Конспект уроку "Загальна характеристика Африки". 10 клас

Про матеріал
Сформувати в учнів знання про сучасну політичну карту Аф¬рики, особливості населення і розвитку господарства регіо¬ну; систематизувати уявлення учнів про місце Африки в сучасному світі; розвивати уміння і навички учнів виступати перед аудиторією, робити самостійні висновки. Обладнання: фізична карта Африки, політична карта. Африки, політична карта світу, фізична карта світу.
Перегляд файлу

Тема. Загальна характеристика Африки.  (10клас)

Мета: сформувати в учнів знання про сучасну політичну карту Аф­рики, особливості населення і розвитку господарства регіо­ну; систематизувати уявлення учнів про місце Африки в сучасному світі; розвивати уміння і навички учнів виступати перед аудиторією, робити самостійні висновки.

Обладнання: фізична карта Африки, політична карта. Африки, політична карта світу, фізична карта світу.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Структура уроку:

І. Організаційний момент.....................................................   

II. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.........................

III.  Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів........

IV.  Вивчення нового матеріалу ...............................................

V. Закріплення нових знань і умінь учні» .............................. 

VI.  Підсумок уроку...............................................................    

VII. Домашнє завдання...........................................................   

 

Хід уроку

 

I.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ

Бесіда за запитаннями.

1.  Як природні особливості Латинської Америки впливають на розвиток її господарства?

2.  Які галузі відіграють провідну роль в розвитку економіки ре­гіону?

 

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ І ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Розповідь учителя.

Кожний регіон по-своєму унікальний: наприклад, Євразія найбільший континент, Південна Америка найвологіший, Авст­ралія найсухіший. Африка – це континент саван і джунглів, розжарених пустель і гір із засніженими вершинами, крихітних пігмеїв і високих зулусів. Саме різноманітність асоціацій, пов'яза­них з Африкою, визначає наше сприйняття «чорного континенту* як чогось загадкового, незбагненного.

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя з елементами бесіди.

Площа території Африки становить 29,2 млн км2 (1/5 земного суходолу), з островами — 30,3 млн км2. Населення континенту ста­новить понад 748 млн чол.

Завдання.

За допомогою карт атласу визначте ЕГП Африки.

Розповідь учителя.

Розглянемо склад території Африки і формування її політичної карти. Зараз в Африці понад 50 суверенних держав, більшість яких стали незалежними у 2-й половині XX ст. До цього африканські держави були європейськими колоніями, причому деякі — ще з XVI ст. Першими іспанськими колоніями стали багаті міста Сеута і Мелілья — кінцеві пункти трансеахарського торгового шляху. По­тім було колонізовано західне узбережжя Африки.

Питання.

Які з перелічених країн — Велика Британія, Франція, Німеччи­на, Португалія, Іспанія, Бельґія, Італія — на початку XX ст. воло­діли найбільшими колоніями в Африці?

Розповідь учителя.

На початку 1950-х рр. в Африці існувало лише чотири юридично незалежні держави — Єгипет, Ефіопія, Ліберія і ПАР (тепер Республіка Південна Африка). Потім з півночі континенту почався розпад колоніальної системи: в 1951 р. незалежність отримала Лівія, в 1956 р.— Марокко, Туніс і Судан. 1960-ті р., часто називають роками звільнення Африки, оскільки саме тоді незалежність здобули інші держави континенту.

Завдання.

1.  За допомогою фізичної і кліматичної карт Африки схаракте­ризуйте природні умови і природні ресурси континенту.

2.  За допомогою карти атласу «Населення світу» назвіть терито­рії Африки, заселені найбільш і найменш густо.

Розповідь учителя.

При середній густоті населення Африки 22 чол./км2 найбільш густо              і долина річки Ніл і узбережжя Гвінейської затоки,

найменш густо (1 чол./км2) -   пустельні райони.

Населення Африки стало швидко збільшуватися у другій поло­нині XX ст. завдяки розвитку медицини та деякому підвищенню рівня життя, внаслідок чого скоротилася дитяча смертність (при збереженні традиційно високої народжуваності) і збільшилася тривалість життя.

Переважаюча частина населення (70 %) мешкає в сільській міс­цевості, в Африці нараховується всього 20 міст-мільйонерів (Каїр,Александрія, Йоганнесбург", Аддис-Абеба тощо).

Завдання.

Нанесіть на контурну карту п'ять африканських міст-мільйонерів.

Розповідь учителя.

Хоча частка міського населення в Африці становить лише 30%, континент утримує світове лідерство за темпами урбанізації, яка при­йняла стрімкий і часто некерований характер. Низький рівень розвитку економіки, відсутність у селян землі і, як наслідок, безробіття змушу­ють мільйони африканців мігрувати до міст. Оскільки ці люди не мають трудової кваліфікації, в містах їм також дуже важко знайти роботу, тому вибухове зростання міст супроводжується утворенням нетряних районів з антисанітарними умовами життя.

Які ж особливості територіальної і галузевої структури господар­ства країн Африки? У господарстві країн регіону провідними галу­зями є сільське господарство (в основному екстенсивне) і гірничодо­бувна промисловість.

Особливістю географії господарства Африки є його зосередження в декількох центрах, рівень заселення, освоєності і економічного розвитку яких у багато разів перевищує аналогічні показники ін­ших районів.

Основною сферою матеріального виробництва Африки є сільське господарство, в якому в окремих країнах (Чад, Руанда тощо) зайнято до 90 % трудових ресурсів. У структурі сільського господарства про­відною галуззю є рослинництво, причому багато країн спеціалізують­ся на монокультурах: Сенегал на вирощуванні арахісу, Ефіопія — кави, Гана какао. Основні зернові культури регіону - це просо, сорго, кукурудза, рис, пшениця і ячмінь; основні плодові культури — банани, фінікова і олійна пальми, маслина тощо. Тваринництво регіону відрізняється переважанням екстенсивних форм ведення: поголів'я худоби с одним з найбільших у світі, однак не забезпечує внутрішніх потреб континенту в м'ясо-молочних продуктах.

Які причини обумовили екстенсивність сільського господарства Африки?   По-перше,  відстала  виробничо-технічна база;   по-друге, слабо розвинена іригація, необхідна в посушливих районах з недо­статньою кількістю опадів і високою випаровуваністю; по-третє, рий дефіцит прісної води.

Незбалансована структура промисловості регіону багато в чому зумовлена колоніальним минулим Африки: метрополії передусім були зацікавлені у видобутку сировини, тому насамперед будували гірничодобувні підприємства.

Завдання.

За допомогою тексту підручника  визначте:

1) найбільш розвинені галузі промисловості країн Африки;

2) рівень розвитку енергетики і обробної промисловості; в) перспективні галузі.

Розповідь учителя.

Отже, в структурі промисловості африканських країн провідне міс­це зберегли традиційні галузі — гірничодобувна І гірничо-металургійна промисловість. Енергетика розвинена слабко, як і галузі оброб­ної промисловості, в основному легкої і харчової. Перспективними галузями промисловості, роль яких останнім часом поступово підви­щується, с металургія, машинобудування і хімічна промисловість.

В Африці починають формуватися промислові райони, але їх поки мало, що не її останню чергу пов'язано з низьким рівнем розвитку мережі шляхів сполучення. Єдина транспортна мережа в Африці практично відсутня.

Все це дозволяє нам зробити висновок про те, що в експорті регіону переважає сировина гірничорудна і сільськогосподарська, а в ім­порті готова продукція. Окремі африканські країни на світово­му ринку спеціалізуються як експортери окремих видів сировини. Експортери мінеральної сировини: Ніґерія, Лівія, Алжир — наф­та; Замбія мідь; Ліберія і Мавританія — залізна руда; Ґабон — марганцева руда; Марокко — фосфорити; Ніґер і Габон уран. Експортери сільськогосподарської сировини: Єгипет, Судан, Малі, Танзанія та ін. бавовна; Ефіопія, Ангола, Руанда, Бурунді, Уган­да, Кенія кава; Кот-д'Івуар, Гана, Ніґерія — какао; Туніс, Ма­рокко       оливкова олія.

Крім того, африканський регіон постачає на світовий ринок ви­ноградні вина, деревину, тютюн, цитрусові та багато іншого.

 

V.  ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ

Бесіда за запитаннями.

1.  Який з етапів дослідження території Африки відзначений най­більшими змінами її політичної карти?

2.     Як розміщене населення Африки?

3.   Чим пояснюються особливості галузевої структури промисло­вості африканських країн?

4.     Що імпортує і експортує регіон?

 

VI.  ПІДСУМОК УРОКУ

Заключне слово вчителя:

— за показниками рівня розвитку і життя населення Африка є відсталим регіоном світу;

— в Африці переважає сільська форма розселення населення, яка характеризується одним з найвищих показників природного приросту у світі;

— у сільському господарстві африканських країн переважає то­варно-експортне виробництво, в промисловості — гірничодобувне, що визначає аграрно-сировинну спеціалізацію експорту регіону.

 

«Рефлексивний екран».

Висловіть свою думку про урок, вибираючи початок фрази з рефлексивного екрану на дошці.

 Сьогодні я дізнався...

Було цікаво...

Було важко...

Я виконував завдання...

Я зрозумів, що...

Тепер я можу...

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.  Опрацювати текст параграфа.

2.  Нанести на контурну карту кордони і столиці африканських держав, які є найбільшими в регіоні постачальниками аграрної і про­мислової сировини на світовий ринок.

3.  Двоє учнів отримують випереджальне завдання: скласти до на­ступного уроку стислі характеристики Нової Зеландії і Науру.

 

docx
Додав(-ла)
Белан Людмила
Додано
5 січня 2023
Переглядів
2328
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку