Урок української літератури
9клас
Підготувала вчителька
Української мови та літератури
Фенюк Катерина Миколаївна
Тема: Повчальний характер і художні особливості байок-притч збірки «Байки харківські» «Бджола та Шершень», «Собака та Вовк».
Мета: ознайомити учнів з байкарською спадщиною
Г. С. Сковороди, його філософськими поглядами; розвивати уважність, вдумливість, логічне мислення, розширювати кругозір; виховувати любов до краси рідного слова.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: виставка літератури, згідно теми уроку, ілюстрації, мультимедійні засоби наочності.
Епіграф: Пізнаєш істину - ввійде
тоді в твою кров сонце.
Г. Сковорода
Зміст і структура уроку
І. Організаційно - вступна частина.
Забезпечення емоційної готовності.
Побажайте один одному удачі, успіху на урок.
ІІ. Перевірка домашнього завдання; актуалізація і корекція опорних знань.
Методичний прийом «Вірю, не вірю»
Чи вірите ви, що…
-Г. Сковорода став першим співаком у церковному хорі саме завдяки навчанню у дяка-скрипаля?
-Г. Сковорода з власної ініціативи покинув придворну капелу у Петербурзі і повернувсь додому?
-Саме завдяки близькості до природи й народу формувалися філософські погляди Г. Сковороди.
-Ще за життя мандрівний філософ , не маючи матеріальних статків і певного місця проживання, став відомим на всю Україну.
-За твердженням Г. Сковороди, найголовніше у житті – займатися улюбленою «сродною працею».
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
Цілевизначення (разом з учнями).
1.Більше дізнатися про творчість Г. Сковороди.
2.Про особливості його байок.
3.Проаналізувати зміст запропонованих творів.
4.Почерпнути істину, щоб у душу поселилось сонце.
ІV.Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
1.Інформаційне повідомлення «Від Езопа до Сковороди»
2.Збірка «Байки харківські»(1774р.) – перша в українській літературі збірка байок, до якої ввійшло 30 творів.
Єдина в байки є мета й призначення:
Погані смертних виправляти звичаї
І закликати люд до справедливості…
Федр
Особливості байок Г. Сковороди:
1.Прозова мова.
2.Складається з двох частин:
І – стислий виклад якоїсь події, факту;
ІІ – об’ємне тлумачення її автором, повчання, мораль або, як називав її Г. Сковорода,- сила.
3.Перевага надається ІІ частині – моралі.
4.Діалогічна форма викладу.
5.Виразний по- філософськи переданий зміст.
Тематика збірки «Байки харківські»
1.Необхідність праці для оновлення людей і їхнього життя («Змія і Буфон»).
2.Оспівування наполегливості, сили волі, працелюбства, засудження лінощів («Верблюд і Олень»).
3.Необхідність праці з природними нахилами («Бджола та Шершень»).
4.Висміювання розумової обмеженості
(«Жайворонки»).
5.Засудження чванства й самодурства, панства («Голова і Тулуб»).
6.Відтворення істини й висловлювання критичного ставлення до суспільних явищ («Олениця і Кабан»).
7.Протиставлення простоти і розуму пихатості і глухості («Чиж і Голуб»).
8.Уславлення дружби, засудження лицемірства та хитрощів («Собака і Вовк).
Робота над змістом байки «Бджола та Шершень»
Виразне читання баки в особах.
-Діти, що ви відчули? (Відповіді учнів, з обгрунтуванням, які рядки змусили відчути ті чи інші почуття).
-Що не подобалось Шершневі?
- За що він докоряв Бджолі?
- Як до неї звертається? Зачитайте цитату.
-Чому він так робить?
-Що ж на це відповіла Бджола? Зачитайте.
-Яке ж її мовлення?
-Про що це свідчить?
- Чого навчає байка?
Творче завдання.
Скласти сенкан І варіант – ключове слово «праця», ІІ варіант – «лінь»
Праця,
Корисна, цікава,
Возвеличує, збагачує, тішить,
Улюблена справа – еліксир для душі.
Результативність
Лінь,
Безталанна, солодка,
Притуплює, знеосіблює, деградує,
Призводить до ницості.
Неробство
Висновок: шукаймо себе, працюймо, творімо добрі справи не лише заради вигоди!
Робота над змістом байки «Собака і Вовк».
Виразне читання.
Аналіз.
-Яка ж проблема порушується в цій байці?(Так. Вибір друзів).
-Як вовк обирав собі друзів? Зачитайте.
-Про що свідчить такий факт?
-Чим відрізняються собаки, на думку Вовка?
-То чи можуть бути друзями такі різні за поглядами люди?
Розподіл за улюбленими кольорами на групи.
Робота в групах. Вправа «Снігова куля»
І група ІІ група
Друг «Друг»
Справжній друг Лукавий «друг»
Який він? Чому він такий?
Щирий! Бо заздрісний!
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Тестові завдання за змістом байок (готували учні, зачитують також вони)
Взаємоперевірка.
VІ. Рефлексія.
Створити асоціативний ряд до понять «мораль», «сродна праця».
VІ. Оцінювання.
VІІ. Домашнє завдання.
Написати твір- роздум за темою: «Справжній друг».