Конспект заняття з трудового навчання на тему "Народна лялька. Виготовлення ляльки зі шпагату"

Про матеріал

Конспект заняття у студії м'якої іграшки за темою: «Народна лялька. Виготовлення ляльок зі шпагату» наочно демонструє, як формувати національну свідомість вихованців засобами декоративно-ужиткового мистецтва. В конспекті запропоновані форми та методи, які використовує педагог для досягнення зазначеної мети. Тип заняття – комбінований, викладання нового матеріалу, формування знань, вмінь та навичок іде на попередньо отриманих результатах. Під час заняття педагогом робиться акцент на народних традиціях та звичаїв, національних особливостях регіону. Виховується шанобливе ставлення до народних оберегів як національної відзнаки.

Значна кількість часу відводиться для практичної діяльності. Запропоновані ігри для дотримання безпеки життєдіяльності під час занять. Вихованці засвоюють технологію виготовлення ляльок – нерозлучників, долучаються до виготовлення стилізованого костюму національної ляльки.

Конспект містить технологічну картку з виготовлення ляльок – нерозлучників.

  • Всі представлені матеріали можуть бути використані педагогами позашкільних закладів, керівниками гуртків, вчителями трудового навчання під час проведення уроків, занять з декоративно-ужиткового мистецтва.
Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Перегляд файлу

Палац дитячої та юнацької творчості

Мелітопольської міської ради

Запорізької області

 

 

 

 

 

 

Конспект заняття

 

 

Тема: Народна лялька. Виготовлення ляльок зі шпагату.

 

 

 

Укладач: Болбат Юлія Вікторівна, керівник гуртка Палацу дитячої та юнацької творчості Мелітопольської міської ради Запорізької області:

стаж —  21,5 рік,

домашня адреса: м. Мелітополь, вул. Кірова, буд 54/53

 

 

 

 

 

 

Мелітополь, 2016

Тема: Народна лялька. Виготовлення ляльок зі шпагату.

Мета:.

Навчальна: познайомити дітей з історією виникнення ляльки - мотанки, народними традиціями, видами ляльок, символікою ляльки - мотанки, навчити дітей робити ляльку - мотанку зі шпагату;

Розвивати фантазію, мислення та м’язи рук, творчий підхід у вирішенні стандартних завдань.;

виховувати: любов до рідного краю, до українських народних традицій та звичаїв; почуття пошани до оберегу як національної відзнаки ; охайність та акуратність при виконанні роботи.

Формувати національну свідомість людини, здатність осмислення дитиною ролі та значення традицій у житті людини.

Методи:

  • словесні (розповідь, бесіда, пояснення, лекція, інструктаж тощо);
  • наочні (демонстрація зразків, презентацій, відеозапису);
  • практичні (практична робота)

Рівні повідомлення навчального матеріалу:

 - інформаційно-операційний;

Методивиховання: переконання, емоційний вплив, стимулювання.

Тип заняття: комбіноване.

Форма заняття: фронтальне

Обладнання:ноутбук, мультимедійна система.

Матеріали:шпагат, ножиці, нитки, тасьма, клей «Дракон», ПВА, шаблони картонні, свічки, сірники, підсвічники.

 

 

 

 

Хід заняття

Час

Зміст

Обладнання

2-3 хв.

1. Організаційна частина.

Кер.гур:Всім, всім добрий день.

Діти: Всім, всім добрий день.

Кер.гур:Рада вас всіх бачити, сподіваюсь на плідну співпрацю.

Керівник гуртка відмічає відсутніх.

 

Журнал обліку роботи гуртка

2 хв.

ІІ. Вступна частина

Кер.гур: послухайте будь ласка вірш Натальї Лукан

Є ляльок багато в мене:

в Люди платтячко зелене,

в Олі стрічки красивіші,

в Юлі очі голубіші,

в Галі кращі черевички,

в Маші симпатичнее личко,

Катя вміє говорити,

а Оленочка – ходити.

Та з усіх ляльок гарненьких

лиш одна для мене мила:

її з клаптиків стареньких 

я із мамою пошила.

Як ви гадаєте про що йдеться мова? (про мотанки.)

Ми вже з Вами розпочали працювати над великою темою «Народна лялька». Познайомилися з особливостями її застосування та виготовлення. Давайте пригадаємо.

 

7 хв.

ІІІ Актуалізація опірних знань

Фронтальне опитування.

  1. Пригадайте, які були перші ляльки? (з глини, дерева, трави)
  2. Для чого існували ляльки? (призначення ляльки – берегти душу свого власника від зла й нечистих помислів)
  3. Які види ляльок ви знаєте? (ляльки – зерновушки, ляльки –сонниці, травниці, долюшки, бажанниці, десятиручки, нерозлучники)
  4. Для чого використовувалися ці ляльки і які особливості? Як відрізнити одну від іншої? Пропоную взяти зразки ляльок, які зараз перед вами та визначити їх види.

(«Бажанниця – щоб бути привабливою, лялька має бути з косою.
Берегиня – береже сім’ю від зла, має бути з грудьми.
Зерновушка – наповнена зерном, символізує добробут та багатство.
Нерозлучники – робляться для вічного кохання, це хлопчик та дівчинка із шитими ручками.
Ляльки наздоров’я, на долю, ляльки-няньки.
Лялька десятиручка – заговорюють кожну ручку на по господарству)

  1. Яка характерна ознака є у кожної ляльки? (Вона не має обличчя).
  2. Чому це так? (Вважається, що лялька-мотанка повинна бути безлика, а та, яка служить берегинею – з хрестом замість обличчя).
  3. Що символізує цей хрест на обличчі ляльки? (Хрест, як один з найдрівніших оберегів, має сильне захисне значення– є символом Сонця, життя і нових починань, і символізує саму людину, гармонію. І обов’язково вузлова лялька мотається за рухомсонця – тоді вона принесе вдачу та щастя.,).
  4. Які матеріали та інструменти використовуються під час роботи? (Матеріали: нитки, тканина, пряжа, тасьма, зерно, зілля, кукурудза, інш. Інструменти – не використовуються голки, ножиці.)

 

3 хв

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

На попередніх заняттях ми ознайомились і сьогодні повторили історію виникнення ляльки, конструктивні особливості, деякі функції ляльки.

А сьогодні ви дізнаєтесь традиційні способи виготовлення ляльок з вірьовок. Це нескладний процес, але ці ляльки сьогодні набувають великої популярності, не тільки як традиційні обереги, але й мають декоративну функцію. Пригадайте, будь ласка, нещодавно ми з вами були на острові Хортиці в місті Запоріжжі. Коли відвідували музей Козацтва, увагу майже кожної з вас привернули сувенірні лавки. Ви придбали собі глиняні іграшки, а також звернули увагу на ляльок, виготовлених зі шпагату. Їх було багато, і всі різноманітні. Але на мій погляд, з них ляльки-нерозлучники  найбільш впадають в око серед всіх оберегів. Пригадаємо для чого вони існували?(робляться для вічного кохання.) І я гадаю у кожній родині збереження кохання, домашнього очагу є найголовнішою функцією жінки. І така лялька буде гарним подарунком для ваших батьків. Отже, сьогодні ми з вами зробимо ляльок - нерозлучників зі шпагату.

 

 

 

30  хв.

ІV Засвоєння нових  знань вмінь та навичок.

Є в мене нерозлучники – це хлопець із дівчиною, у них руки нерозривно поєднані й перев’язані рушником. Вони ніколи не розлучаються. Таку ляльку дарують молодятам на весілля.

Якщо ляльки виготовляються на добробут та здоров’я родини – для одягу підбираються червоно-зелені відтінки, для успіху в фінансових справах – зелені та золотисті, для щастя у коханні чи подружньому житті – червоні, рожеві, помаранчеві кольори, для успіху в творчості – блакитні. Тож і кожен з вас сьогодні роблячи ляльок у думках повинен мати позитив, добро, адже всі наші сподівання має виконуватися саме нашими ляльками.

А допоможуть нам це зробити наші давні знайомі Фіксіки. Хто бажає бути сьогодні у цієї ролі?

(діти стають у коло, повторюють рухи за ведучим. Ведучій одягає шапку Фіксіка)

Динамічна пауза: «Помагатор».

Трішки відпочили. І давайте з’ясуємо, які матеріали та інструменти необхідні для роботи? Як ви гадаєте?.

Діти:ножиці, нитки, шпагат, тасьма.

Кер. гуртка: так, для роботи нам знадобляться: ножиці, свічка, сірники, підсвічники, шпагат або нитки, тасьма, стрічки. Пригадаємо безпечні правила роботи з колючим та ріжучим інструментом.  Пограємо у гру: «Що безпечно?» (діти по черзі ставлять один одному запитання з основ безпеки життєдіяльності під час занять та відповідають на них.)

Фізкультхвилинка.
«Топчу, топчу ряст, ряст

Бог здоров’я дасть, дасть.

І ще буду топтати,

Щоб на той рік дочекати.»

(укр.. нар. гаївка)

Отже беремо технологічні картки та дивимося на екран. На екрані показана технологія виготовлення цього виду ляльки:

  1. Для роботи необхідно: шпагат, клей, ножиці, тасьма, сутаж, стрічки різнокольорові
  2. Беремо шпагат та шаблон розміром 12Х6 см.
  3. Шпагат намотуємо на картонний шаблон. Витків має бути 50. (це для тулубів хлопчика і дівчинки)
  4. Аналогічно робимо намотування на шаблон розміром 20 Х 6. Витків має бути 25. (це для рук).
  5. Розрізаємо намотку з 2 сторін.
  6. Розділяємо намотування тулуба на 2 рівні частини.
  7. Беремо нитки того кольору, якого хотіли б мати волосся у дівчинки і робимо намотування на шаблон 7Х5 см.
  8. Розрізаємо намотування, рівно підрізаємо за допомогою ножиців  та зав’язуємо ниткою з одного боку. Це волосся дівчини.
  9. Беремо першу розрізану намотку. В середину шпагату вкладаємо розрізані нитки (волосся), обгортаємо намоткою тулуба, міцно зв’язуємо.
  10. Вигортаємо. Розподіляємо нитки намотки, так щоб сформувалося обличчя.
  11. Міцно зв’язуємо.
  12. Нитки волосся розподіляємо навколо голівки.
  13. У дівчинки формуємо косу. Заплітаємо її. Рівно підрізаємо кінці.
  14. З ниток чорного кольору робимо намотку для «оселедця» та вусів.
  15. Вкладаємо чуприну, як дівочу косу, у другу намотку тулуба, обгортаємо.
  16. Міцно зв’язуємо . Вигортаємо.
  17. Міцно зв’язуємо, формуючи голови хлопчика та дівчинки.
  18. Беремо намотку для рук.
  19.  В середину намотки для рук вкладаємо  паличку або рівну гілку завдовжки 19 см та зав’язуємо з обох боків.
  20. Тіла розташовуємо на руці на відстані.
  21. Міцно зав’язуємо. Це буде пояс ляльок.
  22. Для ніг  хлопця розділяємо на частини пасма, що залишилися. Міцно зв’язуємо кожну окремо.  Кінці нитки, якою зв’язували ніжки, ховаємо у пасмі.
  23. Беремо стрічку червоного кольору, завширшки 1 см.
  24. Заміряємо необхідну кількість для обгортання змотаної частини, це будуть чоботи. Відрізаємо з урахування накладки 0,5 см – 2 шт.
  25. Кінці стрічок обробляємо на вогні свічки, щоб не сипалися.
  26. Рівно підрізаємо поділ дівочої спідниці.
  27. Приклеюємо наші черевики.
  28. Підіймаємо дівоче волосся. Змащуємо клеєм голівку. Опускаємо косу – вона міцно тримається на дівочій голівці.
  29. Для кушака беремо сутаж червоного кольору.
  30. Прикрашаємо молодят весільним рушничком посередині. Для цього візьмемо тасьму з дрібним малюнком у національних кольорах.
  31. Дівчину «одягаємо» у широку тасьму.
  32. З кольорової стрічки робимо пояс. Оброблюємо над свічкою кінці.
  33. Дівчинці зі стрічки робимо обруч: стрічку відрізаємо завдовжки, щоб вистачило обгорнути чоло, кінці оброблюємо над свічкою. Приклеюємо або зав’язуємо навколо чола.
  34. Хлопцю робимо з ниток вуса. Нитки змащуємо клеєм ПВА. Даємо просохнути.
  35. До кінцівок рук прив’язуємо кольорові стрічки та заплетений в косу  шпагат. Це пристосування для розміщення оберегу на стіні.
  36. Ляльки – нерозлучники готові

Динамічна пауза «Я рисую речку»

(діти стають у коло, повторюють рухи за ведучим

 

 

 

 

 

 

 

Фонограма масовки «Помагатор»

 

 

 

 

 

 

 

Мультимедійна

система

 

Технологічні картки з виготовлення не розлучників

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фонограма «Я рисую речку»

5-7 хв.

ІV Формування вмінь та навичок.

Пригадаємо що нового ви сьогодні дізналися?

Вправа «Мікрофон»

Що було складно?

Що не викликало труднощів?

Що сподобалося робити найбільше?

Розкажіть про своїх ляльок, що вони символізують?

 

2 хв.

V Домашнє завдання

На домашнє завдання вам потрібно буде підібрати матеріали для виготовлення мотанки – травниці.

 

 

 

 

 

Література

  1. Найден О.С. Українська народна іграшка. Історія. Семантика. Образна своєрідність. Функціональні особливості: [історико-етнографічний посібник]. – К.: АртЕк, 1999

Інтернет посилання

  1. http://motanka.ucoz.ru
  2. http://motanka.kiev.ua/
  3. https://motanka.wordpress.com/
  4. http://teacher.at.ua/publ/ljalka_motankа

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Технологічна картка з виготовлення ляльок – нерозлучників.

F:\DCIM\132___11\IMG_4259.JPG

  1. Для роботи необхідно: шпагат, клей, ножиці, тасьма, сутаж, стрічки різнокольорові

 

 

 

F:\DCIM\132___11\IMG_4260.JPGF:\DCIM\132___11\IMG_4261.JPGF:\DCIM\132___11\IMG_4262.JPG

  1. Беремо шпагат та шаблон розміром 12Х6 см.
  2. Шпагат намотуємо на картонний шаблон. Витків має бути 50. (це для тулубів хлопчика і дівчинки)
  3. Аналогічно робимо намотування на шаблон розміром 20 Х 6. Витків має бути 25. (це для рук).
  4. Розрізаємо намотку з 2 сторін.

F:\DCIM\132___11\IMG_4264.JPG

  1. Розділяємо намотування тулуба  на 2 рівні частини.

F:\DCIM\132___11\IMG_4265.JPGF:\DCIM\132___11\IMG_4266.JPGF:\DCIM\132___11\IMG_4267.JPGF:\DCIM\132___11\IMG_4268.JPG

  1. Беремо нитки того кольору, якого хотіли б мати волосся у дівчинки і робимо намотування на шаблон 7Х5 см.
  2. Розрізаємо намотування, підрівнюємо за допомогою ножиців  та зав’язуємо ниткою з одного боку. Це волосся дівчини.

F:\DCIM\132___11\IMG_4280.JPGF:\DCIM\132___11\IMG_4281.JPGF:\DCIM\132___11\IMG_4282.JPGF:\DCIM\132___11\IMG_4283.JPGF:\DCIM\132___11\IMG_4284.JPGF:\DCIM\132___11\IMG_4285.JPG

  1. Беремо першу розрізану намотку тулуба. В середину шпагату вкладаємо розрізані нитки (волосся), обгортаємо намоткою тулуба, міцно зв’язуємо.
  2. Вигортаємо. Розподіляємо нитки намотки, так щоб сформувалося обличчя.
  3. Міцно зав’язуємо.
  4. Нитки волосся розподіляємо навколо голівки.

F:\DCIM\132___11\IMG_4286.JPGF:\DCIM\132___11\IMG_4287.JPGF:\DCIM\132___11\IMG_4288.JPG

  1. У дівчинки формуємо косу. Заплітаємо її. Підрівнюємо кінці.

F:\DCIM\132___11\IMG_4291.JPGF:\DCIM\132___11\IMG_4292.JPGF:\DCIM\132___11\IMG_4293.JPG

14. З ниток чорного або коричневого кольору робимо намотку для «оселедця» та вусів.

15. Вкладаємо чуприну, як дівочу косу, у другу намотку тулуба, обгортаємо.

.F:\DCIM\132___11\IMG_4295.JPGF:\DCIM\132___11\IMG_4296.JPG

16. Міцно зв’язуємо. Вигортаємо.

17. Міцно зав’язуємо, формуючи голови хлопчика та дівчинки.

F:\DCIM\132___11\IMG_4272.JPGF:\DCIM\132___11\IMG_4273.JPGF:\DCIM\132___11\IMG_4276.JPGF:\DCIM\132___11\IMG_4277.JPG

  1. Беремо намотку для рук.
  2.  В середину намотки для рук вкладаємо  паличку, або рівне гілля завдовжки 19 см та зав’язується з обох боків.

F:\DCIM\132___11\IMG_4289.JPGF:\DCIM\132___11\IMG_4290.JPGF:\DCIM\132___11\IMG_4297.JPG

  1. Тіла розташовуємо на руці на відстані.
  2. Міцно зав’язуємо. Це буде пояс ляльок.

F:\DCIM\132___11\IMG_4298.JPGF:\DCIM\132___11\IMG_4299.JPG

  1. Для ніг хлопця розділяємо на частини пасма, що залишилися. Міцно зв’язуємо кожну окремо. Кінці нитки, якою зв’язували ніжки, ховаємо у пасмі.

F:\DCIM\132___11\IMG_4301.JPGF:\DCIM\132___11\IMG_4302.JPGF:\DCIM\132___11\IMG_4303.JPG

  1. Беремо стрічку завширшки 1 см, червоного кольору.
  2. Заміряємо необхідну кількість для обгортання змотаної частини, це будуть чоботи. Відрізаємо з урахуванням накладки 0,5 см. – 2 шт.
  3. Кінці стрічок обробляємо на вогні свічки, щоб не сипалися.

F:\DCIM\132___11\IMG_4300.JPGF:\DCIM\132___11\IMG_4305.JPG

  1. Рівно підрізаємо поділ дівочої спідниці.
  2. Приклеюємо наші черевики.

F:\DCIM\132___11\IMG_4306.JPGF:\DCIM\132___11\IMG_4307.JPGF:\DCIM\132___11\IMG_4311.JPG

  1. Підіймаємо дівоче волосся. Змащуємо клеєм голівку. Опускаємо косу – вона міцно тримається на голівці дівчинки.
  2. Для кушака беремо сутаж червоного кольору
  3. Прикрашаємо молодят весільним рушничком посередині. Для цього візьмемо тасьму з дрібним малюнком у національних кольорах.

F:\DCIM\132___11\IMG_4312.JPGF:\DCIM\132___11\IMG_4314.JPG

  1. Дівчину «одягнемо» у широку тасьму.
  2. З кольорової стрічки зробимо пояс. Обпалимо  кінці на вогні.

F:\DCIM\132___11\IMG_4315.JPGF:\DCIM\132___11\IMG_4318.JPG

  1. Дівчинці зі стрічки робимо обруч: стрічку відрізаємо завдовжки, щоб вистачило обгорнути чоло, кінці обробляємо над свічкою. Приклеюємо або зав’язуємо навколо чола.
  2. Хлопцю робимо вуса з ниток. Нитки змащуємо клеєм ПВА. Даємо просохнути.
  3. До кінцівок рук прив’язуємо кольорові стрічки та заплетений в  косу шпагат. Це пристосування для розміщення на стіні оберегу.
  4. Ляльки – нерозлучники готові

F:\DCIM\132___11\IMG_4320.JPGF:\DCIM\132___11\IMG_4321.JPG

docx
Пов’язані теми
Технології, Розробки уроків
Додано
26 грудня 2017
Переглядів
335
Оцінка розробки
Відгуки відсутні

Отримайте безкоштовний сертифікат про публікацію авторської розробки

Кожна публікація гарантує участь у конкурсі для вчителів

Додати розробку