Підсумкове заняття з розвитку мовлення та культури мовленнєвого спілкування для дітей молодшого дошкільного віку “Найрідніші люди”.
Мета: виявити рівень засвоєння дітьми знань, програмових завдань з розвитку мовлення; закріпити знання про родину, вміння дітей відгадувати загадки, відповідати на запитання; виховувати у дітей морально-етичні якості, повагу до батьків та інших членів родини, сприяти самостійності.
Зв’язне мовлення: розвивати зв’язне мовлення; вправляти в побудові речень за опорними картками та вживанні присвійних займенників; формувати діалогічну компетентність.
Звукова культура мовлення : вправляти у вимові звуків [ц], [дз], [дж],[ґ]; розвивати мовне дихання та силу голосу; продовжувати вчити культури спілкування.
Словник: активізувати словник дієсловами та прикметниками; закріпити значення слів: рідня, вдячність, повага, задрімала, дзиґа, дзижчати.
Матеріал: аудіозапис української пісні Н. Май «Родина»; виставка «Родинне дерево»; загадка про маму; вірш О. Благініної «Моя мама задрімала»; дид.гра
«Якщо мама задрімала»; дид.гра « Тато який?».
Попередня робота: виготовлення «Родинного дерева» (спільна робота батьків з дітьми); вивчення вірша П. Осадчука «Я навчаюся у тата»; розучування театралізованої гри «Хода»; виготовлення дидактичних ігор морально-етичного характеру.
Хід заняття:
1.Вступна частина
Звучить пісня заслуженої артистки України Н.Май «Родина», вихователь запрошує дітей до перегляду виставки робіт «Родинне дерево».
Вихователь: діти, на цьому тижні проходе конкурс на краще «родинне дерево». Хто хоче розповісти про свою родину? З кого складається родина? Так, родина –це діти, батьки та близькі родичі. Чудово, коли родина велика, дружна. Кожен допомогає один одному, дбає, турбується, але найголовніші -це тато і мама.
(Діти сідають за столи.)
Вихователь: а зараз послухайте загадку:
Зранку будить нас в садок,
Має ніжний голосок,
Дуже мила, люба сама,
То вгадали, хто це? (мама)
(Діти відповідають за допомогою руки.)
Вихователь: діти, як звуть вашу маму?У кого з вас мама працює? Так, бачу. Дійсно, з ранку і до пізної ночі матуся дбає про вас. Послухайте, будь-ласка, вірш О. Благініної:
Моя мама задрімала…
Гратися я перестала.
Дзиґою я не дзижчу,
Я присіла і мовчу…
Хочется мені багато-
Подивитися кіно,
Книжку вголос почитати,
Покричати у вікно,
Посміятись досхочу…
Та мама спить і я мовчу.
Дидактична гра «Якщо мама задрімала»
Мета: сприяти збагаченню словника дієсловами; розвивати зв’язне та діалогічне мовлення; вчити будувати речення за опорними картками; виховувати морально-етичні якості; сприяти самостійності; вправляти у звуковимові [ґ],[дз], [дж];закріпити значення слів: задрімала, дзиґа, дзижчати.
Хід гри: на дошці знаходиться плакат, де зображено малюнок «мама у ліжку», ліворуч – кишеньки зеленого кольору з усміхненим смайликом, праворуч- червоного кольору, де смайлик сумує.
Дітям роздаються індивідуальні картки із зображенням різних дій: діти малюють, співають, ліплять, грають на музичних інсрументах, поливають квіти тощо.
Кожен з вихованців повинен описати зображене та визначити до якої кишеньки покласти цю картку, пояснивши чому він так зробив.
Вихователь: скажіть, діти, якщо людина відпочиває, спить, а хтось намагається закричати, як ми робимо? (Ц-ц-ц…)
Дихальна вправа «Мама спить».
Діти роблять вдих. На видих промововляеться звук [ц] з різною силою голосу (тихо- голосно) за вказівкою вихователя.
Вихователь: а зараз саме час пограти у гру.
(Діти виходять на килим)
Театралізована гра «Хода»
Дзвінко дзиґа задзижчала
Всіх запрошує у гру,
Один, два, три – ходу тата
(мами, бабусі, тощо) покажи
(Діти імітують ходу за вказівкою вихователя)
Після гри діти залишаються на килимі. Сідають півколом.
Вихователь: а хто з вас пригадає вірш П. Остапчука про тата?А про те, який саме тато, нам допоможе дізнатись гра.
Дидактична гра «Тато який?»
Мета: активізувати словник дітей прикметниками, вправляти у вживанні присвійних займенників; формувати діалогічну компетентність; розвивати зв’язне мовлення; виховувати повагу до батьків; вчити пишатися членами своєї родини.
Хід гри: на дошці зображено чоловіка(тата), а від зображення відходять стрілочки, які ведуть до предметів, які асоціюються з якостями батька: гантелі- сильний, посмішка- веселий, книга- розумний тощо.
На запитання вихователя:
«Тато який?» (діти відповідають по черзі).
3.Заключна частина
Підсумкові запитання вихователя: скажіть,будь ласка, про кого ми сьогодні розмовляли?В які ігри грали? Вам сподобалось? Молодці! Ви сьогодні були активними, уважними, я вами пишаюся!
1