Конспект уроку української літератури у 5 класі на тему "Галина Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Персонажі повісті-казки. Особливості мови твору"
1
Тема: Галина Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Персонажі повісті-казки. Особливості мови твору
Мета: навчальна: продовжувати знайомити учнів зі змістом повісті-казки; вчити виразно читати текст; поглибити вміння учнів характеризувати героїв та їхні вчинки, навчати дружби, приязного ставлення одне до одного, пояснити особливості мови твору;
розвивальна: розвивати увагу, творчу уяву, логічне мислення, культуру мовлення, вміння формулювати і висловлювати свої думки, переказувати твір, збагачувати словниковий запас учнів;
виховна: виховувати почуття щирості, відкритості, відповідальності за власні вчинки, наполегливості в досягненні поставленої мети.
Тип уроку: урок формування умінь і навичок.
Обладнання: рефлексійна анкета, комп’ютер, медіапрезентація, мінізошити.
Методи, прийоми і форми роботи: тестові завдання «Чи уважний ти читач?», гра «Так чи ні», бесіда, «Асоціативний кущ», інтерактивна вправа «Впізнай героя», «Ґронування», «Бюро знахідок».
Хід уроку
І. Організація класу. Привітання та перевірка готовності до уроку.
Привітання Слайд1
Учитель: Але перед тим, як розпочати нашу роботу на уроці, я хочу дізнатися, з якими емоціями ви сюди прийшли.
Із поданого переліку вражень, почуттів виберіть три слова, що найбільш відповідають вашому внутрішньому стану в цю хвилину , і поділіться з усіма присутніми.
(На дошці записані слова: Замріяність, співчуття, захоплення, спокій, переживання, натхнення, радість, легкість, смуток, журба, печаль, позитив)
Учитель: Я вдячна вам за відвертість і бажаю успіхів на сьогоднішньому уроці, зацікавленості та старанності!
Слайд2
Думати швидко.
Виконувати чітко.
Творчо працювати.
Гарно відповідати.
IІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми уроку.
Слайд 4
-Телеграма теж дивна, і без вашої допомоги прочитати її я не можу (учні читають та відновлюють деформований текст телеграми). Слайд5
-Як ви вважаєте, мешканці якої країни просять у нас допомоги?
Слайд6
Столицею є місто …Недоград.
Слайд7
Письменниця змальовує його так: «Таке місто може хіба що приснитися в примарному сні. На кривулястих вуличках безладно стояли не будинки, а якісь розвалюхи. Один будиночок був наче ножем перерізаний навпіл. У деяких бракувало вікон і зовсім не було дверей…
По вулицях ходили перехожі. У кожного з них чогось не вистачало: або взуття, або одежі, або волосся на голові. Та найголовніше — їм не вистачало усмішок. Усі в цьому місті були похмурі та невеселі.»
Цей опис дивує на перший погляд, але якщо пригадати, що всі речі в країні недороблені, то все стає на свої місцях. Недоладія – це символічне місце, куди потрапляють ті, хто не доробив сто і більше справ.
Слайд 8
Слайд 9
Інсценування епізоду із казки. / Аля грюкнула дверима й притулила долоні до гарячих щік /
Аля:
– Ой, як соромно! Як негарно все вийшло.
Ще місяць тому я надумала вишити рушника для бабусі до її дня народження. І нитки підібрала , і навіть перший хрестик зробила . А потім мені перехотілося вишивати . А згодом я й зовсім забула про рушничок. І от сьогодні, коли всі поздоровляли бабусю, я була впевнена , що дарую рушничка з вишитими червоними півнями.
- Ох, як негарно вийшло!
Ось візьму голку й навишиваю вам 100 півнів.
/ За її спиной почувся голос/
Чоловічок:
- Еге ж, рівнесенько 100!
Аля :
– Хто тут?
/Чоловік вийняв окуляри, папірця і почав писати /
Чоловічок:
Так ! Так ! Усе правильно ! Це та дівчинка, яка те, що їй клали на тарілку, вона не доїдала, що давали пити, вона не допивала, почне малювати-кине, бо набридло. Почне вишивати-кине, бо нецікаво. Навіть заплестися їй не довелося до кінця. Так і ходить цілий день, одна коса заплетина , друга- ні.
/Аля намагається вдарити чоловічка, він вистрибує на стіл/.
Чоловічок:
Сьогодні ця дівчинка не завершила соту справу. Якраз стільки. Стільки потрібно, щоб…
Співає - Недо - роби
Недо - пиши
Недо – почни
Недо – лиши
І Недо – їж
І Недо – пий
І в Недоладію мерщій
/Вибігають із класу/
Учитель.
- Діти, хто це такі?
-Хто до нас завітав? Ви впізнали наших героїв?
- То про що ж сьогодні піде мова на уроці ?
Так, саме сьогодні ми вкотре помандруємо стежками незвичайної країни Недоладії, ближче познайомимось з її жителями, у тексті повісті-казки шукатимемо підтвердження наших думок, попрацюємо над мовою твору. Слайд10
А епіграфом до уроку будуть такі слова: «Друзі пізнаються в біді»
Народна мудрість
(Наша головна героїня Аля , потрапивши до чарівної країни Недоладії, знайшла справжніх, щирих друзів, які допомогли дівчинці вибратися зі складних ситуацій, у які вона потрапляла)
То ж відкрийте свої мінізошити , які я для вас підотувала, запишіть число, класна робота .
Слайд11
Тема: Галина Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Персонажі повісті-казки. Особливості мови твору
III. Актуалізація опорних знань.
А зараз перевіримо, чи добре ви знаєте зміст казки Г.Малик, чи уважними були читачами.
Адже пригадайте, хто може потрапити до Недоладії? Чи може туди потрапити той, хто неуважно прочитав цю казку або прочитав її не до кінця? Подивимося, чи немає таких серед вас?
Слайд12
Чи уважний ти читач?
Вправа «Вірю не вірю»( У ваших зошитах є таблиця з переліком питань, я буду їх зачитувати, а вам потрібно дати відповідь тільки так чи ні, поставивши позначку «плюсик» напроти правильної відповіді.)
(Вибірково опитати учнів)
Отже, я бачу, що ви готові до нової мандрівки казкою. Гайда мандрувати, а хто буде сьогодні старанно працювати, не втрачаючи жодної дорогоцінної хвилини , отримає за кожну свою правильну відповідь годинничок, а у кінці уроку підрахуємо кількість годинників, яку кожен з вас назбирає і оцінимо роботу на уроці.
ІV. Освоєння теми уроку.
Слайд13
Учитель. Давайте пригадаємо: твір «Аля в країні Недоладії» за жанром є ( повістю-казкою)
Які можливості відкриває перед читачами повість- казка?
( Вона поєднує реальне та фантастичне, знайомить з реальними та фантастичними персонажами)
То ж давайте з'ясуємо, які герої є реальними , а які фантастичними. А допоможе нам у цьому мініпроєкт «Я – художник», адже вашим домашнім завданням було намалювати героя повісті казки. І тільки погляньте, як чудово ви впорались із ним, кого тільки у нас тут немає.
Слайд14
Слайд 15
Реальні Фантастичні
Аля Нед̚очеревик
бабуся Недоладько
тато з мамою Недоштанько
Недопопелюшка
Недороль X
Перший Недорадник
Недождень
Недобороба
Недовус
Недоладяни
2. 1.Робота над характеристикою образу Алі у вигляді бесіди за питаннями:
Слайд 16
Учитель.
Діти, давайте пригадаємо
А зараз складемо порівняльну характеристику Алі. Пригадаємо, якою дівчинка була до подорожі та після. Заповнимо кола прикметними рисами дівчинки.
Слайд18
2.2. Порівняльна характеристика образу Алі . Складання кластеру
Слайд19 Слайд.20
Аля до подорожі у країну Нудоладію |
Аля після повернення додому |
Безвідповідальна |
Відповідальна |
Нечепура |
Охайна |
Егоїстична |
Турботлива |
Запальна |
Урівноважена |
Груба |
Ввічлива |
3.Слайд21
- Друзі, а ви знаєте, у Недоладії часто буває дощ. Хочете дізнатися, який він? Для цього треба бути уважними - і ви почуєте його. Прошу вас піднятися з місць. Я показуватиму рухи, а ви повторюйте їх:
- У Недоладії піднявся вітер (терти долоні).
- Починає накрапати дощ (клацання пальцями).
- Дощ посилюється (почергове плескання по грудях).
- Починається справжня злива (плескання по ногах).
- А ось гроза, справжня буря (тупотіння ногами).
- Але що це? Буря почала вщухати (плескання по ногах).
- Злива перетворюється на дощ (плескання долонями по грудях).
- Рідкі краплі падають на землю (клацання пальцями).
- Вщухає вітер (терти долоні).
- З’являється сонечко (руки догори).
- Дякую. Будь ласка, сідайте на місця.
Слайд22
Учитель.А тепер давайте повернемося до фантастичних персонажів казки
- Що об’єднує незвичайних героїв твору? (те, що вони є результатом недороблених справ реальних людей і Алі)
- Що спільного є в імені всіх мешканців Недоладії, назві країни , навіть міста? ( префікс недо-)
- Яку роль виконує префікс недо- у їхніх іменах?
( вказує на незакінчені, недороблені справи)
- А чи знаєте ви, що означає префікс недо- в українській мові?
З української мови нам відомо, що префікс недо- означає неповноту дії, або ознаки. У цьому творі префікс недо- додає комічного ефекту й краще розкриває думку про шкідливість недороблених справ.
Учитель.Діти, ми з вами говорили, що Аля саме в Недоладії знайшла нових друзів. Хто вони? Назвіть їх. Адже не всі наші фантастичні герої товаришували з Алею.( Недоладько, Недопопелюшка, Недождень, Недоборода, Недовус, Недоладяни) Усі вони підтримували нашу Алю і допомагали якнайшвидше повернутися дівчинці додому.
Лімерик, інтерактивна вправа.
Слайд23
5.Характеристика Недоладька.
Цікавим є образ Недоладька, який супроводжував Алю протягом її мандрівки Недоладією і став надійним другом.
Розкажіть його історію.( Недоладька не домалював один хлопчик, зокрема його ліве вухо.ст.85, 86)
Зверніть увагу, хоч Недоладько мав недосконалу зовнішність, фізичні вади, але мав добре серце, щиру , веселу вдачу, завжди готовий прийти на допомогу і ніколи не залишить у біді.
Діти, чи варто у реальному житті орієнтуватися на зовнішність людини? І тільки за зовнішніми ознаками схвалювати чи засуджувати людину? Зовнішність, діти, оманлива , і треба вміти побачити душу. Це є головне!
Світ має безліч таких прикладів . Коли люди з фізичними вадами, недосконалою зовнішністю своїм прикладом мужності, витримки, нескореності долі надихають інших. І я хочу вас з ними познайомити.
Слайд.24,
Слайд25
Серед українців також є люди, з яких варто брати приклад.
4.Наприклад, рівненське подружжя Сіваків Іван та Надія.
5. Даша Безкостна.
Це люди, які не підкорилися долі, які досягли неабияких висот у своєму житті і стали відомими на увесь світ. Саме з таких людей варто брати приклад.
7. Мова твору
Слайд26
Учитель. Особливості мови твору.
а) Кожному письменнику властива своя індивідуальна мова написання творів, ніби свій почерк. Давайте спробуємо зрозуміти мову казки, над якою працюємо.
1.Діти, як лагідно вас називають вдома?
В українській мові такі слова називаються зменшено-пестливими, і творяться вони за допомогою суфіксів, які так і звуться зменшено-пестливими, а скільки ніжності й любові вони передають, а у творах літератури відіграють також важливу роль, адже демонструють ставлення автора, героїв твору до персонажів, зображуваних предметів…
Тоді пропоную вам виконати вправу , яка має назву «Заблукало слово». Зараз хутенько виберіть з переліку поданих слів слова зі зменшено-пестливими суфіксами, що зустрічалися вам у казці, обведіть їх в кружечок.
Бабуся, кіт, урок, рушник, дівчинка, книга, кіски, борщ, хрестик, півники, капелюшок.
2) Що у репліках Недоладька ви часто зустрічаєте? (слово-паразит – це таке слово, яке міцно закріпилося у лексиці людини і використовується для зв’язки слів, пропозицій. Слова-паразити засмічують нашу мову, роблять її бідною).А хто ще з героїв вживав слова-паразити?
3)Діти, а імена фантастичних героїв, назва країни , місто з префіксом недо- не здаються вам дивними? Чи чули ви коли-небудь їх у реальному житті? Такі слова називаються авторськими неологізмами, тобто новими, нікому ще не відомими словами, чудернацькими, які автор вигадав сам для свого твору , щоб зацікавити читача. Є неологізми-власні назви, а є неологізми-загальні назви. Пропоную вам пригадати і вписати до таблички неологізми –власні та загальні назви.
V. Закріплення вивченого
Учитель.
Отже, ми з вами мандрували фантастичною країною Недоладією, і переконалися, що у країні запанував лад і спокій, її мешканці разом з Алею навчилися дороблювати справи до кінця і час повертатися додому. Але наприкінці мандрівки мені до рук потрапив ось цей кошик, погляньте, це , мабуть, речі наших героїв, ї щоб нам безперешкодно потрапити додому треба хутенько повернути їх господарям.
Слайд 27
Відгадайте, кому з героїв повісті-казки належить та чи інша річ.
(Учитель дістає з кошика відповідні речі.)
Молодці, одягли всіх мешканців.
VI. Підсумок уроку
Учитель.
Слайд 28
Учитель.
VII. Оцінювання
Підрахуйте кількість своїх годинників і запишіть цифру у зошит.
Слайд 29
VIII.Домашнє завдання
На наступний урок: написати продовження пригод Алі або листа одному із героїв казки-повісті з порадами «Як стати кращим»(на вибір);
на рік: прочитати якомога більше творів Галини Малик;
на все життя: завжди доводити всі справи до кінця.
Слайд 30 Дякую за увагу!