Конспект заняття Інтегрована навчальна діяльність «ПОГЛЯД У МИНУЛЕ, ДЕ БАБУСЯ ЛЯЛЬКУ ЗАБУЛА…»

Про матеріал
Мета: Знайомити дітей з історією виникнення ляльки-мотанки; Формувати вміння і навички виготовлення ляльок із ниток; Заохочувати до пізнання культурної спадщини українців; Розвивати позитивний емоційний стан дитини, творчий задум, фантазію, задоволення від отриманого результату; Виховувати повагу і шанобливе ставлення до традицій українського народу; Матеріали: сучасні ляльки, лялька-мотанка з тканини, ляльки-мотанки з ниток, нитки, стрічки, намисто, віночки, ножиці.
Перегляд файлу

Мета:

  1.        Знайомити дітей з історією виникнення ляльки-мотанки;
  2.        Формувати вміння і навички виготовлення ляльок із ниток;
  3.        Заохочувати до пізнання культурної спадщини українців;
  4.        Розвивати позитивний емоційний стан дитини, творчий задум, фантазію, задоволення від отриманого результату;
  5.        Виховувати повагу і шанобливе ставлення до традицій українського народу;

Матеріали: сучасні ляльки, лялька-мотанка з тканини, ляльки-мотанки з ниток, нитки, стрічки, намисто, віночки, ножиці.

 

Інтер’єр української хати, піч, лавки, тинок, садочок з квітами. Бабуся готує пиріжки. В двері стукають, заходять діти, одягнені в українські костюми.

-           Доброю дня, мої любі внучата.

-           Доброго дня!

-           Раненько ви до бабусі прийшли. Щось сталося?

-           На гостину до Вас завітали

       Хризантем пахучих нарвали

       Як здоров'я у Вас запитати?

       Чим займаєтесь хочемо взнати?

-           Ох, мої любі, чим я можу займатися. Пиріжечки в піч поставила, ниточки поскладала, у клубочок помотала, а то мій котик їх порозкидав.

Діти бачать у бабусі красиву ляльку, зроблену з ниток.

-           А шо це таке?

-           Бабусю, це лялька?

-           А звідки вона у Вас?

-           Як її зваги?

Бабуся: - Так, це лялька, але незвичайна лялька, а лялька — оберіг. Вона є моєю супутницею успіху, здоров'я, допомагає уникати різних негараздів.

       (Діти розглядають ляльку ).

-           Коли я була маленькою дівчинкою, в магазинах не було так багато ляльок, як зараз. То моя бабуся робила мені ляльки із соломи, клаптиків тканини. Потім, коли я підросла я робила ляльки із кукурудзяних качанів, з квітів мальви. Ця лялька прийшла із далекого минулого та зроблена із ниток. Вона оберігає спокій моєї домівки. Подивіться, моя лялька безлика, в неї немає очей, носа, рота. Безликими їх робили спеціально, бо вважали, що в таких ляльок не зможуть вселитися злі сили і нашкодити. Дуже доброю вважається безлика лялька. Вона оберігає, має захисну силу. Це – лялька-оберіг. Коли лягаєте спати, можна покласти поряд. Вона буде оберігати спокій вашої домівки.

           Вам подобається лялька? А хочете я навчу і вас робити таку ляльку і у вас теж буде свій оберіг?

-           Так хочемо.

-           Тоді послухайте цікаву історію цієї ляльки. Це українська народна іграшка. Колись давно діткам не купували іграшок в магазинах, як зараз, а робили їх власноруч. Робили ляльок із матеріалу, який був доступний кожному – із соломи, колосків, тканини, з кукурудзяного листя, очерету, осоки. Дітки дуже любили своїх ляльок, берегли їх, довіряли їм свої таємниці. А дорослі вірили, що ляльки, які були зроблені з такою любов’ю, будуть оберігати діток від лиха та зла.

-           Тканину або ниточки на ляльку намотували, прив’язували, але ні в якому разі не пришивали. Сьогодні ми з вами будемо робити ляльку-мотанку із ниток.

-           Тоді давайте згадаємо, що ми з вами вже робили з ниточками.

-           Ми вже з ниточками грали,

       Їх складали, розрізали,

       Зв'язували, змотували,

       Скручували та сплітали.

-           Дуже добре, тоді розкажіть мені, що ви вже навчилися робити?

-           На товсту велику книжку ми намотували нитки.

-           Потім розрізали з обох сторін.

-           Ми намотували нитки іншого кольору, розрізали з одного боку.

-           Розрізані нитки обкладали навколо ниток складених удвоє і зав'язували.

-           Щоб сплести косичку, знову намотували нитки на книжечку, розрізали з обох боків, зв’язували з одного боку і плели косичку.

Бабуся: - Молодці, діти, не забули того, що ми робили минулого разу. А давайте вийдемо у садочок та пограємось у гру «Галя по садочку ходила».

(Діти стають у коло, одна дитина «Галя» тримає в руках хусточку, стоїть у колі).

На слова пісні:

Варіант 1:Галя по садочку ходила                                          2.Ходить по садочку блукає 

                   Хусточку біленьку загубила Хусточку біленьку шукає

Діги йдуть по колу «Галя» ходить між квітами і на слово загубила залишав хустинку біля квітки, сама сідає на пеньок, сумує.              у

На слова пісні:

Не журися, Галю-серденько

Ми знайшли хустинку біленьку

У садочку, біля малини

Під зеленим листом тернини.

Діти йдуть по колу і зупиняються. Одна дитина «знаходить» хустинку, промовляючи.

Ти Галю, не шукай

Хто знайшов, відгадай!

«Галя» не озираючись, відгадую голос дитини. Гра повторюється.

Бабуся: - Молодці, діти гарно гралися, відпочивали. Пора до роботи братися. З оцих ниточок, які ми зв’язували та сплітали, ми будемо виготовляти ляльок. (Показую зразок).

Ось це буде голова і тулуб, а це руки. Відділяємо нитки одного кольору від іншого. Це волосся, формуємо появу і занизуємо ниткою. А це буде спідничка. Волосся можна залишити розпущеним, або зав’язати в пучок, або заплести в коси. Прикрасимо стрічками, віночками. Діти, ви зрозуміли послідовність роботи? Давайте повторимо (з показом).

-           Що спочатку робимо? (Відділяємо волосся)

-           Що далі? (Зав’язуємо, робимо голову)

-           Потім що? (Вставляємо косичку)

-           А потім? (Зав’язуємо, робимо тулуб)

-           Далі що робимо? (Плетемо коси, прикрашаємо стрічками)

          Тоді дарма часу не гаємо.

          До роботи приступаємо!

          Діти, не боїтеся?

-           Любі гості та бабусю,

      Я робити не боюся.

      Будем гарно працювати

      Щоб ляльку-оберіг мати!

Важливу роль у виготовленні ляльки-мотанки відіграють кольори ниток:

Червоний – захист від хвороб і злих духів;

Жовтий – уособлення життєдайної сили Сонця;

Зелений – символ відродження, здоровя, молодості й Матінки-Природи;

Синій і блакитний – безперервний рух цілющої води;

Білий – чистота і гармонія;

Коричневий – Матінка-Земля і родючість.

Під веселу музику діти працюють. По закінченні роботи бабуся каже.

-           Добре попрацювали?

-           Працювали ми старались

      Хвилювалися та грались...

      А тепер скажіть Ви нам –

       Ляльки до вподоби Вам?

-           Бабуся: - Так. Дуже гарні ляльки. Ви так постаралися.

-           Я в дядьку душу і серце вклала.

      Щоб лялька усіх звеселяла

-           Чудові ляльки ми зробили

Бабусю, ми тобі догодили?

Бабуся: Дякую Вам (до гостей) їй увагу чудову. Дякую Діти виходять і ляльками до гостей.

-           Тепер ми можемо свято влаштувати

      Ляльки наші всім показати!

-           Тепер лялька може моїм оберегом стати

-           Щасливої долі сім’ї побажати!

-           Хочемо Вам щастя, здоров'я бажати,

-           А нашій бабусі «спасибі» сказати!

Бабуся: - Діти, а що ви будете робити із цими ляльками? (відповіді дітей)

Як ви думаєте для чого ми зробили ці ляльки? (відповіді дітей)

Бабуся: - Поки ми з Вами працювали, у печі і пиріжки спеклися. Давайте пригощатися?

 

docx
Додано
20 жовтня 2023
Переглядів
167
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку