конспект уроку "Збуджений стан атома. Валентні стани елементів"

Про матеріал
конспект уроку "Збуджений стан атома. Валентні стани елементів" Мета: формування ключових компетентностей: спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами; уміння вчитися впродовж життя; математична компетентність; інформаційно-цифрова компетентність; формування предметних компетентностей: згадати з курсу 8 класу, що таке «збуджений стан» атома, розібрати питання, як будова атома впливає на валентні можливості атомів; закріпити будову атомів s-, p-, d -елементів (Ферум) 1–4 періодів з ура-хуванням принципу «мінімальної енергії»; рух електронів у атомі; суть понять «електронна хмара», «електронна орбіталь», «енергетичні рів-ні та підрівні», «спін електрона», «спарені електрони», «неспарені елек- трони», «s-електрони», «р-електрони», «d-електрони»; розвивати хімічну мову; виховувати інтерес до вивчення хімії.
Перегляд файлу

Збуджений стан атома. Валентні стани елементів

 

Мета:

 

формування ключових компетентностей:

 

ƒ спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами; ƒ уміння вчитися впродовж життя; ƒ математична компетентність;

 

ƒ інформаційно-цифрова компетентність; формування предметних компетентностей:

 

ƒ згадати з курсу 8 класу, що таке «збуджений стан» атома, розібрати питання, як будова атома впливає на валентні можливості атомів; ƒ закріпити будову атомів s-, p-, d -елементів (Ферум) 1–4 періодів з ура-хуванням принципу «мінімальної енергії»; рух електронів у атомі; суть понять «електронна хмара», «електронна орбіталь», «енергетичні рів-ні та підрівні», «спін електрона», «спарені електрони», «неспарені елек-

 

трони», «s-електрони», «р-електрони», «d-електрони»;

 

ƒ розвивати хімічну мову;

ƒ виховувати інтерес до вивчення хімії.

 

Обладнання: ТЗН, мультимедійна презентація, роздавальний матеріал ПСХЕ, таблиці «Види електронних хмар», «Будова електронних оболо-нок атомів елементів І–ІІІ періодів», малюнки у підручнику, дидактич-ний матеріал.

 

Тип уроку: ВНМ (Д).

 

Форми роботи: хімічна розминка, «Незакінчені речення», лекція, бесіда, практичність теорії, робота в парах та біля дошки фронтально.

 

 

Хід уроку

 

Формування ключових

Діяльність

Діяльність

компетентностей

учителя

учня

 

 

 

Спілкування державною (і рідною

Бесіда, опи-

Формулюють

в разі відмінності) мовами;

тування, вза-

основні поняття

уміння вчитися впродовж життя;

ємоперевірка,

теми, хімічну

математична компетентність;

коректування

розминку та

інформаційно-цифрова компетент-

відповідей учнів

самоперевірку,

ність

 

відповідають на

 

 

питання, пра-

 

 

цюють у парах

 

 

та біля дошки

 

 

 


 

Тема 1. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів

55

 

 

 

  • Організація класу

 

  • Оголошення теми і мети уроку

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань Хімічна розминка «Незакінчені речення»

  1. Простір біля ядра атома, де електрон перебуває більше часу, на-зивається... (орбіталь).

 

  1. Існують такі види орбіталей: а) ..., б) ..., в) ..., г) ... (s, p, d, f)

 

  1. На s-орбіталі максимум розміщується... електрони, на р-орбіталі... електронів, на d-орбіталі… (2, 6, 10 електронів від-повідно).

 

  1. На заряд ядра атома і кількість електронів указує... (протонне число).

 

  1. Кількість енергетичних рівнів (оболонок) визначається за номе-ром... (періоду).

 

  1. Кількість електронів на зовнішньому рівні для елементів голо-вних підгруп визначається за номером... (групи).

 

  1. У елементів побічних підгруп заповнюється… підрівень (d-підрівень).

 

  1. У елементів головних підгруп заповнюється… підрівень (s-підрівень).

 

  1. За принципом мінімальної енергії орбіталі заповнюються у та-кій послідовності… 1s 2s 2p 3s 3p 4s 3d 4p

 

  1. Зовнішній рівень у d-елементів, як правило, містить… або… електрона (1 або 2).

 

Відповіді демонструємо на екран, учні проводять самоперевір-

 

ку, виставляють собі оцінки. Учитель вирішує зарахувати їх чи ні.

 

IV. Мотивація навчальної діяльності. Постановка проблеми

 

  • курсі хімії 7 класу ми складали формули за валентністю.

 

  • більшості випадків валентність елементів змінна та ми її вказу-вали у назві. Як визначити валентність елемента за будовою атома? (За кількістю неспарених електронів)

 

Постановка проблеми

 

 

Валентність Натрію та Калію завжди дорівнює одиниці, Каль-цій та Магній двовалентні, Алюміній тривалентний. А Сульфур може бути дво-, чотирьох- та шестивалентний. Чому одні елементи мають сталу валентність, а інші змінну?


56 Усі уроки хімії. 11 клас

 

 

  1.    Вивчення нового матеріалу Лекція. Бесіда
  1. На минулому уроці ми складали будови атомів елементів малих та великих періодів. Це ми складали схеми будови атомів

 

  • основному стані. Існує декілька енергетичних станів атома, на-приклад основний та збуджений, вони відрізняються значеннями енергії.

Основний стан має найменшу енергію, та атом переважно перебуває у цьому стані. Отже, схеми, які ми з вами малюємо, — це основний стан атома. Щоб перейти у збуджений стан, атому необхід-на енергія ззовні, наприклад нагрівання при проведенні хімічних реакцій. У збудженому стані атом перебуває недовго та переходить в основний стан.

 

  1. Давайте розглянемо, що відбувається з атомом, наприклад, Фосфору під час переходу у збуджений стан. Збуджений стан харак-теризується розпаровуванням s- або р-електронів, які перебувають на одній орбіталі. Електрони, що розпарилися, займають вільні ор-біталі та стають неспареними.

 

Скільки електронів у атома Фосфору на зовнішньому рівні? Як це можна визначити? Учні правильно визначають, що на зовніш-ньому рівні в атома Фосфору 5 електронів, із яких два s-електрони спарені, а три р-електрони неспарені.

 

  1. Валентність визначається кількістю неспарених електро-нів у атома. Тому за такої будови атома у Фосфору валентність до-рівнює ІІІ. Коли атом переходить у збуджений стан, відбувається розпарення s-електронів та перехід їх на вільну р-орбіталь. Один s-електрон переходить на вільну р-орбіталь, і неспарених електро-нів стає 5. За такої будови атом Фосфору має валентність V. Ось чому в атома Фосфору змінна валентність ІІІ та V.

 

 

 

15 P

2

2

2p

6

2

3p

3

3d

0

 

енергiя

15P*

2

 

 

2

2p

6

1

3p

3

1

 

1s

2s

 

3s

 

 

 

1s 2s

 

 

3s

 

3d

 

 

 

 

 

 

 

основний

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

збуджений

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Стан

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

стан

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3p

 

 

 

 

 

 

 

3d

 

 

 

 

 

 

 

 

3p

 

 

 

 

 

 

3d

 

 

 

 

3s

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3s

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

↑↓

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 неспарені електрони

5 неспарених електронів

 

 

 

 

 

 

 

валентність ІІІ

 

 

 

 

 

 

валентність V

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

4) Розглянемо будову атома Літію та Натрію.

 

 

 

 

 

s

 

p

 

3

Li

1s2 2s1

…2

 

 

 

 

 

 

 

s

 

p

 

 

 

 

 

 

 

11

Na

1s2 2s22p 6 3s1

…3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Поясніть, яка валентність у атомів Літію та Натрію. Чому?

 

VI. Закріплення вивченого Практичність теорії. Робота в парах

 

(Два учні біля дошки)

 

  1. Що таке основний стан атома?

 

  1. Що таке збуджений стан атома?

 

  1. Замалюйте основний та збуджений стани атомів Карбону та Сульфуру. Поясніть можливі значення валентностей даних атомів.

 

 

VII. Домашнє завдання

Параграф №3

 

Впр 28,29,31 37,38, 41

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
8 червня 2021
Переглядів
2489
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку