Програмовий зміст.Продовжувати формувати уявлення про рослини, середовище їх існування. Дати уявлення про дикорослі, особливо лікарські рослини про те, де ростуть, коли цвітуть, знати як збирають і зберігають рослини.
Вчити розрізняти рослини за зовнішнім виглядом, запахом.
Навчити бачити красу і багатство рідної природи. Цінувати та берегти її.
Формувати уявлення про найголовнішу цінність у житті людини – здоров’я, бажання спілкуватись з природою, звертатись до неї за допомогою.
Виховувати турботливе ставлення до свого здоров’я, повагу, вдячність природи за лікарські рослини.
Попередня робота. Екскурсія екологічними стежинками, спостереження, перегляд відеоматеріалу, читання віршів, легенд про лікарські рослини, розгляд ілюстрацій.
Матеріал: мішечки з сухими травами, ілюстрації, чайники з чаєм, відео матеріал, загадки, легенди, твори В. Сухомлинського, подушечки «саше», елементи декору.
Словникова робота: гербарій, аромолампа, подушечки «саше».
Хід заняття.
1.Організаційний момент.
Психогімнастика «Коло друзів».
Станем разом ми у коло
Скільки друзів глянь довкола
Руку дружби протягну
З другом сварку не почну
Будем дружно ми займатись
Один одному всміхатись.
2.Мотивація.
-Нещодавно я була в гостях у своєї мами. Прибираючи на горищі я побачила в куточку на гачечку, висіли мішечки. Я їх взяла, заглянула в них. Ви хочете дізнатись, що я в них побачила? Я вам зараз покажу, розкажу.
3.Основна частина.
1.Подорож на луки.
(Виймаю з торбочки лікарські рослини, даю можливість їх розглянути, понюхати).
-Що ви побачили? А знаєте для чого збирала їх моя мама? Як сушила та як використовує?
-Щоб дізнатись про таємницю лікарських рослин ми з вами трішки помандруємо. Закрийте очі та послухайте звуки природи. (Звучить мелодія природи).
-Що ви чуєте? Плескання води, дзюрчання струмочку, дзижчання бджіл, комариків, мух, шелест трави, скрекотання коників, шум вітра.
-В яку пору року ви можете це почути? А тепер ми з вами потрапили на луки? Погляньте поле, ліс.
(Перегляд відео).
-Що ви бачите? Трава, квіти. Який запах мають луки? Медовий, духмяний, ароматний, пряний, ніжний, квітковий , солодкий, гіркий, терпкий. В лісі, полі, луках живе «зелена аптека». А що таке «зелена аптека»? Як ви розумієте ці слова?
-Малята, лікарські рослини збирають у полі, луках, лісі в теплу пору року . Чому? Збирають, зрізають бережно, щоб не порушити коріння. Деяким з рослин дають зацвісти? Для чого, як ви думаєте?реба зранку Збирати треба зранку, з росою- тоді мають найбільшу силу. Висушують в сухих місцях, де немає прямих променів сонця.
(Відео про збирання і сушіння трав).
-А тепер в груповій кімнаті знайдіть лікарські рослини. Назвіть їх та розкажіть, що ви про них знаєте.
2.Таємниці лікарських рослин.
Дидактична гра «Назви квітку та розкажи про неї».
Ромашка.
Розсіється лікувальна квітка,
Опріч лісів, іще в полях
Аби її здобути влітку,
Малі й дорослі знають шлях.
Шовково коси пломеніють
Коли настоєм їх помиють.
А що ,скажіть, за квітка, діти?
В. Сухомлинський «Дівчинка і ромашка».
Використовують як потогінний, протисудорожний засіб, поліпшує травлення. Роблять припарки, примочки, ванночки. Полощуть горло, промивають рани, купають немовлят. Коли болить живіт –п’ють чай з ромашки.
Шипшина.
Червона кожушинка,
Всередині вітамінка.
Хто хоче зірвати,
Той поколеться.
Плоди багаті на вітамін С. З засушених плодів виготовляють сиропи, настойки, чай. В. Сухомлинський «Шипшина і троянда».
Кропива.
Стоїть при дорозі на одній нозі,
Хто її зворушить – плакати мусить.
Навесні з молодої кропиви варять борщ, п’ють з неї сік. Вона зупиняє кровотечу, лікує радикуліт , ревматизм.
Мати-й-мачуха – легенда про матір і мачуху.
З рослини готуються ліки для горла.
Полин.
Котик схуд, і геть змарнів.
Цілий тиждень він не їв.
Пий настойку полину,
Апетит з’явився знов.
Вранці їв уже сметану,
Глечик вилизав старанно.
Лікує животик, виготовляють шампунь і крем.
Липа.
Застудився їжак.
Ні дихнуть, ні лежать.
Друже, випий
Трішечки відвару липи.
Лікує застуду.
Чебрець.
Кізка гілку зачепила,
Аж на лобі гуля сіла,
Не стогни і май терпець,
Відвари і пий чебрець.
Купають немовлят, прикрашають дім до свята Трійця. Роблять примочки. Виготовляють дитячий крем, шампунь.
Подорожник – це своєрідна швидка допомога. Де б не поранились, зірви листок подорожника, обмий його або обітри, трохи розімни та приклади до рани.
Виготовляють ліки, шампуні, креми.
М’ята – використовується листя і ефірне масло м’яти. Вживають від головного болю. Полощуть рота, зуби.
В кондитерському виробництві – карамель, печиво, торти.
Ментол – складова частина для серцевих засобів.
Збираючи рослини, ми повинні пам’ятати , що рослині теж боляче. Попросіть у неї пробачення, поясніть їй причину, для чого ви її зриваєте, і вона вас зрозуміє і допоможе.
Діти намалювали рослини, які подобаються найбільше. Хочуть про них розповісти.
Інтерактивна гра «Назви зайве, поясни чому».
3.Секрети лікарських рослин.
Лікарські рослини люди збирають самі, а ще їх можна придбати в аптеці. І мають вони ось такий вигляд.
(Діти розглядають коробочки, читають назви рослин, відкриваєм коробочки, дивимось як зберігають рослини.)
Зверніть увагу на інформацію на звороті коробочки, як зберігаються, як використовуються.
4.Ароматні мішечки на згадку.
На Україні шанують лікарські рослини, часто дарують на згадку чарівні мішечки «саше».
«Саше» - це французьке слово, що в перекладі означає «мішечок». Мішечок наповнений ароматними травами, які випромінюють аромат кілька років. Надає аромат не тільки одягу, а й білизні, паперу, іграшкам.
«Саше» зашивали в одяг як захист від злих сил. Можна прикрасити бісером, вишивкою, наклейками. Наш мішечок наповнений материнкою, чебрецем, мелісою, лавандою, м’ятою.
Що це за подушечка? Коли їх використовують? Які трави вкладають?
(Діти прикрашають мішечки і дарують гостям).
5.Фітовітальня.
А тепер малята час нам поспішати до фітовітальні. Що нас там чекає, як ви думаєте? Ми будемо цілющими відварами смакувати і здоров’я добирати.
(Діти смакують відварами трав та слухають спокійну музику).
4.Підсумок.
Земля нас радує багатством і щедрістю. Не слід забувати, що природа чекає від нас вдячності і піклування. Все живе на Землі сподівається на любов людини.
Любіть травинку, і тваринку
І сонце завтрішнього дня.
Вечірню в попелі жаринку,
Шляхетну інохідь коня.
Л.Костенко.