Конспект уроку з всесвітньої історії на тему "Інтеграційні процеси в Європі"

Про матеріал

Урок на тему "Унтеграційні процеси в Європі". Тип уроку:вивчення нового матеріалу.

Мета: познайомити учнів з інтеграційніми процесами в Європі наприкінці ХХ — на початку ХХІ ст.; розвивати вміння аналізувати, їх порівнювати, встановлювати причиново-наслідкові зв'язки, критично мислити, працювати з різноманітними історичними джерелами, висловлювати власні судження; виховувати в учнів зацікавленість історією.

Перегляд файлу

Тема. Інтеґраційні процеси в Європі наприкінці ХХ — на початку ХХІ ст. , 11 клас
Мета:  познайомити учнів з інтеграційніми процесами в Європі наприкінці ХХ — на початку ХХІ ст.; розвивати вміння аналізувати, їх порівнювати, встановлювати причиново-наслідкові зв’язки, критично мислити, працювати з різноманітними історичними джерелами, висловлювати власні судження; виховувати в учнів зацікавленість історією.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

                                                                  Хід уроку

І. Організація початку уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  •  Проти яких країн здійснив агресію фашистський уряд напередодні і під час Другої світової війни?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

ІV. Повідомлення теми та задач уроку.

Запис плану.

План

1.Інтеґраційні процеси у Європі у другій половині ХХ ст.

2.Участь України в європейській інтеграції.

Проблемне питання:

«Яким чином здійснювалися інтеграційні процеси в Європі?».

 Учитель.
            Ідеї пан'європеїзму, що довгий час висувалися мислителями впродовж історії Європи, з особливою силою зазвучали після Другої світової війни. Серед таких мислителів був Ріхард Ніколас Куденгофе-Калерґі, який вперше висунув ідею європейської інтеграції.

V. Вивчення нового матеріалу.

Учитель.

 У післявоєнний період на континенті з'явилися ціла низка організацій: Рада Європи (1949), НАТО (1949), Західноєвропейський союз (1948).

9 травня 1950 року вважається початком європейської інтеграції.

 

 Робота над поняттям 

Є в р о п е й с ь к а  і н т е ґ р а ц і я — процес утворення нового типу міждержавних відносин, що розпочався після Другої світової війни і забезпечив країнам Західної Європи високі темпи економічного розвитку, соціально-політичну стабільність та безпеку. 
 

Учитель. Саме тоді міністр закордонних справ Франції Моріс Шуман запропонував створити спільний ринок вугільної і сталеливарної продукції Франції, ФРН та інших західноєвропейських країн (пропозиція увійшла в історію під назвою «план Шумана») Однією з головних цілей плану стало примирення Франції та Німеччини та недопущення між ними війни у майбутньому. Найважливішім засобом досягнення цієї мети мав стати механізм управління та наднаціонального контролю над виробництвом і торгівлею стратегічною для військових потреб продукцією – вугіллям та сталлю. Контроль мав здійснюватись «вищим органом» (прообразом Європейської Комісії).

18 квітня 1951 року “план Шумана” було реалізовано через підписання Паризького договору про створення Європейської спільноти вугілля і сталі (ЄСВС). До складу ЄСВС увійшли шість країн: Бельгія, Італія, Люксембург, Нідерланди, Німеччина та Франція («європейська шістка», яка в подальшому стала «локомотивом» європейської інтеграції). Договір про ЄСВС набув чинності 23 липня 1952 року.
Робота з джерелами інформації (роздатковий матеріал)

І. Інтеґраційні процеси у Європі у другій половині ХХ ст. 
1.  • 1948 р. — створення Оборонної Організації Західноєвропейського Союзу — ЗЄС (увійшли Бенілюкс, Велика Британія, Франція). 
• У 1949 р. утворення НАТО — військово-політичного союзу під егідою США (спочатку увійшло 12 країн). 

• 1952 р. — угода про створення «європейської армії» як опори НАТО. 
• 5 травня 1949 р. — утворення Ради Європи (міжнародної міжурядової організації, до якої увійшли 23 країни. Головні органи якої МЗС, Парламентська Асамблея, при Раді діють Комісія з прав людини і т. ін. 
ОБСЄ (виникла в результаті нарад з питань безпеки і співробітництва в Європі — перша відбулася у Гельсінкі в 1975 р.). 
• 1951 р. — створення ЄОВС (Європейське об’єднання вугілля і сталі). 
• 1957 р. — створення Євроатому (співробітництво країн у галузі ядерних досліджень і використання атомної енергії). 
• 1957 р. — створення ЄЕС — Європейської Економічної Спільноти («Спільний ринок») з метою усунення всіх обмежень в торгівлі, ліквідації перешкод для вільного переміщення «осіб, капіталів і послуг», уніфікації податкових систем, створення валютного союзу. 
• 1967 р. — злиття ЄОВС, Євроатому і ЄЕС в ЄС (Європейський Союз). 
• Із 1988 р. — розробка проекту нового договору про ЄС. 
• 1992 р. було підписано Маастрихтський договір, що передбачав створення ЄС як економічного, валютного і політичного союзу в три етапи. Органи ЄС: Рада Міністрів, Європарламент, Євросуд.

 • 9 листопада 1995 р. Україна стала 37 членом Ради Європи. 

2. Повідомлення учня: (міні-презентація з теми)

7 лютого 1992 року у Маастрихті було підписано Договір про Європейський Союз (саме поняття «Європейський Союз» з’явилось ще під час Паризької конференції 1972 року). Договір набув чинності 1 листопада 1993 року. Він визначив так звані «три колони» Європейського Союзу:

 

«перша колона» – Європейські Спільноти: ЄСВС, Євратом та Європейська Спільнота (замість старої назви «Європейська Економічна Спільнота»). Причому Європейська Спільнота є серцевиною та каркасом процесу інтеграції і за своїми властивостями становить «наднаціональний феномен»;

«друга колона» – спільна зовнішня та безпекова політика (СЗПБ);

«третя колона» – співробітництво у сферах юстиції та внутрішніх справ.

В економічному сенсі прийняття Маастрихтського договору означало курс на завершення формування єдиного внутрішнього ринку (четвертий рівень економічної інтеграції) та перехід до реалізації ідеї економічного та валютного союзу (п’ятий - найвищий рівень економічної інтеграції).


                                        http://upload.wikimedia.org/wikipedia/uk/thumb/d/de/Signing_of_the_Maastricht_Treaty.jpg/220px-Signing_of_the_Maastricht_Treaty.jpg

                             Підписання Маастрихтського договору

Колективне завдання 
- Розподіліть інтеграційні процеси за напрямами: політична, військова, економічна інтеграція. 

У ч и т е л ь.

Процес розвитку і перетворення цих європейських співтовариств на сучасний Європейський Союз відбувався шляхом, по-перше, передачі все більшого числа функцій управління на наднаціональний рівень (поглиблення) і, по-друге, збільшення числа учасників інтеграції (розширення). 

 

http://www.segodnya.ua/img/article/4671/94_main.jpg


    На терені Європейського Союзу існує три інституції, що є відповідальними за виконавчу та законодавчу владу. Рада ЄС репрезентує уряд, Європарламент — народ, а Комісія відповідає за інтереси Європи. Рада і Парламент подають запит до Єврокомісії на створення законопроекту. Єврокомісія ознайомлюється і складає проект, який потім розглядається Парламентом і Радою

 
                           Презентація «Країни члени Європейського Союзу» 


Країна                                   Дата вступу                             Столиця 

Австрійська Республіка    1 січня1995                                Відень 
Королівство Бельгія           25 березня 1957                       Брюссель 
Республіка Болгарія          1 січня 2007                              Софія 

Сполучене Королівство

 Великої Британії та

Північної Ірландії              1 січня 1973                            Лондон
Грецька Республіка      1 січня 1981                                Афіни 
Королівство Данія       1 січня 1973                                 Копенгаген 
Республіка Естонія      1 травня 2004                              Таллінн 
Республіка Ірландія     1 січня 1973                                Дублін 
Королівство Іспанія    1 січня 1986                                 Мадрид 
Італійська Республіка  25 березня 1957                          Рим 
Республіка Кіпр            1 травня 2004                             Нікосія 
Латвійська Республіка 1 травня 2004                              Рига 
Литовська Республіка  1 травня 2004                              Вільнюс 
Велике Герцогство

Люксембург                  25 березня 1957                        Люксембург 
Республіка Мальта        1 травня 2004                             Валетта 
Королівство Нідерландів 25 березня 1957                     Амстердам 
Федеративна Республіка

Німеччина                        25 березня 1957                      Берлін 
Республіка Польща         1 травня 2004                          Варшава 
Португальська

 Республіка                      1 січня 1986                             Ліссабон 
Румунія                            1 січня 2007                             Бухарест 
Республіка Словаччина 1 травня 2004                           Братислава 
Республіка Словенія      1 травня 2004                           Любляна 
Республіка Угорщина    1 травня 2004                           Будапешт 
Фінляндська Республіка 1 січня 1995                            Гельсінкі 

Французька Республіка 25 березня 1957                       Париж 
Чеська Республіка         1 травня 2004                            Прага 
Королівство Швеція     1 січня 1995                               Стокгольм 
 

 

Завдання 

1. Покажіть ці країни на карті. (робота з картою) 
2. Випишіть країни у порядку їх вступу до Європейського Союзу. 

 

ІІ. Участь України в європейській інтеграції

 Учитель.

 Курс на європейську інтеграцію є природним наслідком здобуття Україною незалежності. Його витоки — в історії нашого народу й усвідомленні права жити в демократичній, економічно розвинутій, соціально орієнтованій країні. Його мета — створення шляхом масштабних внутрішніх перетворень умов для входження до спільноти європейських розвинутих країн.

 Виступи учнів: (випереджальні завдання)

1 учень.

  У червні 1994 р. між Україною та ЄС було підписано Угоду про партнерство і співробітництво, а у грудні 1999 р. Європейська Рада затвердила загальну стратегію ЄС щодо України, згідно з якою виконання Україною всіх запланованих реформ може стати передумовою її майбутнього членства в ЄС, чому передуватиме здобуття нею статусу асоційованого члена.

 

євросоюз
 

2 учень

До основних цілей ЗЕП України щодо ЄС належать такі:

 

• пошук засад взаємовигідного економічного, фінансового та науково-технічного співробітництва;

• стимулювання розвитку торговельних відносин з країнами ЄС і залучення інвестицій;

• використання фінансової й технічної допомоги країн — членів ЄС для проведення Україною ринкових реформ і створення соціально орієнтованого ринкового господарства;

• зміцнення економічної безпеки України. Основними завданнями ЗЕП України щодо ЄС є такі:

• приєднання України до окремих європейських програм інтеграційного характеру у сферах енергетики, транспорту, сільського господарства, окремих галузей промисловості, охорони навколишнього середовища, освіти тощо;

• здобуття підтримки ЄС щодо приєднання України до системи ГАТТ/СОТ.

 

3 учень

До основних чинників, що заважають вступу України до ЄС, належать:

• відсутність реально функціонуючої ринкової економіки;

• відмінність нормативно-правової бази України від єдиних законодавчих норм ЄС;

• невідповідність структури економіки України пріоритетам розвитку ринку ЄС;

• неспроможність українських підприємств конкурувати за єдиними правилами із західними компаніями;

• нездатність України робити внески до бюджету ЄС через важкий фінансовий стан тощо.

 

 

 

 

 Проблемне питання. «Які  особливості  здійснення  інтеграційних процесів в Європі?».

Прогнозована відповідь. Від перших повоєнних років в Європі переважали інтеграційні процеси — спочатку полюсні, а після розпаду так званого «соціалістичного табору» — переважно єдині у своїй спрямованості. 
 

V. Узагальнення та систематизація знань 
Бесіда.

- Коли був утворений Європейський союз?

- Назвіть та покажіть на карті  країн учасниць союзу.

- Назвіть напрямки інтеграційних процесів.

 

VІ. Домашнє завдання 

Міні-твір-роздум на тему « Причини та роль інтеграційних процесів у Європі».

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Трифонова Світлана В'ячеславівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Піпаш Мар'яна Іванівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 лютого 2018
Переглядів
12973
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку