Конспект заняття для дітей середньої групи.
Розвиток мовлення та культура мовленнєвого спілкування
Тема: «Зимуючі птахи. Складання розповіді»
Програмовий зміст: Вчити розрізнювати птахів за зовнішніми ознаками та звичками. Вчити відповідати на запитання вихователя повними реченнями, складати невелику розповідь за картинами(за зразком). Збагачувати словник прикметниками, назвами птахів. Вчити утворювати іменники назви дитинчат птахів. Розвивати мову, кмітливість, спостережливість. Виховувати допитливість, дбайливе ставлення до птахів.
Обладнання: Картина «Птахи на галявині», ілюстрації птахів та пташенят, музичний супровід.
Хід заняття:
1.Вступна частина. Привітання.
- Сьогодні ми з вами вирушимо на прогулянку до лісу. Крокуючи, повторюємо чистомовки.
Мо-мо-мо, до лісу ми йдемо.
Ма-ма-ма, а на вулиці зима.
Са-са-са, навкруги краса.
Ас, ас, ас, гарний настрій в нас.
2.Основна частина.
– Дітки, подивіться і скажіть, кого ви бачите. (Діти дивляться на картину та називають птахів: горобчик, синичка, дятел, сорока, ворона, сова).
- Як назвати їх одним словом. (Птахи)
- А де сидить горобчик?
- Де сидить дятел?
- Де сидить ворона?
- Де сидить сорока?
- Де сидить сова?
- Де сидить синичка?
- Птахів, які залишилися зимувати поряд з нами, називають зимуючими. Вони можуть самостійно знайти собі поживу Піклуючись про пташок, люди допомагають їм перезимувати.
Дидактична гру «Склади речення – нагодуй пташку».
- Чим же можна нагодувати пташок взимку? Оберіть картку та скажіть повним реченням.
- Голуб їсть крихти хліба.
- А це синичка. Що їсть синичка? Синичка їсть сало.
- Снігур їсть ягоди.
- Ворона їсть горіхи.
- Дятел їсть насіння шишки.
- Сорока їсть насіння соняшника.
Пальчикова гімнастика «Годівничка»
«Я ладнаю годівничку,
Для горобчика і синички,
Для малого снігурця,
Крихт насиплю і пшонця.
Прилітайте, друзі милі,
Не лякайтесь заметілі».
- Діти, погляньте на зображення і скажіть, чим відрізняються пташки?
Дидактична гра «Чим відрізняються птахи». Дітям потрібно закінчити речення, порівнюючи зображення.
- Горобець маленький, а ворона …(велика)
- У горобця дзьоб маленький, а у ворони …(великий).
- У горобця колір пір’ячка коричневий, а у ворони - …(сірий та чорний).
- Синичка маленька, а сорока - …(велика).
- У синички животик жовтого кольору, а у сороки - …(білого).
- У синички хвіст короткий, а у сороки- …довгий.
-А зараз я пропоную нам трішки відпочити. Фізкультхвилинка.
- Зараз давайте пограємо в гру «Назви пташенят», я буду показувати зображення та називати дорослу пташку, а ви її – пташенят.
Горобець, а пташенята – …(горобенята);
Синичка, а пташенята - …(синиченята);
Снігур, а пташенята - …(снігурята);
Сова, а пташенята - …(совенята);
Сорока, а пташенята - …(сороченята).
-Молодці, чудово пограли, а зараз спробуємо скласти розповідь за картинами. Подивіться уважно і подумайте, яка картина має бути першою, другою, а тепер оберіть останню.
Складання розповіді за картинами. Слухання 2-3 розповіді.
3. Підсумок заняття.