні

так

так

ні

 

 

Поетична хвилинка

Не далеко і не близько – в кожної рослини –

Є маленькі королівства, що звуться Клітини.

Королівством цим прекрасним правлять заодно Оболонка,

Цитоплазма ще й маленьке Ядро.

Правлять мудро, не воюють, скрізь у них є толк.

Царство це функціонує геть без помилок.

Оболонка на кордоні здійснює контроль:

Пропускає: Воду, Солі (тих, хто зна пароль).

З іншими Клітинами теж взаємодіє,

Бо «послом» працює – і дружити вміє.

Цитоплазма – цяця ніжна – геть негарно скроєна:

Вся така товста, в собі ж бо містить органоїди.

Ендоплазматичну сітку, рибосоми хитрі,

Мітохондрії довгасті і складні пластиди.

Все у Цитоплазмочці злилося – з’єдналось,

Тому у Клітині – добробут і радість.

А Ядро – неначе мозок всього королівства,

Бо ядерце й хромосоми в собі воно містить.

Все в клітині злагоджено, все тут необхідне.

Королівство співпрацює з ними досить плідно.

Тож сьогодні ми зазирнемо у це королівство.

 

ІІ. Вивчення нового матеріалу: 

 

1. Будова клітини рослин

 

 

 

 

2. Органели клітини та їх функції

 

Органели

Будова

Функції

Клітина оболонка

Складається з зовнішньої клітинної стінки та тоненької плазматичної мембрани.

Захищає клітину від проникнення хвороботворних мікроорганізмів, вірусів. Забезпечує зв'язок клітин між собою. Підтримує форму рослинної клітини. Забезпечує транспорт різних речовин.

Цитоплазма

Це в’язка речовина, яка заповнює клітину, до її складу входять мікроскопічні трубочки які складаються з води та органічних і неорганічних речовин.

Цитоплазма – внутрішнє середовище клітин, об’єднує всі клітинні структури і забезпечує їхню взаємодію.

Мітохондрії

Це двомембранні органели.

Накопичення енергії в клітині

Пластиди

Це органели клітини, вкриті однією чи двома мембранами:

А) хлоропласти

Пластиди зеленого кольору

Містять органічну речовину – хлорофіл, який приймає участь в процесі фотосинтезу.

Б) хромопласти

Пластиди забарвлені в різні кольори: жовтий, червоний, фіолетовий тощо.

Ці пластиди надають забарвлення пелюсткам квіток, плодам, осінньому листю.

В) лейкопласти

Прозорі пластиди

Накопичують поживні речовини (наприклад, крохмаль в бульбах картоплі).

Вакуоль

Це органела, яка заповнена клітинним соком

Забезпечує форму клітини, запасає поживні речовини.

Ендоплазматична сітка

Це сукупність з’єднаних між собою маленьких канальців

Зв’язує між собою основні органели клітин

Рибосоми

Немембранні структури

Беруть участь у синтезі білка

Комплекс Гольджі

Сукупність сплощених порожнин

Пакування та транспортування з клітин речовин, які синтезуються в клітині.

Ядро

Складається з ядерної оболонки та ядерного соку

Збереження спадкової інформації

 

 

 

3. Порівняння рослинної та тваринної клітин

 

 

Рослинна клітина

Тваринна клітина

Ядро

+

+

Мембрана

+

+

Поверх мембрани

клітинна стінка

глікокалікс

Органели:

- пластиди

+

-

- мітохондрії

+

+

- рибосоми

+

+

- апарат Ґольджі

+

+

- ЕПС

+

+

- вакуолі

великі

дрібні або відсутні

- клітинний центр

наявний лише у нижчих рослин

+

- лізосоми

зустрічаються рідко

+

- включення

+

+

 

ІІІ. Узагальнення й систематизація знань:

1. «Цікаві запитання»

1. Учні отримали фотографії луски двох цибулин, зроблені за допомогою мікроскопа. На одній з них на 1 мм шкірки поміщалося 10 клітин, а на другій — 5 клітин. На якій фотографії зображено луску молодої цибулини, а на якій — старої?

2. Діти помітили, що під мікроскопом у клітинах одного яблука вакуолі займають весь клітинний простір, а в клітинах іншого — вакуолі маленькі. Порівняйте зрілість цих плодів.

 

2. «Вірю — не вірю»

1. Клітини рослин складаються з клітинної оболонки, цитоплазми та ядра.

2. Клітинна оболонка складається з клітинної стінки та плазматичної мембрани.

3. Клітинна стінка розміщується під плазматичною мембраною.

4. Обов’язковою складовою рослинних клітин є ядро.

5. У безбарвних пластидах — хромопластах — накопичуються запасні поживні речовини.

6. Молоді клітини завжди мають одну вакуолю.

7. Вакуолі заповнені клітинним соком.

8. У хлоропластах відбувається фотосинтез.

9. Включення — це постійні утвори, які виникають у процесі життєдіяльності і зберігаються весь час у цитоплазмі клітини.

10. Мітохондрії можна побачити тільки за допомогою електронного мікроскопа.

11. Пластиди одного типу можуть перетворюватися на інші.

12. Клітинний сік — це розчин неорганічних речовин.

 

Відповіді:

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

+

+

-

+

-

-

+

+

-

+

+

-

 

3. Проблемне запитання:

— Деякі вчені порівнюють клітину з фабрикою. Чи є підстави для такого порівняння?

 

 

4. Філворд

Щоб перевірити, якими уважними ви були сьогодні на уроці, розв’яжемо філворд.

 

Я

І

Р

Д

Н

О

Х

О

Т

І

М

О

В

А

К

У

О

Л

Я

О

Р

Д

Я

Б

А

Х

Л

О

Р

О

П

Л

А

С

Т

О

Н

Т

С

А

Л

П

О

М

О

Р

Х

Л

И

А

М

З

А

Л

П

О

Т

И

Ц

О

Т

Л

Е

Й

К

О

П

Л

А

С

Т

Н

І

К

С

С

К

Е

Л

П

М

О

К

К

Л

С

І

К

І

Ж

Д

Ь

Л

О

Г

А

К

А

М

О

С

О

Б

И

Р

С

П

Е

 

Відповіді: КЛІТИНА, МІТОХОНДРІЯ, ВАКУОЛЯ, ЯДРО, ХЛОРОПЛАСТ, ХРОМОПЛАСТ, ЦИТОПЛАЗМА, ЛЕЙКОПЛАСТ, КОМПЛЕКС ГОЛЬДЖІ, ЕПС, РИБОСОМА, ОБОЛОНКА, СІК, КС (КЛІТИННА СТІНКА)

 

5. Озвучити німий малюнок

 

 

6. Пантбук “Рослинна клітина»

Заповнюється протягом уроку під час повторення потрібного матеріалу.

Першоджерело:

https://naurok.com.ua/pantbuk-z-biologi-budova-roslinno-klitini-245698.html

 

 

ІV. Домашнє завдання:

Повторити тему: «Клітина»

 

docx
Додано
18 жовтня 2021
Переглядів
3106
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку