ТЕМА. АНАЛІЗ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ. МЕХАНІЧНА РОБОТА. ПОТУЖНІСТЬ
Тип уроку: комбінований урок.
Мета: ввести поняття роботи, з’ясувати випадки, коли робота від’ємна, додатна або дорівнює нулю, ввести визначення одиниці роботи, з’ясувати особливості робіт різних сил; ввести поняття потужності, дати означення одиниці потужності, з’ясувати взаємозв’язок між потужністю, силою та швидкістю руху тіла; розвивати логічне мислення учнів.
Обладнання та наочність: паспортні дані різних пристроїв із зазначенням їх потужності, портрети Д. Джоуля, Д. Уатта.
Відеофрагмент: здійснення механічної роботи (наприклад, людина несе вантаж, кран підіймає плиту).
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати!
II. АНАЛІЗ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ
_____________________________________________________
_____________________________________________________
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Запитання для фронтального опитування
– Що називають роботою?
– Коли можна вважати, що тіло виконує роботу?
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
План вивчення нової теми:
– Означення механічної роботи.
– Формули для обчислення механічної роботи.
– Одиниця механічної роботи.
– Умови виконання механічної роботи.
– Додатне та від’ємне значення механічної роботи.
– Визначення потужності.
– Фізичний смисл потужності.
– Формули для обчислення потужності.
– Одиниці потужності.
– Приклади значень потужності деяких машин та механізмів.
Опорний конспект
Учитель заповнює таблицю разом з учнями:
Назва Фізичної величини |
Означення Фізичної величини |
Позначення Фізичної величини |
Формула |
Специфічні властивості Величини (векторна, скалярна) |
Одиниця |
Прилад для вимірювання |
Механічна робота |
|
|
|
|
|
|
Потужність |
|
|
|
|
|
|
Визначення роботи сталої сили
Ситуація |
Значення кута між F і s |
Формула роботи |
Знак роботи |
Наслідок дії сили на тіло |
|
α = 0 |
A = Fs |
A > 0 |
Швидкість тіла збільшується? ід дією сили |
|
0° < α < 90° |
A = Fscos α |
|
|
|
α = 90° |
A = 0 |
A = 0 |
Швидкість тіла не змінюється |
|
90° < α < 180° |
A = Fscos α |
A < 0 |
Швидкість тіла зменшується під дією сили |
|
α = 180° |
A = – Fs |
|
|
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
– Чому перед підйомом на гору автомобіль зменшує швидкість?
Розв’язування задач
1. Візок з вантажем протягли на відстань 150 м, прикладаючи горизонтальну силу 500 Н. Яка робота при цьому була виконана?
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
2. Під дією сили 20 Н брусок рухається по поверхні столу зі сталою швидкістю 6 м/с. Яку роботу виконує сила за 5 с?
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
3. Яку роботу треба виконати, щоб з дна водойми глибиною 5 м рівномірно підняти камінь масою 70 кг? Середня густина каменя становить 3000 кг/м3. Опором води знехтувати.
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
4. Яку роботу здійснює двигун вентилятора потужністю 0,5 кВт за 5 хвилин?
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
5. Обчисліть потужність двигунів літака, який летить зі швидкістю 800 км/год, а його двигуни розвивають силу тяги 200 кН.
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
6. Яку потужність розвиває двигун підйомного крана, якщо він рівномірно підіймає вантаж масою 4 т зі швидкістю 30 м/хв.
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Картка самооцінювання учня
Прізвище, ім’я: |
Відповіді: так,ні, важко відповісти, не на всі 100 % |
Я брав (брала) активну участь в обговоренні нового матеріалу. |
|
Я зрозумів (зрозуміла) новий матеріал. |
|
Я старався (старалася) конспектувати матеріал. |
|
Я можу навести приклади з засвоєного матеріалу. |
|
Я сьогодні собою задоволений (задоволена). |
|
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Вивчити конспект.
– Завдання за підручником.
_____________________________________________________
– Додаткове завдання: розпочати роботу над навчальним проектом.
_____________________________________________________
1