1
КУ Сумська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 21,
м. Суми, Сумської області
Відкритий урок
з природознавства на тему
«Яке значення мають гриби у природі та в житті людей.
Гриби їстівні та отруйні».
Майстер-клас на тему
«Реалізація використання інформаційно-комп’ютерних
технологій активного та інтерактивного навчання»
Учитель: Коваленко Т.М.
2015 рік
Природознавство
Тема уроку. Яке значення мають гриби у природі та в житті людей. Гриби їстівні та отруйні.
Мета уроку. Формувати уявлення про значення грибів у природі та цінність для людей. Розширити знання учнів про їстівні та отруйні гриби. Розвивати вміння висловлювати судження, усне мовлення учнів, естетичні почуття. Виховувати екологічну культуру, бажання охороняти природу.
Обладнання: таблиці, індивідуальні картки, мультимедійна презентація, дріжджі, цукор, пробірка, тепла вода, ілюстрації грибів.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Живої природи світ таємничий
Ми на уроці сьогодні відкриємо.
Навчимось його красу не руйнувати,
А примножувати, любити, оберігати.
На роботу налаштуйтесь!
Міркувати приготуйтесь,
Висновки робити.
У чарівний світ природи
вирушаймо, діти!
ІІ. Робота з щоденником спостережень.
Вона приходить з ласкою
Та зі своєю казкою.
Махне барвистим рукавом –
Синіють проліски кругом.
Відгадування ребусу.
ЕНЬ
Побачив шпака – знай: весна біля порога.
Ворони купаються ранньою весною – до тепла.
Ранній приліт жайворонків – на теплу весну.
Зозуля стала кувати – морозу більше не бувати.
Як березень не хмуриться, а весною пахне.
Березень березовим віником зиму вимітає, а весну в гості запрошує.
5 березня
+4о
Вітер слабкий. Опадів немає
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Картка № 1
Шапинкові гриби мають такі частини:
Відмерлими рослинами, водою, поживними речовинами з ґрунту, відмерлими тваринами, повітрям.
Картка № 2
Гриби мають такі ознаки живих організмів:
Грибами також є:
Вусами, спорами, бульбами, кореневищами, частинами грибниці, листками.
2. Розповіді учнів про гриби.
Царство грибів дуже різноманітне. Ученим відомо близько 100 тисяч видів цих організмів. Гриби мають усі ознаки організмів. Вони дихають, живляться, ростуть, розмножуються і відмирають. Однак гриби – особливі організми, бо відрізняються і від рослин, і від тварин. Є такі шапинкові гриби: маслята, опеньки, лисички і багато інших. Шапинковий гриб має таку будову: шапинку, ніжку, грибницю.
Є не тільки шапинкові гриби. Так, на продуктах харчування, на стінах у сирому приміщенні трапляється пліснява. Це теж гриби. З грибів плісняви виготовляють ліки. Для того, щоб випекти хліб, виготовити квас, потрібні мікроскопічні гриби дріжджі.
(Цвіль утворюється на продуктах харчування, що зберігалися тривалий час. З цвілих грибів виготовляють ліки. Зокрема такий поширений антибіотик – пеніцилін.).
(Вони є сировиною для пива, для випікання виробів. Дріжджі є спиртові, хлібопекарські, пивні).
а) рослини;
б) тварини;
в) представники особливого царства.
а) дихають;
б) живляться;
в) ростуть;
г) розмножуються;
д) вмирають.
а) гриб складається з кореня, стовбура і капелюшка;
б) гриб складається з капелюшка, ніжки і грибниці;
в) гриб складається з капелюшка і ніжки.
Висновок. Гриби – санітари лісу.
Ніжка і шапинка – це органи розмноження грибів. З нижнього боку шапинки утворюються маленькі насінинки. Вони називаються спорами. За допомогою спор гриби розмножуються. Частиною грибниці гриби теж розмножуються.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Таємницю якої саме живої природи ми будемо відкривати ви дізнаєтеся, якщо відгадаєте загадку.
Загадка
І великі, і малі
Повдягалися в брилі,
І дощу ці одноніжки
Не бояться анітрішки.
Ліс – улюблений їх край.
А як звуться – відгадай.
(Гриби)
А навіщо нам знання про гриби? Висловіть свою думку. Продовжіть речення.
Гриби я буду вивчати, щоб знати…
(… які гриби можна збирати.
… як правильно збирати гриби.
… в яких місцях потрібно збирати гриби.
… які гриби можна їсти.
… як розрізняти гриби)
Відео.
Білий гриб, опеньки, мухомор, маслюки, польський гриб, печериця (шампіньйон), бліда поганка і інші.
(Дослід.). Робота з підручником (с. 124)
Мухомор червоний. Мене можна побачити здалеку. Я стою на високій ніжці, шапка у мене яскраво-червона з білими цятками. А чому мене назвали мухомо- ром? Коли я виростаю, шапка моя вигинається так, що стає схожою на тарілочку. Пройде дощ, і набереться в тарілочку вода. Настоїться вона на мені і стане отруйною для мух. А ось для деяких звірів я корисний, мною лікуються лосі.
Я хочу рости у лісі: і ліс прикрашу, і звірів полікую.
Бліда поганка, або мухомор зелений. Я свою назву одержав недаремно. Шапка у мене зеленувата чи білувата. Ніжка схожа на ніжку мухомора, вона росте, наче з глечика, а вгорі на ній, як комірець, надіте біле кільце. Я - смертельно отруйний гриб.
Маслюк. Я росту біля молоденьких сосен. Називають мене маслюком за жовто-коричневу клейку шапку, наче змащену маслом. Шапка вкрита тоненькою ніжною шкіркою, під якою ховається біла м'якоть. У нижній жовтуватій частині шапочки визрівають спори - дрібненькі, як пилок; їх вітер розносить лісом. Я - дуже смачний гриб. Їдять мене вареним, смаженим, маринованим. Якщо ви знайдете мене в лісі, не зривайте, а обережно зріжте ніжку і місце зрізу прикрийте сосновими голками. Тоді ліс знову подарує багатий урожай грибів.
Лисичка. Мене часто можна зустріти у листяних та хвойних лісах. Мене називають лисичкою через жовтий колір, схожий на колір хутра лисиці. Маю товсту низеньку ніжку, нерівну, посередині ввігнуту шапку. Я дуже приємна на смак, тому мене люблять і люди, і лісові звірята.
Підберезник. Я називаюся так тому, що росту біля беріз. Ніжка висока, струнка, білуватого кольору з темними жилками, шапка світло-сіра або коричнувата. Всі люблять милуватися моєю красою. Я - дуже смачний гриб. Мене варять, сушать, маринують.
Сироїжка. Коли нас багато в лісі, то здалеку здається, що розцвіли квіти - червоні, жовті, рожеві, зеленкуваті. Найгарніші ми з червоною опуклою шапкою. Ніжка товста, білого кольору. Я - смачний їстівний гриб. Засоленим дуже швидко - стаю придатним до вживання. Тому, мабуть, і одержав я свою назву.
Опеньок. Я росту навколо старих пнів та на коренях дерев. У мене тонка висока ніжка і коричнева шапка. Люблять мене не тільки люди, а й деякі звірі. Білочка сушить на гілках дерев, щоб поласувати взимку. Проте є й несправжні опеньки. Вони отруйні, їх не можна вживати в їжу.
Печериця. Я росту на пасовищах і луках, у садах, на полях та в степах. Шапка - шовковисто-біла. Ніжка щільна, кольору шапинки, з тонким білим нестійким кільцем у верхній частині. М'якуш білий, з приємним запахом свіжоспиляного дерева.
З плодового тіла я виділяю кампестрин, який згубно діє на золотистий стафілокок, тифозну й паратифозну палички. Для людей він не токсичний.
Зазвичай через 1-2 години, іноді через 2 доби з’являються такі симптоми: головний біль, біль у животі, спрага, блювання, сильне потовиділення, пронос, зниження температури тіла, холод у кінцівках, марення, галюцинації, сонливість, корчі.
Перша допомога при отруєнні грибами.
а) промити шлунок: випити невеликими ковтками 4-5 склянок теплої перевареної води або світло-рожевого розчину калій перманганату та викликати блювання, натискаючи пальцем на корінь язика;
б) промити кишечник, прийняти проносне та зробити клізму;
в) прийняти адсорбент: активоване вугілля або препарат «Смекта».
1група. Гра «Художники».
За формою частини тіла впізнати гриб, розфарбувати його. (Білий гриб).
2 група. Гра «Фантазери».
Скласти ребус або загадку про гриб.
Ми грибочки невеличкі,
А назвали нас… (лисички)
Товста біла ніжка
Звуть мене всі… (сироїжка)
Береза
ник (Підберезник)
О ОК (Опеньок).
3 група. Гра «Скульптори».
Виліпити з пластиліну їстівного або отруйного гриба.
Гра «Дешифрувальник».
Розкодувати слово. Літери у нашому мобільному телефоні під цифрами на кнопках. Кожній цифрі відповідає кілька цифр. Щоб розгадати, розшифрувати слово, треба вибрати тільки одну літеру. Будьте уважними.
Номер: 2 7 3 1 6 3 9 0 (Грибниця).
Гра «Так чи ні».
Гриби – живі організми. Так
Грибниця міститься в шапинці. Ні
Спорами гриби розмножуються. Так
Мухомор, бліда поганка – отруйні гриби. Так
Гриби живляться відмерлими тваринами і рослинами. Так
V. Домашнє завдання.
С. 124-125, опрацювати текст. Скласти пам’ятку грибник (1 група).
VI. Підсумок уроку.