Конспект уроку української літератури у 5 класі на тему "Галина Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Персонажі повісті-казки. Особливості мови твору"

Про матеріал

Конспект уроку української літератури у 5 класі на тему "Галина Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Персонажі повісті-казки. Особливості мови твору"

Перегляд файлу

1

 

Тема: Галина Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Персонажі  повісті-казки. Особливості мови твору

Мета: навчальна: продовжувати знайомити учнів зі змістом повісті-казки; вчити виразно читати текст; поглибити вміння учнів характеризувати героїв та їхні вчинки,  навчати дружби, приязного ставлення одне до одного, пояснити особливості мови твору;

розвивальна: розвивати увагу,  творчу уяву, логічне мислення, культуру мовлення, вміння формулювати і висловлювати свої думки, переказувати твір, збагачувати словниковий запас учнів;

виховна: виховувати почуття щирості, відкритості, відповідальності за власні вчинки, наполегливості в досягненні поставленої мети.

Тип уроку: урок формування умінь і навичок.

Обладнання:  рефлексійна анкета, комп’ютер, медіапрезентація, мінізошити.

Методи, прийоми і форми роботи: тестові завдання «Чи уважний ти читач?», гра «Так чи ні», бесіда, «Асоціативний кущ», інтерактивна вправа «Впізнай героя», «Ґронування»,  «Бюро знахідок».

 

                                   Хід уроку

І.  Організація класу. Привітання та перевірка готовності до уроку.
 

Привітання  Слайд1

  1. Доброго ранку,  шановні п’ятикласники! Рада вітати вас на уроці української літератури! Сьогодні до нас завітали  гості, давайте з ними привітаємось.
  • А тепер подаруйте один одному посмішку. Вона додасть настрою та надії, що все буде добре.
  1. Релаксація «Палітра емоцій» 

 

Учитель: Але перед тим, як розпочати нашу роботу на уроці, я хочу дізнатися, з якими емоціями ви сюди прийшли. 

 Із поданого переліку вражень, почуттів виберіть три слова, що найбільш відповідають вашому внутрішньому стану в цю хвилину , і поділіться з усіма присутніми.

(На дошці записані слова: Замріяність, співчуття, захоплення, спокій, переживання, натхнення, радість, легкість, смуток, журба, печаль, позитив)

Учитель: Я вдячна вам за відвертість і бажаю успіхів на сьогоднішньому уроці, зацікавленості та старанності!

  • Працюватимемо ми під гаслом:

 Слайд2

Думати швидко.

Виконувати чітко.

Творчо працювати.

Гарно відповідати.

 

 

 

IІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми уроку.

  • Учитель.. Діти, на нашу адресу надійшла телеграма із дивною листівкою.
  • Слайд 3
  • Подивіться на цю листівку. Вам все на ній подобається?

 Слайд 4

-Телеграма теж дивна, і без вашої допомоги прочитати її я не можу (учні читають та відновлюють деформований текст телеграми). Слайд5

-Як ви вважаєте, мешканці якої країни просять у нас допомоги?

Слайд6

  • Чому країна називається «Недоладія»? (Тут живуть недоведені до ладу справи!  І все у ній якось не до ладу…)

Столицею є місто …Недоград.

Слайд7

Письменниця змальовує його так: «Таке місто може хіба що приснитися в примарному сні. На кривулястих вуличках безладно стояли не будинки, а якісь розвалюхи. Один будиночок був наче ножем перерізаний навпіл. У деяких бракувало вікон і зовсім не було дверей…

 По вулицях ходили перехожі. У кожного з них чогось не вистачало: або взуття, або одежі, або волосся на голові. Та найголовніше — їм не вистачало усмішок. Усі в цьому місті були похмурі та невеселі.»

Цей опис дивує на перший погляд, але якщо пригадати, що всі речі в країні недороблені, то все стає на свої місцях. Недоладія – це символічне місце, куди потрапляють ті, хто не доробив сто і більше справ.

Слайд 8

  • На  жаль, ця фантастика, змальована дитячою письменницею Галиною Миколаївною Малик, дуже вже нагадує наше реальне життя і  символізує недобросовісне ставлення до справ. І стає соромно за нас же, людей.
  • Діти, мешканці цієї країни такі бідолашні. Вам їх шкода?
  • Як ви думаєте, хто винен у всіх бідах? (Так. Дівчинка Аля).

 

 

Слайд 9

Інсценування епізоду із казки. / Аля  грюкнула дверима й притулила долоні до гарячих щік /

Аля:

 – Ой, як соромно! Як негарно все вийшло.

Ще місяць тому я надумала вишити рушника для бабусі до її дня народження. І нитки підібрала , і навіть перший хрестик зробила . А потім мені  перехотілося вишивати . А  згодом я й зовсім забула про рушничок. І от сьогодні, коли  всі поздоровляли  бабусю, я була впевнена , що дарую рушничка з вишитими червоними півнями.

- Ох, як негарно вийшло!

Ось візьму голку  й  навишиваю вам 100 півнів.

 

/ За її спиной почувся голос/

Чоловічок:

-         Еге ж, рівнесенько 100!

Аля :

– Хто тут?

/Чоловік вийняв окуляри, папірця і почав писати /

Чоловічок:

Так ! Так ! Усе правильно ! Це та дівчинка, яка те, що їй клали на тарілку, вона не доїдала, що давали пити, вона не допивала, почне малювати-кине, бо набридло. Почне вишивати-кине, бо нецікаво. Навіть заплестися їй не довелося до кінця. Так і ходить цілий день, одна коса заплетина , друга- ні.

/Аля намагається вдарити чоловічка, він вистрибує на стіл/.

Чоловічок:

Сьогодні ця дівчинка не завершила соту справу. Якраз стільки. Стільки потрібно, щоб…

Співає     - Недо - роби

                   Недо - пиши

                   Недо – почни

                   Недо – лиши

                   І Недо – їж

                   І Недо – пий

                    І в Недоладію  мерщій

/Вибігають із класу/

Учитель.

  - Діти,  хто це такі?

    -Хто до нас завітав? Ви впізнали наших героїв?

    - То про  що ж сьогодні піде мова на уроці ?

Так, саме сьогодні ми  вкотре помандруємо стежками незвичайної країни Недоладії, ближче познайомимось з її жителями, у тексті  повісті-казки шукатимемо підтвердження наших думок, попрацюємо над мовою твору. Слайд10

А епіграфом до уроку будуть такі слова:    «Друзі пізнаються в біді»

                                                                                          Народна мудрість

   (Наша головна героїня Аля , потрапивши до чарівної країни Недоладії, знайшла справжніх, щирих друзів, які допомогли дівчинці вибратися зі складних ситуацій, у які вона потрапляла)

То ж відкрийте свої мінізошити , які я для вас підотувала, запишіть число, класна робота .

 Слайд11

Тема: Галина Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Персонажі  повісті-казки. Особливості мови твору

 

III. Актуалізація опорних знань.

А зараз  перевіримо, чи добре ви знаєте зміст казки Г.Малик, чи уважними були читачами.

Адже пригадайте, хто  може потрапити до Недоладії?  Чи може туди потрапити той, хто неуважно прочитав цю казку або прочитав її не до кінця? Подивимося, чи немає таких серед вас?

Слайд12

Чи уважний ти читач?

Вправа «Вірю не вірю»( У ваших зошитах  є таблиця з переліком питань, я буду їх зачитувати, а вам потрібно  дати відповідь тільки так чи ні, поставивши позначку «плюсик» напроти правильної відповіді.)

  1. Аля подарувала бабусі вишитий рушник. (ні)
  2. Аля ніколи не завершувала справ. (так)
  3. У Недоладії був ставок, у якому не було води. (так)
  4. У Недоладька ліва нога була коротша від правої. (так)
  5. Недоладією править Недороль Восьмий .(ні)
  6. Недоладько був дуже красивим хлопцем. (ні)
  7. Вулицями перехожі ходили без ґудзика, комірця,  краватки, чи шнурка у черевиках. (так)
  8. Під час першої зустрічі Недороль злякався Алі.(так)
  9. Недопопелюшка мала два різних черевики.(так)
  10.  Годинник на башті не вдалося відремонтувати. (ні)
  11. До Недороля потрібно було звертатися «Ваша величність»(ні)
  12.  Аля звільнила Недоладію від Першого Недорадника. (так)

(Вибірково опитати учнів)

Отже, я бачу, що ви готові до нової мандрівки казкою.  Гайда мандрувати, а хто буде сьогодні старанно працювати, не втрачаючи жодної  дорогоцінної хвилини , отримає за кожну свою  правильну відповідь  годинничок, а у кінці уроку підрахуємо кількість годинників, яку кожен з вас назбирає і оцінимо роботу на уроці.

ІV. Освоєння теми уроку.

Слайд13

Учитель. Давайте пригадаємо: твір «Аля в країні Недоладії» за жанром є ( повістю-казкою)

Які можливості відкриває перед читачами повість- казка?

( Вона поєднує реальне та фантастичне, знайомить з реальними та фантастичними персонажами)

  То ж давайте з'ясуємо, які герої  є реальними , а які фантастичними. А допоможе нам у цьому мініпроєкт  «Я – художник», адже  вашим домашнім завданням  було намалювати героя повісті казки. І тільки погляньте, як чудово ви впорались  із ним, кого тільки у нас тут немає.

Слайд14

Слайд 15

Реальні   Фантастичні 

Аля Нед̚очеревик

бабуся Недоладько

тато з мамою Недоштанько

 Недопопелюшка

 Недороль X

 Перший Недорадник

 Недождень

 Недобороба

 Недовус

 Недоладяни

 

2. 1.Робота над характеристикою образу Алі у вигляді бесіди за питаннями:

Слайд 16

   Учитель.

Діти, давайте пригадаємо

  • Хто така Аля? (с.84 Аля – головна героїня казки, зовні  була звичайною дівчинкою, яка ходила до школи,любила морозиво.)
  •  Коли  ми вперше з нею знайомимось?( на День народження бабусі)
  • Про яку рису Алі ви дізнаєтеся з перших сторінок твору?( мала незвичайну вдачу: вона нічого не могла доробити до кінця. Розпочинала якусь справу та обов’язково ,недоробивши, кидала її)
  • Знайдіть і зачитайте портрет Алі.(с.84 )
  • Чому дівчинка потрапила до країни Недоладії? (с.89,Аля потрапила в країну Недоладію, бо не довела до кінця цілих 100 справ).
  • Пригадайте, яка ще героїня потрапила до уявної, у чомусь чудернацької країни Слайд17 («Аліса в країні Див» Льюїса Керролла, також доречно пригадати подорож Чарлі до шоколадної фабрики містера Вонки (Роальд Дал). Можливо, ви дивились екранізації цих творів).
  • Як ви думаєте, чи правильно робила Аля?
  • Чи можна сказати, що Аля відкладала на завтра те, що можна зробити сьогодні? Це добре чи погано?

А зараз складемо порівняльну характеристику Алі. Пригадаємо, якою дівчинка була до подорожі та після. Заповнимо кола прикметними рисами дівчинки.

Слайд18

2.2.  Порівняльна характеристика образу Алі . Складання кластеру

Слайд19                           Слайд.20

Аля до подорожі у країну Нудоладію

Аля після повернення додому

Безвідповідальна

Відповідальна

Нечепура

Охайна

Егоїстична

Турботлива

Запальна

Урівноважена

Груба

  Ввічлива

 

 

  • Якою Аля була до того, як потрапила в країну Недоладію? (груба; ніколи не закінчує розпочату справу до кінця; нечепура)
  • Якою вона стала після повернення з Недоладії?  (ввічлива; товариська; не залишає справи на потім; турботлива; здатна до співчуття)
  •  Чи була корисною подорож Алі у країну Недоладію? (Обовязково, адже Аля змінилася та змінила , полегшила життя недоладян, , звільнивши  від Першого Недорадника та недороблених справ, навчила їх дороблювати справи.)

 

 

3.Слайд21

  • Фізхвилинка.

- Друзі, а ви знаєте, у Недоладії часто буває дощ. Хочете дізнатися, який він? Для цього треба бути  уважними -  і ви  почуєте його. Прошу вас піднятися з місць. Я показуватиму рухи, а ви повторюйте їх:
- У Недоладії піднявся вітер (терти долоні).
- Починає накрапати дощ (клацання пальцями).
- Дощ посилюється (почергове плескання по грудях).
- Починається справжня злива (плескання по ногах).
- А ось гроза, справжня буря (тупотіння ногами).
- Але що це? Буря почала вщухати (плескання по ногах).
- Злива перетворюється на дощ (плескання долонями по грудях).
- Рідкі краплі падають на землю (клацання пальцями).
- Вщухає вітер (терти долоні).
- З’являється сонечко (руки догори).

 

- Дякую. Будь ласка, сідайте на місця.

Слайд22

Учитель.А тепер давайте повернемося до фантастичних  персонажів казки

 

- Що об’єднує незвичайних героїв твору? (те, що вони є  результатом недороблених справ  реальних людей і Алі)

 - Що спільного є в імені  всіх мешканців Недоладії, назві  країни , навіть міста? ( префікс недо-)

 - Яку роль виконує префікс недо- у їхніх іменах?

 ( вказує на незакінчені, недороблені справи)

-  А чи знаєте ви, що означає префікс недо- в українській мові?

 

З української мови нам відомо, що префікс недо- означає  неповноту дії, або ознаки. У цьому творі префікс недо- додає комічного ефекту й краще розкриває думку про шкідливість недороблених справ.

 

Учитель.Діти, ми з вами говорили, що Аля саме в Недоладії  знайшла  нових друзів. Хто вони? Назвіть їх. Адже не всі наші фантастичні герої  товаришували з Алею.( Недоладько, Недопопелюшка, Недождень, Недоборода, Недовус, Недоладяни) Усі вони підтримували нашу Алю і  допомагали якнайшвидше  повернутися дівчинці додому.

Лімерик, інтерактивна вправа.

Слайд23

5.Характеристика  Недоладька.

  Цікавим є образ Недоладька, який супроводжував Алю протягом її мандрівки  Недоладією і став надійним другом.

Розкажіть його історію.( Недоладька не домалював один хлопчик, зокрема його ліве вухо.ст.85, 86)

   Зверніть увагу, хоч Недоладько мав недосконалу зовнішність, фізичні вади, але мав добре серце, щиру , веселу вдачу, завжди готовий прийти на допомогу і ніколи не залишить у біді.

  Діти, чи варто у реальному  житті орієнтуватися на зовнішність людини?       І тільки за зовнішніми ознаками схвалювати чи засуджувати людину?     Зовнішність, діти,  оманлива , і треба вміти побачити душу. Це є головне!

Світ має безліч таких прикладів .  Коли люди з фізичними вадами, недосконалою зовнішністю своїм прикладом  мужності, витримки, нескореності долі надихають інших. І я хочу вас з ними познайомити.

Слайд.24,

  1. Людвіг ван Бетховен .
  2. Стівен Вільям Хокінг ( невиліковна хвороба, атрофуючий склероз, був прикутий до візка)

Слайд25

Серед українців також є люди, з яких варто брати приклад.

 4.Наприклад, рівненське подружжя Сіваків Іван та Надія.

 5. Даша Безкостна.

Це люди, які не підкорилися долі, які досягли неабияких висот у своєму житті і стали відомими на увесь світ. Саме з таких людей варто брати приклад.

 

7. Мова твору

Слайд26

Учитель. Особливості мови твору.

         а) Кожному  письменнику властива своя індивідуальна мова написання творів, ніби свій почерк. Давайте спробуємо зрозуміти мову казки, над якою працюємо.

          1.Діти, як лагідно вас називають вдома?

В українській мові такі слова називаються зменшено-пестливими, і творяться вони за допомогою суфіксів, які так і звуться зменшено-пестливими, а скільки ніжності й любові вони передають, а у творах літератури відіграють також важливу роль, адже демонструють ставлення автора, героїв твору  до персонажів, зображуваних предметів…

  • Пригадайте: чи використовує  Г.Малик зменшено-пестливі слова у казці?

Тоді пропоную вам виконати вправу , яка має назву «Заблукало слово». Зараз хутенько виберіть з переліку поданих слів слова зі зменшено-пестливими суфіксами, що зустрічалися вам у казці, обведіть їх в кружечок.

Бабуся, кіт, урок, рушник, дівчинка, книга, кіски, борщ, хрестик, півники, капелюшок.

2) Що у репліках Недоладька ви часто зустрічаєте? (слово-паразит – це таке слово, яке міцно закріпилося у лексиці людини і використовується для зв’язки слів, пропозицій. Слова-паразити засмічують нашу мову, роблять її бідною).А хто  ще з героїв вживав слова-паразити?

3)Діти, а імена  фантастичних героїв, назва країни , місто з префіксом недо- не здаються вам дивними? Чи чули ви коли-небудь їх у реальному житті? Такі слова називаються авторськими неологізмами, тобто новими, нікому ще не відомими словами, чудернацькими, які автор вигадав сам для свого твору , щоб зацікавити читача. Є неологізми-власні назви, а є неологізми-загальні назви. Пропоную вам пригадати і вписати до таблички неологізми –власні та загальні назви.

 

V. Закріплення вивченого

Учитель. 

Отже, ми з вами мандрували фантастичною країною Недоладією, і переконалися, що у країні запанував лад і спокій, її мешканці разом з Алею  навчилися дороблювати справи до кінця і час повертатися додому. Але наприкінці мандрівки мені до рук потрапив ось цей кошик, погляньте, це , мабуть, речі наших героїв, ї щоб нам безперешкодно потрапити додому треба  хутенько повернути їх господарям.

Слайд 27

  • Літературна гра «Бюро знахідок».

Відгадайте, кому з героїв повісті-казки належить та чи інша річ.

(Учитель дістає з кошика відповідні речі.)

  • Черевик – Недочеревику.
  • Кришталева туфелька – Недопопелюшці.
  • Стрічка – Алі.
  • Штани, одна холоша яких довша за іншу, – Недоштаньку.
  • Намальована голова – першому Недораднику.
  • Ліве вухо – Недоладьку.
  • Червоні нитки – не вишитому до кінця рушникові.
  • Годинник – годинникарю.
  • Корона – Недоролю.

Молодці, одягли всіх мешканців.

VI. Підсумок уроку  

Учитель.

  • А це чия річ? (вчитель знову звертає увагу учнів на кошик) Можливо, це ваша?
  • Друзі, а ніхто, дивлячись вранці у дзеркало, не бачить там Алю?
  • Заспокойтесь, це не ваше. Адже ваші речі, я впевнена, ніколи не потраплять до Недоладії, бо ви – молодці!
  • А чому ви молодці?
  • Що можна  порадити мешканцям цієї країни, щоб навести там лад? (Відповідально ставитися до роботи, берегти природу, співчувати та допомагати іншим…)

Слайд 28

Учитель.

  • На пам'ять про сьогоднішню зустріч я хочу вам подарувати чарівний годинник,
  • який нагадуватиме про те, як важливо берегти час, не витрачати його даремно і вчасно закінчувати свої справи. Дуже влучно про це сказав видатний український письменник і філософ Г.Сковорода: «З усіх утрат втрата часу найтяжча». Будьте найкращими! Успіхів вам!

VII. Оцінювання

Підрахуйте кількість своїх годинників і запишіть цифру у зошит.

Слайд 29

VIII.Домашнє завдання

На наступний урок:  написати  продовження  пригод Алі  або  листа одному із героїв казки-повісті з порадами «Як стати кращим»(на вибір);

на рік: прочитати якомога більше творів Галини Малик;

на все життя: завжди  доводити всі справи до кінця.

Слайд 30 Дякую за увагу!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 січня 2021
Переглядів
5129
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку