Конспект уроку з українознавства для 3 класу на тему "Київ - столиця України". Метою уроку є ознайомити дітей з головним містом нашої країни - Києвом. Конспект містить в собі загадки, розповідь про древній Київ. фотоматеріали, складання сенкану.
Тема: Київ – столиця України. Київ – духовний та політичний цент України. Майдан Незалежності
Мета: ознайомити учнів з головним містом нашої держави -
Києвом, з історією виникнення, його минулим; формувати уявлення про столицю як головне місто країни та духовний центр держави
розвивати мислення, допитливість, увагу, спостережливість, уяву;
виховувати громадянське почуття; прищеплювати дбайливе ставлення до природи, пам'яток минулого.
Епіграф: Києве мій. Славне місто!
Ти квітнеш на схилах Дніпра.
Люблю тебе щиро і чисто.
Зустрітись нам знову пора.
Хід уроку
I . Організація класу.
Ідучи сьогодні до школи, я помітила сонячного зайчика.
Який чомусь був похмурим. Зайчик мені пояснив, що йому сумно, немає сонечка. Зайчик-промінчик самотній. І я запросила його до нашого класу. Він буде зігрівати вас своїм теплом. Буде допомагати
при роботі на уроці. Відчуйте тепло зайчика промінчика.
II. Повторення вивченого матеріалу.
- Як називається наша держава?
- Назвіть державні символи України.
- Які кольори має наш прапор?
- Що означає герб?
- Що теке гімн? Як потрібно його слухати?
- Яких видатні історичні постаті ви запам'ятали?
III. Повідомлення теми і мети уроку.
1.Загадка.
- Як називається місто?
Будинки тут високі,
Дніпро тече широкий,
Ну, хто з вас здогадається,
Як місто називається?
Ворота золотії,
Стоять, мов чародії,
Ну, хто з вас здогадається,
Як місто називається?
Віддавна – це столиця,
Столиця білолиця.
Ну, хто з вас здогадається,
Як місто називається?
(Київ)
- Сьогодні ми з вами здійснимо мандрівку до столиці нашої держави – Києва. Ви дізнаєтеся про історію виникнення міста, про його архітектурні споруди, культурно-історичні пам’ятки.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Київ – столиця України.
а) Бесіда
- Хто з вас був у Києві?
- Що вам більше запам’яталося?
б) Словникова робота.
Архітектура – це будівельне мистецтво.
Столиця – це давнє слов’янське слово. Походить від слова «стіл» - так у Київській називали трон, престол.
Столиця – це місце, де перебував князь, тобто місце зі «столом».
в) «Мозкова атака».
-У наступні дві хвилини запишіть у зошит все, що ви знаєте чи думаєте про Київ. Запишіть якомога більше слів. (каштани, зоопарк, дитячий театр, золоті ворота, Хрещатик).
г). « Обличчям до обличчя».
- Поверніться до сусіда і спитайте. Що він знає чи думає про Київ. Обговоріть з ним це, зробіть спільний висновок.
г). Записування інформації вчителем на дошці.
- Діти, будь ласка, поділіться знаннями про Київ.
д) Робота над текстом методом «Поміч».
Древній Київ
Давній народ, який оселився над Дніпром, називався полянами. Жили вони родинами і мали своїх князів. Були серед них три брати: одного звали Кий, другого – Щек, а третього – Хорив.І була в них сестра Либідь… Поселився Кий на одній горі, Щек – на другій, що тепер зветься Щекавицею. А Хорив – на третій горі. Від нього її назвали Хоревицею. Збудували брати місто і на честь старшого брата назвали Києвом. Навколо міста росли ліси, дрімучі бори. Водилися різні звірі. А в місті жили працьовиті люди.
У багатьох походах побував Кий. А повернувся в своє місто на горах, тут і помер. І брати його Щек і Хорив, і сестра їхня Либідь тут похоронені. Від Либіді стала й річка, яка впадає у Дніпро, називатися Либіддю
Після смерті братів рід їхній довго князював у полян у древньому місті Києві.
Головна частина міста стояла на горі. Навколо міста з трьох боків підступав ліс, із четвертого боку був високий берег Дніпра. Ліс опускався на схилах глибокого й довгого яру, який перехрещувався з другим яром і тому називався «Хрещатим». Ану здогадайтеся, де саме був яр? Так, звичайно, там, де зараз Хрещатик. Він же тому так і називається, що тут був колися Хрещатий Яр.
Тепер, як вийдеш на Хрещатик у святковий день, коли тут стільки гуляє людей, стільки машин, тролейбусів і автобусів, важко навіть уявити, що колись на цьому місці був яр, і в ньому бродили звірі.
( Наталя Забіла)
Рефлексія
Упорядкуйте інформацію в таблицю.
V |
+ |
? |
|
|
|
Учні самостійно складають таблицю. Потім вчитель опитує учнів. Після цього порівнюються результати, записані на дошці, та те, про що дізналися учні.
Фізкультхвилинка
Культурно-історичні пам’ятки України.
а).Розповідь учителя з демонстрацією малюнків, репродукцій панорамного зображення Києва.
Собор святої Софії в Києві
У кінці 30-х – на початку 50-х рр. XI століття за вказівкою великого князя Київського був збудований найвеличніший з усіх храмів – собор Святої Софії (Софія у перекладі з грецької означає « Премудрість божа»). У 11ст. Софійський собор був тринадцяти купольним, але пізніше його було перебудовано, і кількість куполів зменшилася. Тринадцять куполів символізували Ісуса Христа і дванадцять апостолів. Чотири верхи нагадували про чотирьох євангелістів: Матвія, Марка, Луку, Іоанна. Простір під покровом головного купола утворює описаний арками хрест. У вівтарі, на стіні центральної апсиди, зосереджена фігура богоматері. Її руки піднесені вгору в безперервному благанні. Вишневий колір убрання символізує страждання.
Золоті Ворота в Києві.
Головна, урочиста брама стародавнього Києва. Свою назву одержали від схожості з константинопольськими Золотими воротами. Про будівництво їх, водночас із Софійським собором, згадується в літопису під 1037. Із записів мандрівників XVI-XVII ст. та малюнків А. ван Вестерфельда (1651) відомо, що вже тоді Золоті ворота були напівзруйнованими. Наприкінці XVII ст., у зв`язку з реконструкцією фортифікаційних споруд міста, перед воротами збудовано земляні бастіони, а вже в середині XVIII століття руїни колись головного виїзду до міста було засипано землею.
Пам’ятник Богдану Хмельницькому
У центрі Києва, на одному з живописних майданів, височить фігура вершника з булавою в руці. Це пам’ятник Богдану
Хмельницькому. Славний гетьман був мудрим і відважним українським полководцем. Він прагнув звільнити рідну землю від загарбників-гнобителів. Радо зустріли Богдана Хмельницького кияни. Перемогу святкували на тій площі, де зараз стоїть пам’ятник славетному українцю.
Києво-Печерська Лавра – це осередок зародження християнства на київських горах. Її історія пов’язана з іменами Антонія і Феодосія, преподобного Агапіта, Нестора Літописця. Весь архітектурний комплекс святині відкриває перед очима історії різних періодів – від середньовіччя до сьогодення.
Неподалік парку знаходиться не менш важливий історико-архітектурний комплекс “Аскольдова могила“. Саме на ній у 1919 р. було похоронено 240 студентів, які загинули внаслідок оборони міста Києва від наступу російської армії під проводом Муравйова.
Пам'ятник Володимиру Великому
Найстаріший пам'ятник, символ міста. Споруджений в 1853 році. Зроблений із бронзи, цегли, чавуну. Висота статуї 4 м 40 см, постаменту 20 м 40 см.
Вражає своєю оригінальністю і Маріїнський парк із замком, який сьогодні знаходиться на реконструкції. Дорога повз нього відкриває перед гостями очі на урядовий квартал і веде до місця, на якому зародилася найважливіша подія сучасної української історії – Революція гідності. Отже, подорож духовними стежками історії міста Києва поступово приводить нас до сучасної святині українського суспільства – Майдану і Небесної Сотні. Власне для кожного гостя, який потрапляє на це місце, Майдан оживає і промовляє.
б). Слухання музичного твору «Пісня про Київ».
V. Закріплення та усвідомлення знань.
1.Робота в парах.
Гра «Закінчи речення».
Київ – столиця… (України)
Головна вулиця столиці - … (Хрещатик)
Місто Київ названо на честь…(старшого брата Кия)
Братів Кия звали…(Щек та Хорив).
Сестру - …(Либідь).
2.Робота в зошиті.
- Назвати назви історичних пам’яток Києва.
3.Складання сенкану.
Київ
Давній, красивий
живе, розвивається, квітне
Головне місто нашої Батьківщини
Столиця
VI. Домашнє завдання.
Підібрати інформацію про культурно-історичні пам’ятки України.
VII. Підсумок уроку.
- Які види роботи більше сподобалися?
- Що вас найбільш зацікавило?