Заняття
На гостини до весни
Вихователь:Богдан Л.В.
Програмовий зміст. Закріпити знання дітей про характерні ознаки весни (явища навесні), про життя рослин, птахів, тварин; повторити правила поведінки у природному оточенні; закладати основи екологічної культури. Активізувати зв'язне мовлення, словник, вправляти у виразному співі пісень, читанні заклинок, прислів'їв, у загадуванні загадок. Виховувати любов до народної творчості, розвивати уяву, мислення, увагу до поетичного слова, естетичні почуття. Формувати бережне ставлення до живої природи.
Матеріал: загадки, заклинки, вірші про пори року, прислів'я; екологічні заборонні знаки; площинні зображення двох дерев - у зимовому та весняному вбранні, а також різних дерев та листочків, весняних квітів, птахів; кружечки червоного, білого, жовтого та зеленого кольорів (для кожної дитини по чотири), „чарівна" торбинка; паперові пташки, ласощі.
Хід заняття
(Під звучання мелодії А. Філіпченка ,,Веснянка " (запис) діти заходять до зали, вітаються з гостями й сідають на килимок.)
Вихователь.
Діти, яку пору року нагадує вам ця мелодія? А зараз яка пора року? (Відповіді дітей.) Так, сьогодні нас зібрала в цій залі улюблениця людей, тварин і рослин - красуня Весна. Як ви гадаєте, чому вона найулюбленіша для всіх? (Відповіді дітей.) Правильно, навесні все навколо оживає після холодної зими. Весна дарує нам тепло, красу, радість, квіти. Дарує кожному те, що йому потрібне і що він хоче мати. Ось чому в усіх любо й весело на душі.
(Вихователь повідомляє дітям, що Весна запросила їх до себе на гостини. Ця мандрівка буде веселою і цікавою, але нелегкою, бо попереду деякі випробування. Пропонує поглянути навкруги, чи не залишила Весна чогось незвичайного. Діти знаходять торбинку. Розв'язують її і виймають звідти конверт. Вихователь читає лист.)
„Доброго дня, любі діти! Пишу вам я, Весна-ясна. Ось ви й виросли, невдовзі попрощаєтесь з дитячим садком і підете до школи. Тож мені дуже хочеться, щоб ви гуртом завітали до мене - відвідали моє Зелене Царство, познайомилися з моїми молодшими братиками і сестричками -рослинами, пташками, звірятами. Але, щоб потоваришувати з ними, ви маєте відповісти на всі запитання й виконати всі завдання, які знайдете в торбинці. А коли прийдете до мене на гостини, будьте обережними, щоб не зашкодити тим, хто живе в парку, в лісі, на лузі й біля річки."
Вихователь.
То як, діти, виконаємо завдання Весни та її братиків і сестричок? (Діти погоджуються.) Ось перше випробування. Весна знає, що наш народ склав про неї багато загадок. їй цікаво, які ж загадки відомі вам.
(Діти загадують загадки про весну.)
Старий дід мости намостив,
Молода прийшла - мости розвела.
З кінцем зими прийде вона,
Улюблениця всіх... (Весна.)
Тільки сонечко пригріло,
То й розтанув білий килим.
Клен радіє - певно зна:
В гості йде до нас... (Весна.)
Вихователь:
А які прислів'я про весну ви знаєте? (Діти розповідають приспів 'я.)
• Проліски — очі березня.
• Грак на горі - весна надворі.
• Навесні згори припікає,
А знизу морозить.
• В березні кожух і без ґудзиків теплий.
• Прилетів лелека - весну приніс здалека.
• В квітні ластівка день починає, а соловей закінчує.
• Квітневий день рік годує.
• Сон на зиму відклади,
А діло в квітні зроби.
• Травень ліс наряджає, а літо в гості чекає.
• Хто спить весною, той плаче зимою.
• Хочеш їсти калачі - не спи весною на печі.
Вихователь.
Колись давно наші прадідусі та прабабусі веселими піснями закликали в гості чарівницю-весну. А ви знаєте якусь веснянку?
Діти виводять танок „Ой минула вже зима".
- Я гадаю, Весна задоволена вами. Зазирнемо в торбинку й подивимося, що Весна нам іще приготувала. (Виймає другий конверт, читає лист.) „Посилаю вам чотири кольорових кружечки. Скажіть, якій порі року відповідає кожний колір. (Діти називають.) Пропоную пограти у гру „Пори року". Нехай вихователь зачитає вам ось ці рядки з віршів, а ви маєте визначити, про яку пору року йдеться, і піднімати кружечок відповідного кольору". Діти грають у гру.
Все оживає, і все розквітає,
Теплий вітерець нас усіх звеселяє.
Всюди струмочки веселі біжать,
З вирію друзі пернаті летять. (Весна.)
Де не гляну я надворі –
Всюди бачу білий колір.
Ліс, і поле, і діброва
В білі вбралися обнови.
(Зима.)
Сад дозріває, річка тече,
Над головою сонце пече.
(Літо.)
В зеленім лісі побував
Якийсь художник - і поволі
Дерева перефарбував
У золотисто-жовтий колір.
(Осінь.)
Вихователь.
Чому весна має зелений колір? (Зеленіють травичка, кущі, дерева.) А чому навесні все зазеленіло? (Пригріло сонце, й стало тепліше.) Як називаються дерева, які навесні вдягаються, а восени скидають одяг? (Листяні.) Назвіть їх. (Береза, клен, каштан, дуб, тополя, ...) А як називаються дерева, які не скидають свого зеленого вбрання? (Хвойні.) Назвіть їх. (Сосна, ялина, туя, кедр, смерека, модрина.) Пригадайте дерева, які ростуть на ділянці нашого дитячого садка. (Діти називають.)
Проводиться гра „З якого дерева листочки?" Вихователь виставляє зображення різних дерев і виймає з третього конверта листочки, які надіслала Весна: діти мають віднайти кожному його маму-деревце.
Вихователь.
Молодці, добре впоралися ще з одним завданням Весни. Всі листочки віднайшли своїх мам. А зараз ви слухатимете музику та мої слова і під них уявлятимете себе маленькими деревцями. Ось так.
„Я - дерево. Я росту у весняному лісі. Мої ноги - то коріння у прохолодній землі. Моє тіло - міцний стовбур, а мої руки - тоненькі гілочки. Вони піднімаються до неба, відчувають сонячне тепло, вбирають його. І воно розливається по всьому тілу. Я дерево. Я бавлюся з вітром, який гойдає мої тоненькі гілочки. Я вмиваюся краплинами дощу й радію прохолоді. Я -дерево".
Діти медитують у супроводі тихої мелодії та неспішних слів дорослого.
Вихователь.
Уже нашим деревам, квітам, кущикам і травичці пити захотілося. Давайте допоможемо їм - закличемо дощик. (Діти промовляють закличну „Іди, іди, дощику".) Який веселий весняний дощик! Усі йому раді, всіх він напуває своєю водичкою. Пригадайте, які дощі були восени. (Холодні, теплі, сильні, з вітром.) А тепер давайте запросимо до себе весняне сонечко. (Діти промовляють закличку „Вийди, вийди, сонечко".) Ви гарно закликали сонечко, то вже й квіти розквітли. Які весняні квіти ви знаєте? (Діти називають.) А які з названих квітів ростуть у наших квітниках? (Відповіді дітей.)
Гра „Лісові квіти". Вихователь показує зображення різних квітів (із четвертого конверта від Весни). Діти плескають у долоні, коли демонструється весняна лісова квітка.
Вихователь.
Бачу, ви знаєте різні квіти. Вони прикрашають наше життя. А хто дарує нам радість своїм щебетанням та співом? (Птахи. Вони радіють весні, співають веселі пісні.) Ще якою важливою справою вони займаються? (Відповіді дітей.) Правильно, навесні птахи в'ють гнізда, відкладають яйця, висиджують пташенят. До нас повертаються птахи, які зимували в теплих краях.
Гра „Птахи, що зимують, та перелітні птахи".
Дітям роздають картинки (з п'ятого конверта). Ті, в кого зображення птахів, які зимують, підбігають до зимового дерева, а ті, в кого перелітні, - до весняного. Гра повторюється кілька разів.
Вихователь.
Чому перелітні птахи навесні прилітають до нас, а не залишаються в теплих краях? (Відповіді дітей.) Так, птахи завжди повертаються туди, де вони з'явилися на світ і зросли. Вони мостять гнізда й виводять пташенят на рідній землі. На зиму ж відлітають у вирій, щоб наступної весни знову повернутися до нас. А яку користь приносять птахи? (Вони знищують комах - шкідників саду, лісу.) Як ми турбувалися про них узимку? (Підгодовували насінням, крихтами.)
Рухлива гра „Котилася торба". (Повторюється кілька разів.)
Вихователь пропонує наступне завдання Весни (з шостого конверта): пригадати назви мешканців лісу - звірів. Діти пояснюють, що таке дикі тварини, називають їх, розповідають про зміни в житті їжачків, білочок, зайців, ведмедів навесні.
Вихователь.
Ви багато знаєте про лісових звірів, і Весна зі своїми друзями задоволена вами. Вони чекають на вас - запрошують до себе на гостини: до парку, лісу, на луку. Але перш ніж ми підемо, давайте пригадаємо, як узагалі треба поводитися на гостинах. (Треба бути чемними, не галасувати, не смітити, нічого не ламати.) У природи також є свої закони і правила поведінки. Весна зі своїми друзями хочуть вам про це нагадати за допомогою ось таких знаків (виймає їх з сьомого конверта). Ці знаки називають заборонними, тому що вони забороняють робити шкоду живій природі.
Діти розглядають та обговорюють знаки.
Вихователь.
Ось ми й познайомились із заборонними знаками. Коли ви гулятимете в лісі чи в парку, пригадайте їх, щоб ненароком не завдати шкоди ні тваринці, ні рослинці. Не чіпайте птахів, комах, риб, не зашкодьте їм, і природа віддячить вам. Пам'ятайте: вони господарі, а ви гості. Письменник Михайло Пришвін сказав: „Рибі потрібна вода, пташці - повітря, звірові -ліс, степ, гори. А людині - потрібна Батьківщина. Отже, оберігати й берегти природу - означає оберігати й любити свою Батьківщину." Якщо людина добре серце має, Вона іде у світ добро творить. В її очах любов і ласка сяють, Така людина сонечком горить.
- Будьте ви як маленькі сонечка. Творіть добро, оберігайте природу. Садіть дерева, кущі, квіти. Любіть нашу землю-матінку, і вона відповість вам любов'ю та щедрістю, і пануватимуть у світі мир та злагода.
(Вихователь зачитує дітям останнього листа з чарівної торбинки.)
„Любі хлопчики й дівчатка, вас люблять всі звірятка, і жучки, і павучки, а ми, веселі білченята посилаємо вам солодощі і своє фото. Ми віримо, що ви теж любите звіряток і комашок, допомагаєте взимку птахам, підгодовуєте їх. Тож відкривайте пакунок із гостинцями. Смачного вам! Весна, білченята та їхні друзі." (Діти частуються ласощами.)