Конспект заняття у студії м'якої іграшки за темою: «Народна лялька. Виготовлення ляльок зі шпагату» наочно демонструє, як формувати національну свідомість вихованців засобами декоративно-ужиткового мистецтва. В конспекті запропоновані форми та методи, які використовує педагог для досягнення зазначеної мети. Тип заняття – комбінований, викладання нового матеріалу, формування знань, вмінь та навичок іде на попередньо отриманих результатах. Під час заняття педагогом робиться акцент на народних традиціях та звичаїв, національних особливостях регіону. Виховується шанобливе ставлення до народних оберегів як національної відзнаки.
Значна кількість часу відводиться для практичної діяльності. Запропоновані ігри для дотримання безпеки життєдіяльності під час занять. Вихованці засвоюють технологію виготовлення ляльок – нерозлучників, долучаються до виготовлення стилізованого костюму національної ляльки.
Конспект містить технологічну картку з виготовлення ляльок – нерозлучників.
Палац дитячої та юнацької творчості
Мелітопольської міської ради
Запорізької області
Конспект заняття
Тема: Народна лялька. Виготовлення ляльок зі шпагату.
Укладач: Болбат Юлія Вікторівна, керівник гуртка Палацу дитячої та юнацької творчості Мелітопольської міської ради Запорізької області:
стаж — 21,5 рік,
домашня адреса: м. Мелітополь, вул. Кірова, буд 54/53
Мелітополь, 2016
Тема: Народна лялька. Виготовлення ляльок зі шпагату.
Мета:.
Навчальна: познайомити дітей з історією виникнення ляльки - мотанки, народними традиціями, видами ляльок, символікою ляльки - мотанки, навчити дітей робити ляльку - мотанку зі шпагату;
Розвивати фантазію, мислення та м’язи рук, творчий підхід у вирішенні стандартних завдань.;
виховувати: любов до рідного краю, до українських народних традицій та звичаїв; почуття пошани до оберегу як національної відзнаки ; охайність та акуратність при виконанні роботи.
Формувати національну свідомість людини, здатність осмислення дитиною ролі та значення традицій у житті людини.
Методи:
Рівні повідомлення навчального матеріалу:
- інформаційно-операційний;
Методивиховання: переконання, емоційний вплив, стимулювання.
Тип заняття: комбіноване.
Форма заняття: фронтальне
Обладнання:ноутбук, мультимедійна система.
Матеріали:шпагат, ножиці, нитки, тасьма, клей «Дракон», ПВА, шаблони картонні, свічки, сірники, підсвічники.
Хід заняття
Час |
Зміст |
Обладнання |
2-3 хв. |
1. Організаційна частина. Кер.гур:Всім, всім добрий день. Діти: Всім, всім добрий день. Кер.гур:Рада вас всіх бачити, сподіваюсь на плідну співпрацю. Керівник гуртка відмічає відсутніх. |
Журнал обліку роботи гуртка |
2 хв. |
ІІ. Вступна частина Кер.гур: послухайте будь ласка вірш Натальї Лукан Є ляльок багато в мене: в Люди платтячко зелене, в Олі стрічки красивіші, в Юлі очі голубіші, в Галі кращі черевички, в Маші симпатичнее личко, Катя вміє говорити, а Оленочка – ходити. Та з усіх ляльок гарненьких лиш одна для мене мила: її з клаптиків стареньких я із мамою пошила. Як ви гадаєте про що йдеться мова? (про мотанки.) Ми вже з Вами розпочали працювати над великою темою «Народна лялька». Познайомилися з особливостями її застосування та виготовлення. Давайте пригадаємо. |
|
7 хв. |
ІІІ Актуалізація опірних знань Фронтальне опитування.
(«Бажанниця – щоб бути привабливою, лялька має бути з косою.
|
|
3 хв |
ІV. Мотивація навчальної діяльності. На попередніх заняттях ми ознайомились і сьогодні повторили історію виникнення ляльки, конструктивні особливості, деякі функції ляльки. А сьогодні ви дізнаєтесь традиційні способи виготовлення ляльок з вірьовок. Це нескладний процес, але ці ляльки сьогодні набувають великої популярності, не тільки як традиційні обереги, але й мають декоративну функцію. Пригадайте, будь ласка, нещодавно ми з вами були на острові Хортиці в місті Запоріжжі. Коли відвідували музей Козацтва, увагу майже кожної з вас привернули сувенірні лавки. Ви придбали собі глиняні іграшки, а також звернули увагу на ляльок, виготовлених зі шпагату. Їх було багато, і всі різноманітні. Але на мій погляд, з них ляльки-нерозлучники найбільш впадають в око серед всіх оберегів. Пригадаємо для чого вони існували?(робляться для вічного кохання.) І я гадаю у кожній родині збереження кохання, домашнього очагу є найголовнішою функцією жінки. І така лялька буде гарним подарунком для ваших батьків. Отже, сьогодні ми з вами зробимо ляльок - нерозлучників зі шпагату. |
|
30 хв. |
ІV Засвоєння нових знань вмінь та навичок. Є в мене нерозлучники – це хлопець із дівчиною, у них руки нерозривно поєднані й перев’язані рушником. Вони ніколи не розлучаються. Таку ляльку дарують молодятам на весілля. Якщо ляльки виготовляються на добробут та здоров’я родини – для одягу підбираються червоно-зелені відтінки, для успіху в фінансових справах – зелені та золотисті, для щастя у коханні чи подружньому житті – червоні, рожеві, помаранчеві кольори, для успіху в творчості – блакитні. Тож і кожен з вас сьогодні роблячи ляльок у думках повинен мати позитив, добро, адже всі наші сподівання має виконуватися саме нашими ляльками. А допоможуть нам це зробити наші давні знайомі Фіксіки. Хто бажає бути сьогодні у цієї ролі? (діти стають у коло, повторюють рухи за ведучим. Ведучій одягає шапку Фіксіка) Динамічна пауза: «Помагатор». Трішки відпочили. І давайте з’ясуємо, які матеріали та інструменти необхідні для роботи? Як ви гадаєте?. Діти:ножиці, нитки, шпагат, тасьма. Кер. гуртка: так, для роботи нам знадобляться: ножиці, свічка, сірники, підсвічники, шпагат або нитки, тасьма, стрічки. Пригадаємо безпечні правила роботи з колючим та ріжучим інструментом. Пограємо у гру: «Що безпечно?» (діти по черзі ставлять один одному запитання з основ безпеки життєдіяльності під час занять та відповідають на них.)
Фізкультхвилинка. Бог здоров’я дасть, дасть. І ще буду топтати, Щоб на той рік дочекати.» (укр.. нар. гаївка) Отже беремо технологічні картки та дивимося на екран. На екрані показана технологія виготовлення цього виду ляльки:
Динамічна пауза «Я рисую речку» (діти стають у коло, повторюють рухи за ведучим |
Фонограма масовки «Помагатор»
Мультимедійна система
Технологічні картки з виготовлення не розлучників
Фонограма «Я рисую речку» |
5-7 хв. |
ІV Формування вмінь та навичок. Пригадаємо що нового ви сьогодні дізналися? Вправа «Мікрофон» Що було складно? Що не викликало труднощів? Що сподобалося робити найбільше? Розкажіть про своїх ляльок, що вони символізують? |
|
2 хв. |
V Домашнє завдання На домашнє завдання вам потрібно буде підібрати матеріали для виготовлення мотанки – травниці. |
|
Література
Інтернет посилання
Технологічна картка з виготовлення ляльок – нерозлучників.
14. З ниток чорного або коричневого кольору робимо намотку для «оселедця» та вусів.
15. Вкладаємо чуприну, як дівочу косу, у другу намотку тулуба, обгортаємо.
.
16. Міцно зв’язуємо. Вигортаємо.
17. Міцно зав’язуємо, формуючи голови хлопчика та дівчинки.