6 клас Українська література
Учитель Пінчук Л.О
Тема : Всеволод Нестайко - визнаний у світі український дитячий письменник. «Тореадори з Васюківки». Пригодницький захопливий сюжет твору
Мета: ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом В. Нестайка; розпочати роботу над аналізом його пригодницького твору «Тореадори з Васюківки; розвивати навички пошуково-пізнавальної роботи у підборі інформаційних матеріалів з теми уроку; розвивати творчу уяву, акторські здібності, навички зв’язного мовлення, спілкування, аналізу навчального матеріалу; формувати читацькі, комунікативні, та літературні компетенції; виховувати повагу до творчості та особистості В.Нестайка, до ідеалів відповідальності, чесності, вірності в стосунках з друзями.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет В.Нестайка, презентація, скринька-загадка, виставка книжок В.Нестайка.
Всі ми родом з дитинства.
Антуан де Сент-Екзюпері
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Емоційне налаштування учнів до уроку
Скликав нас усіх дзвінок,
Починаємо урок.
Один до одного повернулись,
Щиро й радо посміхнулись.
Привітались, закивали,
«Лайк» рукою показали.
І тепер в країну знань
Вирушаєм без вагань!
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Обговорення епіграфу уроку.
2. Вправа «5 слів». Опишіть своє дитинство, використовуючи 5 іменників , які дають відповідь на питання «Що для мене дитинство?», 5 прикметників , що відповідають на питання «Яке моє дитинство?», 5 дієслів, які розкажуть про те, чим ви любите займатись в цю прекрасну пору свого життя? , отже , «Що я роблю?»
Моє дитинство
ЩО? ЩО РОБЛЮ?
ЯКЕ?
Обговорення учнями результатів своєї роботи складання спільної схеми.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності .
Сьогодні я запрошую вас в мандрівку у чарівний світ дивовижної людини, письменника, , що через все своє життя проніс добру дитячу посмішку, вміння дивитися на цей світ з великим захватом та дитячою цікавістю. Але водночас він був добрим, мудрим чарівником, який своїми творами навіть нас, дорослих, може з головою занурити в дивовижний світ дитинства, сповненого мрій та пригод.
ІV. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.
1.Слово вчителя.
Ви всі отримали завдання зібрати і презентувати цікаві факти про життя письменника.
2. Представлення учнями цікавих фактів з життя В. Нестайка за розділами :
-дитячі роки;
- родина, батьки;
- навчання, таланти, захоплення;
- чим займався, де і ким працював;
- які твори написав;
- власні спогади письменника про своє життя.
3. Вправа «Портрет в промінцях сонця» до образу В.Нестайка: учні записують на смужках 1-2 характерні риси, що характеризують письменника та його творчість та прикріплюють на дошці навколо портрета письменника.
4. Слово вчителя. А тепер нарешті настав час знайомства з повістю Всеволода Нестайка « Тореадори з Васюківки». Серед вас сьогодні є спецагенти, які отримали завдання розшукати інформацію про те, як народився задум написати цей твір.
5. Повідомлення учня.
Усе почалося з того, що якось на початку шістдесятих років минулого століття Всеволод Нестайко з групою київських письменників і журналістів поїхав на полювання. А ввечері до їхнього багаття прибився сільський хлопчик на ймення Ява, дуже самостійний і меткий. А незадовго до цього художник Василь Євдокименко, який проілюстрував чимало книжок письменника, розповів історію про двох місцевих хлопців, котрі заблудилися в колгоспній кукурудзі. Вони блукали в ній цілий день, аж поки надвечір у селі не заговорило радіо, на звук якого вони й вибралися з кукурудзяного полону.
Саме після зустрічі з Явою та розповіді художника Нестайко написав оповідання «Пригода в кукурудзі», у якому вперше з’явилися на світ Ява Рень і Павлуша Завгородній. Трохи згодом він написав про них ще одне оповідання «Тореадори з Васюківки». Ява й Павлуша були настільки жвавими, так і просилися в нові пригоди, що буквально примусили автора написати про них цілу повість «Пригоди Робінзона Кукурузо», яка вийшла в 1964 році. Успіх книжки був просто фантастичним і письменник вирішив написати продовження. У 1966 році вийшла друга повість про Яву й Павлушу – «Незнайомець з тринадцятої квартири», а в 1970 – ще одна, «Таємниця трьох невідомих». Разом повісті склали славнозвісну трилогію «Тореадори з Васюківки», яка вперше побачила світ окремим виданням у 1973 році і з того часу постійно перевидається і перекладається багатьма мовами.
6. Слово вчителя. Популярність цієї книжки просто вражає. Вже стільки поколінь читачів захоплюються пригодами двох невтомних друзяк, їхніми витівками та фантазією!
У вас було завдання взяти інтерв’ю у своїх рідних та близьких, учнів старших класів, в учителів про те, чим запам’ятався твір, чим сподобався. Тож перевіримо, як ви справились з роллю репортерів.
7. «Репортерські звіти» учнів у вигляді діалогів чи аудіо записів.
8. Слово вчителя. Отже, як бачите, це справді цікава, захоплююча історія, наповнена пригодами, гумором, яка залишає незабутні враження у всіх, хто хоч раз прочитав її. Для того, щоб краще познайомитись з цим твором, я вам пропоную невеличкий квест сторінками підручника. В результаті роботи ви зберете необхідну інформацію, яка нам необхідна для роботи.
9. Літературний квест.
1- стор.259 : знайти визначення, як називається прозовий розповідний твір, за обсягом більшим ніж оповідання... (Повість)
2- стор. 154: як називається твір, наповнений великою кількістю пригод? (Пригодницький)
3- стор . 123: про що розповідається в трилогії ( …про пригоди двох друзів)
4- стор. 125: знайти імена головних героїв та слова, якими їх охарактеризував один з хлопців та дід Салимон. (Ява і Павлуша… Хлопці з фантазією…Орли! Соколи! Гангстери!)
5- стор.126: речення, про те, хто такі тореадори. (Тореадори- то найсміливіші герої й ловкачі)
6– стор.141: знайти речення про те, що поєднало двох головних героїв твору. (Дружба! Велике це слово- дружба!)
10. Слово вчителя. Молодці! Ви успішно пройшли квест і зібрали ключові характеристики повісті « Тореадори з Васюківки» (результати квесту записані на дошці). По – перше, жанр твору , по-друге, тема твору, в третіх , хто є головними героями та в чому полягає ідея твору. Тепер ближче познайомимося з хлопцями, чиї пригоди захоплюють, веселять, а їхні стосунки вчать цінувати друзів та дружбу! І зараз вони самі про себе трішки розкажуть.
11. «Театральна хвилинка». Інсценізація уривку 1 розділу «Метро під свинарником» та розповідь героїв про себе...
Дід Варава: От знайдибіда, авантюрист шмаркатий! Ванькоо-о! Вилазь зараз же! Бо такого втру маку — тиждень чухатимешся! Вилазь, чуєш! Вилазь, убоїще, бо гірше буде! Ти ж мене знаєш!
Ява: Знаю, знаю, — (жалібно) Діду!
Дід Варава: Давай-давай!
Ява: Діду, ви відійдіть за хату, ми виліземо, бо ж ви битиметеся.
Дід Варава: Вони ще мені умови ставлять, вишкварки! Ану вилазьте!
Павлуша: Та ми ж не хотіли. Ми ж хотіли метро. Таке, як у Києві.
Дід Варава: Я вам дам метра! Я вам такого метра дам, що...
Ява: Ми ж не знали. Ми зараз усе закидаємо — нічого й видно не буде. Одійдіть, ДІДУ.
Павлуша: У нас була прекрасна, благородна ідея — провести під свинарником метро. Це мало бути сюрпризом. Перша лінія метро у Васюківці!
Ява: Станція «Клуня» — станція «Крива груша». Три копійки в один кінець. Родичі — безплатно. З учительки математики — п’ять копійок.
Павлуша: Ми вже підкопалися майже до половини свинарника, і раптом — непередбачена катастрофа! — клята льоха Манюня провалилася в наше метро.
Ява: Провалитися вона зуміла, а от вилізти — дзуськи! І зняла такий вереск, що причовгав дід. Ну і...
Павлуша: Та це тільки початок наших пригод! Далі ви дізнаєтеся ще більше!
Ява: Повірте, з нами нудьгувати не прийдеться!
12. Слово вчителя. Подякуємо нашим акторам … А тепер продовжимо знайомство з твором.
13. Робота над твором В. Ненстайка «Тореадори з Васюківки» . Виразне читання уривків , обговорення прочитаного.
V. Закріплення вивченого . Вправа «Потрібне слово»
Доповнити речення одним правильним словом.
VI. Підсумок уроку. Рефлексія. Вправа «Мікрофон»
Мені найбільше запамяталось…
Мені найбільше сподобалось…
Мені хочеться дізнатись…
VIІ.Домашнє завдання.
Прочитати 1та 9 розділи повісті. Вміти виразно, близько до тексту переказувати епізоди. Дати письмові відповіді на питання 4-5 на стор. 141.