Даний методичний посібник містить матеріали варіативного модуля «Технологія виготовлення виробів у техніці «Макраме». Може бути використаний на уроках трудового навчання у 7-8 класах, які поділяються і не поділяються на групи.
Посібник розрахований для вчителів та учнів
Управління освіти, молоді та спорту Смілянської міської ради
Методичний кабінет відділу освіти управління освіти, молоді та спорту
Смілянський навчально-виховний комплекс
«Загальноосвітня школа І ступеня гімназія ім. В.Т. Сенатора»
Смілянської міської ради Черкаської області
ВАРІАТИВНИЙ МОДУЛЬ
«Технологія виготовлення виробів у техніці «Макраме»
м. Сміла
Автор: Цвєтненко Лариса Олександрівна, вчитель трудового навчання та технологій вищої кваліфікаційної категорії, учитель методист, навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І ступеня – гімназія ім. В.Т.Сенатора» Смілянської міської ради Черкаської області.
Даний методичний посібник містить матеріали варіативного модуля «Технологія виготовлення виробів у техніці «Макраме». Може бути використаний на уроках трудового навчання у 7-9 класах, які поділяються і не поділяються на групи.
Посібник розрахований для вчителів та учнів
Схвалено радою методичного кабінету відділу освіти, управляння освіти молоді та спорту Смілянської міської ради (протокол №3 від 24.03.2016)
Зміст
1 |
Програма……………………………………………
|
4 |
2 |
Календарно-тематичний план варіативного модуля «Технологія виготовлення виробів у техніці «Макраме» |
6 |
3 |
Урок № 1…………………………………………………………
|
7 |
4 |
Урок №2………………………………………………………
|
12 |
5 |
Урок № 3…………………………………………………..
|
16 |
6 |
Урок №4……………………………………………………
|
19 |
7 |
Урок №5………………………………………………………….
|
22 |
8 |
Урок № 6…………………………………………………………
|
24 |
9 |
Урок № 7…………………………………………………………
|
26 |
10 |
Урок № 8-13………………………………………………………
|
29 |
11 |
Урок № 14-15……………………………………………
|
31 |
12 |
Урок №16………………………………………………………
|
35 |
13 |
Бібліографія …………………………………………………….
|
38 |
14 |
Додатки …………………………………………………
|
39 |
Програма
Чижова І. А.
М. Саки, АР Крим
Варіативний модуль
Технологія виготовлення виробів у техніці «Макраме»
(7-9 клас)
Тематичний план.
№ |
Назва |
Кількість годин |
1. |
Основи технології виготовлення виробів в техніці макраме. |
4 |
2. |
Проектування та виготовлення виробів технікою «макраме». |
11 |
3. |
Презентація та оцінка результатів проектної діяльності. |
1 |
Програма
№ |
К-сть годин |
Зміст навчального матеріалу |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
|
1. |
4 |
Основи технології виготовлення виробів в техніці макраме. Короткі відомості з історії виникнення макраме Місце та роль плетіння макраме в сучасному декоративно-прикладному мистецтві. Інструменти та обладнання для роботи. Матеріали для плетіння макраме. Технологія плетіння макраме. Розрахунок необхідної кількості матеріалів. Види плоских вузлів (правосторонній, лівосторонній). Кручений ланцюжок. Техніка плетіння вузлів: «шишка», «піко», «хамелеон», «фріволіте», «жозефіна». Види репсових вузлів. Вертикальні, горизонтальні, діагональні бриди. Візерунки та їх утворення: ромб з квадратних вузлів, ромб з репсових вузлів. Умовні позначення на схемах. Правила безпечної роботи та санітарно-гігієнічні вимоги. Організація робочого місця.
|
Розрізняє вироби виготовлені в техніці макраме; називає види виробів виготовлених в техніці макраме; називає та характеризує матеріали, інструменти та обладнання; добирає та обґрунтовує матеріали та інструменти; розраховує необхідну кількість матеріалів; виконує елементи макраме які вивчаються; читає схеми для плетіння в техніці макраме; організовує робоче місце; дотримується правил безпечної праці під час виконання плетіння. |
|
2. |
11 |
Проектування та виготовлення виробів в техніці макраме. Визначення завдань з виконання проекту. Пошук моделей-аналогів виробів. Створення ескізного малюнку виробу. Систематизація та аналіз інформації. Розроблення схеми для виготовлення виробів в техніці макраме. Виготовлення виробу. Оздоблення виробу. Оцінка якості виробу. Визначення орієнтовної вартості виробу.
|
Виконує міні-маркетингове дослідження; складає план роботи з виготовлення виробу; здійснює пошук подібних виробів та аналізує їх; виконує ескізні малюнки виробу; обґрунтовує модель виробу; добирає необхідні матеріали, інструменти, обладнання; виготовляє виріб та оздоблює; контролює якість виробу; виконує ВТО; організовує робоче місце; дотримується правил безпечної праці. |
|
3 |
1 |
Презентація виготовленого виробу. Презентація, самооцінка та оцінювання виробів. |
Презентує свій виріб; сомооцінює виріб. |
|
Орієнтовний перелік об’єктів праці
Пояс, закладка, підвісна поличка, декоративна підвіска, кулон, серветка, підставка під гарячий посуд, кашпо, панно тощо.
Інструменти та обладнання
Ножиці, сантиметр,шпильки, голки з вушком для пришивання ниток, гачок, клей ПВА, подушка для плетіння розміром 100Х200Х400
Матеріали
Різноманітні нитки: шнур, тасьма, лляна мотузка, джгут, конопляний шпагат, тонкий дріт, синтетичні нитки з нейлону і капрону та ін.
Література
Філоненко К.В. Азбука макраме. – Київ.: Радянська школа, 1990.- 80 с.
Анна Краузе Макраме. – Ташкент , 1986.- 64с.
Календарно-тематичний план варіативного модуля
«Технологія виготовлення виробів у техніці «Макраме»
№ уроку |
К-ть год. |
Розділи, теми |
Дата |
Варіативний модуль: «Технологія виготовлення виробів у техніці «Макраме» |
|||
Розділ 1. Основи технології виготовлення виробів в техніці макраме (4 год.) |
|||
1 |
1 |
Макраме, як вид декоративно-ужиткового мистецтва |
|
2 |
1 |
Закріплення мотузок на основі. Плетіння простих вузлів,«фріволіте», «жозефіна».
|
|
3 |
1 |
Техніка плетіння вузлів: «хамелеон», «шишка», «піко», |
|
4 |
1 |
Види репсових вузлів Умовні позначення на схемах. |
|
Розділ 2. Проектування та виготовлення виробів в техніці макраме. (12 год.) |
|||
5 |
1 |
Визначення завдань з виконання проекту. Пошук моделей-аналогів виробів.
|
|
6 |
1 |
Створення ескізного малюнку виробу. Розроблення схеми для виготовлення виробу |
|
7 |
1 |
Економічне та екологічне обґрунтування виробу. |
|
8-13 |
5 |
Практична робота:Технологія виготовлення виробу. |
|
14 |
2 |
Остаточна обробка та оздоблення виробів. Систематизація та аналіз інформації. Оформлення проектної документації |
|
15 |
1 |
Оцінка якості виробу Презентація, самооцінка та оцінювання виробів. |
|
Варіативний модуль:
«Технологія виготовлення виробів у техніці «Макраме»
Розділ 1. Основи технології виготовлення виробів
в техніці макраме (4 год.)
Дата:
Урок №1
Тема: Макраме, як вид декоративно-ужиткового мистецтва
Мета: Ознайомити учнів з історією макраме, як видом декоративно – ужиткового мистецтва, зразками виробів виготовлених в техніці макраме; виховувати шанобливе ставлення до традицій декоративно – ужиткового мистецтва; розвивати вміння з організації робочого місця, дотримання санітарно-гігієнічних вимог і правил безпечної роботи під час виконання вправ з плетіння макраме.
Обладнання: комп’ютер, інструкційні картки, зразки готових виробів, ілюстрації, мотузки, презентація №1
Основні поняття: макраме, пласкі вузли : лівий, правий.
Тип заняття: комбіноване
Хід заняття
І . ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання, присутні, чергові.
ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Бесіда.
Техніка макраме знаходить дуже широке застосування в житті сучасного людини. Плетені вироби - кашпо, пано, гардинно полотно - прикрашають інтер'єри громадських і житлових будівель. Кулони, ремені, сумочки доповнюють костюми сучасних модниць. Плетені іграшки, сувеніри-чудовий подарунок до будь-якого свята. Обплетена ваза, пляшка не боїться ударів, виглядає оригінально. При цьому майстер при плетінні сам підбирає колір, розмір виробу відповідно з соєю ідеєю.
ІІІ.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь вчителя
Серед різних напрямків декоративно-прикладного мистецтва макраме
(вузликове плетіння)-одне з найдавніших. Джерела його лежать в Стародавньому Китаїі Японії, але були відомі в інших частинах світу. Для деяких древніхнародів вузликове плетіння служило засобом накопичення та передачіінформації. Так, у древніх інків існувала розвинена система своєрідною «Вузликової писемності». Розшифрувати «вузликове лист» можна було поформою, розміром, кольором і за взаємною поєднанню вузлів.
Основою макраме є плетіння, зав'язування вузликів. Почалося це,коли людині вперше було потрібно поєднати дві нитки. Поступовоускладнюючись, техніка макраме придбала декоративне значення.
Слово «макраме» арабського походження і означає «бахрома». Цейтермін використовується для всіх видівробіт, пов'язаних з зав'язуванням вузлів іплетінням нитки. Однак, більш давніми є арабське слово «міграмах»,що означає хустка або шаль, і турецьке слово «макраме» - ошатний хусткуабо шаль з бахромою. У Європі слово «макраме» у значенні вузликовогоплетіння вперше почали вживати в XIX столітті. Припускають, що до Європимистецтво вузликового плетіння у VIII-IX столітті зі Сходу. Одним зпосередників його проникнення в країни Європи був вітрильний флот. Комбінаціїбагатьох морських вузлів надзвичайно складні і оригінальні по своїй красі.
Макраме періодично забувалося, потім відроджувалося заново, техніка йогопостійно ускладнювалася, переходила інші види творчості людини. Великогорозквіту досягло вузликове плетіння в Італії і ряді інших країн Європи вепоху Ренесансу. Плетеним мереживом прикрашали одяг, інтер'єр. Плетенівироби стали з'являтися на мальовничих полотнах. Одним з першиххудожників, що зобразила плетені виріб, був Сандро Боттічеллі. Головуодного з персонажів на його картині "Поклоніння волхвів" прикрашає шапочка,виконана в техніці макраме. Сьогодні в багатьохмузеях можна побачити що збереглися від тих часів плетені вироби,вражають своєю оригінальністю та вишуканістю.
Особливої популярності набуває макраме в Західній Європі XVIII столітті.
"Золотим століттям макраме" називають вікторіанську епоху в Англії. Технікамакраме широко використовувалася англійцями для створення скатертини, покривал,абажурів та інших виробів, що стали невід'ємною частини інтер'єрів.
Хв. Релаксації
В останні роки мистецтво макраме переживає своє черговевідродження. Не дивлячись на старовину воно не втратило своєї привабливостів наші дні. Сучасний інтер'єр, що склався в чому зі стандартнихречей, зажадав пошук нових оригінальних рішень в оздобленні будинку. Надопомогу прийшло старе мистецтво макраме. Панно, килимки, скатертини, кашпо,абажури виконані в цій незвичній техніці з масивних шнурів, мотузок,пеньки, бавовняних, лляних і синтетичних ниток, додаютьсучасного інтер'єру особливий затишок і оригінальність.
Для роботи потрібно: спеціальна подушка, шпильки з великимиголовками, ножиці, сантиметрова стрічка, в'язальні гачки різних розмірів,шило, необхідне для розв'язання неправильно затягнутих вузлів. Інодіпотрібно невеликі струбцини - пристосування типу лещат. Крім того,знадобляться важки для витягування і вирівнювання плетених виробів.
Робочапідстава для кріплення ниток - стійка в міру жорсткаподушка - це перший помічник. Чим вона зручніше, тим швидше йде на ладробота.
Різновидів подушок багато, так само, як і її замінників. Замістьтаровинної традиційної подушки із струбцинами, набитою тирсою або піском,тепер користуються дошкою з пінопласту або м'якого дерева. Годиться і кусокфанери розміром 25х40 см, 30х15см, 35х50см. На них кладуть шар поролону, або вати товщиною 4-6 см і обтягують сукном. Іноді для кріпленняниток використовують спинку м'якого стільця або крісла.
Шпильки під час плетіння завжди тримають під рукою, вколо їх з краюподушки. Ними фіксують окремі вузли і фрагменти вироби і надають формуплетеному полотну. Шпильки повинні бути довгими, щоб не загубилися вполотні, достатньо міцними, щоб не зігнулися.
Вибору матеріалу для плетіння приділяється велика увага. Він повиненвідповідати обраній темі, бути якісним, міцним іподатливим., краще найбільше підходять для цієї мети природні матеріали, такіяк льон, джгут, бавовна.
Головна умова, вимогидо якості ниток для плетіння, - вониповинні бути крученими і досить жорсткими. Без цього красивих і чіткихвузлів не вийде.
Занадто жорсткі нитки з натуральних волокон перед плетінням можнапрокип'ятити-вони стануть більш м'якими і еластичними. Складно працювати знитками, що мають слизьку поверхню. Це синтетичнасоломка,шовкові шнури, капронова волосінь, поліпропілен. Вузли з них швидкорозв'язуються, тому затягувати їх треба якомога тугіше.
Головне й обов'язкова умова для всіх видів мотузок-міцність.
Якщо мотузки не міцні, вони можуть порватися. При розриві мотузки, її кінцірозплітають і склеюють клеєм. Для міцності місця склейки можна обмотатитонкими нитками під колір мотузки. Кінці товстих мотузок не склеюються, їх зшивають
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ
1. Аналіз виконаних робіт.
2. Бесіда
Макраме – що це за техніка?
Які вироби цією технікою можна виготовити?
Які матеріали використовують у техніці макраме?
V. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА УРОКУ
1)Тема наступного заняття
2)Д\з: Підготувати повідомлення «Вироби виконані технікою макраме»
3)Чергування
Дата:
Урок №2
Тема: Закріплення мотузок на основі.
Плетіння простих вузлів,«фріволіте», «жозефіна».
Мета:ознайомити учнів із технологією закріплення мотузок на основі, плетіння простих вузлів, тавузлів «фріволіте»,«жозефіна», вчити їх виконувати ; виховувати акуратність і точність під час виконання практичних робіт, шанобливе ставлення до праці, розвивати вміння з організації робочого місця, дотримання санітарно-гігієнічних вимог і правил безпечної роботи під час виконання вправ з плетіння макраме.
Обладнання: інструменти та пристосування для плетіння, мотузки, презентація №2
Основні поняття:вузли:«жлзефіна», «фріволіте»
Тип заняття: формування практичних умінь та навичок.
Хід заняття
І . ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання, присутні, чергові.
ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Повідомлення учнів з теми «Макраме»
ІІІ.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
При виконанні робіт з макраме необхідно дотримуватися ряду правил технікибезпеки та протипожежних норм. Це важливо не тільки для збереженняжиття і здоров'я виконавця макраме, але і для якості роботи. Ці правиламожна звести до наступних пунктів:
1.1. Робоче місце виконавця повинно бути обладнане відповідновиконуваних робіт. Не допускається наявності на ньому сторонніх предметів.
1.2. В основний склад робочого місця входять стіл, інструменти,пристосування.
1.3. Небезпечними для здоров'я при виконанні роботи можуть бути ніж-косяк,ножиці, точильний верстат, шило, стіл з шороховатостямі і задирками.
2.1.Перед початком роботи має бути узгоджено в порядок робоче місце,до нього залишився вільний підхід.
2.2. Повітря в кімнаті було чистим, свіжим. Робоче місце повинно бутидостатньо освітлено.
2.3. Ємності з барвниками, клеями, повинні знаходяться в стійкомуположенні.
3.1. Під час роботи не напружувалися одні групи м'язів.
3.2. Під час роботи з макраме стежити, щоб нитки не натирали руки. Уразі необхідності використовувати рукавички.
3.3. При роботі з ріжучими і колючими інструментами виключити різкіруху. Зберігати інструменти у футлярі.
3.4. Виключити роботу поблизу вогню та нагрівальних приладів.
3.5. Після закінчення роботи відключити електронагрівальні прилади.
IV. ПРАКТИЧНА РОБОТА.
Інструктаж з безпеки праці.
Вправа №1
Закріплення мотузок на основі.
Хв. Релаксації
Вправа №2
Вузол «Жозефіна»
Такий вузол використовується, якщо ви хочете виділити яку-небудь частину виробу. Плетуть його посередині візерунка.
Візьміть одну нитку, закріпіть на планці, отримавши дві. Обидві нитки будуть робочі. Покладіть першу нитку на другу, яку в свою чергу проведіть за годинниковою стрілкою, переплітаючи всі нитки на її шляху. Докладніше на малюнку:
Вправа №3
Вузол «кулачок»
Візьміть нитку, закріпіть на планці, отримавши дві. Другою ниткою, яка утворює петлю, обкрутите першу нитку і протягніть вниз у петельку. Більш зрозумілий процес на картинці:
Плетіння вузла «кулачок» виконується на будь-якій кількості ниток, але робочої завжди є крайня нитка праворуч. Такі вузли використовуються в оформленні пензликів — виходить своєрідна бахрома по краю виробу.
Вправа №4
Сітка з вузлів «кулачок»
Закріпіть три нитки на планці, отримавши шість. Сплетіть «кулачок» п’ятої і шостої ниткою, при цьому робоча — шоста. Потім сплетіть ще один, з допомогою ниток три і чотири, тут робочої буде четверта нитка. Сплетіть «кулачок» першою і другою ниткою, де робоча — друга. Ви отримали перший ряд сітки з трьома вузлами.
Другий ряд ви будете плести вже п’ятою і четвертою, а також третьої та другої нитками. У другому ряду виходить два вузла. Третій ряд плетіть, як перший, а четвертий, як другий і так далі.
Ось так виглядає сітка «кулачок»:
Вправа №5
Плетіння вузла «фриволіте»
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ
1. Аналіз виконаних робіт.
2. Фронтальне опитування учнів
VI. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА УРОКУ
1)Виставити і повідомити оцінки.
2)Тема наступного заняття
3)Д\з: 4)Чергування
Дата:
Урок №3
Тема: Техніка плетіння вузлів: «хамелеон», «шишка», «піко».
Мета:ознайомити учнів із технологією плетіння вузлів:«хамелеон», «шишка», «піко», вчити виконувати їх виконувати ; виховувати акуратність і точність під час виконання практичних робіт, шанобливе ставлення до праці, розвивати вміння з організації робочого місця, дотримання санітарно-гігієнічних вимог і правил безпечної роботи під час виконання вправ з плетіння макраме.
Обладнання: інструменти та пристосування для плетіння, мотузки, презентація №3
Основні поняття:вузли:«шишка», «піко»
Тип заняття: формування практичних умінь та навичок.
Хід заняття
І . ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання, присутні, чергові.
ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
ІІІ. ПРАКТИЧНА РОБОТА.
Інструктаж з безпеки праці.
Вправа №1
Плетіння простих вузлів
Вправа №2
Плетіння вузла «шишка»
Вправа №3
Плетіння вузла «піко»
Вправа №4
Піко вузлами фріволіте
Таке піко можете сплести з двох або з чотирьох ниток.
Закріпіть нитку на планці, отримавши дві нитки. Перша нитка робоча, друга — основа. Візьміть робочу нитку, сплетіть вузол «фріволіте» на основі.
Наступний вузол сплетіть так само, нижче попереднього на 2-3 див. Потім ще один, нижче на 2-3 див. Продовжуйте плетіння аналогічним чином, поки не сплетете кілька вузлів. Обов’язково стежте за відстанню, воно повинно бути однаковим між вузлами.
Тепер підтягніть вузли вгору, притримуючи другу нитку основу. З лівого боку у вас вийдуть ось такі петельки:
Якщо ви будете плести піко вузлів «фріволіте» чотирма нитками, у вас вийдуть петельки з двох сторін ланцюжка. Плетіння виконується двома робочими нитками один і чотири. Вийде ось таке піко:
Хв. Релаксації .
ПТБ - інструктаж
Учні працюють в групах, парах, індивідуально.
Учитель надає допомогу, виправляє типові помилки.
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ
1. Аналіз виконаних робіт.
2. Фронтальне опитування учнів
V. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА УРОКУ
1)Виставити і повідомити оцінки.
2)Тема наступного заняття
3)Д\з: 4)Чергування
Дата:
Урок №4
Тема: Види репсових вузлів Умовні позначення на схемах.
Мета:ознайомити учнів із технологією плетіння репсових вузлів , вчити виконувати їх виконувати ; виховувати акуратність і точність під час виконання практичних робіт, шанобливе ставлення до праці, розвивати вміння з організації робочого місця, дотримання санітарно-гігієнічних вимог і правил безпечної роботи під час виконання вправ з плетіння макраме.
Обладнання: інструменти та пристосування для плетіння, мотузки, презентація №4
Основні поняття:репсові вузли
Тип заняття:формування практичних умінь та навичок.
Хід заняття
І . ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання, присутні, чергові.
ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Бесіда.
ІІІ.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вузол ребристий або репсовый.
Горизонтальна брида і діагональна
Ребристий або репсовый вузол — це ще один з основних вузлів в макраме. Ви можете виконати вертикальні, горизонтальні та діагональні вузли, змінюючи напрямок нитки основи. Ряд ребристих або репсовых вузлів, сплетених в будь-якому напрямку, називається брида.
IV. ПРАКТИЧНА РОБОТА.
Інструктаж з безпеки праці.
Методика плетіння ребристого вузла добре показана на малюнку:
Тепер спробуйте сплести горизонтальну бриду. Закріпіть три нитки на планці, отримавши шість. Крайня перша нитка у вас буде основою, інші — робітники, їх ви будете по черзі зав’язувати на основної нитки.
Візьміть другу нитку, двічі обкрутите нею основну нитку зверху вниз. Таким же чином сплетіть ребристі вузли третьої, четвертої, п’ятої та шостої ниткою. У вас вийде горизонтальна брида. Основна нитка при цьому йде в горизонтальному напрямку:
Направте нитку по діагоналі, отримаєте діагональну бриду. Ви можете направляти нитку справа наліво і зліва направо.
Ви можете використовувати діагональні бріди в плетінні візерунків ромбом.
Вертикальна брида
Візьміть три нитки. На одну з ниток прикріпіть дві інші, використовуючи третій спосіб кріплення. Вийде чотири нитки:
Ниткою, виділення червоним кольором, плетіть ребристі вузли зліва направо на першій, всіх чотирьох нитках. Вузли виконуються так само, як в плетінні горизонтальній бирды. Однак ви будете їх плести навертикально розташованих нитки-основи. Сплетіть перший ряд до кінця, вийде ось такий малюнок:
Намагайтеся правильно розраховувати довжину ниток. Подумайте, яка довжина повинна бути в готового виробу і зробіть нитки на 12 см довше, щоб залишилася довжини зробити красиву обробку, яка завершить край.
Якщо вам не вистачає довжини робочої нитки, ви можете її подовжити або взагалі замінити іншою ниткою. Візьміть нову нитку, відкладіть від її кінця 5 см і зігніть тут. Ви отримаєте петельку, яку зможете закріпити на нитку основи, де закінчилася ваша робоча нитка. Короткий кінчик виведіть на виворітну сторону, довгим — продовжуйте плетіння.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ
1. Аналіз виконаних робіт.
2. Фронтальне опитування учнів
VI. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА УРОКУ
1)Виставити і повідомити оцінки.
2)Тема наступного заняття
3)Д\з: Скласти кросворд «Вузли макраме»
4)Чергування
Розділ 2. Проектування та виготовлення виробів
в техніці макраме. (14 год.)
Дата:
Урок №5
Тема: Визначення завдань з виконання проекту. Пошук моделей-аналогів виробів.
Мета: ознайомити учнів із основними правилами оформлення проектної документації до І етапу проекту за планом, вчити аналізувати та систематизувати зібрану інформацію, розвивати уміння планувати свою роботу, виховувати особисту зацікавленість у здобутті знань.
Обладнання: журнали, книги, картинки, ілюстрації, готові вироби, комп’ютер, мережа Інтернет
Основні поняття:Аналіз зразків – аналогів, проектна документація, банк ідей.
Тип заняття: комбіноване
Хід заняття
І . ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання, присутні, чергові.
ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Бесіда.
ІІІ.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Бесіда.
Етапи виготовлення творчого проекту
І. Організаційно - підготовчий етап
Створення банку ідей
ІІ. Конструкторський етап.
ІІІ. Технологічний етап
ІV. Заключний етап.
Хв. Релаксації
IV. ПРАКТИЧНА РОБОТА.
Оформлення І етапу проектної документації.
(Організаційно – підготовчого етапу)
Аналіз та систематизація інформації
(За планом)
ПТБ – інструктаж.
Учні виконують практичну роботу, учитель надає при необхідності допомогу, поради тощо. Індивідуальна, групова та при потребі фронтальна робота з класом.
Хв. Релаксації
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ
1.Аналіз виконаних робіт.
2. Фронтальне опитування
VI. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА УРОКУ
1)Виставити і повідомити оцінки за урок, тему.
2)Тема наступного заняття
3)Д\з: Оформити І етап документації
4)Чергування
Дата:
Урок№6
Тема: Створення ескізного малюнку виробу.Розроблення схеми для виготовлення виробів в техніці макраме.
Мета: спираючись на досвід учнів, розширювати знання про побудову композиції, створення ескізу, розвивати уміння ефективно працювати під час групової роботи, виховувати старанність, терпіння, витримку, спостережливість, акуратність і точність під час виконання практичної роботи.
Обладнання :альбоми журнали, зразки робіт, книжки, ілюстрації, олівці тощо.
Основні поняття:ескіз, схема
Тип заняття: комбіноване
Хід заняття
І . ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання, присутні, чергові.
ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Бесіда.
ІІІ.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Ескіз– цешвидко виконаний вільний малюнок, зображення ідеї і задуму, пошук форм, окремих деталей, кольору, фактури.
IV. ПРАКТИЧНА РОБОТА.
ПТБ - інструктаж
Під час виконання практичної роботи вчитель контролює: організацію робочого місця; дотримання безпечних прийомів праці; поставу;реалізацію методів самоконтролю та взаємодопомоги.
Під час обходу робочих місць учитель:збирає інформацію для підведення підсумків уроку;проводить індивідуальний (фронтальний) інструктажі.
Хв. Релаксації .
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ
Аналіз, обговорення та оцінювання практичної роботи.
VI. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА УРОКУ
1)Виставити і повідомити оцінки.
2)Тема наступного заняття
3)Д\з: 4)Чергування
Дата:
Урок №7
Тема:Економічне та екологічне обґрунтування виробу.
Мета уроку:формування вмінь та навичок визначати собівартість, ціну виробу,виконувати економічне та екологічне обґрунтування проекту;
розвиток вмінь аналізувати., узагальнювати, класифікувати;виховування інтересу та активності учнів.
Інструменти та матеріали: робочий зошит, кмп’ютер, мережа «Інтернет».
Тип уроку:комбінований
Хід заняття
І . ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання, присутні, чергові.
ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Бесіда.
ІІІ.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
При виготовленні запланованого виробу необхідно визначити чи є проект економічно вигідним. З’ясувати попит на даний товар; найкращим чином запропонувати продукцію; визначити можливий прибуток, визначити наскільки є екологічно безпечним виріб.
Приклад:
Забруднення навколишнього середовища при виробництві цього виробу відсутнє. Всі матеріали, які використовуються при виготовленні кашпоє екологічно чистими.
IV. ПРАКТИЧНА РОБОТА.
Економічні розрахунки
Матеріали |
Ціна (за 1 кг, м, шт.) (грн.) |
Витрати матеріалів (кг, м, шт.) |
Вартість витрат (М), (грн. ) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Разом: |
|
|
|
Споживач електроенергії |
Потужність споживача, кВт\год ( Р) |
Тривалість роботи, год (t) |
Вартість тарифу на електроенергію |
Вартість спожитої електроенергії, грн. (Е) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Разом: |
|
|
|
|
3. Розрахунок витрат на оплату праці (Воп)
4. Податок на заробітну плату(Пзп) становить 15%, отже:
П =В х15% :100% = ..........……………………
5. Собівартість виробу (С)
(Собівартість виробу = матеріальні витрати + витрати на електроенергію + +витрати на оплату праці)
Витрати |
Вартість витрат, грн |
1. Матеріальні витрати (М) |
|
2. Витрати на електроенергію (Е) |
|
3. Витрати на оплату праці (Воп) |
|
Разом: |
|
Якщо виріб планується для реалізації, то він повинен бути рентабельним, тобто ринкова ціна виробу повинна бути вищою за його собівартість
Собівартість виробу =........... (грн)
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ
1.Аналіз виконаних робіт.
2. Фронтальне опитування
VI. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА УРОКУ
1)Виставити і повідомити оцінки за урок, тему.
2)Тема наступного заняття
3)Д\з: Оформити І етап документації в електронному вигляді
4)Чергування
Дата:
Урок № 8-13
Тема: Технологія виготовлення виробу.
Мета:вчити застосувати отримані знання та навики під час плетіння виробів технікою макраме, розвивати навички плетіння макраме, розвивати учнівську творчість, виховувати повагу та шанобливе ставлення до праці інших людей, до традицій і звичаїв народу;формувати інтерес до виду декоративно – прикладного мистецтва – макраме,виховувати естетичний та художній смак.
Обладнання:інструменти, матеріали, пристосування для плетіння макраме
Тип заняття:урок формування практичних умінь і навичок
Хід заняття
І . ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання, присутні, чергові.
ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Бесіда.
IІІ. ПРАКТИЧНА РОБОТА.
ПТБ - інструктаж
Виготовлення виробів технікою макраме.
1. Учні принесли всі необхідні матеріали й інструменти для виготовлення виробу.
Очікуваний результат: виріб виготовлений технікою макраме (кашпо, чохол для мобільного телефону, шкатулка, іграшка тощо).
2. Консультація вчителя.
Учитель дає поради учням, звертає увагу, над чим ще треба попрацювати, що змінити, як зробити краще, зручніше; відстежує здійснення проекту, заохочує до роботи.
Хв. Релаксації.
Очікуваний результат: виготовлення виробу, учасники проекту дотримуються технологічної послідовності виготовлення виробу, санітарно-гігієнічних вимог та правил техніки безпеки
ПТБ – інструктаж
Організувати роботу можна в парах та індивідуально.
Фронтальний інструктаж, індивідуальна робота з учнями, поточний інструктаж. Учитель допомагає учням, надає поради, коригує помилки, аналізує типові помилки.
Учитель надає поради учням, звертає увагу над чим треба попрацювати, що змінити, як зробити краще, зручніше
Хв. Релаксації
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ
Аналіз виконаних практичних робіт.
VI. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА УРОКУ
1)Виставити і повідомити оцінки.
2)Тема наступного заняття
3)Д\з:
4)Чергування
Дата:
Урок №14-15
Тема: Остаточна обробка та оздоблення виробів.
Систематизація та аналіз інформації.
Оформлення проектної документації
Мета: вчити виконувати остаточну обробку виробу та оздоблювати його; самостійно збирати інформацію, використовуючи різні джерела, розвивати вміння орієнтуватися в інформаційному просторі, аналізувати інформацію з різних точок зору, виділяти головне, висовувати різні гіпотези, робити висновки; виховувати комунікабельність
Обладнання:зразки проектів (документація), готові вироби, презентація №5
Основні поняття:етапи проектної діяльності
Тип заняття:Урок комплексного застосування знань, умінь та навичок
Хід заняття
І . ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання, присутні, чергові.
ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Бесіда.
IІІ. ПРАКТИЧНА РОБОТА.
Практична робота №1.
ПТБ - інструктаж
Остаточна обробка та оздоблення виробів.
Індивідуальна робота з учнями, поточний фронтальний інструктаж, надання допомоги, порад.
Пензлики в макраме
Завершивши роботу над яким-небудь приладом, ви можете красиво оформити його край з допомогою пензликів. Їх роблять з трьох, чотирьох і більшої кількості ниток. Все залежить від того, яким ви бачите свій виріб в цілому і від товщини ниток.
Є три основних способи плетіння пензликів.
Перший спосіб:
Об’єднайте кілька ниток вашого виробу в пучок. Візьміть додаткову нитку, довжина якої приблизно 300 мм. Один кінець нитки загніть в петельку:
Інший кінець кілька разів обмотайте навколо пучка:
Другий кінець нитки простягніть в петельку, щільно затягніть. Вийде ось так:
Другий спосіб:
Зберіть в пучок кілька ниток. Виберіть з пучка саму довгу нитку, і плетіть нею кілька вузлів, як плели вузликову ланцюжок. Ось результат:
Третій спосіб:
Просто з’єднаєте дві або більше ниток вузлом «кулачок»:
Ось такі пензлики можете зробити для ваших чудових виробів. Безумовно завершений пензликами край буде виглядати набагато акуратніше і оригінальніше. Тепер у вас є навички плести вузли макраме схеми плетіння і виконати чарівні візерунки самостійно.
Вузол «Капуцин»
Практична робота №2.
План оформлення проектної документації
Зміст
I.Організаційний етап
1. Призначення виробу
2. Вимоги до конструкції виробу
3. Вимоги до матеріалів
4. Історична довідка
5. Аналіз зразків аналогів
6. Техніки виготовлення
7. Підготовка до роботи
II.Конструкторський етап
1. Ескізне проектування
2. Розробка шаблонів і викройок
ІІІ. Технологічний етап
1.Послідовність виготовлення виробу.
2. Інструкційна картка
IV. Заключний етап
1.Критерії оцінювання
1.1. Технологічні критерії
1.2. Конструктивні критерії
1.3. Естетичні критерії
1.4. Екологічні критерії
1.5. Економічні критерії
1.6. Економічний розрахунок
1.7. Реклама
Висновок
Список використаних джерел
Учні працюють самостійно за планом роботи, користуючись зразками, тощо. Систематизують та аналізують раніше зібрану інформацію.
Хв. Релаксації
Учитель надає поради учням, звертає увагу над чим треба попрацювати, що змінити, як зробити краще, зручніше, відстежує здійснення проекту, заохочує до роботи.
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ
Аналіз виконаних робіт.
Обговорення практичних робіт.
Які труднощі виникли під час оформлення документації? Як їх здолали?
V. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА УРОКУ
1)Виставити і повідомити оцінки.
2)Тема наступного заняття
3)Д\з: Підготуватись до захисту проектів
4)Чергування
Дата:
Урок №16
Тема: Оцінка якості виробу.
Презентація, самооцінка та оцінювання виробів.
Мета:оцінити зусилля, творчий підхід учнів, виявлення недоліків під час роботи над проектом; розвивати активну пізнавальну діяльності учнів; виховувати самостійність під час пошукової діяльності, шанобливе ставлення до праці інших,пріоритет творчості; вчити стежити за презентованою інформацією
Обладнання:зразки проектів, проектної документації, готові вироби
Основні поняття:етапи проектної діяльності, способи оцінювання проектної діяльності.
Тип заняття:Урок контролю, оцінки й корекції знань, умінь та навичок
Хід заняття
І . ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання, присутні, чергові.
ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Бесіда.
«Мозковий штурм»
Які вимоги ставляться до оцінювання якості готового виробу?
Які способи оцінювання досягнень ви знаєте?
Учитель підводить підсумки й акцентує увагу учнів на тому, що об'єкт та процес технологічної діяльності включають: естетичну, економічну, екологічну та ергономічну оцінки.
ІІІ.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Критерії оцінювання
№ |
Етапи виготовлення проекту
|
Максимальна кількість балів |
Оцінювання проекту |
1 |
Організаційно - підготовчий етап |
10 |
|
2 |
Конструкторський етап |
10 |
|
3 |
Технологічний етап |
10 |
|
4 |
заключний етап |
10 |
|
5 |
Оцінювання готового виробу |
40 |
|
6 |
Захист проекту |
20 |
|
|
Всього: |
100 |
|
Підсумки оцінювання:
Рівень |
Середній |
Достатній |
Високий |
||||||
Бали |
50-54 |
55-59 |
60-64 |
65-69 |
70-74 |
75-79 |
80-84 |
85-90 |
91-100 |
Оцінка |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Картки роздати всім учасникам.
Хв. Релаксації.
ІV. ПРАКТИЧНА РОБОТА
Роботу можна організувати в групах.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ
Із застосуванням інтерактивної методики «Мікрофон
VI. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА УРОКУ
1)Виставити і повідомити оцінки.
2)Тема наступного заняття
3)Д\з:
4)Чергування
5)Організація виставки творчих учнівських проектів
Список використаних джерел
Додатки
1