Урок Проблема влади грошей над людиною у п’єсі І. Карпенка-Карого «Сто тисяч». Актуальність значення образів твору в контексті сучасного життя

Про матеріал
Сучасний урок літератури - це урок життя, на якому формуються важливі компетентності учнів. Працюючи на уроці на темою «Проблема влади грошей над людиною у п’єсі І.Карпенка - Карого «Сто тисяч». Актуальність значення образів твору в контексті сучасного життя», реалізую наскрізну змістову лінію «Громадянська відповідальність», яка спрямована на формування громадянської і соціальної компетентності учнів. Інтерактивні вправи сприяють розвитку громадянських знань, критичного мислення. Учні знайомляться з проблематикою твору, учаться аналізувати вчинки головного героя, робити висновки, судження, дискутувати над проблемою влади грошей над людиною, розвивають навички образного та логічного мислення. Особлива увага приділяється усвідомленню учнями актуальності даної теми, робиться акцент на небезпечній поведінці людей, які заради збагачення нехтують моральними нормами. Проводиться інтеграція з уроками правознавства та інформатики. Стверджується необхідність виховання в підростаючого покоління стійкої громадянської позиції, головними пріоритетами мають стати духовний розвиток, громадянська активність, вірні і щирі друзі, бажання зробити щось значуще для своєї родини, міста, народу. Для досягнення цієї мети були використані такі форми та методи: робота в парах, прийом «Кластер», «Хмара слів», прийом «Валіза надій», інтерактивна вправа «Калейдоскоп вражень», прийом «Аукціон милосердя», гра «Лото «Забава», «Літературне доміно».
Перегляд файлу

 

                                                        Костюк Людмила Анатоліївна,

                                              учитель української мови та літератури

                                  Лиманської ЗОШ І – ІІІ ст. № 4

 

Тема:     Проблема влади грошей над людиною у п’єсі

І. Карпенка-Карого «Сто тисяч». Актуальність значення образів твору в контексті  сучасного життя

Мета:          -  осмислити  життя героїв п’єси І. Карпенка-Карого «Сто

    тисяч»; виробляти вміння розкривати проблему влади грошей

    над людиною у творі,  дискутувати щодо даної проблеми,

       характеризувати дійових осіб п’єси, визначати справжні 

        загальнолюдські цінності;

  • розвивати навички образного та логічного мислення, розуміння   актуальності  твору в сучасному житті; 
  • виховувати в учнів позитивні якості людини,поміркованість щодо матеріальних потреб, уміння обирати пріоритети

Обладнання: портрет І.Карпенка - Карого, ілюстрації до п’єси «Сто тисяч», інтерактивна дошка, намальовані гроші, скринька з білетами «Лото «Забава», фрагменти запису програми «Гроші».

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок

Форми і методи роботи: робота в парах, прийом «Кластер», «Хмара слів», прийом «Валіза надій», інтерактивна вправа «Калейдоскоп вражень», прийом «Аукціон милосердя», гра «Лото «Забава», «Літературне доміно».

C:\Users\Библиотека\Desktop\Downloads\Word Art 1 (1).jpeg

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

Учитель. Діти, на екрані ви бачите хмару слів, на якій закодовано тему уроку, подивіться і визначте саме тему нашого уроку.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку

Учитель.  Що  ви очікуєте від  уроку?

Прийом «Валіза  надій»

(орієнтовані відповіді учнів)

  • будемо розкривати проблему влади грошей над   людиною у творі «Сто тисяч»;
  • характеризувати дійових осіб п’єси, визначати справжні  загальнолюдські цінності;
  •   осмислювати  актуальность  твору в сучасному житті;
  • виховувати в собі почуття доброти, милосердя;
  • розглядати статтю закону про шахрайство, фінансові злочини.

 Учитель. Діти, як ви гадаєте, чим є гроші для сучасної людини ?

 

 Прийом «Кластер»

(учні  записують свої асоціації, вибірково аргументують)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель. Отже,  не всі думки співпадають . А щоб дійти істини,  треба  проаналізувати життя героїв п’єси «Сто тисяч» та визначити, як вони ставляться  до грошей і яким шляхом  їх добувають.  

ІІІ. Актуалізація опорних знань,умінь та уявлень учнів

Учитель. Тож сьогодні ми продовжимо мандрувати сторінками п’єси «Сто тисяч», але спочатку перевіримо , чи весь багаж знань узяли  із собою в нашу  подорож.

Бліц-опитування

  • До якого роду літератури належить трагікомедія «Сто тисяч»?
  •  Яка перша назва твору «Сто тисяч»?
  • Яким був перший варіант прізвища Калитки?
  • Яке лексичне значення слова «калитка»?

Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

 Учитель. Діти,  що об’єднує  багатьох героїв п’єси «Сто тисяч» ?

Учні . Бажання мати багато грошей.

Учитель. Хто ж саме з дійових осіб  твору І.Карпенка-Карого прагнув розбагатіти?

Учні . Герасим Калитка, Копач ,Савка.

F:\4a685axw.pngУчитель. А щоб краще зрозуміти героїв п’єси, запропонуємо їм стати гостями програми «Гроші».

Ведучий. Ми знаходимося в студії програми «Гроші», де зустрінемося з дійовими особами п’єси «Сто тисяч» і дізнаємося, наскільки сильно впливають гроші на цих персонажів.

Ведучий (до Г.Калитки):   Що для вас є гроші? Яким чином ви хотіли б розбагатіти?

Герасим Калитка: Я заможній селянин, маю багато землі, але  покладу всі  сили , щоб збільшити свої володіння. Заради грошей, заради збагачення готовий на все: одружити сина з нелюбимою, заморити голодом наймитів, а головне,  я здатний піти на злочин.

Ведучий (до Копача): Що для вас є гроші?

Копач: Гроші для мене не джерело щастя. У великих грошах я вбачаю лише можливість забезпечити себе та своїх рідних. А найзаповітніша моя мрія – це знайти скарб і побачити Париж.

Ведучий (до Савки): Чи маєте ви бажання розбагатіти і як саме?

Савка: Я компаньйон Г.Калитки. Доведений постійними боргами до відчаю, готовий власну душу продати дияволу. Заздрю багатим людям.

Ведучий. Ось і добігає кінця наша програма, свої враження від зустрічі  з героями п’єси залишайте на сайті програми «Гроші». Напишіть, які риси характеру сформувалися в героїв під впливом грошей.

Інтерактивна вправа « Калейдоскоп вражень»

  Жорстокість, егоїзм, нещирість, скупість, жадібність, зневага до  людей, бездуховність.

Учитель. Прагнучи наживи, люди часто втрачають контроль і здоровий глузд, наражаючи таким чином себе та інших на небезпеку. Який вчинок Герасима ви вважаєте необдуманим, а можна сказати і злочинним?

F:\255104310.jpgУчні. Заради збагачення (придбати ще  більше землі) він готовий на кримінальний  злочин: за п’ять тисяч карбованців хоче купити сто тисяч фальшивих грошей і стати в рази багатшим за один день.

Учитель. У нашому суспільстві  такі випадки непоодинокі. Щоб на майбутнє запобігти небезпечних вчинків , я  запросила  на урок учителя права, який пояснить, що  загрожує кримінальним злочинцям за вироблення і збут фальшивих грошей.

Учитель права. Стаття 119. «Виготовлення, зберігання, придбання, перевезення, пересилання, ввезення в Україну з метою збуту або збут підробних грошей, державних цінних паперів чи білетів державної лотереї  караються позбавленням волі на строк від трьох до семи років».

Учитель. У творі  «Сто тисяч» Карпенко-Карий зобразив силу, що перетворює людину на ненажеру, яка викорінює з душі людської те добре і святе , що дав нам Бог. І сила ця – гроші. Але я маю надію,що ви не будете залежати від грошей. Головними вашими пріоритетами стануть духовний розвиток, громадянська активність, вірні й щирі друзі,бажання  зробити щось значуще для своєї родини, свого міста, свого  народу.

  Пропоную вам зіграти в лото «Забава»

Учитель. Уявіть, що саме вам дістався виграшний білет. Джек-пот на мільйон гривень . Ви - мільйонер. Як ви витратите ці гроші.

 Прийом «Аукціон милосердя»

  • Частину грошей  віддам  дітям – сиротам, які знаходяться в дитячих будинках.
  •  На виграні гроші куплю ліки та медичне обладнання для       лікарень, де знаходяться онкохворі діти.
  • Частину грошей  віддам  на розвиток та благоустрій свого міста Лиман.
  • Своїми грошима  поділюся  з родинами, у яких  близькі  загинули в зоні АТО.
  • Частиною грошей поділюся з літніми людьми та  зі своїми близькими.

Учитель. Як ви думаєте, поділилися б своїми грошима сучасні мільйонери? (орієнтовані припущення учнів)

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Учитель.  Діти, благородна справа - ділитися своїми грошима з ближніми. Чим більше будете віддавати, тим багатше буде ваша душа. Чомусь на згадку приходить прислів’я: «Не в грошах щастя». І підтвердженням правильності цього прислів’я буде ваша  гра  в  літературне доміно.

( учні працюють в парах і аргументують свій вибір щодо відповідності словосполучень)

Літературне доміно

Робота в парах

Учитель. Хочу нагадати повчальний для нас усіх вислів : «Під купою грошей може бути похована людська душа», який дуже яскраво відображає життєву ситуацію, у якій опинився герой п’єси Карпенка-Карого Герасим Калитка. Хоча в кожної людини в житті є право вибору так само і Калитка міг ним скористатися, але він цього не зробив. Тож нехай кожний із вас зустрінеться з подібною ситуацією лише на сторінках літературного твору.

V. Підсумок уроку.

Учитель. Ось і дійшов кінця  наш урок.  Я впевнена, ви підете в життя  духовно збагаченими, чесними, законослухняними громадянами нашої країни.

Прийом  «Емоційні стріли»

Учитель. І на останок, я хочу запитати,   чи справдилися ваші очікування від уроку?

(відповіді учнів)

  •  Із цікавістю працював на уроці, навчився аргументовано і грамотно висловлювати власні думки.
  •  Зрозуміла, що не в  грошах корінь зла , а в  засобах їх добування.
  •  Якщо стану багатою людиною, займатимуся благодійністю.
  •  Буду виховувати в собі милосердя,співчуття, доброту.
  •   Не буду порушувати закони нашої крани.

VІ.  Домашнє завдання.

  1. Написати відгук про п’єсу «Сто тисяч» і розповсюдити його в соціальних мережах з метою отримання коментарів від користувачів щодо актуальності твору.

 VІІ . Рефлексія та оцінювання

Учитель. На уроці  плідно працювали, за це отримуєте гроші,які чесно, на відміну від Г.Калитки, заробили.

 Оголошення оцінок

(Учитель роздає намальовані гривні, на зворотному боці яких пише оцінки)

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Костюк Людмила
Додано
28 січня 2021
Переглядів
1654
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку