Конспект відкритого уроку з фізики у 8 класі Розв’язування задач. Узагальнення та систематизація знань з теми «Електричний струм. Закон Ома»

Про матеріал
Конспект відкритого уроку з фізики у 8 класі Розв’язування задач. Узагальнення та систематизація знань з теми «Електричний струм. Закон Ома»
Перегляд файлу

Конспект відкритого уроку

з фізики у 8 класі

Розв’язування задач. Узагальнення та систематизація знань з теми «Електричний струм. Закон Ома»

                                               Хід уроку

І. Організаційний етап. - 1хв

Учитель:  Доброго дня, діти. Щиро  вітаю вас усіх на нашому уроці,

адже урок – це джерело знань, а знання – це скарб. Через знання людина сильніша та  розумніша ніж машина. Ми закінчуємо вивчати тему  «Електричний струм. Закон Ома» і дізналися багато нового про електричний струм та його властивості. Тому сьогодні маємо перевірити наскільки ці знання міцні і практичні.

Девізом нашого уроку будуть слова  Аристотеля: (слайд 1)

Розум полягає не тільки в знанні, але й в умінні застосовувати знання на ділі. 

II. Перевірка  домашнього задання. -4 хв.

Вчитель:  Домашнє завдання у Вас було повторення  параграфа « Сила струму. Напруга. Електричний опір». Розкриваємо  свої зошити, записуймо число та класна робота.

А зараз перевіряємо,як ви повторили параграф  і  напишемо.

 (слайд 2)   

 «Фізичний диктант ».

Увага на екран комп’ютера. ». (слайд 3)

( исправленые   відповіті не засчитаю)

1. Формула для визначення сили струму?

А) I=qt   В) I=q/t

Б) I=t/q   Г) I=qt2

2.  Як називається пристрій для вимірювання сили струму ?

А) Амперметр  В) Динамометр

Б) Вольтметр  Г) Гальванометр

 

3.  За допомогою якої формули визначається напруга?

А) U=A/I   В) U=q/A

Б) U=A/q   Г) U=Aq

(слайд 4)

4.Одиниці вимірювання напруги?

А) Ампер   В) Кулон

Б) Ом    Г) Вольт

5. Пристрій , для вимірювання опору  в колі?

А) Резистор  В) Реостат

Б) Ключ   Г) Среди ответов нет верного

6.Якою із формул визначається опір провідника?

А) R=рl/s   В) R=s/рl

Б) R=sр/l   Г) R=l/рs

 

Відповіді  (слайд 5) 1.В; 2.А; 3.Б; 4.Г; 5.В; 6.А.

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. -  1хв.

Учитель: Зараз записуймо тему сьогоднішнього уроку (слайд 6)

  Розв’язування задач. Узагальнення та систематизація знань з теми «Електричний струм. Закон Ома»

Під час уроку нам потрібно узагальнити і систематизувати навчальний матеріал із вивченої теми; формувати вміння розв’язувати задачі, а також розвивати уміння встановлювати взаємозв’язок між фізичними величинами.

ІV.  Узагальнення та систематизація знань   -10 хв.

Наш урок пройде у вигляді подорожі по країні (слайд 7) «Електрики» де на нас чекатимуть п’ять зупинок. Кожна зупинка передбачає розв’язання певного завдання. Ви маєте можливість продемонструвати свої знання і отримати хороші бали. Тож будьте активними. Бажаю успіхів.

Зупинка 1. « Храм науки» (слайд 8)     -7 хв.

Сіли всі зручно .Ми вирушаємо до країни «ЕЛЕКТРИКИ». А почнемо нашу подорож із столиці – міста Електрон, де у  Храмі наук нас чекають ті, хто своєю працею показали людству важливість електричного струму.  Хто  з видатних людей  зустрічає нас ? слайд 9)                                                                               (Александро Вольта,  Георг Симон Ом, Андре Марі Ампер)

 Ми пригадали видатних вчених на честь їх названі важливі фізичні закони та  терміни. Які ми зараз і пригадаємо . Хто знає закон Ома?.

Учень 1.Закон  Ома звучить так: Сила струму  в ділянці кола прямопропорційна напрузі на кінцях цієї ділянки і обернено пропорційна електричному опіру ділянки кола.

  Вчитель. Фізика завжди пов’язана з математичними  розрахунками . Хто може написати   математичним записом закон Ома ?

Учень 2:Формула закону Ома: .

Вчитель. В чому полягає ,що сила струму прямо пропорційна напрузі?

Учень 3. При  постійному опіру сила струму на ділянці кола прямо пропорційна напрузі на кінцях цієї ділянки.

Вчитель.  На практиці для розрахунків потрібні формули. Давайте її пригадаємо

Учень 4.I ~ U, R= const.

Вчитель.  При постійній напрузі , сила струму обернено пропорційна електричному опіру ділянки кола. Чому?

Учень 5.Сила струму менша  в тому провіднику , який має більший опір. Тому цей закон ми  напишемо математичною мовою.

I~1/R, U= const.

Вчитель.   Давайте пригадаємо , що буде відбуватися коли зменшиться  електричний опір ділянки кола?

Учень 6.Чім  менше опір, тім  більша сила струму. Як що опір дуже малий , сила струму необмежено зростає. Така ситуація виникає при короткому замиканні. Це дуже небезпечна ситуація, яка може привести до поломки приладів, пожарів, враженням електричним струмом та іншими небезпечними  наслідками.

Вчитель. Ми пригадали самі закони , а як і кім вони були відкрити.

Учень 7.Закон відкритий  в 1827 році німецький фізиком Георгом  Омом , але через 10 років після появи "закону Ома", ще  один французький фізик дослідним шляхом довів існування цього закону. Тому французькі школяріі  зараз вивчають закон Ома под іншим прізвищем  - для них це закон Пулье.

Зупинка 2 «Долина формул» -   3 хв.

Вчитель: Молодці.. Ми ж продовжуємо наш рух і поспішаємо на «Долину формул» (слайд 10) де вчені – фізики залишили для нас завдання.

Тож тепер наш шлях веде нас за місто у дуже гарну долину. Вона так схожа на долину нарцисів, яка знаходиться у нас в Карпатах.

Вчитель:Я зібрала з нарцисів чарівний букет у якому записані дивні символи. Поясніть що це за символи.   U, I, q, t,  A, R, l,  S, p

Учні: (напруга- В –вольт, сила струму – А – ампер, кількість заряду – Кл-кулон, час –с –секунда, робота – Дж- джоуль, опір –Ом, довжина провідника –м-метр, площа поперечного перерізу провідника -мм², питомий опір речовини- Ом·мм²/м)

Вчитель:Фізика – наука точна і не терпить безладу, а тому все у фізиці підкоряється законам. Математичним записом законів є формули.  Перевіримо, чи добре ви засвоїли основні закони ЕЛЕКТРИКИ.

  Використовуючи ці символи запишіть:

Учні….

  1. Закон Ома для ділянки кола
  2. Формули для обчисленні напруги через роботу, через силу струму і опір
  3. Формула для обчислення сили струму через заряд, через напругу і опір
  4. Формула для обчислення опору через напругу і силу струму
  5. Опір провідника

V. Розв’язування задач - 24 хв.

Зупинка 3 « Гора Логікону»   -    4хв.

Молодці, ви добре вивчили потрібні формули і тепер завдяки їм ми піднімемось на гору логікону. (слайд 11)

 Для цього маємо розв’язати декілька  задач. Працюємо усно. Результати записуємо в зошити.

Задача 1. Заповніть порожні клітинки таблиці   (слайд 12)

 

I

U

R

1

500 мА

110 В

220 Ом

2

40 А

10 В

0.25 Ом

3

0.8 А

8 В

10 Ом

 

   Відповідь-   (слайд 13)

Задача 2. За графіком залежності сили струму через резистори від напруги, визначте опір кожного з трьох резисторів.    (слайд 14)

Картинки по запросу графік залежності сили струму від напруги

     

 Відповідь- (слайд 15)     R1 = 2 Ом,  R2 = 4 Ом,  R3 = 1 Ом.

Зараз

Хвилина релаксації. (слайд 16) -1 хв.

 Візьміться за руки, закрийте очі  утворивши замкнене електричне коло. Права рука плюс, ліва – мінус. Схилили голову за напрямком руху електричного струму. Вліво – від плюса до мінуса, а тепер покажіть як рухаються електрони – від мінуса до плюса,  відчуйте як ваш заряд передається по колу.                                                                                                               А допоможе нам в цьому симфонія Моцарта

Зупинка 4 «Місто майстрів»       -10хв.

- Ми піднялися на гору, а тут нас зустрічає «Місто майстрів». (слайд 17) Продемонструйте і ви свою майстерність. Працювати  ми будемо в групах. А тому взаємодопомога та взаємоповага вам будуть дуже потрібні. 

- Що потрібно пригадати перед початком роботи? (Правила техніки безпеки) (слайд 18)

Правила  безпеки при проведенні робіт з електрики
1. Складаючи електричне коло, уникайте перетину проводів.
2. Правильно вмикайте прилади: амперметр - послідовно, вольтметр - паралельно до споживача, дотримуйтеся полярності, вказаної на передній панелі приладів.
3. При складанні експериментальних установок використовуйте провідники з міцною ізоляцією, без видимих пошкоджень;

4. Джерело живлення вмикайте в електричне коло в останню чергу.
5. Не доторкайтесь до елементів кола, що перебувають під напругою і не мають ізоляції.
6. Не виконуйте повторно з'єднань у колі після ввімкнення джерела живлення.
7. Виявивши несправність в електричних пристроях, що перебувають під напругою, негайно вимкніть джерело живлення і повідомте про це вчителя.

-Із запропонованих приладів складіть електричне коло та схему електричного кола .

         (1 парта поворачивает  к 2 ,а 3 к 4 и  так создаем  группу.)

 Робота в групах.  Зараз  отримайте   набір приладів для електромонтажу: лампочка, вимикач, амперметр, вольтметр, провідники, джерело струму, схеми. Завдання  у всіх різні.

                    (Завдання розраховано на 5 груп.)

3-групи  збирають електричне  коло  та 2 – групи збирають схему електричного кола:

1група - лампочка, вимикач, амперметр,провідники, джерело струму.

2група - лампочка, вимикач,вольтметр,провідники, джерело струму.

3група- лампочка, вимикач, амперметр, вольтметр, провідники, джерело струму, 

4група – схема кола: лампочка, вимикач, амперметр,провідники, джерело струму.

5група - схема кола: лампочка, вимикач,вольтметр,провідники, джерело струму.

- Попрацювали руками, а тепер потрібно і помислити. Давайте складати задачу  по ланцюгу  3 групи  і обчислити  опір отриманого кола. 

- Під час виконання учнями роботи перевіряю правильність складених кіл.              

Зупинка5 « Берег  мислителів»      -10хв.

             Вчитель: Наступна зупинка  « Берег мислителів». (слайд 19)

             Як ви вже здогадалися тут на нас чекають справжні випробування.

Ми будемо розв’язувати задачі. Хто бажає працювати біля дошки. А всі працюють у зошитах.

Задача 1. Сила струму в лампі розжарення дорівнює 2 А. За якої напруги працює лампа,якщо протягом 1 хв. електричне поле виконує в ній роботу 1.44 кДж ?

Задача 2. Щоб виготовити реостат, на керамічний циліндр діаметром 5 см намотали 122 витки ніхромового дроту з площею поперечного перерізу 0,8 мм². На яку максимальну напругу розрахований цей реостат, якщо сила струму в ньому не може перевищувати 0.8 А ?

 

Задача 3. Розрахуйте силу струму, що проходить через нікеліновий провідник довжиною 100 м і площею поперечного перерізу 0,5 мм2, якщо до кінців провідника прикладено напругу 84 В.

Дано:

Розв’язання

 

Відповідь:

 

 

 

     (Дополнительно)--------- по усматрению времени

 

Задача 4. Сила струму в лампі розжарення дорівнює 700 мА та  опор лампи  310 Ом. За якої напругої працює лампа?

Дано:            Си                           Решение:

I=700 m A     0,7 А       Из закона Ома I=U/R следует U=IR.

R=310 Ом                  Подставим из условия значения и получаем ответ.

                                       U=0,7А.310Ом=217В

U-  ?

                                          Ответ: 217В.

Задача5. Визначте масу та площу поперечного перерізу мідного проводу, який потрібний для проведення повітряної лінії завдовжки 2 км, якщо її опір має дорівнювати 1,36 Ом.

Дано:

Розв’язання

 

 

Відповідь:

 

Задача 6. Визначте опір ніхромового дроту завдовжки 10 см, якщо площа його поперечного перерізу 0,1 мм2.

Дано:

Розв’язання

Відповідь:

 

 

Задача7. Визначте довжину ніхромового дроту площею поперечного перерізу 0,25 мм2. якщо його опір становить 4,4 Ом.

Дано:

Розв’язання

Відповідь:

 

VІ. Зупинка підсумкова, а назва її « Площа всезнайок». (слайд 20) -3 хв.

Наша подорож завершилась.  Нажаль нам час повертатись.  Наші всезнайки недаремно все  знають, вони  поповнили  свої  знання, а тому зараз зробимо підсумок нашого уроку. (слайд 21).

  •                   То  чого ми навчилися на уроці ?
  •                   Чи досягли поставленої мети ?
  •                   Що найбільше запам’яталася ?
  •                   Чи сподобався вам сьогоднішній урок?

VII. Завдання до дому. (слайд 23).-1хв.

 Повторити «Електричний струм» та «Закон Ома»

Підготувати міні проекти

1. «Нетрадиційні джерела електричного струму»

2.«Електричний струм на службі людини»

 

Задача 1. Сила струму в лампі розжарення дорівнює 2 А. За якої напруги працює лампа,якщо протягом 1 хв. електричне поле виконує в ній роботу 1.44 кДж ?

 

Задача 2. Щоб виготовити реостат, на керамічний циліндр діаметром 5 см намотали 122 витки ніхромового дроту з площею поперечного перерізу 0,8 мм². На яку максимальну напругу розрахований цей реостат, якщо сила струму в ньому не може перевищувати 0.8 А ?

 

Задача 3. Розрахуйте силу струму, що проходить через нікеліновий провідник довжиною 100 м і площею поперечного перерізу 0,5 мм2, якщо до кінців провідника прикладено напругу 84 В.

 

Задача 4. Сила струму в лампі розжарення дорівнює 700 мА та  опор лампи  310 Ом. За якої напругої працює лампа?

                                       

 

Задача5. Визначте масу та площу поперечного перерізу мідного проводу, який потрібний для проведення повітряної лінії завдовжки 2 км, якщо її опір має дорівнювати 1,36 Ом.

 

Задача 6. Визначте опір ніхромового дроту завдовжки 10 см, якщо площа його поперечного перерізу 0,1 мм2.

 

Задача7. Визначте довжину ніхромового дроту площею поперечного перерізу 0,25 мм2. якщо його опір становить 4,4 Ом.

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
Додано
8 березня 2021
Переглядів
3078
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку