Конспект заняття з музичного виховання з використанням елементів методики активного слухання музики Батії Штраус «Чарівні мелодії зими. Подорож до Країни - Холодини"

Про матеріал
Музичні твори для слухання музики, музичні вправи, використані на занятті, сприяють розвивитку емоційної сфери в процесі сприймання музики, збагачують слуховий музичний досвід з опорою на методику активного слухання музики Батії Штраус. Сприяють розвитку фантазії, асоціативного мислення, творчої уяви та творчої активності дітей. Розвивають ритмічний слух, увагу, відчуття ансамблю, творчі здібності за допомогою гри на музичних інструментах, у тому числі – на нетрадиційних. Матеріали заняття можуть бути використані музичними керівниками закладів дошкільної освіти при роботі з дітьми старшого дошкільного віку.
Перегляд файлу

Чернігівський ЗДО № 73

Чернігівської міської ради

в Чернігівській області

 

 

 

 

 

 

 

Конспект заняття

 з музичного виховання домінантного типу

 з використанням елементів методики

активного слухання музики Батії Штраус

«Чарівні мелодії зими. Подорож до Країни -  Холодини»,

проведеного музичним керівником

Фоторанчук Оленою Анатоліївною

в старшій групі № 12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2020 – 2021 н. рік

Мета:

-         Розвивальна: Розвивати емоційну сферу в процесі сприймання музики, збагачувати слуховий музичний досвід з опорою на методику активного слухання музики Батії Штраус. Сприяти розвитку фантазії, асоціативного мислення, творчої уяви та творчої активності дітей. Розвивати ритмічний слух, увагу, відчуття ансамблю, творчі здібності за допомогою гри на музичних інструментах, у тому числі – на нетрадиційних. Продовжувати розвивати вміння ритмічно рухатися під музику, контролювати свої жести, міміку.

-         Пізнавальна:  Залучати дітей до слухання найкращих зразків класичної музики шляхом ознайомлення з високохудожньою спадщиною Петра Чайковського,  Антоніо Вівальді та інших композиторів. За допомогою інтегрованих підходів до організації заняття продовжувати удосконалювати вміння свідомо сприймати образний зміст музичного твору, розрізняти характер музики та визначати його відповідними словами. Порівнювати характер музичних творів, спільних за жанром чи схожих за назвою. Удосконалювати вміння виокремлювати засоби музичної виразності (темп, динаміку, регістр).

-         Виховна:  Виховувати у дошкільників музичний та художньо- естетичний смак. Згуртовувати дітей, виховувати дружні стосунки, бажання приходити на допомогу іншим, робити добрі справи.

Обладнання:

Ноутбук, фортепіано, музичний центр, портрети композиторів П. І. Чайковського та А. Вівальді, зображення картини Н. Богданова -Бельського «Діти на санках» та Ю. Клевера «Пурга насувається»  та інші, дитячі музичні інструменти, авторські музичні інструменти та музикограма, музична валізкка. Хід заняття:

  1. Вступна частина, привітання.

(Діти забігають до музичної зали, співають музичне привітання): 

Муз. керівник:      Добрий день, вам, діти, рада бачить вас!

Діти:                      Добрий день Вам скажем, ми вітаєм Вас!

(Діти сідають на стільчики).

Муз. керівник:    Ось і добігає кінця чудова пора року – зима. Цього разу вона виявилася особливо чарівною і залишить нам неперевершені враження. Навіть не хочеться із нею розлучатися. Ось я і пропоную вам сьогодні ще раз помилуватися красою цієї пори року. Зимонька завжди надихала композиторів, художників, поетів, які прославляли її в своїх творах.

  1.  Слухання та обговорення музичних творів про зиму.

Муз. керівник:      Сьогодні я пропоную вам познайомитися з двома музичними творами про зиму різних композиторів.

 Перший твір називається «Зима» і належить італійському композитору Антоніо Вівальді.

(Демонструється  портрет композитора).

Давайте уважно послухаємо уривок з цього твору.

Слухання уривку «Зима»,  А. Вівальді.

Бесіда після слухання:

Муз. керівник:       Як ви вважаєте, яким є характер прослуханї музики?

Відповіді дітей:      (тривожним, напруженим, ….).

Муз. керівник:       Так, ви праві. А ще про таку музику можна сказати, що вона схвильована. Давайте повторимо усі разом  - схвильована. (Діти повторюють).

Муз. керівник:        Яка ця музика за темпом?

Відповіді дітей:       ( швидка )

Муз. керівник:         А що ви уявляли, коли слухали цей твір?

Відповіді дітей:       (холод, мороз, заметіль, вітер зі снігом).

Муз. керівник:        Якими словами ви би охарактеризували зиму, яку зобразив в цій музиці композитор?

Відповіді дітей:       (зла, колюча, люта, холодна, вітряна, сніжна, сувора…).

Муз. керівник:        Антоніо Вівальді назвав свій твір «Зима». А яку ще назву ви могли б придумати  для цього твору?

Відповіді дітей:       (люта заметіль, морозний день…).

Муз. керівник:     А зараз послухаємо ще один твір про зиму. Його написав російський композитор Петро Чайковський.

(Демонструється  портрет композитора).

Цей твір називається «Грудень».

Слухання уривку «Грудень», П. Чайковського.

Бесіда після слухання:

Муз. керівник:         А що ви можете сказати про характер цієї музики?

Відповіді дітей:       (спокійна, велична, ніжна, радісна, мрійлива…)

Муз. керівник:       Що можна сказати про темп цього твору?

Відповіді дітей:       ( повільний, врівноважений)

Муз. керівник:      Які картини виникли перед вашими очима, коли ви слухали цю музику?

Відповіді дітей:   (ясний сонячний день, падає легкий сніжок, рипить під ногами, невеликий морозець…)

Муз. керівник:      А про зиму, зображену в цьому творі, що можна сказати? Яка вона?

Відповіді дітей:       (сонячна, велична, красива, лагідна…)

Муз. керівник:        Правильно, молодці. А ще можна сказати, що музика з цього твору   - безтурботна. Повторимо це слово разом. (Діти повторюють).

Муз. керівник:           Я вже казала, що Петро Чайковський назвав свій твір «Грудень». А як ще, на вашу думку, можна   його назвати?

Відповіді дітей:       (Красуня – Зима, Зима – чарівниця…).

Муз. керівник:   Зараз я пропоную вам подивитись на картини  художників, на яких вони теж змалювали зиму. Оберіть серед них ті картини, що підходять до твору А. Вівальді, та картини, які підходять до музичного твору П. Чайковського. А вам самим яка зима більше подобається? Чому?

  1. Прохання про допомогу.

 (Несподівано чути звук - виклик у Скайпі).

Муз. керівник:        Що там трапилось? Хто нас турбує?

(На екрані кноутбука з’являється сніговик Олаф).

Олаф:                   Дорогі діти! Виручайте! Я живу  в чарівний країні – Холодині. Справа в тому, що у нас завжди панує холод і мороз. І всі мешканці моєї країни  змерзли, засумували, вже геть нічого їх не веселить. І з усіх вікон їх будинків лунає лише сумна музика. Я знаю, що лише ви зможете нам допомогти і повернути радість в нашу країну! Благаю вас про допомогу!

  1. Підготовка до подорожі, подорож.

Муз. керівник:   Діти, що будемо робити? Допоможемо? Тоді давайте збиратися. Олаф сказав, що у них в країні дуже холодно. Тому нам треба тепло одягнутися.

Самомассаж (діти імітують рухи одягання )

Муз. керівник:         Одягаємо теплі штанці, чобітки, куртку, шапку, рукавички.

Пропоную ще про всяк випадок взяти нашу музичну валізку, раптом вона стане нам у нагоді. Всі готові? Тоді сідаємо в сани. Поїхали.

Музично – ритмічна вправа «Їдемо на санчатах».

(Діти сідають на стільчики кружка, беруть клавеси і виконують музично – ритмічну вправу, імітуючи поїздку в санях).

  1. Пригоди в чарівній країні - Холодині.

Муз. керівник:          Здається, ми на місці! Виходьте, будь-ласка. Ой, і справді, як тут холодно! А снігу скільки намело! Усюди замети. З чого ж почнемо? А я знаю! Ви пам’ятаєте, що ми потрапили до чарівної  країни, напевно кожен тут може стати трішки чарівником. Спробуємо і ми почаклувати!

(Діти підходять до першого замета, стають навколо нього, чаклують).

Діти разом:         Один, два, три, чотири, п’ять, починаєм чаклувать,

                             Мешканів країни з біди визволять.

(Під сніжним заметом знаходять  музичні стаканчики).

Муз. керівник:              Давайте покажемо мешканцям країни, як ці стаканчики можуть зробити слухання музики цікавим!

Активне слухання твору Г. В. Свиридова «Вальс» (музичні ілюстрації до повісті О. С. Пушкіна «Заметіль»).

(Діти беруть музичні стаканчики і сідають кружка ).

Муз. керівник:    Чудово у нас вийшло! Я впевнена, що ми не підведемо Олафа. А зараз, я думаю, настав час звернутися до нашої музичної валізки!

(Муз. Керівник відчиняє музичну валізку і виймає музикограми ).

Муз. керівник:        Дітки, дивіться, що знайшлося в нашій валізці?

Діти:                        Це – музикограма!

Муз. керівник:        А чи всі ви пам’ятаєте, для чого потрібна музикограма?

Відповіді дітей:    (для того, щоб намалювати музику).

Муз. керівник:     Як ви думаєте, чи може допомогти музикограма розрадити мешканців цієї чарівної країни? Чому?

Відповіді дітей:          (вона робить слухання музики цікавим, це весело, музика оживає…)

Активне слухання твору В. В. Ребікова «Ялинка».

(Діти сідають кружка, слухають музичний твір, слідкуючи за музикограмою).

Муз. Керівник:   Чудово! А тепер час рухатися далі. Попереду іще замет!

 (Діти підходять до другого замета, стають навколо нього, чаклують).

Діти разом:         Один, два, три, чотири, п’ять, починаєм чаклувать,

                             Мешканів країни з біди визволять.

(Під сніжним заметом знаходять  нетрадиційні музичні інструменти - пластинки).

Муз. керівник:  Діти, дивіться, нам знайомі такі музичні інструменти? Звичайно! Тоді швидше перетворимо з їх допомогою нудьгу на посмішки!

Активне слухання твору Джеймса Лорда П’єрпонта

 «Jingle Bells».

Муз. керівник:       Ви – молодці! Разом із такою музикою холод вже не здається таким нестерпним!

Муз. керівник:       Як ще ми можемо покращити настрій мешканцям країни – Холодини? В нашій музичній валізці є багато музичних інструментів. Як вважаєте, ми можемо заграти в оркестрі? Тоді готуйтеся! Заграємо чарівну мелодію зими!

Активне слухання твору  М. Р. Раухвергера «Вальс»  

 з використанням традиційних  музичних  інструментів.

Муз. керівник:      Як чудово у вас вийшло! Мені здається, що навіть самі сумні мешканці в цій країні вже почали посміхатися! Давайте наостанок зробимо для них маленький сюрприз і подаруємо їм наші гарячі серденька! Нехай вони їх завжди зігрівають та дарують радість!

Активне слухання твору  Йоганесса Брамса

«Венгерський танець».

(Діти надягають на пальчики серця, стають навколо столу та виконують вправу з активного слухання музики).

 

  1. Повернення до садочку.

Муз. керівник:    Які ж ми молодці! Зробили таку добру справу! Я вами пишаюся! Давайте повернемось до садочку.

  1. Подяка Олафа.

(На ноутбуці  знов з’являється Олаф).

Олаф:           Діти! Як же я вам вдячний! Ви зробили просто неймовірне! Я вже не пам’ятаю, коли я бачив на вулицях нашої країни – Холодини стільки усміхнених людей! Тепер ми ніколи не будемо сумувати! Ми всі вам дуже вдячні!!! Будемо раді побачити вас у нас у гостях знову! До побачення!!!

(Діти прощаються з Олафом).

  1. Заключна частина, прощання.

Муз. керівник:    У мене пречудовий настрій та враження від нашої подорожі! А що вам найбільше сподобалось? А що ви найбільше запам’ятаєте після цієї подорожі?

Відповіді дітей:        (треба робити добрі справи, всім допомагати, музика буває дуже цікавою…)

Муз. керівник:       А тепер настав вже нам час прощатися.

(Діти співають музичне прощання).

Муз. керівник:       До побачення вам, діти,

                                Нам прощатися вже час.

Діти:                       До побачення Вам скажем,

                                Було весело у вас!

docx
Додано
11 грудня 2023
Переглядів
349
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку