Конспект уроку |
Тема. Ділова гра «Приватна кондитерська» ( Розв'язування компетентнісних задач за допомогою Табличного процесора .
Тип уроку - урок систематизації вмінь і навичок учнів за темою «Електронні таблиці».
Вид уроку - ділова гра.
Завдання уроку:
Освітні:
§ повторення і закріплення основних понять за темою;
§ закріплення практичних умінь і навичок при роботі з вивченим ПЗ;
§ демонстрація тісного зв'язку інформатики й економіки (Фінансової грамотності), а також застосування знань із цих областей у багатьох професійних сферах нашого життя.
Тема. Ділова гра «Приватна кондитерська» ( Розв’язування компетентнісних задач за допомогою Табличного процесора .
Тип уроку - урок систематизації вмінь і навичок учнів за темою «Електронні таблиці».
Вид уроку - ділова гра.
Завдання уроку:
Освітні:
повторення і закріплення основних понять за темою;
закріплення практичних умінь і навичок при роботі з вивченим ПЗ;
демонстрація тісного зв'язку інформатики й економіки (Фінансової грамотності), а також застосування знань із цих областей у багатьох професійних сферах нашого життя;
Розвивальні:
розвивати навички групової практичної роботи;
розвивати навички логічно мислити та робити висновки на основі отриманих результатів;
Виховні:
виховувати комунікативні навички, вміння слухати, висловлювати свою точку зору;
підвищення інтересу до вивчення наступних предметів: інформатика, математика, економіка.
Програмне забезпечення: відповідне програмне забезпечення (MS Excel)
Обладнання: проектор, екран, ноутбук, презентація по темі, файли-заготовки для розв’язання задачі, учнівські комп’ютери.
Дидактичний матеріал та наочні посібники: картки з завданнями, картки-лото.
План уроку:
План уроку
Хід уроку:
Епіграфом сьогоднішнього уроку буде вислів Петронія (давньоримського сенатора та письменника) «Чому б ти не навчався, ти навчишся для себе»
1. Організаційний момент (мотивація, ознайомлення з правилами поведінки у кабінеті інформатики)
Організація класу
Вчитель інформатики:
Пролунав дзвінок –
Починаємо урок.
Попрацюємо старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у 7-Б класі
Учні просто молодці!
Кожен працівник: чи то вчитель , чи учень, чи повар, чи лікар повинен дотримуватись правил поведінки на своєму робочому місці. Нагадаємо правила поведінки у кабінеті інформатики та правила з ТБ на уроці.
Чи можна без дозволу вчителя включати ПК?
Чи можна торкатися тилу системного блоку та монітору, проводів?
Чи можна робити за ПК мокрими руками або в вологій одежі?
Чи можна без дозволу вчителя вставати з міста та ходити по класу?
Що потрібно зробити, якщо зламається ПК або ви почуєте запах гарі?
2. Ознайомлення з темою уроку, актуалізація опорних знань.
Дуже добре. Приступимо до уроку. Сьогодні у нас з вами не звичайний урок, а ділова гра. В чому буде полягати незвичайність ви побачите далі. А зараз ми перевіримо як ви знаєте дану прикладну програму.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Сучасний світ бізнесу вимагає професійного знання інформаційних технологій. Яку прикладну програму ми з вами зараз вивчаємо?
(Електронні таблиці)
Області застосування електронних таблиць вельми різноманітні, без них не може обійтися практично жоден сучасний фахівець.
- Назвіть галузі діяльності людини, в яких широко застосовують електронні таблиці. (Приблизні відповіді учнів - наука, виробництво, бухгалтерія, торгівля, статистика, проектування, моделювання).
Пропоную вам пригадати основні поняття з теми «Електронні таблиці», розв’язавши кросворд на тему «Електронні таблиці».
Робота з кросвордом, створеним в середовищі Excel (на комп’ютері)
1.В. Чим в ЕТ відділяють цілу частинну від дробової…
1.П. Складається ЕТ з стовпців та рядків на перетині яких знаходяться…
2. А1:Е5
3. Одна з функцій табличного процесора
4. З чого складаються документи створені в Excel ?
5. Що в ЕТ позначається латинськими буквами?
6. Ви сьогодні …
- До речі, створення кросвордів – це ще одне призначення електронних таблиць. В старших класах ви теж навчитеся робити такі кросворди.
- Ми з вами вже з’ясували, що головним призначенням електронних таблиць є обробка даних. Проте, є ще одне незвичайне застосування електронних таблиць – це цифровий живопис.
Квіти сакури в Excel
Сьогодні мало кого здивуєш зображеннями, створеними за допомогою спеціальних комп'ютерних програм. Роботи 73-річного японського художника Тацуо Хоріучі (Tatsuo Horiuchi) цілком могли б залишитися непоміченими в світі мистецтва, якби не одне «але»: вони створені не за допомогою графічних редакторів Adobe Photoshop або Corel Painter, а з використанням Microsoft Excel.
Цифровий живопис у сучасному мистецтві набуває все більшу популярність. Картини Tatsuo Horiuchi в цьому ряду стоять окремо.
При виді ніжних квіток сакури або традиційних японських гірських пейзажів складно собі навіть уявити, як можна створити подібну красу, використовуючи суху математичну точність Excel. Причина, по якій автор пішов таким неординарним шляхом, – банальна: ця програма виявилася встановленою на комп'ютері серед базового забезпечення, тоді як купівля Adobe Photoshop виявилася для нього занадто дорогою.
Вражаюче, але до того, як малювати картини, Тацуо не вмів користуватися програмою Excel, але бачив, що його колеги нерідко використовували її для створення графіків. Вийшовши на пенсію, винахідливий японець вирішив освоїти цифровий живопис, купивши для цього комп'ютер. Спочатку він експериментував з Microsoft Word, але створені малюнки було складно роздруковувати. В Excel художника підкупила можливість автоматично зменшувати розмір аркуша до того, щоб роздрукувати зображення на папері формату A4.
Звичайно, створювати малюнки, використовуючи електронні таблиці, спочатку було досить проблематично, але з часом Tatsuo Horiuchi освоїв це вміння. Вже протягом 10 років він створює чудові картини, зарекомендувавши себе як самобутній і неординарний художник.
А для того щоб налаштуватися на роботу ми проведемо гру «Лото».
(Роздати учням картки-лото)
Правила гри «Знайди відповідний інструмент»:
ви отримали картки де написані терміни з теми «Табличний процесор». Я зараз зачитуватиму визначення, а ви на картці закреслите відповідний термін та поставите його номер. Успіхів вам. Розпочнемо.
Питання до гри:
(Всі картки мають однаковий вигляд, але терміни написані в розкид)
Приблизний вигляд картки
Діапазон |
Функція |
Формула |
МАХ |
Комірка |
Діаграма |
Адреса |
СРЗНАЧ |
МИН |
Книга |
Автосумма |
Маркер автозаповнення |
Молодці.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Уявіть, що ви маєте власний бізнес і виконуєте підрахунок кількості, вартості продукції і отриманого заробітку. Якщо продукції небагато, то це можна зробити і без комп’ютера, за допомогою калькулятора. А якщо у вас велика фірма, багато різноманітної продукції – це вже проблемно. Табличний процесор дає можливості автоматично проводити різні математичні обрахунки з великою кількістю даних. У такому випадку достатньо зробити обрахунок для однієї одиниці товару, а для решти – це буде зроблено автоматично. Як наслідок – швидкість, надійність і зручність обрахунків.
3. Постановка задачі
Розповім про наші плани на сьогодні. Що ж до нашої незвичайності, то сьогодні ми попрацюємо не так як завжди, а спробуємо себе в ролі бухгалтерів та кондитерів у своєму власному бізнесі. Я зараз не вчитель, а ви не учні. Сьогодні я замовник , і хочу замовити тістечка у маленьких приватних кондитерських.
4. Ділова гра.
Завдання для розрахункового відділу.
Ви сьогодні повинні розрахувати такі показники:
ВИТРАТИ |
Вихід тістечок |
СОБІВАРТІСТЬ |
ЦІНА |
ДОХІД |
ПРИБУТОК |
Всі дані до практичної роботи знаходяться на Робочому столі учня у папці ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА. Кожен з учнів відкриває той документ з даними який отримав від учителя. Точніше те завдання яке отримав згідно жеребкування.
Повторюємо правила поведінки за комп’ютером .
Приклад оформлення роботи
Показати роботи учнів вчителю.
Гаразд. Сьогодні ви добре попрацювали, впоралися з поставленим перед вами завданням, а також показали гарні навички роботи в середовищі електронної таблиці.
Спасибі всім за хорошу роботу. Молодці!
5. Фізкультхвилинка для очей та Релаксація.
5. Підсумки уроку
А зараз підведемо підсумки нашого уроку.
(ПІДРАХУНОК КАПІТАЛУ)
Перед вами скринька з коштовностями. Уявіть собі, що це наш сьогоднішній урок, а коштовності - це ваші отримані знання. Пропоную кожному розповісти про те, що він взяв з цієї скриньки з сьогоднішнього уроку, тобто що сьогодні дізнався, чи чому навчився на уроці.
Висловите свої думки щодо фрази «Я вважаю, що треба навчатися роботі з табличним процесором ».
(Домашнє завдання записано на дошці – повторити матеріал Табличний процесор, підготуватися до тематичного оцінювання)
(Виставлення оцінок)
Урок закінчений. До побачення.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Інгредієнти |
В гр. та шт.. |
В кг. |
Пшенична мука |
1 стакан (200 гр.) |
0,2 |
Какао-порошок |
½ стакана(100 гр.) |
0,1 |
Цукор |
⅔ стакана (80 гр.) |
0,08 |
Вершкове масло |
60 гр. |
0,06 |
Яйце куряче |
2 шт. |
2 |
Розпушувач |
1 п. |
1 |
Цукрова пудра |
¼ стакана (50 гр.) |
0,05 |
Ванілін |
½ чайної ложки (1 п) |
1 |
Соль |
дрібка |
0,05 |
Вихід 20 (ціна 3 грн.)
профітролі з сирним кремом.
Інгредієнти для приготування
Для заварного тіста:
|
120 гр |
0,120 |
|
– 120 гр. |
0,120 |
|
– 100 гр |
0,100 |
|
– 250 |
0,250 |
|
– 3 шт. |
5 |
|
– щіпка |
0,01 |
Для начинки:
|
– 400 гр. |
0,400 |
|
– 120 гр. |
0,120 |
|
- 2 пакетики |
2 |
|
– 100 гр |
0,100 |
|
100 гр
|
0,100 |
ВИХІД 40 тістечок (ціна 10)
Мафіни з шоколадом
Потрібно: дві порції
інгредієнти |
В гр. |
В кг. |
|
500 г |
0,5 |
|
240 г |
0,24 |
|
250 г |
0,25 |
|
300 мл |
0,30 |
|
4 шт |
4 |
|
(200 г); |
2 |
|
15 г |
1 |
|
щіпка |
0,05 |
|
|
|
Вихід 30 штук ( ціна 10)
Ціни |
за кілограм або шт. |
Мигдальне борошно |
= 350 грн |
Цукрова пудра |
= 25 грн. |
яйця |
= 2,5 грн. |
Цукор |
= 18 грн. |
вершкове масло |
= 150 грн. |
Молоко |
= 15 грн. за літр |
Ванільний екстракт |
= 5 грн. |
Борошно пшеничне |
= 10 грн. |
Сіль
|
= 6 грн. |
Творг (сир)
|
= 60 грн. |
Вершки (10%)
|
= 80 грн.
|
Цукор ванільний
|
= 3 грн.
|
шоколад |
= 20 грн. |
розпушувач |
= 5 грн. |
|
|