Заняття з образотворчого мистецтва в старшій групі.
Тема: «Український глечик»
Мета: збагатити знання дітей про українське декоративно-прикладне мистецтво, називати предмети посуду з Опішні (куманець, миска, барило, глечик), уточнити знання про посуд, про його використання у побуті; закріпити вміння малювати фарбами 2–3 кольорів, геометричні елементи: коло, крапка, лінії різної товщини, мазки; ознайомити з основними кольорами, які використовують народні майстри з села Опішня; розвивати чуття ритму. Розвивати образне мислення, почуття форми, кольору, ритму, окомір, дрібні м'язи рук. Виховувати інтерес до декоративного малювання, повагу до майстрів декоративно-прикладного мистецтва.
Матеріали та обладнання: силуети глечиків, зразки опішнянського посуду, фарба гуаш, пензлики різної товщини, палички, серветки, клейонки.
План
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
- Прихід сумної лисички-сестрички з казки «Лисичка і журавель»
(іграшка з лялькового театру)
Чя не хазяйка,
Чи не господиня —
Гарно хату прибирала,
Журавлика на гостину позвала.
Та поки обід готувала, глечика розбила, в чому тепер журавлику окрошку подавати?
Дитина. Не сумуй лисичко-сестричко, підемо на ярмарок і купимо новий глечик.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
(діти підходять до куточка, який оформлений як ярмарок)
Ярмарок,ярмарок!
Шумить веселий ярмарок!
Скоріше,не барися -
Прийди і подивися!
- З давніх-давен українська земля славилась народними майстрами. В Україні вміли і ткати, і вишивати, і різьбити по дереву, виготовляли кераміку. Ця майстерність передавалась із покоління в покоління.
Діти, сьогодні ви завітали на ярмарок, де багато керамічних виробів.
- Із чого вони виготовлені?
- Як ви гадаєте, як називають ту людину, яка виготовляє ці вироби?
Глина в кого ожива?
Творить з нею хто дива?
В кого посуд ніби жар?
Ну, звичайно ж, це… (гончар).
Ось це керамічний посуд. Його виготовляють гончарі. Щоб з-під рук майстра вийшов справжній витвір, глина повинна пройти довгий шлях. Спочатку глину просіювали, намочували, ліпили виріб, поливали, потім обпалювали в печі. Потім розписують спеціальними фарбами.
А в селі Опішня виготовляли ось такий красивий посуд, називається опішнянським, тут використовують певні кольори і візерунки.
(розглянути зразки опішнянського посуду)
- Що зображено? (Квіти, гілочки, листочки, крапочки, прямі лінії).
- Ці елементи у розписі називають рослинні і геометричні. Рослинні елементи – це квіти і листочки, розташовані по колу, геометричні – це хвиляста лінія і прямі лінії, розташовані зверху і внизу.
- Якого кольору тло у цього глечика? (Коричневий).
- А якого кольору рослинні елементи? (Квіти - блакитні, листочки - зелені).
- Геометричні елементи якого кольору? (Лінії білі).
На базарі потрібно вміти обирати посуд. Гарним вважався той посуд, який під час постукування по ньому лунко віддзвонював. Я хочу вас ознайомити ще з деякими виробами.
У відро завжди пірнаю,
Коли воду набираю,
З мене радісно всі п’ють,
Ніжно… (кухликом) зовуть.
Майстер в руки мене взяв
й на мені намалював
Листок, квітку, перепілку,
Бо розписав… (тарілку).
В мені мак розтирають,
Галушки в мене складають,
Річ потрібна і не хитра
Називають всі… (макітра).
А я чудо із чудес:
Мене знає рід увесь,
Бо я хлопець-молодець —
Опішнянський… (куманець).
6. Як у піч мене несуть.
В мене овочі кладуть.
Ще й водичку наливають
У вогонь — і борщик мають. (Горщик.)
Біля тіла — вухо,
Голови не маю.
Молоко, сметану, квас
Добре зберігаю. (Глечик.)
Лисичка. А це, напевно, мій глечик. Тільки мій був красивий з візерунками.
Вихователь. А ми купимо глечики, а в садочку прикрасимо їх візерунками.
Та щоб придбати якусь річ, потрібно запам’ятати її назву.
ІV. Закріплення вивченого.
А зараз ми перевіримо, як ви запам’ятали назви виробів.
Дидактична гра «Знайди предмет»
Діти по черзі беруть малюнок виробу, називають його, а потім знаходять справжні.
Дидактична гра «Відгадай»
Дитина очима обирає предмет, описує його, а інші відгадують, про що йдеться.
Час повертатися з ярмарку.
Динамічна пауза: «Ми на ярмарок ходили».
Допоможемо лисичці розфарбувати глечики як опішнянські майстри.
Практична робота.
Перш ніж почати працювати, давайте ще раз пригадаємо, які елементи можна використовувати у розписі?(рослинні і геометричні)
- Що з цього візерунку рослинні елементи? (Квіти, гілочки, листочки).
- А з геометричних що є? (Крапочки, лінії).
- А якого кольору рослинні елементи? (Квіти - блакитні, листочки - зелені).
- Геометричні елементи якого кольору? (Лінії білі, крапочки - білі).
- Чи подобається вам цей візерунок?
– От сьогодні ми і будемо прикрашати глечик таким візерунком.
Щоб наші пальчики добре працювали, зробимо пальчикову гімнастику.
Пальчик-хлопчик, де ти був?
(Ворушать великим пальцем).
З першим братом в ліс ходив.
(По черзі загинають пальці).
З другим борщик я варив.
З третім кашу доїдав.
А з четвертим я співав.
- Спочатку малюємо квітку. Набираємо пензлем блакитну ставимо серединку для квіточки посеред. Потім малюємо пелюстки, їх має бути п’ять. Потім зеленою фарбою, малюємо з обох боків квітки листочки. Потім набираємо біло фарбу і малюємо геометричні елементи зверху і низу. Потім білою фарбою обводимо контур квітки і листочків, додаємо крапочки.
Підсумок
- Ось лисичко-сестричко подивись скільки гарних глечиків ми тобі намалювали. (Лисичка дякує дітям)
- Чи цікаво вам було на ярмарку? Який посуд ви там бачили?