«Хто як зимує».
Мета: Формувати вміння дітей відповідати на запитання повними реченнями, описуючи події, явища та тварин, зображених на картині, з використанням прийомів, що стимулюють увагу та мовленнєву активність.
Розширити уявлення дітей про те, як різні тварини переживають зимовий період, навчаючи їх виділяти основні риси зовнішнього вигляду тварин та їх зимову поведінку.
Активізувати словник дітей, включивши назви тварин, та збагатити його такими словами як «хутро», «барлога», «лігво», «нора».
Розвиток спостережливості та логічного мислення: Через ігри «Чиї сліди», «Розгляд картини» та загадки навчати дітей уважно спостерігати за деталями та робити висновки про поведінку та зовнішній вигляд тварин.
Розвиток ритмічного відчуття і моторики: Використання вправ на відчуття ритму та віршів допоможе покращити музично-ритмічні навички та координацію.
Соціально-емоційний розвиток: Гра «Давай з тобою товаришувати» спрямована на формування вміння помічати подібні й відмінні риси тварин, розвиваючи при цьому навички взаємодії та дружби серед дітей.
Хід заняття
Діти знаходять сліди звірів ідуть по них та називають їх. Сліди приводять дітей до картини «Хто як зимує»»
Розгляд картини «Хто як зимує»
Вихователь: діти, подивіться це ж картина, давайте її розглянемо.
-Як би ви її назвали?
- Яка пора року зображена на картині? Чому ви так думаєте?
—Що лежить на деревах, на землі? Сніг. Який він? Пухнастий, білий, гарний, холодний.
—А хто там живе в цьому лісі, хто як зимує?(Відповіді дітей).
Вихователь: Давайте вдягнемо чарівну рукавичку, Що ви відчуваєте «доторкнувшись до картини, тепло чи холод?» (Метод. Гавриш)
Давайте візьмемо «Чарівні біноклі, можливо ми побачимо щось нове? (Метод. Гавриш)
Давайте візьмемо «Чарівні наушники», можливо ми почуємо щось нове? (Метод. Гавриш)
Ой, а я почула дятла, яка гарна його пісенька. А як ви б хотіли його відтворити, що ж давайте спробуємо
Вправа на чуття ритму «Дятел стукає»(кулаком по столу, чергуючи з долонькою)
Стукіт у двері. Вихователь бере біля дверей корзинку.
—Ой погляньте на хвилинку,
Тут приніс нам хтось корзинку. Хто це нам лишив гостинці у гарній цій корзинці? Ви не знаєте?
Стукіт у двері. Залітає Сорока-білобока, у неї конверт.
—Ти хто?
Сорока: Я Сорока-білобока, Дуже високо літаю, І про все на світі знаю, Знаю, хто лишив гостинці У чарівній цій корзинці.
Вихователь: Якщо знаєш, то скажи. Дуже просимо тебе. Діти повторюють.
Сорока: Ці гостинці вам, малята, Дали лісові звірята, Але ви часу не гайте Хто вони ви відгадайте. Вихователь бере у сороки конверт, там картинки із зображенням білочки, ведмедя, їжачка, зайчика, загадки про них. Діти йдуть на стільчики.
Відгадайте загадку.
Гострі вушка,
Наче ріжки.
Оченята, мов горішки.
У дуплі живе вона,
В неї шубка хутряна. (Білка)
Хто з дітей відгадав загадку вішає зображення тварини)
Показ зображення білки
Звір у лісі цей живе
Не говорить, а реве
Дуже теплу шубу має,
Мед він їсти полюбляє.
Та дивак цей звір, одначе,
Зроду .ще зими не бачив,
Бо узимку вічно спить.
Як він зветься?
Це - ведмідь!
—Що робить ведмідь взимку? Спить.
Де він спить? У барлогу .
Вихователь: Які слова в загадці підказали вам, що це дійсно ведмідь?
А хто це у нас спить під снігом?
Довгі вуха, куций хвіст,
По доріжці скік по скік,
Дуже вовка він боїться,
А ще хитрої лисиці.
—Хто це? Що він робить?
Які у зайчика вуха, хвіст, шубка?
Кого боїться?
Вправа на дихання «Зігріємо зайчика»
Показ зображення зайця
Д/г «Четвертий зайвий»
Далі запропонувати малюнки із зображенням білки, лисиці, зайця, вовка, ведмедя.
Під час відповідей спонукати дітей доводити свою думку. Можливі відповіді:
а) зайвий ведмідь, тому що взимку він спить, а інші тварини — ні;
б) зайвий заєць, тому що в нього довгі вуха, а в інших — ні;
в) зайва лисиця, тому що вона має найдовший хвіст.
Діти стають в коло, після чого назвати або показати малюнок, на якому зображено місце існування певної тварини. Діти повинні за допомогою рухів показати, які тварини можуть жити в даному місці. Наприклад: «ліс» — діти показують зайця, білку, ведмедя тощо, «зоопарк» — лева, слона тощо, «подвір’я» — корову, коня тощо.
Гра «Давай з тобою товаришувати».
Діти беруть маски тварин(Хто ким хоче стати), почати гру ключовими словами:
Дитина, до якої звертається вихователь, розглядає картку вихователя із зображенням тварини і порівнює зі своєю. Відбувається, наприклад, такий діалог:
- Я — вовк, ати хто?
- Лисиця.
- Ми дикі тварини, ми живемо в лісі. У мене довгий хвіст, як і в тебе.
Після цього дитина звертається до свого сусіда, і гра продовжується. Слідкувати, щоб діти називали правильні спільні (чи відмінні) ознаки.
Треба подякувати сороці, що до нас завітала. А в дарунок її треба пригостити. А чим? Насінням.
Сорока: — Дякую вам, діти. А там, на вулиці ще так багато пташок, моїх друзів, вони голодні.
А хто друзі сороки? Горобці, синички, снігурі.
—Не турбуйся, сороко, завтра діти принесуть багато насіння і насиплють на
прогулянці твоїм друзям. Тому що птахів потрібно підгодовувати взимку.
Діти прощаються з сорокою і пригощаються гостинцями, що є в корзинці.
Конспект заняття з розвитку мовлення
на тему :
Вихователь: Наумова Т.В.
2022