Конспект уроку з всесвітньої історії 7 клас " Наукові і технічні досягнення. Книгодрукування"

Про матеріал

Тема уроку з всесвітньої історії :" Наукові і технічні досягнення. Книгодрукування" (7 клас).В конспекті використані інформаційно-комунікативні технології.

Перегляд файлу

 

 Конспект уроку всесвітньої історії   7 клас

Тема: Наукові і технічні досягнення. Книгодрукування.

Мета:охарактеризувати особливості  наукових  технічних досягнень,винайдення книгодрукування  в середньовіччі.

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть:

Знати:

  • основні наукові й технічні досягнення Середньовіччя;
  • час винайдення книгодрукування.

Розуміти :

  • значення книгодрукування для розвитку європейської культури;
  • історичне значення технічних досягнень Середньовіччя; наукових праць (відкриттів і винаходів) Роджера Бекона, Йоганна Гутенберга, П’єра Абеляра.

Обладнання: Пометун О.І.Всесвітня історія : підруч.для 7кл.загальноосвіт. навч.закладів/  О.І.Пометун,Ю.Б.Малінко.-К.:Видавничий дім «Освіта»,

2015.-224с.:іл.; відеоматеріали (фрагменти фільмів: «Відомі люди Френсіс Бекон. Док.фільм» https://www.youtube.com/watch?v=0BpMYdXfHLM,

«П’єр Абеляр.Освітній проект» https://www.youtube.com/watch?v=uRFgjeZZYNA,

«Йоганн Гутенберг » https://www.youtube.com/watch?v=j1c-EswHSp8,

«Історія книгодрукування»  https://www.youtube.com/watch?v=tCJX3kzJsA0,

«Як монахи у Львові друкували книги» https://www.youtube.com/watch?

=ZxwMi6oFwrc, «Як друкують книги сьогодні» https://www.youtube.com/watch?v=QtNBXfjMDKQ),

дидактична інтерактивна гра « Впізнай винаходи середньовічного суспільства » https://learningapps.org/display?v=p1qsag1ja17.

Тип уроку:вивчення нового матеріалу,формування знань і навичок учнів.

Хід уроку

І.Бесіда:

- Скільки тривала доба Середньовіччя?

- Коли виник  термін «середні віки»?

- Що розуміли під цим терміном?

Оголошення теми і мети уроку.

Повідомлення проблемного питання: Чи можна погодитись з твердженням,що Середньовіччя - це період суцільної технічної відсталості?

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

Учні переглядають фрагментів фільмів «Відомі люди Френсіс Бекон. Док.фільм» «П’єр Абеляр.Освітній проект» та складають тези  виступу

« Погляди Ф.Бекона та П.Абеляра » або учні оголошують випереджувальне завдання на тему  «Цікаво знати. Ф.Бекон. П.Абеляр»

 Робота з історичним  джерелом. « XII ст. З творів Роджера Бекона»

Усі науки пов’язані між собою і взаємно одна одну підтримують: успіх однієї допомагає всім іншим, як око, наприклад, керує рухом усього тіла. Математику помилково вважають наукою складною, а іноді навіть підозрілою, тільки тому, що вона мала нещастя бути невідомою отцям церкви. Проте якою вона є важливою, якою корисною! Можна побудувати пристрої для плавання без гребців так, щоб найбільші кораблі, морські та річкові, приводилися в рух силою однієї людини, рухаючися притому із значно більшою швидкістю, ніж якби на них було повно гребців. Саме так можна зробити вози без запряжки, які котитимуться з неймовірною швидкістю; літальні апарати, сидячи в яких, людина приводитиме в рух крила, що вдарятимуть по повітрю, подібно до пташиних. Немає нічого гіднішого, ніж вивчення мудрості, від цього залежить добробут усього світу. Немає загрози більшої, ніж неуцтво.

  1.               Як Роджер Бекон уявляв розвиток техніки?
  2.               Які сучасні винаходи передбачив Бекон?
  3.               Яка наука, на думку вченого, найважливіша для винахідника?
  4.               Чи поділяєте ви думку автора, що «немає загрози більшої, ніж неуцтво»? Відповідь обґрунтуйте.

Робота з підручником. Спираючись на ілюстрації, поясніть, які досягнення      Середньовіччя збагатили світову культуру.

Опис : C:\Users\Користувач\Desktop\культура 7 клас\картинки\pometun-110.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.Заповніть таблицю 1, визначивши, яких сфер життя людини стосувалися і яке значення мали відкриття, здійсненні середньовічними винахідниками(робота в зошиті)                                                                                                                                Таб.1                            

Винаходи Середньовіччя

Сфера застосування

Колісний плуг

 

Поширення вітряків

 

Перша плавка заліза в печі

 

Виробництво пороху

 

Винайдення вертикального ткацького верстата

 

Виготовлення окулярів,ножиць, скляних дзеркал, петель для гудзиків дзвіниці.

 

Поява годинників на баштах міст

 

Створення корабля — каравели,

лоції — карти берегових ліній,

 астролябії — приладу для визначення місцезнаходження корабля

 

    

Учні  переглядають уривки відеофільмів «Історія книгодрукування»

«Як монахи у Львові друкували книги»,«Як друкують книги сьогодні»

 і дають відповідь на  питання:

- Чому книгодрукування вважають одним з найважливіших винаходів в історії  людства?

- Опишіть новий спосіб виготовлення книжок, винайдений Гутенбергом.

- На основі фільмів скажіть,в чому основна різниця в друкуванні книг сьогодні і в середні віки.

Практичне завдання (підручник с.57)

 Ознайомтеся з даними  розвитку книгодрукування  (за Ф.Броделем) та  зробіть висновки щодо динаміки розвитку книгодрукування та його значення;зв'яжіть розвиток ремесла і торгівлі з розвит­ком освіти й книгодрукування.

ІІІ. Робота в групах.За влучним висловом англійського філософа Френсіса Бекона, «вигляд і стан  цілого світу» змінили три великих винаходи: компас, порох і друкарство. Спираючись   на знання із загальної історії, обґрунтуйте цю тезу видатного англійського філософа. Які технічні винаходи та вдосконалення доби Середньовіччя ви вважаєте найважливішими?

(В роботі учні використовують додаток 1 «Винаходи середньовіччя»)

Виконання тестових завдань  за допомогою програми learningapps.org

«Привести у відповідність технічні винаходи та їх призначення».

1  лоція                                           А плавильна піч

2 домна                                           Б прилад для випалювання значної кількості гончарних   виробів

3 гончарна піч                                В карта берегових ліній

4 ткацький верстат                        Г прилад для отримання енергії води

                                                        5 верхньобійне водяне колесо      Д основна машина ткацького виробництва

6 астролябія                                    Е прилад для визначення координат корабля

7  каравела                                      Є  парусне судно

Відповідь: 1 В; 2 А; 3 Б; 4 Д; 5 Е ; 6 Г .

Обговорення проблемного питання уроку.Чи можна погодитися з твердженням, що Середньовіччя — це період суцільної технічної відсталості? Відповідь обґрунтуйте.

Рефлексія. Продовжити речення « Сьогодні на уроці ми навчились...»

ІУ. Домашнє завдання.

 

1.Опрацювати матеріал § 20 підручника.

2.Творче завдання. Груповий інформаційний проект (за вибором учнів). З допомогою інтернет –ресурсів,довідкової літератури зберіть інформацію про історію створення та змін одного предмету на протязі віків.

Тема 1.«Непроста історія простих речей». Багато сучасних предметів –виделка,окуляри,носові хустинки,дзеркала,годинник – появились в Європі в епоху Середньовіччя.

Тема 2.«Книга і культура читання в Середньовіччі».

Тема 3. «Пам’ятники книгам у світі.» Систематизуйте і оформіть  результати роботи групи у вигляді (історичних газет,проектів,презентацій та ін.)

 

 

ДОДАТОК 1. «Винаходи Середньовіччя»

1. Важкий колісний плуг (V ст.)

Легкий плуг був дуже крихким, тому не підходив для твердої землі в Північній Європі. Новий плуг був з колесами, що дозволяло зробити його істотно важчим, а виготовляли його з металу.

Важкі плуги дозволили вирощувати більше  врожаю, а це привело до збільшення населення біля 600 року нашої ери.

2. Приливні млини (VII ст.)

Приливні млини — це особливий вид водяних млинів, які використовують енергію припливів. Коли надходить приплив, вода потрапляє до млинового ставка через спеціальні ворітця, які закриває своєю хвилею приплив, коли починає спадати.

Коли рівень води достатній, воду починають потроху звільняти, і вона крутить водяне колесо. Найстаріші з відомих млинів датовані 787 роком.

3. Пісочний годинник (IX ст.)

Оскільки пісочний годинник — один з важливих пристроїв для обліку часу в морі, то припускають, що вони могли використовуватись приблизно з ХІ століття та доповнювати магнітний компас, таким чином допомагаючи навігації. А з ХV століття пісочні годинники дуже широко використовують — на морі,  церкві, в виробництві, навіть в кулінарії.

Це був перший надійний, багаторазовий та точний прилад вимірювання часу. Під час подорожі Фердинанда Магелана довкола світу в його флоті на один корабель мало бути 18 пісочних годинників. Була навіть спеціальна людина, яка перевертала годинники та занотовувала час для бортового щоденника.

4. Доменна піч (XII ст.)

Найстаріша з відомих доменних печей на Заході була збудована в Швейцарії чи Німеччині між 1150 та 1350 роками. Технологію було докладно описано в Генеральному уставі цистерціанських ченців, включаючи і те, як була влаштована піч. “Кожен монастир мав своєрідну фабрику, часто більшу за площею, ніж монастирська церква, причому деякі механізми рухалися силою води”.

Залізну руду ченцям часто дарували як пожертву, а залізо вони вже виплавляли самі, так що часто лишався надлишок на продаж. Цистерціанці були найбільшими виробниками заліза в Шампані( Франція), а багатий на фосфати шлак з печей вони використовували як добриво.

5. Перегінний апарат (XII ст.)

Перші свідоцтва про справжню дистиляцію прийшли з Вавилону, датовані приблизно четвертим століттям до нашої ери.

 Гебер (Габір ібн Гайян, 721-815) винайшов перегінний куб; він встановив, що нагріте вино в кубі перетворюється в легкозаймисті пари, які він описав як не дуже практично корисні, проте важливі для науки.

 У перегінному кубі рідина спочатку доводиться до кипіння. Пар від неї надходить в змійовик, де охолоджується і краплями рідини стікає в посудину. Принцип роботи перегінного апарата заснований на тому, що у спирту і води різні точки кипіння.

6.Окуляри (XIII ст.)

В 1268 році Роджер Бекон зробив перший із зафіксованих коментарів щодо використання лінз для оптичних цілей, але збільшувальні лінзи, вставлені в оправу, використовувались в той час для читання і в Європі, і в Китаї. Тому досі точаться суперечки, чи Захід запозичив цей винахід у Сходу, чи було навпаки.

Перший потрет, на якому є окуляри, намальований в 1352 році. Найдавніші окуляри мали випуклі лінзи для далекозорих.

7. Механічний годинник (XIII ст.)

Походження ідеї механічного годинника як такої невідоме; перші такі пристрої могли бути створені в монастирях, щоб точно визначати час, коли слід збирати ченців на службу дзвонами. Перший механічний годинник, про який точно відомо, був великим, з важким механізмом, що був вбудований  у вежу.

Зараз такий годинник зветься баштовим. На цьому годиннику була лише годинна стрілка. Найстарший із годинників, що збереглися до наших днів, знаходиться в Англії  і створений він в 1386 році.

8. Прялка з колесом (XIII ст.)

Прялка з колесом була, як вважають, винайдена в Індії, хоча точне її похождення невідоме. Прялка потрапила в Європу через Близький Схід. Вона замінила ручну прялку минулого, де нитка витягувалась із маси куделі, потім волокна скручувались разом, і отримана нитка намотувалась на веретено. Цей процес було механізовано: веретено встановлювали горизонтально, щоб його могло крутити велике колесо з ручним приводом.

9. Карантин (XIV ст.)

В XІV столітті ріст морської торгівлі та відкриття, що чума завозиться з кораблями, які повертаються із Сходу, призвели до введення карантину в Венеції. Карантин полягав в тому, що прибулі кораблі ізолювались на деякий період до появи перших ознак хвороби, якщо вона була. Це робилося, щоб виключити зараження через людей та товари.

Спочатку термін складав 30 днів, і називався трентина, але потім його продовжили до 40 днів, тобто карантини.

10. Друкарський верстат Гутенберга (XV ст.)

Друкування книг, як і папір, вперше виникло в Китаї, проте Європа була першою в створенні механізованого друку. Найбільш рання згадка про таку машину в 1439 році. Відомо, що друкарський прес сконструював Гутенберг та його товариші.

docx
Додано
9 червня 2020
Переглядів
12843
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку