Урок на тему "Унтеграційні процеси в Європі". Тип уроку:вивчення нового матеріалу.
Мета: познайомити учнів з інтеграційніми процесами в Європі наприкінці ХХ — на початку ХХІ ст.; розвивати вміння аналізувати, їх порівнювати, встановлювати причиново-наслідкові зв'язки, критично мислити, працювати з різноманітними історичними джерелами, висловлювати власні судження; виховувати в учнів зацікавленість історією.
Тема. Інтеґраційні процеси в Європі наприкінці ХХ — на початку ХХІ ст. , 11 клас
Мета: познайомити учнів з інтеграційніми процесами в Європі наприкінці ХХ — на початку ХХІ ст.; розвивати вміння аналізувати, їх порівнювати, встановлювати причиново-наслідкові зв’язки, критично мислити, працювати з різноманітними історичними джерелами, висловлювати власні судження; виховувати в учнів зацікавленість історією.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організація початку уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Повідомлення теми та задач уроку.
Запис плану.
План
1.Інтеґраційні процеси у Європі у другій половині ХХ ст.
2.Участь України в європейській інтеграції.
Проблемне питання:
«Яким чином здійснювалися інтеграційні процеси в Європі?».
Учитель.
Ідеї пан'європеїзму, що довгий час висувалися мислителями впродовж історії Європи, з особливою силою зазвучали після Другої світової війни. Серед таких мислителів був Ріхард Ніколас Куденгофе-Калерґі, який вперше висунув ідею європейської інтеграції.
V. Вивчення нового матеріалу.
Учитель.
У післявоєнний період на континенті з'явилися ціла низка організацій: Рада Європи (1949), НАТО (1949), Західноєвропейський союз (1948).
9 травня 1950 року вважається початком європейської інтеграції.
Робота над поняттям
Є в р о п е й с ь к а і н т е ґ р а ц і я — процес утворення нового типу міждержавних відносин, що розпочався після Другої світової війни і забезпечив країнам Західної Європи високі темпи економічного розвитку, соціально-політичну стабільність та безпеку.
Учитель. Саме тоді міністр закордонних справ Франції Моріс Шуман запропонував створити спільний ринок вугільної і сталеливарної продукції Франції, ФРН та інших західноєвропейських країн (пропозиція увійшла в історію під назвою «план Шумана») Однією з головних цілей плану стало примирення Франції та Німеччини та недопущення між ними війни у майбутньому. Найважливішім засобом досягнення цієї мети мав стати механізм управління та наднаціонального контролю над виробництвом і торгівлею стратегічною для військових потреб продукцією – вугіллям та сталлю. Контроль мав здійснюватись «вищим органом» (прообразом Європейської Комісії).
18 квітня 1951 року “план Шумана” було реалізовано через підписання Паризького договору про створення Європейської спільноти вугілля і сталі (ЄСВС). До складу ЄСВС увійшли шість країн: Бельгія, Італія, Люксембург, Нідерланди, Німеччина та Франція («європейська шістка», яка в подальшому стала «локомотивом» європейської інтеграції). Договір про ЄСВС набув чинності 23 липня 1952 року.
Робота з джерелами інформації (роздатковий матеріал)
І. Інтеґраційні процеси у Європі у другій половині ХХ ст.
1. • 1948 р. — створення Оборонної Організації Західноєвропейського Союзу — ЗЄС (увійшли Бенілюкс, Велика Британія, Франція).
• У 1949 р. утворення НАТО — військово-політичного союзу під егідою США (спочатку увійшло 12 країн).
• 1952 р. — угода про створення «європейської армії» як опори НАТО.
• 5 травня 1949 р. — утворення Ради Європи (міжнародної міжурядової організації, до якої увійшли 23 країни. Головні органи якої МЗС, Парламентська Асамблея, при Раді діють Комісія з прав людини і т. ін.
ОБСЄ (виникла в результаті нарад з питань безпеки і співробітництва в Європі — перша відбулася у Гельсінкі в 1975 р.).
• 1951 р. — створення ЄОВС (Європейське об’єднання вугілля і сталі).
• 1957 р. — створення Євроатому (співробітництво країн у галузі ядерних досліджень і використання атомної енергії).
• 1957 р. — створення ЄЕС — Європейської Економічної Спільноти («Спільний ринок») з метою усунення всіх обмежень в торгівлі, ліквідації перешкод для вільного переміщення «осіб, капіталів і послуг», уніфікації податкових систем, створення валютного союзу.
• 1967 р. — злиття ЄОВС, Євроатому і ЄЕС в ЄС (Європейський Союз).
• Із 1988 р. — розробка проекту нового договору про ЄС.
• 1992 р. було підписано Маастрихтський договір, що передбачав створення ЄС як економічного, валютного і політичного союзу в три етапи. Органи ЄС: Рада Міністрів, Європарламент, Євросуд.
• 9 листопада 1995 р. Україна стала 37 членом Ради Європи.
2. Повідомлення учня: (міні-презентація з теми)
7 лютого 1992 року у Маастрихті було підписано Договір про Європейський Союз (саме поняття «Європейський Союз» з’явилось ще під час Паризької конференції 1972 року). Договір набув чинності 1 листопада 1993 року. Він визначив так звані «три колони» Європейського Союзу:
«перша колона» – Європейські Спільноти: ЄСВС, Євратом та Європейська Спільнота (замість старої назви «Європейська Економічна Спільнота»). Причому Європейська Спільнота є серцевиною та каркасом процесу інтеграції і за своїми властивостями становить «наднаціональний феномен»;
«друга колона» – спільна зовнішня та безпекова політика (СЗПБ);
«третя колона» – співробітництво у сферах юстиції та внутрішніх справ.
В економічному сенсі прийняття Маастрихтського договору означало курс на завершення формування єдиного внутрішнього ринку (четвертий рівень економічної інтеграції) та перехід до реалізації ідеї економічного та валютного союзу (п’ятий - найвищий рівень економічної інтеграції).
Підписання Маастрихтського договору
Колективне завдання
- Розподіліть інтеграційні процеси за напрямами: політична, військова, економічна інтеграція.
У ч и т е л ь.
Процес розвитку і перетворення цих європейських співтовариств на сучасний Європейський Союз відбувався шляхом, по-перше, передачі все більшого числа функцій управління на наднаціональний рівень (поглиблення) і, по-друге, збільшення числа учасників інтеграції (розширення).
На терені Європейського Союзу існує три інституції, що є відповідальними за виконавчу та законодавчу владу. Рада ЄС репрезентує уряд, Європарламент — народ, а Комісія відповідає за інтереси Європи. Рада і Парламент подають запит до Єврокомісії на створення законопроекту. Єврокомісія ознайомлюється і складає проект, який потім розглядається Парламентом і Радою
Презентація «Країни члени Європейського Союзу»
Країна Дата вступу Столиця
Австрійська Республіка 1 січня1995 Відень
Королівство Бельгія 25 березня 1957 Брюссель
Республіка Болгарія 1 січня 2007 Софія
Сполучене Королівство
Великої Британії та
Північної Ірландії 1 січня 1973 Лондон
Грецька Республіка 1 січня 1981 Афіни
Королівство Данія 1 січня 1973 Копенгаген
Республіка Естонія 1 травня 2004 Таллінн
Республіка Ірландія 1 січня 1973 Дублін
Королівство Іспанія 1 січня 1986 Мадрид
Італійська Республіка 25 березня 1957 Рим
Республіка Кіпр 1 травня 2004 Нікосія
Латвійська Республіка 1 травня 2004 Рига
Литовська Республіка 1 травня 2004 Вільнюс
Велике Герцогство
Люксембург 25 березня 1957 Люксембург
Республіка Мальта 1 травня 2004 Валетта
Королівство Нідерландів 25 березня 1957 Амстердам
Федеративна Республіка
Німеччина 25 березня 1957 Берлін
Республіка Польща 1 травня 2004 Варшава
Португальська
Республіка 1 січня 1986 Ліссабон
Румунія 1 січня 2007 Бухарест
Республіка Словаччина 1 травня 2004 Братислава
Республіка Словенія 1 травня 2004 Любляна
Республіка Угорщина 1 травня 2004 Будапешт
Фінляндська Республіка 1 січня 1995 Гельсінкі
Французька Республіка 25 березня 1957 Париж
Чеська Республіка 1 травня 2004 Прага
Королівство Швеція 1 січня 1995 Стокгольм
Завдання
1. Покажіть ці країни на карті. (робота з картою)
2. Випишіть країни у порядку їх вступу до Європейського Союзу.
ІІ. Участь України в європейській інтеграції
Учитель.
Курс на європейську інтеграцію є природним наслідком здобуття Україною незалежності. Його витоки — в історії нашого народу й усвідомленні права жити в демократичній, економічно розвинутій, соціально орієнтованій країні. Його мета — створення шляхом масштабних внутрішніх перетворень умов для входження до спільноти європейських розвинутих країн.
Виступи учнів: (випереджальні завдання)
1 учень.
У червні 1994 р. між Україною та ЄС було підписано Угоду про партнерство і співробітництво, а у грудні 1999 р. Європейська Рада затвердила загальну стратегію ЄС щодо України, згідно з якою виконання Україною всіх запланованих реформ може стати передумовою її майбутнього членства в ЄС, чому передуватиме здобуття нею статусу асоційованого члена.
2 учень
До основних цілей ЗЕП України щодо ЄС належать такі:
• пошук засад взаємовигідного економічного, фінансового та науково-технічного співробітництва;
• стимулювання розвитку торговельних відносин з країнами ЄС і залучення інвестицій;
• використання фінансової й технічної допомоги країн — членів ЄС для проведення Україною ринкових реформ і створення соціально орієнтованого ринкового господарства;
• зміцнення економічної безпеки України. Основними завданнями ЗЕП України щодо ЄС є такі:
• приєднання України до окремих європейських програм інтеграційного характеру у сферах енергетики, транспорту, сільського господарства, окремих галузей промисловості, охорони навколишнього середовища, освіти тощо;
• здобуття підтримки ЄС щодо приєднання України до системи ГАТТ/СОТ.
3 учень
До основних чинників, що заважають вступу України до ЄС, належать:
• відсутність реально функціонуючої ринкової економіки;
• відмінність нормативно-правової бази України від єдиних законодавчих норм ЄС;
• невідповідність структури економіки України пріоритетам розвитку ринку ЄС;
• неспроможність українських підприємств конкурувати за єдиними правилами із західними компаніями;
• нездатність України робити внески до бюджету ЄС через важкий фінансовий стан тощо.
Проблемне питання. «Які особливості здійснення інтеграційних процесів в Європі?».
Прогнозована відповідь. Від перших повоєнних років в Європі переважали інтеграційні процеси — спочатку полюсні, а після розпаду так званого «соціалістичного табору» — переважно єдині у своїй спрямованості.
V. Узагальнення та систематизація знань
Бесіда.
- Коли був утворений Європейський союз?
- Назвіть та покажіть на карті країн учасниць союзу.
- Назвіть напрямки інтеграційних процесів.
VІ. Домашнє завдання
Міні-твір-роздум на тему « Причини та роль інтеграційних процесів у Європі».
1