Конспект заняття з патріотичного виховання
“Віночок, віночок – прикраса дівоча”
для дітей середнього дошкільного вік (5 – й рік життя)
Мета: продовжувати знайомити дітей з народними символами і національними оберегами (вінком), символічним значенням квітів та стрічок українського віночка. Поповнити словник дітей словами – назвами квітів, що традиційні для українського вінка: безсмертник, мальва, чорнобривці, волошка, барвінок, ромашка, любисток. Розвивати пізнавальний інтерес до народних традицій; діалогічне та правильне мовлення. Виховувати патріотичні почуття, повагу до національних символів українського народу.
Матеріал: скриня, віночки для дівчат, вірші.
Попередня робота: розглядання ляльки в національному одязі, екскурсія до кімнати народознавства, розповідь вихователя про обереги та національну символіку; читання українських народних казок, легенд; розучування народних хороводних ігор.
Хід заняття
Вихователь. Діти, сьогодні я прийшла до вас із подарунком. Цей подарунок передала нам лялька Оксана. Подивіться, яка чудова скриня. Вам цікаво, що в ній? Тоді давайте поглянемо (відкриває скриню, дістає віночки).
- Що це? Так, це українські віночки для дівчат. Дівчата, хочете їх одягнути? (роздає дівчатам віночки, один залишає для себе).
- Діти, Оксанка попросила мене розповісти вам цікаву легенду про вінок. Слухайте уважно.
Віночок – це традиційний символ нашого народу, елемент нашого українського жіночого вбрання, це своєрідний дівочий оберіг, що береже дівоче волосся, знімає головний біль, заспокоює нервову систему, захищає дівчину від лихого ока.
Віночки носили лише дівчата. Починали носити його дівчата з 3-х років. Потім у 4 роки надягали вже інший вінок, з іншими квітами. Далі вінок мінявся у 6 років, 7 років, 12 років і далі. Кожний вінок мав своє значення. Вінок в Україні плели з живих або сухих квітів.
Давайте подивимось, які квіти вплітали у віночок (розглядання). У віночку може бути до 12 різних квітів і кожна з них щось символізує: барвінок – життя, безсмертник – здоров’я, мальва – краса, ромашка – мир, спокій, цвіт вишні та яблуні – материнську любов, любисток – людську відданість, деревій – символ здоров’я, калина – символ дівочої вроди, вродливості, чорнобривці – знімають головну біль, незабудки – зір розвивають.
Діти, а як називається ця квітка? Правильно, мак. Він символізує тугу та печаль за тими, кого вже немає з нами.
Хто з вас хоче розповісти вірш про цю чарівну квітку?
М.Познанська “Ромашка” Т.Г.Шевченко
На стрункій високій ніжці Зацвіла в долині
Біля річки, на лужку Червона калина.
У косичці білосніжній Ніби засміялась
Стрів я квітоньку таку. Дівчина - дитина
А.Камінчук “Любисток” Л.Забашта “Волошки”
У росі, немов намисто, Я ніколи не забуду,
Під вікном у нас любисток. Як я полечком ішла,
Цей любисток мама любить, А між жовтими житами
Бо його садила Люба. Синя квіточка цвіла.
І садила, й доглядала, Я волошки в житі рвала
З відерця поливала. І сплела собі вінок.
С жайворонками співала,
З вітерцем пішла в танок.
В.Василашко Чорнобривці
Барвінок стелиться низенько, Чорнобривці, чорнобривці
Не клоне в приземку стебло. Квітнуть у тиші вечоровій.
Чи не тому в барвінку, ненько, Чорнобривці, чорнобривці
І взимку листя зелененьке, Так і просяться в пісні.
Що від землі бере тепло.
Вихователь. Діти, до віночка в’яжуть кольорові стрічки для того, щоб ховати волосся від чужих очей. “Кожна стрічка на віночку сяє, кожна – призначення має”. Коричнева (в’яжуть першою посередині) – це символ землі-годувальниці; обабіч – дві жовті, це – ясне сонечко; за ними йдуть з різних боків зелені – жива природа, символ життя і молодості; далі йдуть сині – небо й вода; жовтогарячі – символ хліба; фіолетова – символ мудрості, розуму; малинова – символ душевності, щирості; рожева – символ достатку, багатства; по краях в’яжуть білі стрічки – символ чистоти душі.
Вихователь пропонує дітям пограти у дидактичну гру “Добери стрічки до віночку” (діти на прохання вихователя приносять стрічки, вихователь вплітає їх у вінок, спонукає дітей до діалогу:
- Принеси мені блакитну стрічку і скажи, що вона означає.
- Принеси стрічку, що символізує природу, життя, якого вона кольору?)
Після цього, вихователь пропонує дітям пограти у народну українську гру “Чий вінок кращий?”.
Опис гри.
Діти поділяються на дві групи. Кожна група стає в коло. На слова:
“Візьмемося за руки
Підемо на луки,
Там сплетемо віночок,
Станемо в таночок”.
Діти беруться за руки і йдуть по колу ліворуч. На останні слова зупиняються й піднімають руки вгору.
“Чий найкращий вінок,
Той і піде в танок”.
Діти швидко опускають руки на плечі своїх сусідів. Вихователь відзначає, в якому колі діти швидше поклали руки на плечі і додержують форму кола. Діти з відзначеного кола танцюють під супровід бубна.
Наприкінці заняття вихователь пропонує дітям за бажанням намалювати український вінок, або сплести його зі штучних квітів.