Конспект заняття з сенсорно-пізнавального розвитку для дітей старшого дошкільного віку на тему: "В ліс за грибами"

Про матеріал
В цікавій ігровій формі ознайомити дітей з різновидами грибів: сироїжки, опеньки, мухомор, білий гриб, лисички; вчити розрізняти їстівні гриби. Удосконалити знання дітей про цифри в межах 10, навички прямої і зворотної, кількісної й порядкової лічби, уміння знаходити суміжні числа; закріпити поняття «більше», «менше», «порівну», користуючись знаками <, >, =; вправляти дітей у засвоєнні складу числа 5 та навички орієнтування в просторі.
Перегляд файлу

В ліс за грибами

Заняття з сенсорно-пізнавального розвитку для дітей старшого дошкільного віку

 

Мета. Ознайомити дітей з різновидами грибів: сироїжки, опеньки, мухомор, білий гриб, лисички; вчити розрізняти їстівні гриби. Удосконалити знання дітей про цифри в межах 10, навички прямої і зворотної, кількісної й порядкової лічби, уміння знаходити суміжні числа; закріпити поняття «більше», «менше», «порівну», користуючись знаками <, >, =; вправляти дітей у засвоєнні складу числа 5 та навички орієнтування в просторі. Розвивати логічне мислення, спостережливість, пам’ять, мовлення; виховувати увагу, допитливість, свідоме розуміння правил безпечної поведінки в природі..

Обладнання: індивідуальні картки з дидактичними іграми «Допоможи їжачку порахувати грибочки», «Порівняй запаси білочок», «Будиночок равлика», гриби з цифрами (демонстраційні, роздаткові) та без цифр, кошик, лісові галявини (роздаткові), ілюстрації до задач, гриби з будиночком для складу числа «4».

Хід заняття:

Вихователька.

   В осіннім лісі всюди казка,
   Тут різні барви, кольори.
   І краєвиди ніжні, й ласка
   І тепле сонечко вгорі.

Діти, ви любите ходити в ліс? Навіщо ми ходимо в ліс?  У лісі стільки краси. Він заворожує, чарує, а ще в лісі можна зустріти дивовижний народ. Варто тільки в ліс сходити після дощу, і вони тут як тут. Деякі з них ховаються, на очі намагаються не потрапляти. А інші, навпаки, як ніби навмисне на очі попадаються і готові застрибнути в кошик. Здогадалися, про який народ піде мова? Це гриби. «Яке ж це диво?» запитайте ви. Вчені стверджують, що гриби – особливі живі істоти: і не тварини, і не рослини, от і виходить, що гриби – особливе лісове диво.

Вихователька. Осінь – грибна пора. Сьогодні  будемо збирати гриби, а ось і наша перша знахідка!

   Ми з тих рідкісних грибів,

   Що не знають червяків,

   В нас рудаво-жовті личка.

   Невеликі ми – …. (Лисички.)

Яскраве забарвлення допомагає легко впізнати лисички. Ці гриби мешкають великими родинами у вологому ґрунті хвойних лісів.

Вихователька.

   На старий пеньочок

   Вилізли грибочки.

   Ніжки в них тоненькі.

   Ці гриби – …. (Опеньки.)

Назва опеньків підказує, де варто шукати ці гриби. Вони часто оселяються групками на пеньках або повалених деревах.

Вихователька.

   Гриб цей в гаї головний,

   Він з усіх найбільш міцний,

   Найцінніший, найсмачніший, найбільший. (Білий гриб)

Білі гриби, або боровики – одні з найулюбленіших і смачних грибів.

Вихователька.

   Серед лісу, на полянці,

   Виріс гриб в червоній шапці,

   Білі плямочки він мав,

   Хто ішов, його минав.

   Нумо діти скажем хором,

   Ми зустріли ….(Мухомора.)

Здалеку можна побачити червоний капелюх мухомора. З його назви відразу стає зрозуміло, на що здатен цей красень — він морить мух. Настій мухомора здавна використовували для відлякування комах. Цей гриб отруйний і для людей.  Він гарний, але краще ним милуватися здалеку, можна сфотографувати. Про мухомор кажуть: «Полюбуйся, подивися і стороною обійди».

Вихователька.

   Сирі шапки, сирі ніжки,

   Можна і сирими трішки.

   Видів безліч, всі смачні:

   Ласі, добрі, їстівні! (Сироїжки.)

А ось ці грибочки мають оманливу назву – сироїжки. Насправді їсти їх сирими не можна. Але можна швидко приготувати, на відміну від інших грибів. У сироїжок бувають капелюшки різних кольорів – зеленкуваті, рожеві, руді, жовтенькі, червоні.

Вихователь пропонує виставити зібрані гриби по порядку.

Дидактична гра «Гриби шикусь!»

 

Дидактична гра «Я гриби знаю, швидко їх я називаю» (порядкова лічба)

  • Назвіть номера грибочків від 1 до 10.
  • Назвіть номера грибів від 10 до 1.
  • Назвіть лише парні числа.
  • Під яким порядковим номером лисички? Які у них гриби-сусіди? Під якими вони номерами?
  • Який гриб попереду опеньок? Який у нього порядковий номер?
  • Який гриб між мухомором та сироїжкою? Який у нього порядковий номер?

Дидактична гра «Знайди грибок»

  • Який гриб найвищий? Найнижчий? З найширшою ніжкою?
  • Назвіть високий гриб з товстою ніжкою.
  • Назвіть високий грибочок, але не з червоною шапочкою.
  • Які гриби однакові за висотою?
  • Назвіть гриби від найнижчого до найвищого.
  • Назвіть гриби по черзі: високий – низький.
  • Маша зібрала в лісі три грибочки, які різні за висотою? Які гриби потрапили до Машиного кошика?
  • У корзинці Сашка було три найнижчих їстівних грибочків? Які це гриби?

Вихователька. Кому ще потрібні гриби крім людей? Гриби збирати люблять не лише люди, а й тваринки.

   Лісом рухався грибок,

   Під грибком тим їжачок,

   До зими готується —

   Грибами харчується.

Їжаки харчуються переважно комахами, слимаками, равликами, дощовими черв'яками, але інколи з задоволенням можуть поласувати й грибами. Діти, допоможіть порахувати скільки грибів зібрав їжачок?

Дидактична гра «Допоможи їжачку порахувати грибочки»

Вихователька.

   Поки день ще не погас,

   Сироїжки та опеньки

   Білка сушить про запас.

   Так нашпилює охайно,

   Так їх тулить на сосні

   І міркує: а нехай-но

   Ще побудуть тут мені!

   Поки дні іще хороші,

   Поки є іще тепло,

   А як випадуть пороші,

   Заберу їх у дупло.

Всім відомо, що білка не впадає в сплячку взимку, тому вона так ретельно збирає припаси влітку. І, природно, вона збирає гриби. Вчені запевняють, що це миле створіння розрізняє до 40 видів грибів і ніколи не принесе в дім свій отруйний. Діти, порівняйте яка білочка зібрала більше грибів та поставте відповідний знак.

Дидактична гра «Порівняй запаси білочок»

Фізкультхвилинка.

   Восени позолотіли (Розводять руки в сторони.)

   І дерева, і кущі. (Піднімають руки трохи вгору, розтавивши пальці, - "дерево", потім присідають, не змінюючи положення рук, - "кущ")

   Восени похолодало. (Обхоплюють свої плечі руками і зіщулюються.)

   Восени ідуть дощі. (Струшування кистями рук зверху вниз.)

   По гриби у ліс мандрують, (Ходьба на місці чітким кроком.)

   В час осінній грибники. (Нагинаються, немов би шукаючи під ногами гриб.)

   Груші, яблука дарують

   Нам у пору цю садки. (Стають на носочки та імітують зривання фруктів із гілок.)

   Птах у вирій відлітає, (Легкий біг на місці із змахуванням рук.)

   Жук вже бачить гарні сни... (Присідають, схиливши голівку на долоні.)

   Хто свій любить край, той знає: (Стають прямо, поклавши схрещені долоні на груди.)

   Так буває восени. (Ставлять руки на пояс і повертаються праворуч-ліворуч.)

Вихователька. Цікаво, що мухомори для людини небезпечні, а от лосі, лисиці, сороки та ведмеді їдять їх. Вони лікуються ними.

   На галявині під дубочком

   Відшукала сорока два мухоморчика.

   До осики підійшла

   Ще три знайшла.

   Всі до кошика поклала.

   Скільки сорока грибів зібрала?

Діти, скільки грибів спочатку відшукала сорока? Скільки пізніше ще знайшла? Скільки всього грибів у сороки? (Вихователь разом з дітьми рахує загальну кількість грибів. Уточнює, як утворилося число 5: було 2 гриба додали ще 3, стало 5. Педагогиня записує це у вигляді прикладу 2+3=5.)

Вихователька за таким же зразком розв’язує інші завдання.

   Лисичка по лісу йшла,

   На обід гриби знайшла.

   Під березою – один,

   Чотири грибочки – під дубком.

   Скільки їх було разом? (1+4)

   Ведмідь по лісу йшов.

   4 грибочки в траві знайшов.

   В поле потім він побрів

   І знайшов ще один.

   Він додать ніяк не може,

   Хоч і як крути й верти –

   Полічити він не може

   Скільки в нього грибів. (4+1)

   Три грибочки на горбочку,

   Ще два ж видно з-під листочка.

   Відповісти хто б зумів,

   Скільки разом всіх грибів? (3+2)

Педагогиня з’ясовує чи запам’ятали діти як утворюється число 5. Пропонує дошкільнятам пригадати з яких двох чисел утворюється число 5, заповнивши «грибні будиночки» з чисом 5.

Вихователька. З моменту коли сніг зійшов з землі і починає пригрівати сонечко, починають з’являтися перші гриби. І вони стають їжею для равликів, які не тільки їх їдять, а й поселяються в грибі. Знайдіть помешкання равлика.

Дидактична гра «Будинок равлика»

Дидактична гра «На лісовій галявині» (слуховий диктант)

Педагогиня пропонує дітям викласти на аркуші паперу з зображенням лісової галявини гриби

Вихователька. Гриби неспроста селяться біля різних дерев: вони «товаришують» з деревами, допомагають їм рости. А дерева допомагають грибам отримувати їжу. Якщо в лісі не буде грибів, багато дерев будуть гірше рости. Мухомор, наприклад «допомагає» соснам, ялинкам, березам. Покладіть високий мухомор ліворуч від ялинки, а нижчий – праворуч. Білий гриб покладіть перед деревом, а опеньки на пеньок, вздовж дороги — сироїжки. Як сусідів лисички найчастіше вибирають березу, дуб, бук, ялина, осику і сосну. Покладіть лисички ліворуч від берези.

Вихователька. Багаті наші ліси, і охоче діляться з нами своїми грибними багатствами. Пам’ятайте, що в лісі потрібно ввести себе скромно і ввічливо, тоді  одарує він і вас, і для інших залишиться. Не топчіть, не зривайте гриби з корнем. На звичайному полюванні ходять з рушницями, а на гриби – з ножами, щоб не вирвати грибницю – коріння грибів. Без грибниці не бувати новим грибам. Ми в лісі не господарі, а гості. А коли вже прийшли в гості – поважайте господарів лісу: рослиннний і тваринний лісовий народ.

 

 

 

Дидактичний матеріал:

 

Дидактична гра «Гриби шикусь!»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Допоможи їжачку порахувати грибочки»

 

 

 

Дидактична гра «Порівняй запаси білочок»

  Дидактична гра «Будинок равлика»

 

Лісова галявина

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Єременко Олена Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Персей Игорь
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 березня 2023
Переглядів
1190
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку