Конспект заняття з основ безпеки життєдіяльності в групі раннього віку «Щоб не сталося лиха»
Мета: формувати у дітей навички безпечної поведінки в оточуючому середовищі, елементарні уміння, навички поведінки в різних ситуаціях; вправляти дітей в умінні співчувати; розвивати мовлення, логіку мислення, слухову увагу; виховувати морально – етичні почуття: цілеспрямованість, небайдужість, готовність прийти на допомогу, чуйність, активність, організованість; розважати малят у ігровій формі, викликати в них позитивні емоції, захоплення.
Матеріал: іграшка лялька, яка плаче; річка; м’ячик; іграшка зайченятко; лавка;
хмаринка з дощиком; парасолька; рушник; іграшкове ліжко; іграшки: курочка і курчата; хатинка киці; вогник; відерця; сірники; Вірші «Іграшки» (переклад українською – Н.Забіла), «Кицин дім» (Марійка Підгірянка).
На килимку у груповій кімнаті розташовані ігрові зони:
«Лялька Таня, яка упустила в річку м’яч».
«Зайченятко, якого залишила під дощем дівчинка».
«Курочка Ряба, у якої заблукало одне курчатко».
«Киця, в якої загорівся дім».
Хід заняття:
(Діти з вихователем заходять до групової кімнати, де у вигляді казки, розташовані ігрові зони для заняття).
Вихователь: Малята! Наші іграшки потрапили в біду і не знають, що їм робити, давайте їм допоможемо. Запрошую вас до «Країни Допомоги»!
(Вихователь підходить з малюками до ляльки Тані, яка плаче).
Вихователь: Хто це, малята?
Діти: Лялька.
(Вихователь бере ляльку за руку, лялька починає плакати).
Вихователь: Наша Таня гірко плаче,
упустила в річку м’ячик!
(пропонує малятам пожаліти ляльку Таню)
Годі, Танечко, не плач,
Не потоне в річці м’яч!
(діти жаліють ляльку Таню).
Вихователь: Малята, треба допомогти ляльці Тані дістати м’яч з річки. Чи можна діткам заходити ніжками у воду? Чому?
Діти: Ні, не можна, бо ніжки будуть мокрі.
Вихователь: Так, молодці! Дітям не можна заходити ніжками у водичку, бо вони їх промочуть і захворіють. Взагалі, не можна заходити без дозволу дорослих до води. Я допоможу дістати м’ячика для Тані з річки (дістає м’яч і віддає ляльці Тані).
(Діти з вихователем йдуть до лавки, де сидить сумний Зайчик. Вихователь розповідає дітям, що дівчинка гралася із Зайчиком, а коли пішов дощ, дівчинка втекла і залишила Зайчика самого під дощем. Вихователь читає вірш «Зайчик»)
Про зайча дівча не дбало –
Від дощу не заховало.
Ждати помочі нізвідки,
Геть промокло – аж до нитки!
(Вихователь пропонує дітям допомогти Зайчику і дати відповіді на запитання: сухий Зайчик чи мокрий? Можна гуляти під дощем чи ні? Що станеться, якщо нас намочить дощик? Що врятує нас від дощу?) (відповіді дітей)
Вихователь: Давайте допоможемо Зайчику. А щоб він зігрівся, пострибаємо разом з ним, як зайченята (діти стрибають). А щоб Зайчик не захворів, ми його покладемо в ліжко, хай відпочиває.
(Вихователь з дітьми зустрічає Курочку Рябу, яка плаче, розповідає дітям, що у Курочки Ряби загубилося одне Курчатко. Курчатко було неслухняне, втекло і заблукало).
Вихователь: Все навколо обшукали, але його немає. Допоможемо, малята? Будемо Курча шукати?
Діти: Так! Допоможемо!
Вихователь: Будемо пищати, як Курчатко, воно нас почує та знайдеться. Як Курчатко пищить?
Діти: Пі-пі-пі (діти шукають Курчатко, знаходять його і приносять Курочці).
Вихователь: Малята, можна тікати від мами?
Діти: Ні, не можна.
Вихователь: Діти, треба завжди бути біля мами. Тож візьміть Курчаток в ручки і пограємо у гру.
Рухлива гра «Курочка і Курчатка» - мета: вчити орієнтуватися в просторі.
(Вихователь звертає увагу дітей на те, що хтось плаче «Няв, няв, допоможіть!»)
Вихователь: Бам! бам! балам! бім! –
Загорівся Кицин дім.
Котик дзвонить і гука,
На пожар усіх склика:
Бім! Бам! Балам! Бім! –
Порятуйте кицин дім!
Киця: Няв, няв, допоможіть, допоможіть!
Вихователь: В Киці трапилась біда, треба вогника скоріш погасити. Чим будемо гасити вогонь, малята?
Діти: Водою!
Вихователь: Так, водою. Тож беріть відерця та підемо швиденько за водою (діти беруть відерця з порізаними пакетами синього кольору, що імітує воду, біжать до хатки киці, гасять вогонь. Киця вибігає, вихователь помічає у киці в лапках сірники).
Вихователь: Киця, що це в тебе в лапках?
Киця: Сірники.
Вихователь: Малята! А можна гратися з сірниками?
Діти: Ні, не можна.
Вихователь: Запам’ятайте, сірники – це не іграшка, грати з сірниками не можна!
Киця: Дякую вам! Більше ніколи не буду гратися з сірниками!
Вихователь: Малята, в «Країні Допомоги» ми врятували всіх від біди! Запам’ятайте правила безпеки:
- Не розмовляйте з незнайомими та не підходьте до них без дозволу батьків або дорослих.
- Не заходьте у воду без дозволу дорослих.
- Не залишайтеся самі на вулиці без нагляду дорослих.
- Не покидайте межі майданчика без дозволу вихователя чи батьків.
- Сірники – це не предмет для гри, тому не беріть сірники без дозволу дорослих.