Заняття для старшої групи за сталим розвитком
«Вода – наше багатство»
Мета: довести до свідомості дітей про значущість прісної води на Землі для усього живого. Формувати вміння берегти воду, економно її витрачати; перетворювати навички у звички. Розвивати відчуття відповідальності за свої дії, вміння самостійно приймати рішення і діяти відповідно до них. Виховувати бажання піклуватись про власне довкілля.
Матеріал: картинки із зображенням дій з водою, слайди
Хід заняття
Вихователь з дітьми промовляє вітальний вірш.
Встали вранці ми на ганок і сказали: - «Добрий ранок»
Сонцю, полю і травичці, добрим людям, тихій річці.
«Добрий ранок світе мій, мирний, чистий, голубий.»
Вихователь.
- Роль кожного з нас дуже потрібна і важлива на Землі. Тому ми повинні до всього земного надбання ставитись так, щоб не було соромно перед природою та наступними поколіннями. Послухайте уважно текст.
Одного разу в будинку, де жив Максимко з батьками, несподівано сталася аварія і тимчасово вимкнули воду. Вранці всі люди відчули, як погано без води. Дорослі метушились по квартирі в пошуках води. Адже всім треба було умитися, поснідати, випити чаю. Виявилось, що в домі залишилась лише одна невелика пляшка. Дуже бережно розподілили воду так, щоб вистачило всім.
Дивлячись, як бабуся доливає потрошки води до чаю, Максимко пригадав, що раніше, поки вода була весь час, він часто забував закрутити кран до кінця, а коли відкручував, то робив так, щоб вода бігла сильно, розбризкуючи крапельки навкруги, бо це було весело.
(Бесіда за змістом тексту)
- Як Максимкові вдалося зрозуміти про важливість води для життя?
- Для чого вода потрібна була для кожного у родині?
- Як раніше Максимко ставився до води?
- Як ви думаєте, чи зміниться ставлення хлопчика до води після аварії? Чому?
- Якби у ваших оселях відключили воду, що б відчули ви? ( Незручності під час умивання, приготування їжі, прання, купання.)
Вихователь проводить самодослідження
На мої запитання у вас є три варіанти відповідей: завжди, інколи, ніколи. Відповідною позначкою ви маєте зазначити свою відповідь (плюсом або галочкою)
- Я думаю, що вода дуже важлива для життя усього живого.(Думаю так завжди, інколи, ніколи)
- Коли я мию руки, кран відкриваю так, щоб вода бігла тоненькою цівкою.
- Я закручую кран з водою, коли вона не потрібна.
- Я вважаю, що воду треба берегти.
Робота з картинками. ( картинки виведені на екран)
- Що ви бачите на картинках. Чи подобається вам поведінка дітей на першій картинці? (Діти неощадливо використовують воду, граються а це може мати затратні наслідки.)
- Чому небезпечно залишати кран відкритим, коли ніхто не користується водою? ( Можна затопити приміщення, сусідів.)
- Як правильно вчинити, коли вода не потрібна. ( Закручувати кран, щоб не витрачати даремно воду.)
- Чим відрізняється поведінка дітей не другій картинці? (Вони заощадливо користуються водою, не проливають її даремно.)
- Як вони заощаджують воду? (Набирають воду у графін.)
- Чи бережно ви використовуєте воду? Як саме?
Вихователь: - розгляньте ці картинки. На якій картинці видно, що діти користуються економно водою? Чому? ( Тому що діти включили тоненьку цівку з водою)
- Чому вчать нас ці зображення? (економно користуватися водою, не розливати даремно її, закручувати кран з водою, не гратись з водою під час миття посуду чи вмивання.
Вихователь:
- Я хочу щоб ви самостійно сформулювали та описали свої наміри поводження з водою, починаючи зі слів: « Тепер я буду…»
(Закручувати кран, коли вода не потрібна, не відкручувати кран з водою даремно, не гратись з водою, коли вона біжить з крана, включати тоненьку цівку з водою, для вмивання та чищення зубів наливати воду в ємність і звідти наливати собі воду.)
Гра « Погоджуюсь, не погоджуюсь».
Виведення на екран правил поводження з водою. Діти мають підняти зелену картку, якщо згоді, червону – якщо ні.
Мовно-рухлива гра «»Струмочок»
Вихователь. - Пропоную пограти гру « Струмочок». Потрібно швидко назвати властивість чи явище води. Та дитина, яка називає перше слово, перебігає і стає попереду всіх і так кожен, хто назве наступне слово не повторюючись.
Діти стають один за одним, утворюючи ланцюжок. Вихователь ставить завдання?
- Яка буває вода? (прозора, чиста, брудна, холодна, гаряча, солона, солодка, прісна, джерельна, кринична, мінеральна, лікувальна, рідка, замерзла, газована, дощова…)
- Які природні явища, пов’язані з водою? (Дощ, хмара, злива, град, сніг, роса, туман, ожеледь, лід, бурулька, паморозь, іній.)
Вихователь.
- Я задавала домашнє завдання і деякі діти нам приготували його виконання у дуже цікавій формі. Тож погляньте на екран.
Перегляд відео: Цікаві факти про воду.
Діти переглядають відео, на якому батьки з дітьми вивчають цікаві факти про воду та знайомлять з ними інших дітей.)
Вихователь.
Я також приготувала вам дещо цікаве і корисне. Погляньте на екран.
Погляньте у мене в руках глобус. Зверніть увагу. Якого кольору на глобусі найбільше. Ним позначено воду. А іншим кольором –сушу: землю, ліси, степи, пустелі. То чого більше на планеті – води чи суші?
Тож давайте поміркуємо над твердженням: «Навкруги вода, а пити нічого».
Хоча води на планеті багато, але прісної води, придатної для вживання людьми дуже мало і більша її частина знаходиться у льодовиках на далекій крайній Півночі. Тому я сподіваюсь ви будете заощадливо користуватись водою та навчати цьому інших. ( Пригати, як саме вони будуть користуватись водою.)
Діти розповідають вірш про воду.
Надія Красоткіна
А вода це справжнє диво!
Як прожити без води?
З нею ми завжди щасливі,
З нею в нас нема біди.
Є вода – ростуть рослини,
Ліс, сади, рясні поля.
Це чудово для людини
І радіє вся Земля.
Плавають в водичці діти,
Риби у воді живуть.
Розцвітають в лузі квіти.
І рясні дощі ідуть.
Кругообіг повсякчасно
На Землі вода веде.
Тож з водою всім прекрасно
І біди нема ніде!
Ти вранці личко умиваєш,
У синій хвилі риба грає.
Йде дощ і шелестить трава:
Жива, жива, жива, жива…
Запам’ятайте назавжди:
І я з води , і ти з води.
Запам’ятай на майбуття
Земна вода – Землі життя.