Конспект уроку з української літератури .Тема ." Лірична драма «Зів’яле листя» - жмутки любові і болю."

Про матеріал

Мета уроку : на основі ліричної драми розкрити світ почуттів і пристрастей, створений поетичним генієм великого каменяра; допомогти учням зрозуміти красу неперевершених поезій І.Франка; розвивати навички художнього читання творів; навчати учнів самостійно добирати і опрацьовувати науково-публіцистичний матеріал, визначати літературний жанр твору; виховувати в учнів шанобливе і толерантне ставлення до інтимних людських почуттів.

Цілі.

Після уроку учні

знатимуть:

  • зміст віршів , що входять до ліричної збірки «Зів'яле листя».
  • напам'ять одну з поезій Івана Франка.
  • умітимуть:

  • охарактеризувати духовний світ автора на основі вірша;
  • виразно читати поезію;
  • засобами виразного читання передати настрій твору;
  • відрефлексувати й оцінити власну діяльність.
  • Перегляд файлу

    Тема . Лірична драма «Зів’яле листя» - жмутки любові і болю.

     

    Мета:  на основі ліричної драми  розкрити світ почуттів і пристрастей, створений поетичним генієм великого каменяра; допомогти учням зрозуміти красу неперевершених поезій І.Франка; розвивати навички  художнього  читання творів; навчати учнів самостійно добирати і опрацьовувати науково-публіцистичний матеріал, визначати літературний жанр твору; виховувати в учнів шанобливе і толерантне ставлення до інтимних людських почуттів.

    Цілі.

    Після уроку учні

    знатимуть:

    • зміст віршів , що входять до ліричної збірки «Зів’яле листя».
    • напам’ять одну з поезій Івана Франка.


    умітимуть:

    • охарактеризувати духовний світ автора на основі  вірша;
    • виразно читати поезію;
    • засобами виразного читання передати настрій твору;
    • відрефлексувати й оцінити власну діяльність.

     

    Тип  уроку :  проблемно -  пошуковий

     

    Ключовий образ уроку : сніг на зеленому листі.

     

    Обладнання: портрет І.Я.Франка, виставка творів митця, записи інструментальної ліричної музики, учнівські малюнки до творів поета, запис романсу «Ой ти, дівчино, з горіха зерня» музика Кос-Анатольського.

     

    Випереджальне завдання.

    1. Проаналізувати образну структуру віршів ліричної драми «Зів’яле листя»,  проаналізувати  відповідність характеру героїнь жмутків  і поетичних шедеврів І.Франка, зясувати , чи вдалося автору передати поривання  власної зболеної душі.
    2. Дати завдання «архіваріусам» підготувати короткі повідомлення про О.Рошкевич, Ю.Дзвонковську,  Ц.Журовську.
    3. Вивчити  вірші : «Тричі мені являлася любов» - «декламатору» , «Епілог», «Червона калино, чого в лузі гнешся» . «Ой ти, дівчино, з горіха зерня» . «Чого являєшся мені у сні», «Безмежне поле,,,» ( за вибором учня)

     

     

    Серце страсті рвуть на часті, хто позаздрить цій напасті?

    І.Франко

     

    ХІД УРОКУ

    І. Мотивація навчальної діяльності.

    • Забезпечення емоційної готовності (Обмін побажаннями).
    • Актуалізація суб'єктного досвіду й опорних знань.

     

    Учитель. Окрім гарного настрою, плідної праці, я бажаю вам ще й цікавої зустрічі. Бо саме від уроку літератури ви чекаєте на щось нове, незнане. Сьогодні ваша зустріч — з  Іванаом Франком. Ім'я вам знайоме, правда ж? Може, й по­езії пам'ятаєте? ( Учні називають поезії)

    На сьогоднішньому уроці я хочу познайомити вас із таїною серця митця.

     Я маю надію, що після сьогоднішнього уроку ви будете знати:

     

    • зміст віршів , що входять до ліричної збірки «Зів’яле листя».
    • напам’ять одну з поезій Івана Франка.


      та  будете уміти:

    • охарактеризувати духовний світ автора на основі  вірша;
    • виразно читати поезію;
    • засобами виразного читання передати настрій твору;
    • відрефлексувати й оцінити власну діяльність.

     

    Кохання… Хто із нас не відчував ці порухи душі, коли хочеться поперемінно то летіти в піднебессі, то плакати так, неначе весь світ заполонило горе. Ці почуття давали поштовх до створення найвидатніших творів мистецтва : музики, живопису, літератури. І  кожний твір пронизаний нерозгаданою таїною , і дуже добре, що не можливо   її розгадати.

    На сьогоднішньому уроці ми лише спробуємо  зазирнути у неповторну красу інтимних почуттів, які Іван Франко прибрав у дорогі шати таємничо – магічних слів, що перелилися в музику.

    Образи трьох жінок, що так хвилювали серце поета, в алегоричних образах постають перед читачем, хвилюючи душу, навіть, через віки.

    Жмутки  своєї туги поет довірливо поклав до наших ніг, маючи надію на те, що читач зрозуміє і підтримає ліричного героя в його гордій самотині

    Читаючи і аналізуючи поезії, ми , мовби, наяву бачимо гордого , талановитого, але такого земного чоловіка, з його болями, з життєвими проблемами, з відкритим вразливим серцем, великими та світлими почуттями, що ми називаємо любов’ю.

     

    Лірична драма «Зів’яле листя» складається із трьох частин, які автор назвав жмутками, а кожний жмуток несе в собі вірші про нерозділене  кохання, що ніби зів’яле листя, із зимовим подихом облітають до ніг поета, у якого і так поранене серце «страсті рвуть на часті», і чи може хтось «позаздрити цій напасті».

     

     Знайомство з ліричною драмою ми розпочнемо трішки незвично. Ми познайомимося  з  віршем, який  вінчає  всю ліричну збірку. Цей вірш – «Тричі мені являлася любов».

     

             Ще із світової лірики відомі нам імена Данте , який оспівував красу  Беатріче,   Петрарки, який боготворив  свою недосяжну Лауру, Пушкін, який створив  літературні шедеври присвячуючи їх Анні Керн. Івану Франку у цьому плані було важче втричі.

     

           Тричі мені являлася любов… Тричі… Давайте ж подивимось, хто ж були ті жінки, які стали для поета і музами, і піснею, і неповторною поезією, і його прокляттям та мукою.

     

    Одна несміла, як лілея біла

    З зітханням мрій уткана, із основ

    Сріблястих, мов метелик, підлетіла.

     

    • Хто ж ця лілея? Давайте надамо слово нашим «архіваріусам»

     

    Виступ архіваріуса з повідомленням про Ольгу Рошкевич.

    __________________________________________________________

    Початок 1880 року був особливо важкий для Франка. Він втратив назавжди Оль­гу Рошкевич, ту єдину, без котрої не уявляв свого майбутнього.

    14 вересня 1879 року вона вийшла заміж за Володимира Озаркевича, котрий саме закінчував Львівську духовну семінарію.

    Франко відчував себе спусто­шеним і не спроможним далі не тільки боротись, а й жити. Не міг забути Ольги, хоч розумів, що ви­йшла вона заміж лише для того, щоб бути вільною. Ольга була його мрія, а мрії завжди залишаються мріями.

           Що ж нам відомо про Ольгу Рошкевич?  Ольга народилася в родині священика  Михайла Рошкевича. Дівчина досить освічена, знала німець­ку і французьку мови. Перший раз Франко побачив Ольгу, коли їй було 20 років, 1874 р., і закохався в неї. Франко радив Ользі та її сестрі Михайлині бра­тися до літературної діяльності. Друкуючи свої етно­графічні записи, вона підписувалась псевдонімом «Надежда», їй посвятив Франко першу свою книжку «Баляди і розкази», видану 1876 року.

     

    Учень читає поезію «Безмежне поле…»

    __________________________________________________________

     

    • Інтерактивна вправа.  Робота   в парах.

     

    • Визначте  основні риси притаманні ліричному герою.
    • Чим підкреслюється  образ самотності.
    • Випишіть  епітети і порівняння якими автор підкреслює скрижаніння.
    • Скажіть, а чи можна зрозуміти душевні поривання ліричного героя? Чому?

     

     

    Учитель. Я хочу трішки пояснити термін «вільна» у інтерпретації самої Ольги. Вона - донька православного священика,вихована була в християнській моралі, а на той час Іван Франко мав певні проблеми із поліційним управлінням, яке провело обшук як його квартири, так і будинку Рошкевичів. Звичайно батькам Ольги це не сподобалося. Вони відмовили поету від дому, а Ользі  запропонували  або одружитися  із Володимиром Озаркевичем, який закінчував духовну семінарію, або піти до монастиря. І тому Ольга вирішила за краще вийти заміж. Для неї це була хоч якась свобода.  Так, насправді,  перший жмуток болю присвячений саме їй - Ользі Рошкевич, до якої автор мав взаємні почуття, та доля  все вирішила за них.

     

    Учень читає поезію « Епілог»

    _________________________________________________________

     

     

    • Поясніть, чому  автор дав таку назву поезії?

     

    Учитель .  Отже, Ольга втрачена для Івана назавжди. У серці пустка, та душа не може бути порожньою, тим більше душа де палахкотять такі сильні  почуття.  І ось явилась гордая княгиня…

     

    Другий жмуток Іван Франко присвячує Юзефі Дзвонковській.

     

    Я понесу тебе в душі на дні,

    Облиту чаром ніжності й любові;

    Твою красу я переллю в пісні.

     

     

    Виступ архіваріуса з повідомленням про Ю.Дзвонковську.

    ______________________________________________________

    «Гордою княгинею» . «тихою та сумною» , святинею, якій присвячено другу частину ліричної драми була Юдзефа  Дзвонковська, яка відмовила Франкові свідомо, знаючи про свою смертельну недугу. Вона була тихою і ніжною. Мабуть тому другий жмуток поезій написаний у народнопоетичній манері. Кожне слово несе в собі смислове навантаження, поезії насичені словами – образами, словами - символами.

     

     

    Учень читає поезію «Червона калино, чого в лузі гнешся…»

    ________________________________________________________

     

    • Які проблеми порушує автор у поезії?
    • Знайдіть у поезії слова – символи, поясніть їх смислове навантаження.
    • Розкажіть про особливість побудови поезії. Як ви гадаєте, чому автор використовує цей прийом?

     

    Зараз прозвучить вірш, який став романсом і написаний  на слова І.Франка композитором  А.Кос-Анатольського,  він не може залишити нікого байдужим, і закохані серця часто звертаються в хвилини щастя і розпачу до цього шедевру, щоб напитися душевних сил із криниці надзвичайного таланту.

     

     «Ой ти ,дівчино,з горіха зерня»

    ____________________________________________________________

     

    Учитель. Явилась третя - женщина чи звір?

    Глядиш на неї і очам приємно.

    Впивається її красою зір.

    Та разом страх бере , душа холоне

    І сила розливається в простір.

     

    • Хто ж ця третя женщина  чи звір?

     

    Виступ архіваріуса з повідомленням про Целіну Журовську

    _________________________________________________________

    За словами самого автора,  любов до цієї жінки « перемучила  мене впродовж десяти літ».

    Ця любов зовсім не схожа на попе­редні почуття.

     

    Мов сфінкс у душу кігтями вп’ялилась

     І смокче кров, і геть спокій жене.

     

    Зверніть увагу, які епітети і порів­яня з’являються у цій поезії, яким непідробним жахом і страж­данням перейняті рядки.

    Цей шлях веде в безодню, пітьму. Але кохання тому й залишається вічною таїною життя, що заради нього йдуть відчайдухи на все…

     У нього дружина і діти, вона заміжня, а потім вдова. Целіна з її міщанськими поглядами на життя, не змогла зрозуміти сили кохан­ня цього превеликого чоловіка. А може, зрозуміла?

     

    На фоні мелодії Ф.Мендельсона  «Andante»  звучить вірш «Тричі мені являлася любов»

     

     

    Учитель . Третій жмуток вінчає вірш «Чого являєшся мені у сні…?» Саме він подає узагальнений образ «дівчини – зірнички». Поет висловлює найглибші почуття, довірливо впускає читача до себе у сни, у своє серце, у  свій храм-свою душу.

     

    На фоні музики читається поезія «Чого являєшся мені у сні…?»

    ____________________________________________________________

     

    • Поясніть чим зумовлено вибір поета «являєшся мені у сні», а не снишся?
    • На скільки умовних частин можна поділити  вірш? Чи змінюється інтонація  під час  читання різних  частин? Чому?
    • Чим досягається емоційність вірша?

     

    Учитель. Насправді ця поезія неначе узагальнення всіх людських страстей. Автору сниться та, від якої залежить його і щастя і горе, зрозуміло, що вона не  сниться , що було б буденно, а являється у сні, видиться за маревом, як матеріалізована мрія. У сні все не чітке, розпливчасте,  і можливо тому , всі «докори», «страждання», «біль», «жаль» виникають і  тихо відступають, щоб дати спокій зболілому серцю.

     

    Отже давайте ми повернемося до початку уроку і подумаємо над тим, якими  ж ключовими словами можемо описати ліричну драму «Зів’яле листя». А для цього давайте складемо асоціативне гроно , ключовим  поняттям  якого буде словосполучення «ЛІРИЧНА ДРАМА»

     

     - кохання;   жаль;     бажання;             

    - смуток;   сніг;     мороз;

    - біль;  радість;  самопожертва;

    - щастя;   поранене серце;

    - нерозділена любов; зів’яле листя.

     

    Отже, використовуючи  складене нами гроно ,  як  ми можемо узагальнити почуте й побачене на уроці?

     

     

    Учні роблять висновок

     

    ( Автор  розкриває найпотаємніші куточки своєї душі, його самозреченість, його гордість, бо не хоче він як жебрак  просити милостині в коханні, його болі і страждання. Для мене ця лірична драма завжди буде асоціюватися з зеленим  весняним листом на який випав сніг).

    Скажіть,  який асоціативний образ уроку можна вивести.

     

    (Асоціативний образ уроку – сніг на зелене листя )

     

    Підведення підсумків уроку.

     

    • Ось і завершилася наша подорож по храму кохання Івана Франка. Працювали всі  на уроці плідно, тому я вам дуже вдячна. Нехай буде доля до вас прихильною і кожному подарує справжнє, вірне, щасливе  кохання. І запам’ятайте, як би важко не було на  серці, «Щасливий не той кого люблять, а той хто любить». Іван Франко це вам довів не тільки поезіями а всім своїм життям. Тож нехай вогонь Франкового кохання поселиться у ваших душах і проростає чарівною мелодією пісні.

     

    Звучить пісня «Як почуєш в ночі край твойого вікна…»

     

    Домашнє завдання.

     

    Підготувати відповіді на запитання:

     

    Опрацювати сторінки _______________

     

    • Письмово відповісти на запитання ___   ст.___________

     

    • Підготувати відповіді на запитання ( за вибором):

     

    1.              Що залишається для мене загадкою в  ліричній драмі І.Франка «Зів’яле листя»?
    2.   Що відкрив мені І.Франко?
    3.   Художні особливості ліричної  драми  І.Франка «Зів’яле листя»?

     

    doc
    Додано
    29 липня 2018
    Переглядів
    1545
    Оцінка розробки
    Відгуки відсутні
    Безкоштовний сертифікат
    про публікацію авторської розробки
    Щоб отримати, додайте розробку

    Додати розробку