Конспект уроку з української літератури для 6-го класу на тему "Федько-халамидник." Урок- мандрівка сторінками оповідання.

Про матеріал

Рекомендовано для перегляду та для використання у роботі вчителям української літератури.

Конспект уроку містить форми впливу на особистість, здатні зацікавити учнів, стимулювати і мотивувати процес пізнання. Урок побудований на засадах розвивального навчання. а також сприяє розвитку в учнів розумових операцій: умінь аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення,визначення причинно-наслідкових зв`язків, а також вироблення навичок критичного мислення.

Перегляд файлу

 

 

                   Володимир Винниченко. «Федько-халамидник».

Урок-мандрівка сторінками оповідання.

Мета:

  •  узагальнити, закріпити знання учнів про оповідання «Федько-халамидник»,  про творчий шлях В.Винниченка – майстра художнього слова, громадського діяча;
  • удосконалювати вміння виразно й вдумливо читати, переповідати прочитане, аналізувати епічні твори;
  • пробуджувати пізнавальні інтереси учнів;
  • розвивати зв’язне мовлення, критичне мислення, уміння аргументовано доводити власну думку;
  • виховувати інтерес до творчості В.Винниченка засобами мистецтва слова, формувати комунікабельний характер, національну свідомість.

Тип уроку: урок закріплення знань, умінь і навичок.

Методи, форми і прийоми роботи: частково-пошуковий, дослідницький, бесіда, робота з підручником; робота в групах, парах, колективна; випереджувальні завдання, технології розвитку критичного мислення.

Обладнання: портрет В.Винниченка, книжкова виставка творів письменника, учнівські ілюстрації до оповідання «Федько-халамидник», мультимедійна дошка, комп’ютер.

Випереджувальні завдання: намалювати ілюстрації до оповідання, не копіюючи підручника чи книжки, підготувати повідомлення про дитинство В.Винниченка з елементами інсценізації, написати фанфік – свій варіант закінчення оповідання.

Міжпредметні зв’язки: українська мова, історія.

Методична ремарка. Інструктаж щодо уроку-мандрівки учитель проводить заздалегідь. Він також інформує про маршрут та назви зупинок.

Усі завдання спроектовано на мультимедійну дошку, відповіді учні нотують у робочих зошитах.

Кількість балів і час виконання завдань учитель визначає на власний розсуд.

 

 

 

Кожен повинен вірити у свої сили.

Людина – особистість.

Літопис-автобіографія

«Повчання В.Мономаха»

Перебіг уроку

І. Організація навчальної діяльності учнів.

Налаштування учнів на роботу за допомогою психологічного тренінгу. На фоні мелодії Ріхерда Вагнера «Щастя» діти повторюють за вчителем: «Я – учень. Я – особистість творча, я не боюся висловлювати свої судження. Помилившиь, міркую далі. Шукаю істину, бо хочу знати.»

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Мотивація навчальної  діяльності учнів.

Вступне слово вчителя.

Ви уважно прочитали оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник», познайомилися з його персонажами. А чому саме виникло таке оповідання ви зрозумієте, коли прослухаєте додаткові повідомлення про дитинство письменника.

Епіграфом уроку слугуватимуть рядки із «Повчання Володимира Мономаха». Наприкінці уроку ми з`ясуємо,  наскільки ці рядки суголосні з героями твору та життям автора, й чому саме їх узято за епіграф.

Сьогодні ми помандруємо сторінками оповідання В.Винниченка. Отже, вирушаємо. Будьмо уважні на зупинках.

Перша зупинка. Презентація групою учнів епізоду з життя   В.Винниченка з елементами інсценізації.

Учень 1. Дитячі літа майбутнього письменника минали на півдні України серед безкрайніх степів.

Учень 2 (письменник).  Я ріс у тих степах. Вечорами  слухав, як співали журавлі біля криниць у ярах, а удень ширина степів навіювала сум безкрайності. У тих степах виробилась моя кров і душа моя… Знаєте, над ворітьми двору була дерев`яна скриня, у якій любив сидіти я і слідкувати за тим, що робилося навкруги, не будучи поміченим ніким. І коли хтось з дітей вертався з чимось їстівним, за чим посилала чужа мати, я, … граючись у Солов`я- Розбійника, зненацька вистрибував зі своєї схованки й вимагав данини. Ніколи не забирав усього, а тільки невеличку частину. І це не від жадності до ласощів, але для того, щоб показати свою силу, владність. Коли бідний починав плакати, я, як Соловей-Розбійник, вертав йому відібране, давав потиличника й одпускав. Сусіди, звичайно, жалілись на мене, батьки мусили карати або дорікати, але це робилося не дуже строго.

Учень 3. Справді, він змалку звик чинити наперекір загальноприйнятому. Наче біс який сидів у хлопцеві. Спокій був його ворог. Підлітки поважали його, він був визнаним верховодом у їхньому середовищі, «був дуже сильний для свого віку і вольовий, упертий».

Учень 2 (письменник). Навколишній світ я пізнавав через ігри. Від батьків успадкував міцне здоров`я, силу духу. Любив рухливі. Ризиковані розваги: перепливав широкий ставок, відчайдушно мчав верхи на коні, катався на крижині під час льодоходу.

Учень 4 (мати письменника).  Володимир виділявся з-поміж однолітків, крім названих рис, надзвичайною кмітливістю й прекрасною пам’яттю. Змалку у нього виявився потяг до знань, до книжки. Він рано сам навчився читати. У книжках прагнув знайти розгадку багатьох незрозумілих йому таємниць людського життя. Допомагаючи батькові пасти панську худобу, носив у торбинці, крім шматка хліба, ще й книжки.

Учень 5.  Із семи років Володимир вчиться в сільській школі й одразу стає першим учнем. Згодом вступає до Єлисаветградської гімназії. У ті часи навчатися в гімназії могли лише діти багатіїв. Володимир, мужицький син, уже з перших днів став об’єктом глузувань.

Учень 2 (письменник). А я навмисне підкреслював своє селянське походження і говорив українською мовою – батьки так учили. Не боявся узяти на себе гріх, не ховався за спини інших.

Учень 6. За «мужицтво» й національну гордість начальство виключає Володимира з гімназії. Почалися кількарічні поневіряння по Україні, які утвердили бажання здобути освіту. Уже навчаючись у Київському університеті, поринає в літературну діяльність, згодом стає політичним діячем – у 1918 р. очолить уряд Української республіки.

 

 

 

 

 

 

 

 

Підбиття підсумків прослуханих повідомлень.

Технологія критичного мислення.  Метод «Незакінчене речення»: «Ця інформація допомогла мені дізнатися, що Винниченку в дитинстві були притаманні такі риси характеру: …» (Діти називають, а потім звіряються із записами на закритій дошці).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель.

Ось ми і знайшли відповідь на поставлене запитання. Так, у творах В.Винниченка розкривається світ дитячої душі. А життєвою основою цих творів були особисті спогади про батьків, родичів, сусідів.

(перегляд  виставки творів В.Винниченка).

Друга зупинка. Порівняльна характеристика Федька та Толі.

У таблицю розподіліть епітети, які притаманні, на вашу думку, кожному з хлопців.

Федько

Толя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Покірний, чесний, безсердечний, бешкетливий, делікатний, підлий, вірний у дружбі, боягузливий, сміливий, відчайдушний, любить славу, жорстокий, мужній, егоїстичний, добрий, справедливий.

             Третя зупинка. Робота в групах.

Учні формують три групи, кожна з яких отримує власне завдання.

Завдання для 1-ї групи.

Заповнити таблицю «Поведінка головного героя оповідання Федька».

Поведінка Федька

Під час гри в піску                         

Грається з усіма дітьми, потім повалить усе –

і своє, й чуже; хто розсердиться чи заплаче, поб’є

 

Під час запуску змія дітьми         

Федько кричить – попереджає про напад – і йде

віднімати іграшку; поборе всіх, хто захищається;

потім може повернути змія, ще й своїх ниток

віддасть

 

Коли батьки карають за провину

Ставиться з розумінням, терпляче зносить побиття, не плаче й не просить, товаришів не видає

 

Завдання для 2-ї групи

Заповнити таблицю «Ставлення інших героїв до Федька».

Батько

Матір

Товариші

Суворо карає

Незадоволена сином,

Бояться його і поважають,

за провину, але й дає

батьковим покаранням

бо «не любить також Федько

гроші як винагороду

втомлюється від прикрощів,

товаришів видавати»; полюбляє

за правду й терплячість

які завдає син,

пригоди, вміє їх вигадувати

 

принижує хлопця

 

 

 

 

 

 

 

Завдання для 3-ї групи

Заповнити таблицю «Порівняльна характеристика Федька і Толі».

Спільні риси

Однолітки, живуть в одному дворі, цікаві, люблять пригоди….

 

                                           Відмінні риси

 

Федько                                                                    

Син робітника, сміливий, і спра-                        

ведливий, сильний, вправний,                              

благородний…

Толя

Син пана, боягузливий, звалює вину на інших, слабенький фізично, підлий, незграбний…

 

Четверта зупинка.

Пригодницька гра «Стежками Федька-Халамидника»

Розташуй епізоди твору у правильній хронологічній послідовності.

1.Покарання Федька батьками.

2.Пригода з повітряним змієм.

3.Смерть Федька.

4.Атмосфера у Толиному будинку.

5.Толя хоче повторити «подвиг» Федька.

6.Поведінка хлопців під час дощу.

7. Суперечка між Федьком та Толею.

8. Порятунок Толі.

9. Байдужість Толі до чужого горя.

10. Події на льодоході.

Ключ: 2, 4, 6, 7, 10, 5, 8, 1, 3, 9.

 

 

 

 

 

П`ята зупинка. Вікторина «Народна мудрість»

Про кого з персонажів оповідання ці прислів’я ?

  1. У тихому болоті чорти водяться. (Толя)
  2. Святе та боже – на чорта схоже. (Толя)
  3. Аби душа чиста, а постоли нічого. (Федько)
  4. У лиху годину узнаєш вірну людину. (Федько)
  5. Тихий-тихий, а у вухо лізе. (Толя)
  6. Сила та розум – краса людини. (Федько)

Шоста зупинка. Евристична бесіда «Згадати все»

Висловіть власну думку на тему:

1. Моє враження та враження моїх товаришів від кінцівки оповідання (потрясіння: Толя пішов гратися з чижиком, в той час як на цвинтарі ховали Федька).

2. Головні герої оповідання (Федько-халамидник, син бідного робітника друкарні, і Толя, дитина з багатої сім`ї).

3. Опис подій весняного ранку (Федько по крижинах перебрався з одного берега на інший; Толя самостійно не зміг цього зробити, йому допоміг Федько, який потім упав у воду; Толя злякався, не допоміг товаришу, а інші друзі прийшли на допомогу Федькові).

4. Оцінка вчинку Толі (підлість, боягузливість і брехливість, про таких в народі кажуть: «Лякливий. Як заєць, а шкідливий, як кішка).

5. Федько – справжній друг (врятував Толю від смерті та від батьківського покарання).

6. Якого друга я хотів би мати коло себе і чому ? (Друга, який не зрадить і на якого можна завжди покластися).

Сьома зупинка. Блок-схема «Образ Федька»

Вчитель малює квітку з обличчям Федька, вписує в пелюстки риси характеру, а учні підтверджують їх цитатами з оповідання:

Бешкетливий («там шибку з рогатки вибив»;  «там синяка підбив своєму «закадишному» другові, там перекинув діжку з дощовою водою»; «але раптом встане, подивиться-подивиться і візьме та й повалить  усе чисто – і своє, і чуже»).

 

 

 

Необачний («він усе любить або по кришах лазити, або на воротях сидіти»; «я завтра у школу не піду, зранку на річку збираюсь»; «а давай об заклад , що перейду на той бік»).

Чесний (автор «Якби він схотів, то міг би одбрехатися, але Федько брехати не любить»; батько після того, як відлупцює сина : «а це за те, що правду говориш»; батько Толі: «Федьку, я вірю тобі, я знаю, що ти ніколи не брешиш . не бреши й тепер…»; і тільки раз у житті довелося сказати Федькові неправду, врятувавши цим вже вдруге боягуза Толю. За чесність і героїзм хлопчик розплатився життям.

Сміливий («там десь дивитися страшно, а він полізе туди»; під час рятування Толі : «Держись, Только! Я зараз буду коло тебе! Держись, не бігай, стій на місці!»

Терплячий (під час батькового покарання терпляче зносив побої: «хоч би ж попросило тата, хоч би заплакало»).

Щедрий («коли вже хлопці далеко і не можуть йому нічого зробити, він раптом вертається і віддає змія. Навіть принесе ще й своїх ниток і дасть»).

Спритний ( «але комашинка (Федько) якимсь чудом ловко видряпувалась на самий гребінь кучугури, скоренько з’їжджала з неї і бігла з крижини на крижину»; «ловкий хлопчик, що й говорити!»; «стриба, як кішка»).

Кмітливий («він ухопився руками за кригу і зо всієї сили пнувся, щоб його не знесло»; «не мігши схопити шворку закляклими від холоду руками, схопився зубами»).

Вірний у дружбі («не любить Федько й товаришів видавати»; всі хлопці тянулися до нього , дорожили дружбою з ним, а на похоронах «плакали навзрид»).

Восьма зупинка.Творча робота.  «Об`єднайтеся у пари – обговоріть. Напишіть фанфік – власну версію закінчення оповідання».

ІІІ. Підсумок уроку.

1.Бесіда.

 - Бешкет для Федька, на твою думку, - це забаганка чи потреба душі?

(с.90 підручника, рубрика «Творчо мислимо»).

 

 

 

 

2. Робота з епіграфом.

 Учитель.

  - З`ясуймо, чи суголосний епіграф уроку з життям автора та його героями?

(Міркування учнів).

Слова Мономаха нехай стануть дороговказом вашого життя.

ІV. Оцінювання. Аргументація оцінок.

Метод «Незакінчене речення». «Найкраще на уроці працювали…, тому що…».

V. Домашнє завдання. Виконання тестових завдань за змістом (с.89-90):

І варіант: написати міні-твір «Лідерів боятися чи поважають?».

ІІ варіант: написати міні-твір «До чого призводять егоїзм та боягузтво?»  Для всіх учнів: скласти сенкан до слова байдужість.                                                   

                                                  Література

1.Авраменко О., Шабельникова Л.П. Українська література: Підручник для 6 класу. – К. :Грамота, 2006. – С. 69 -77, 89 -90. Бурячок А. А. Словник синонімів української мови: у 2-х т. / А.А.Бурячок, Г.М. Гнатюк, С. І. Головащук, та ін. – К. : Наук. Думка, 1999 – 2000.

2.Винниченко В. Щоденник : 1911 – 1920 : у 2 т. – Нью-Йорк : Едмонтон, 1980. – С. 69 – 80. Мовчан  Р. В. Українська література : 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів / Укладачі Р.В. Мовчан, К. В. Таранік -Ткачук, М. П. Бондар, О. М. Івасюк, С. А. Кочерга, Л. І. Кавун, О. І. Неживий. Н. В Михайлова.

3.Панченко В. Федько-халамидник та інші / В. Панченко, С Присяжнюк. – К. : Дивослово. - № 7.- 2005.-С. 21 – 25.

4.Ситченко А. Комбінований аналіз оповідань В . Винниченка // Укр. літ. В загальноосвітній школі. - № 3, 2004. – С.22-27.

5.Софій Н. З. Інноваційні методи навчання та викладання: теоретичне підґрунтя та методика використання, навчально – методичні матеріали. – К. – 2007.

6.Яценко Т. Суперечності в родинному вихованні за оповіданням В Винниченка «Федько-халамидник» // Українська література в загальноосвітній школі. - № 5, 2001. С. 10 – 15.

 

 

docx
Додано
4 лютого 2018
Переглядів
5951
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку