Конспект уроку з українознавства на тему "Київ - столиця України"

Про матеріал

Конспект уроку з українознавства для 3 класу на тему "Київ - столиця України". Метою уроку є ознайомити дітей з головним містом нашої країни - Києвом. Конспект містить в собі загадки, розповідь про древній Київ. фотоматеріали, складання сенкану.

Перегляд файлу

Тема: Київ – столиця України. Київ – духовний та політичний цент України. Майдан Незалежності

Мета: ознайомити учнів з головним містом нашої держави -

Києвом, з історією виникнення, його минулим; формувати уявлення про столицю як головне місто країни та духовний центр держави

розвивати мислення, допитливість, увагу, спостережливість, уяву;

виховувати громадянське почуття; прищеплювати дбайливе ставлення до природи, пам'яток минулого.

Епіграф: Києве мій. Славне місто!

Ти квітнеш на схилах Дніпра.

Люблю тебе щиро і чисто.

Зустрітись нам знову пора.

Хід уроку

I . Організація класу.

Ідучи сьогодні до школи, я помітила сонячного зайчика.

Який чомусь був похмурим. Зайчик мені пояснив, що йому сумно, немає сонечка. Зайчик-промінчик самотній. І я запросила його до нашого класу. Він буде зігрівати вас своїм теплом. Буде допомагати

при роботі на уроці. Відчуйте тепло зайчика промінчика.

II. Повторення вивченого матеріалу.

- Як називається наша держава?

- Назвіть державні символи України.

- Які кольори має наш прапор?

- Що означає герб?

- Що теке гімн? Як потрібно його слухати?

- Яких видатні історичні постаті ви запам'ятали?

III. Повідомлення теми і мети уроку.

     1.Загадка.

- Як називається місто?

           Будинки тут високі,

Дніпро тече широкий,

Ну, хто з вас здогадається,

Як місто називається?

Ворота золотії,

Стоять, мов чародії,

Ну, хто з вас здогадається,

Як місто називається?

Віддавна – це столиця,

Столиця білолиця.

Ну, хто з вас здогадається,

Як місто називається?

                               (Київ)

- Сьогодні ми з вами здійснимо мандрівку до столиці нашої держави – Києва. Ви дізнаєтеся про історію виникнення міста, про його архітектурні споруди, культурно-історичні пам’ятки.

IV. Вивчення нового матеріалу.

Київ – столиця України.

а) Бесіда

- Хто з вас був у Києві?

- Що вам більше запам’яталося?

б) Словникова робота.

Архітектура – це будівельне мистецтво.

Столиця – це давнє слов’янське слово. Походить від слова «стіл» - так у Київській називали трон, престол.

Столиця – це місце, де перебував князь, тобто місце зі «столом».

в) «Мозкова атака».

-У наступні дві хвилини запишіть у зошит  все, що ви знаєте чи думаєте про Київ. Запишіть якомога більше слів.  (каштани, зоопарк, дитячий театр, золоті ворота, Хрещатик).

г). « Обличчям до обличчя».

- Поверніться до сусіда і спитайте. Що він знає чи думає про Київ. Обговоріть з ним це, зробіть спільний висновок.

г). Записування інформації вчителем на дошці.

- Діти, будь ласка, поділіться знаннями про Київ.

д) Робота над текстом методом «Поміч».

 

                      Древній Київ

Давній народ, який оселився над Дніпром, називався полянами. Жили вони родинами і мали своїх князів. Були серед них три брати: одного звали Кий, другого – Щек, а третього – Хорив.І була в них сестра Либідь… Поселився Кий на одній горі, Щек – на другій, що тепер зветься Щекавицею. А Хорив – на третій горі. Від нього її назвали Хоревицею. Збудували брати місто і на честь старшого брата назвали Києвом. Навколо міста росли ліси, дрімучі бори. Водилися різні звірі. А в місті жили працьовиті люди.

У багатьох походах побував Кий. А повернувся в своє місто на горах, тут і помер. І брати його Щек і Хорив, і сестра їхня Либідь тут похоронені. Від Либіді стала й річка, яка впадає у Дніпро, називатися Либіддю

Після смерті братів рід їхній довго князював у полян у древньому місті Києві.

Головна частина міста стояла на горі. Навколо міста з трьох боків підступав ліс, із четвертого боку був високий берег Дніпра. Ліс опускався на схилах глибокого й довгого яру, який перехрещувався з другим яром і тому називався «Хрещатим». Ану здогадайтеся, де саме був яр? Так, звичайно, там, де зараз Хрещатик. Він же тому так і називається, що тут був колися Хрещатий Яр.

Тепер, як вийдеш на Хрещатик у святковий день, коли тут стільки гуляє людей, стільки машин, тролейбусів і автобусів, важко навіть уявити, що колись на цьому місці був яр, і в ньому бродили звірі.

                                                                            ( Наталя Забіла)

                                        Рефлексія

Упорядкуйте інформацію в таблицю.

                V

                 +

              ?

 

 

 

  

 Учні самостійно складають таблицю. Потім вчитель опитує учнів. Після цього порівнюються результати, записані на дошці, та те, про що дізналися учні.

  • Що з того, що ви знали, підтвердилося?
  • Може, хтось наполягає на своїй точці зору?
  • Про що хочете дізнатися більше?
  • Молодці, успішно впоралися із завданням!

                          Фізкультхвилинка

 

Культурно-історичні пам’ятки України.

а).Розповідь учителя з демонстрацією малюнків, репродукцій панорамного зображення Києва.                 

Собор святої Софії в Києві

       У кінці 30-х – на початку 50-х рр. XI століття за вказівкою великого князя Київського був збудований найвеличніший з усіх храмів – собор Святої Софії (Софія у перекладі з грецької означає « Премудрість божа»). У 11ст. Софійський собор був тринадцяти купольним, але пізніше його було перебудовано, і кількість куполів зменшилася. Тринадцять куполів символізували Ісуса Христа і дванадцять апостолів. Чотири верхи нагадували про чотирьох євангелістів:  Матвія, Марка, Луку, Іоанна. Простір під покровом головного купола утворює описаний арками хрест. У вівтарі, на стіні центральної апсиди, зосереджена фігура богоматері. Її руки піднесені вгору в безперервному благанні. Вишневий колір убрання символізує страждання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Золоті Ворота в Києві.

Головна, урочиста брама стародавнього Києва. Свою назву одержали від схожості з константинопольськими Золотими воротами. Про будівництво їх, водночас із Софійським собором, згадується в літопису під 1037. Із записів мандрівників XVI-XVII ст. та малюнків А. ван Вестерфельда (1651) відомо, що вже тоді Золоті ворота були напівзруйнованими. Наприкінці XVII ст., у зв`язку з реконструкцією фортифікаційних споруд міста, перед воротами збудовано земляні бастіони, а вже в середині XVIII століття руїни колись головного виїзду до міста було засипано землею.


          

Пам’ятник Богдану Хмельницькому

 

У центрі Києва, на одному з живописних майданів, височить фігура вершника з булавою в руці. Це пам’ятник Богдану
Хмельницькому. Славний гетьман був мудрим і відважним українським полководцем. Він прагнув звільнити рідну землю від загарбників-гнобителів. Радо зустріли Богдана Хмельницького кияни. Перемогу святкували на тій площі, де зараз стоїть пам’ятник славетному українцю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://pilgrimage.in.ua/wp-content/uploads/2015/04/lavra2.jpg

Києво-Печерська Лавра – це осередок зародження християнства на київських горах. Її історія пов’язана з іменами Антонія і Феодосія, преподобного Агапіта, Нестора Літописця. Весь архітектурний комплекс святині відкриває перед очима історії різних періодів – від середньовіччя до сьогодення.
 

http://pilgrimage.in.ua/wp-content/uploads/2015/04/askoldgrave.jpg Неподалік парку знаходиться не менш важливий історико-архітектурний комплекс “Аскольдова могила“. Саме на ній у 1919 р. було похоронено 240 студентів, які загинули внаслідок оборони міста Києва від наступу російської армії під проводом Муравйова.

Пам'ятник Володимиру Великому

Найстаріший пам'ятник, символ міста. Споруджений в 1853 році. Зроблений із бронзи, цегли, чавуну. Висота статуї 4 м 40 см, постаменту 20 м 40 см.


http://pilgrimage.in.ua/wp-content/uploads/2015/04/maidan.jpg Вражає своєю оригінальністю і Маріїнський парк із замком, який сьогодні знаходиться на реконструкції. Дорога повз нього відкриває перед гостями очі на урядовий квартал і веде до місця, на якому зародилася найважливіша подія сучасної української історії – Революція гідності. Отже, подорож духовними стежками історії міста Києва поступово приводить нас до сучасної святині українського суспільства – Майдану і Небесної Сотні. Власне для кожного гостя, який потрапляє на це місце, Майдан оживає і промовляє.
  б). Слухання музичного твору «Пісня про Київ».

V. Закріплення та усвідомлення знань.

      1.Робота в парах.

          Гра «Закінчи речення».

Київ – столиця… (України)

Головна вулиця столиці - … (Хрещатик)

Місто Київ названо на честь…(старшого брата Кия)

Братів Кия звали…(Щек та Хорив).

Сестру - …(Либідь).

       2.Робота в зошиті.

- Назвати назви історичних пам’яток Києва.

 

       3.Складання сенкану.

 

                   Київ

 

                                  Давній, красивий
                                           

живе, розвивається, квітне

                                                                              Головне місто нашої    Батьківщини

 

                  Столиця

 

 

 

 

VI. Домашнє завдання.

   Підібрати інформацію про культурно-історичні пам’ятки України.

VII. Підсумок уроку.

- Які види роботи більше сподобалися?                       

- Що вас найбільш зацікавило?

 

 

 

doc
Додано
19 листопада 2018
Переглядів
9209
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку