Я досліджую світ 4 клас
Тема уроку. Адміністративний поділ України
Мета уроку:
Компетентності школярів, що формуються протягом уроку:
Ключові: вміння вчитися (уміння зосереджено сприймати навчальний матеріал, робити узагальнення); загальнокультурна компетентність (бережливе ставлення до природи); соціальна – (продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі, парі, проявляти ініціативу); інформаційно-цифрова компетентність (здатність використовувати сучасні ІКТ для роботи з інформацією); математична (уміння порівнювати площі); громадянська (патріотизм, гордість за свою державу, цілісність території)
Предметні: допомогти учням узагальнити і систематизувати знання про територіальний поділ України, сприяти розвитку пізнавальної активності та творчих здібностей, мислення, пам’яті, спостережливості, естетичних почуттів; пробуджувати бажання любити свою Батьківщину, охороняти природу, захоплюватися її красою.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: карта України, картки з пазлами «Області України», цеглинки Лего Дупло, тлумачний словник, мультимедійні презентації:
https://pidruchnyk.com.ua/1629-yads-4-klas-voroncova.html, https://drive.google.com/file/d/15t84KdIYcHtpumWXDYPMrcIudMgHrM9a/view
Хід уроку
І. Організаційна частина. (3 хв)
- Діти, починаючи роботу в класі, привітаємося.
1. Привітання.
Вправа «Привітайся з трьома».
Слід привітатися цеглинками з трьома однокласниками, говорячи при цьому слова привітання і побажання на весь день.
Починаю вітатися я: «Привіт, Ангеліно! Рада тебе бачити! Бажаю тобі бадьорого настрою на весь день!»
2. Щоденні новини
- Яке сьогодні число і місяць?
- Опишіть погоду.
- Яке сьогодні свято?
(12 лютого – Міжнародний день науки і гуманізму.)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. (2 хв)
Вправа «Кубик Блума»
- Зараз трішки пограємося і таким чином пригадаємо матеріал з попереднього уроку. Перед вами кубик, не простий, а чарівний, на гранях якого написані слова, значення яких вам потрібно пояснити:
- Конституція України;
- Президент України;
- законодавча влада;
- виконавча влада;
- судова влада;
- народ України
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. (2 хв)
Сьогодні тема нашого уроку – «Адміністративний поділ України».
Мета нашого уроку: поглибити знання про територіальний поділ України; практикувати уміння працювати з картою; систематизувати знання про територію України; виховувати шанобливе ставлення до своєї держави; розвивати культуру мовлення.
Послухайте, будь ласка, вірш про нашу неньку - Україну:
У нас красивий, гарний край:
Квіти, море, річка, гай!
Рідне все: поля, діброви,
А сади які чудові!
Їх краса — це білий цвіт...
Ненька наша, Україна,
Адже ти для нас єдина!
(Дмитро Гонтар, акровірш)
ІV. Вивчення нового матеріалу. (15 хв)
а) Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
- Сьогодні ми дізнаємося, на які частинки поділена наша держава.
Існує таке поняття як адміністративно-територіальний поділ – це поділ території держави на певні частинки з метою організації управління на місцях.
За Конституцією України її адміністративно-територіальними одиницями першого (вищого) рівня є Автономна Республіка Крим (АРК), 24 області та два міста, що мають спеціальний статус, - Київ і Севастополь. До другої (середньої) ланки адміністративно-територіального устрою входять адміністративні райони та міста обласного (республіканського - АРК) підпорядкування (як правило, із кількістю населення понад 50 тис. осіб), на які поділяються області та АРК. У складі адміністративних районів є міста районного підпорядкування, селища міського типу й сільські громади; останні можуть охоплювати декілька сіл. Вони належать до територіальних одиниць третього (первинного) рівня. У межах великих міст також виокремлюються райони.
б) Первинне застосування нових знань
- Діти, зараз я вам роздам картки з площею областей. На них ви бачите QR-код. Перейдіть за посиланням та подивіться відео з 3-ма фактами про свою область. (Відео взято з ютуб-каналу «Відеожурнал Версаль» за посиланням https://youtu.be/uXmC-NOC6f8.).
в) Самостійне застосування учнями знань
Робота у групі.
- Будь ласка, розподіліть ролі у групі. Організатори груп отримають завдання для спільної роботи всіх членів групи. А презентатори представлять результат роботи групи після обговорення, висловлюючи спільну думку
- Знайдіть і позначте на карті (на столах груп – настільні карти, на дошці класу велика адміністративна карта України) місце, у якому ми з вами є. Це – Кіровоградська область. Обласний центр – Кропивницький.
- Це місто чи село?
- У якому населеному пункті живемо ми?
Пропоную вам звернутися до тлумачного словника і визначити за його допомогою, який населений пункт називають містом, а який – селом?
- Пригадайте, будь ласка, правило вживання великої букви на письмі під час написання географічних назв.
«Руханка з цеглинками» (2 хв)
А зараз давайте відпочинемо. Беріть цеглинку будь-якого кольору і слухайте завдання:
V. Первинний контроль сформованості компетенцій учнів. (5 хв)
1. Робота з підручником
- Діти, відкрийте підручники на сторінці 31.
Прочитайте дану інформацію і розгляньте карту України у підручнику.
- Скільки областей має Україна? (24)
- Які міста мають спеціальний статус? (Київ і Севастополь)
2. Робота з адміністративною картою України.
- Зараз я пропоную вам попрацювати докладніше з картою, щоб навчитися орієнтуватися та правильно визначати області.
Гра «Мікрофон»
1. Назвіть області, що мають вихід до Чорного моря
2. Назвіть області, що мають вихід до Азовського моря
3. Назвіть внутрішні області.
4. Назвіть області, що розташовані на обох берегах Дніпра.
5. Область, яка межує з найбільшою кількістю країн.
6. Країна, з якою межує найбільша кількість областей.
7. Найбільша за площею область.
8. Найменша за площею область.
9. Назвіть області, в яких назва адміністративного центру не відповідає назві області.
10. Області, що мають вихід до двох морів.
VІ. Закріплення, систематизація та узагальнення знань. (3 хв)
Інтерактивна вправа «Читаємо карту»
- Пропоную перевірити своє вміння читати карту і пограти в гру, щоб дійти до мільйона (посилання у підручнику на с. 31 за QR-кодом).
VІІ.Рефлексія (4 хв)
Створення адміністративної карти України
Зараз, будь ласка, всі разом створимо адміністративну карту України. На картках, які ви вже використовували зображені області. Підійдіть до дошки і всі разом складемо з пазлів карту України.
VІІІ. Домашнє завдання (1 хв)
С.31 – повторити матеріал, виконати завдання в зошиті с.16
ІX. Підведення підсумків (3 хв)
- Діти, що сьогодні на уроці ми з вами розглядали?
- З якими областями межує наша область?
Вправа «Піраміда позитивних почуттів»
- А зараз ми з вами спробуємо побудувати піраміду позитивних почуттів. Я витягну свої долоні, а ви по черзі підходьте і будуйте піраміду, говорячи: «Мені сьогодні сподобалося на уроці…».