Конспект виховної бесіди "Відверта розмова "Етикет"

Про матеріал
В розробці викладений матеріал про етичні поняття та моральні цінності. Виховна бесіда спрямована на формування норм та правил поведінки підлітків в різних життєвих ситуаціях. Також відверта розмова викладена з метою розвитку у учнів вміння обговорювати та робити власні висновки в різних випадків в житті, та вміння оцінювати свою поведінку та поведінку оточуючих.
Перегляд файлу

Комунальний заклад «Черкаський навчально-реабілітаційний центр

«Країна добра Черкаської обласної ради»

 

 

 

 

Відверта розмова на тему:

«Етикет –норма та правила поведінки підлітків»

(з учнями 8 класу)

 

 

Пов’язане зображення

 

 

 

 

                                                                                                                        Підготувала

                                                                                                               вихователь Черниш Л.Я.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Етикет – норма та правила поведінки підлітків.

Мета: Формування ключових компетентностей:

           -загальнокультурні: опановувати моделі толерантної поведінки;

           -соціальні: формувати вміння висловлювати власні думки, робити висновки;

           -здоров’язберігаючі: формувати навички рухової активності;

           -комунікативні: стимулювати учнів до спілкування один з одним та з вчителем;

           - життєтворчі: створювати умови для розвитку та самореалізації учнів.
           Формування предметних компетентностей:

           -навчальні: поглибити  етичні поняття етикет, норма поведінки, правила поведінки, моральні цінності; вчити  оцінювати свою поведінку та поведінку оточуючих; формувати поняття про важливість етикету в житті людини; сприяти розвитку культурного рівня учнів;

          -розвивальні: розвивати самоповагу й повагу до інших, особливо старших людей, уміння розуміти їх почуття та особливо мотиви поведінки;

          - виховні: виховувати навички ввічливості, привітності, людяності, поваги до старших та один до одного;

          -корекційні: коригувати вимову учнів, працювати над наголосом, над зчитуванням з губ, розвивати залишки слуху, вчити учнів контролювати свій голос, збагачувати словниковий запас.

Обладнання: таблички, малюнки, презентація

 

Хід бесіди

I. Організаційний момент.

Створення позитивно-емоційного настрою.

Діти заходять в клас з привітанням до гостей. (Бон жур, Добрий день, Хелло, Гутен таг, Привіт, Добрий вечір, Доброго здоров'я).

А цікаво вам дізнатись,

Що сьогодні може статись?

Ну то всядьтеся зручніше,

Працюватимемо скоріше.

Діти! Мені дуже радісно  і приємно зустріти вас знову. Ваш гарний настрій говорить мені, що ви скучили за нашими зустрічами.

Створення сприятливого психологічного комфорту

  • Дорогі діти, сьогоднішнє наше заняття буде надзвичайно цікаве і повчальне. А гаслом нашого заняття стане вислів:    ( слайд №   1   )

Коли говориш — не кричи.

Слів поганих — не вживай.

На всі боки — не крутись.

У вічі співрозмовнику дивись.

Говори спокійно, чемно —

І спілкуйся ти  приємно.

 

  • Чого вчить нас рядки цього вірша? (вчать певних правил, засторог, того що потрібно дотримуватись).
  • А як потрібно вести себе при розмові? (не кричати, не вживати поганих слів, думати те що говориш, висловлювати впевнено свою думку.
  • Зараз ви вирушили стежинкою життя, і рухаєтеся в правильному напрямку.
  • Ваш прихід в клас на цю бесіду є гарним прикладом цього.
  • Нехай цей шлях не буде для вас важким, а навпаки дуже цікавим і неповторним.  Нехай він буде всіяний успіхами, творчими досягненнями.

Перевірка готовності учнів до заняття

  • Подивіться навколо себе, на свої парти, чи нічого вам не заважає. Якщо є зайві речі приберіть їх зі столу. Тож  всядьтеся зручніше, починатимемо наше заняття.

 

II. Основна частина.

Створення проблемної ситуації

- Діти, я думаю, що настав час дізнатись тему нашого заняття, але для цього мені потрібна ваша допомога.

Кожному з нас відомі п'ять відчуттів.

Назвіть їх.                                                    ( Це – нюх, зір, слух, смак та дотик).

                                                                                           (слайд №   2  )

Проте існує ще  шосте відчуття, доступне кожному, але не кожному помітне. Мова йде про відчуття такту, культуру поведінки, спілкування з оточуючими –тобто про те, що робить людину по-справжньому гарною.

- Ну що, ви готові мені допомогти?

 

Завдання скласти асоціативний кущ:

- Нам треба скласти асоціативний кущ до слова «Культура поведінки»

    (привітання, спілкування, ввічливість, громадські місця, одяг, поведінка за столом, дарування подарків, любов              , повага, доброта)

 

Слово вихователя.

Склавши цей асоціативний кущ з різних слів ми можемо сказати, що це все можна об'єднати в одне слово?.                                           (табличка на дошку).

Дешифрувальник: Шифр: 273427                                       (Відповідь: етикет)

1

АБВГ

2

ДЕЄ

3

ЖЗИ

4

ІЇЙК

5

ЛМН

6

ОПР

7

СТУ

8

ФХЦ

9

ЧШЩ

*

0

ЬЮЯ

#

                                                                                            (слайд № 3)

Так до етикету відносимо: правила вітання, представлення та знайомства; звертання до інших; вимоги щодо одягу, поведінку у громадських місцях, поведінку чоловіка щодо жінки; правила піднесення подарунків та сувенірів; накривання столу і поведінки за столом тощо.                      (слайд № 4)

              Кожний із нас у повсякденному житті постійно вживає ввічливі слова.

                                                                                                 (слайд № 5)

Завдання назвіть їх:  «добридень», «здрастуй», «до побачення», «будь ласка», «спасибі», «дякую».

 Ви замислювались ви,  що означають ці ввічливі слова, звідки вони прийшли в нашу мову?

 Виявляється, що походження цих слів дуже давнє, їх вживання сягає ще з часів Київської Русі.

 

  Робота в інтернеті   - словникова  робота                                  

 Вчитель пропонує обрати  таблички і висловити свою думку, що означає це слово. Завдання: знайти значення слів у Вікіпедії.     

«Здрастуй» - будь здоровим

«Будь ласка» - будь ласкавим до мене

«Добридень» - бажання доброго дня

«До побачення» - приємно тебе бачити

«Спасибі» - Спаси Бог.

Що при привітанні важливо?                                   (слайд №  6 )

Інтонація. Дуже важливий елемент привітання! Привітання, сказане грубим або сухим тоном, може образити людину. Вітати  людей потрібно тепло та дружелюбно.                                         (Запропонувати виконати)

 

 Посмішка.  "Добавлена" до привітання посмішка покращить загальний настрій.

                                                              (Запропонувати виконати)

Жести. Привітання прийнято супроводжувати кивком голови, рукостисканням, поцілунками в щічку, обіймами.

                                                             (запропонувати виконати)

Це цікаво                                                                        (слайд №  7 - 16 )

Які звичаї при привітанні в інших країнах?

 

Індійці:       складають руки і притискають їх до грудей

Китайці:     тиснуть руку собі

Самоанці:  при привітанні обнюхують один одного

Латиноамериканці: обіймаються

Лапландці: труться носами

Японці:      кланяються

Тибетці:     знімають головний убір правою рукою і  висовують язика 

Українці, англійці, американці: тиснуть один

 

                                      Фізкультхвилинка                               (слайд     17)

А зараз ми з вами повторимо правила етикету: сидіти, стояти, вставати, ходити.

Вправи:

Манера вставати

Встаючи зі стільця, не спирайтеся на коліна або підлокітники, не допомагайте собі, викидаючи вперед руки. Ви можете справити враження незграбної людини.

Манера стояти

Стояти прямо; не переносите вагу тіла на одну ногу, тим самим запобігти викривлення хребта, набухання вен на ногах! Ступні ніг розташуйте поруч, на відстані не ширше плечей. Ноги широко не розставляйте. Спина пряма, плечі злегка відведені назад, підборіддя піднятий - це правильна, гордовита постава.

Руки можуть бути спокійно опущені уздовж тіла, а можна скласти їх долоню в долоню перед собою трохи нижче пояса. Є й інші положення рук.

Манера ходити

При ходьбі зберігайте легкість і рівний ритм кроків (не дуже швидкий, але і не занадто повільний), не робіть надто широкі кроки. Корпус прямий, не відхиляється ні в одну, ні в іншу сторону, голова гордо піднята.

Манера сідати

 Не можна, присівши на стілець, рухати його. Посуньте стілець до того, як сіли. Опускайтеся на нього плавно.

Манера сидіти

Сидіти треба, займаючи майже весь стілець. Іноді можна спертися на спинку стільця. Спина повинна бути пряма, а не колесом, плечі трохи відведені назад, підборіддя піднятий (паралельно підлозі). Така правильна постава. Покладіть Руки на коліна долонями вниз, або покладіть долоню в долоню, або переплетіть пальці. Не кладіть долоні на коліна симетрично.

Ноги можна розташувати по-різному: поставити ступні перед стільцем, на відстані не ширше плечей, але краще, якщо одна ступня буде трохи попереду іншої. Можна злегка нахилити ноги, направивши ступні до ніжки стільця. Не сидите, розставивши ноги або поклавши гомілки одна за іншу. Не висувайте ноги далеко перед собою.

Слово вихователя:

Слова привітання пригадали, значення їх почули, залишаеться повторити правила приавітання.

 

    Гра «Правила привітання»                                (слайд №  18)

Мета гри визначити як потрібно звертатися до старших, до незнайомих ровесників, до друзів.

Вам треба із запропонованих початків речень, які є на парті  відшукати кінець речення у мене на столі. А потім розповісти своїм однокласникам.

  1. Коли в кімнаті кілька людей….
  2. Вітаючись з чоловіком ….
  3. Чоловік завжди ….
  4. Не прийнято вітатися ….
  5. Чоловіку під час привітання треба ….
  6. Під час привітання не треба…
  7. Під час привітання не гарно ….

(вітаються з початку з хазяйкою, а потім з хазяїном;

жінка повинна першою подати руку;

встає вітаючись з жінкою;

через поріг, через стіл;

зняти капелюх;

опускати очей;

тримати руки в кишенях).

 

Слово вихователя:

Ввічливі манери – це  якість  людини,  для якої повага до  людей є повсякденною  нормою  поведінки і   нормою  спілкування з  оточуючими.

 Це уважність, вияв доброзичливості до всіх, готовність надати послугу кожному, хто цього потребує, привітність, делікатність, тактовність, скромність.

 

А зараз я хочу щоб ви попробували себе акторами.

Гра «Актор»                                                                         (слайд №  19   )

Діти отримують картки із завданнями. Гравець повинен показати класу завдання, використовуючи лише міміку і жести. Діти після перегляду повинні дізнатися і озвучити завдання. В кінці вибирають того, хто краще виконав роль.

Завдання:

1) встановити в класі тишу;

2) захопитися подарованим букетом;

3) з балкона покликати дитину додому;

4) зупинити  хлопчика хулігана ;

5) відмовитися від запропонованої цукерки.

 

Слово вихователя:

  Давайте підведемо підсумок. Які жести не прийняті в суспільстві вихованих людей?                                                                                         (слайд № 20)

Назвіть, що не можна:

• плескати співрозмовника по плечу;

• розмахувати руками;

• смикати одяг, крутити гудзики;

• чесати голову і смикати себе за вухо;

• барабанити пальцями по столу;

• торкатися обличчя руками;

• чхати, не прикрившись рукою чи хустиною;

• безцільно вертіти в руках який-небудь предмет.

 

Давайте визначимо формулу хороших манер і будемо користуватися нею в майбутньому.                                                                           (слайд № 21)

Формула хороших манер

 

Доброзичливість

+

Повага

+

Знання етикету

 

 

Вчися чесно оцінювати себе

Оцініть себе за 5 – бальною шкалою за наступними параметрами:

 

 

 

 

Характеристики

Оцінки

1

Ввічливість

 

 

 

2

Хороші манери

 

 

 

3

Культура мовлення

 

 

 

4

Гостинність

 

 

 

5

Постава й хода

 

 

 

6

Охайність

 

 

 

7

Почуття гумору

 

 

 

8

Вихованість

 

 

 

9

Тактовність

 

 

 

10

Терпимість

 

 

 

11

Доброзичливість

 

 

 

Нікому не показуйте. Попросить товаришів також оцінити вас за цим параметрами. Подивіться, що вийде і зробіть висновки.

 

Слово вихователя:

Зазвичай, перед тим як попрощатися, люди говорять про необхідність піти («мені треба йти», «дуже шкода, але мені час», «треба йти»

 Перед тим, як сказати прощальну фразу, люди зазвичай дякують за спілкування, вибачаються за час, віднятий у співрозмовника.

    Зазвичай гостю, що уходить, бажають всього найкращого, запрошують заходити ще, висловлюють своє дружнє ставлення, передаючи привіт його близьким.

Якими словами потрібно  прощатися?

Учні повинні дати правильні відповіді.

Зразки прощання

  • Всього доброго!
  • До побачення!
  • Дозвольте попрощатися!
  •  Спокійної (доброї) ночі!
  • Будь(те) здоров(і)!
  • До зустрічі!
  • Щасливо!
  • Бувай!

Заключне слово вихователя:

На кінець хочу подякувати всім вам за активну участі і зацікавленість, має надію, що все що ви сьогодні вивчили стане вам у нагоді в майбутньому. І на прощання, відповідно до правил етикету, якщо ви збираєтесь йти, потрібно дочекатися паузи в розмові (вчитель робить паузу) і, вставши, сказати: „До побачення. Сподіваюся, ми ще зустрінемося.

 І пам’ятай золоте правило етикету - стався до людей так, як би ти хотів, щоб люди ставилися до тебе!                                   (слайд №   22 )    

 

  Релаксація                                                     (слайд № 23)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 лютого 2022
Переглядів
449
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку