Річний план роботи ЗДО
(фрагмент)
№ |
Зміст(тема) |
Форма проведення |
Відповідальний |
Форма представлення результатів |
Підвищення теоретичного рівня та фахової підготовки |
||||
1. |
Ознайомлення з науково-методичною літературою та періодичними виданнями |
Літературні читання, вивчення передового педагогічного досвіду |
Завідувач, методист |
Презентації, передплата |
2. |
Ознайомлення з компʼютерними технологіями в ЗДО, необхідним програмним забезпеченням |
Методичні уроки, покази, ознайомлення |
Завідувач, методист |
Ведення сайту роботи ЗДО |
3. |
Визначення стратегії роботи закладу на вдосконалення інфраструктури та роботи на оздоровлення дітей |
Методичне об`єднання педагогів |
Завідувач, методист, вихователі |
|
4. |
Вивчення передового педагогічного досвіду |
Дослідження, вивчення досвіду роботи вітчизняних та сучасних педагогів |
Завідувач, методист |
Програми, методичні рекомендації |
Методична робота з педагогічними кадрами |
||||
5. |
Вимоги до проведення контрольно-діагностичних зрізів за програмою, врахування результатів обстеження при плануванні фронтальних, групових та індивідуальних форм роботи з дошкільниками. Розвивальне середовище для дошкільників. Гра і навчання грамоти: досягаємо гармонії. |
Консультації |
Директор, методист |
Презентації, розробки |
6. |
Вимоги до проведення контрольно-діагностичних зрізів за програмою, врахування результатів обстеження при плануванні фронтальних, групових та індивідуальних форм роботи з дошкільниками. Розвивальне середовище для дошкільників. Гра і навчання грамоти: досягаємо гармонії. |
Перегляди різних видів діяльності |
Директор, методист |
Рекомендації, розробки |
7. |
Формування соціально-комунікативної компетентності дошкільників |
Майстер-клас |
Методист, вихователі |
Презентації, розробки |
8. |
Співпраця ЗДО з родиною |
Педагогічна рада |
Директор, методист |
Презентації, виступи, доповіді, методичні рекомендації |
9. |
Забезпечення атестації педагогічних кадрів |
Атестація |
Директор, методист, ВАК |
Визначення рівня фахової майстерності |
10. |
Впровадження інноваційних методів роботи з дітьми у навчально-виховний процес |
Експериментальна робота |
|
Методичні рекомендації, розробки |
11. |
Забезпечення кабінету методичними матеріалами для педагогів — наочно-дидактичними посібниками, науковою, навчально-методичною, енциклопедичною літературою, іграшками, атрибутами, аудіовізуальними засобами. |
Оновлення методичного забезпечення |
Директор, методист |
Оновлення групового осередку, інфраструктури |
12. |
Підготовка до участі у районному конкурсі «Тиждень професійної майстерності».
|
Конкурс |
Директор, методист, вихователі |
Заняття, майстер-класи |
Взаємодія з батьками та громадськими закладами |
||||
12. |
Народні промисли та українське мистецтво |
Виставка |
Методист, вихователі |
Виставка робіт батьків та вихователів |
13. |
Екологічне виховання — як основа збереження природи |
Консультація |
Методист, вихователі |
Поради та методичні рекомендації |
14. |
Патріотичне виховання в родині |
Творча зустріч |
Вихователі |
Майстер-класи, батьківський досвід, презентації, покази |
15. |
Використання інтерактивних технологій в різних видах діяльності дітей дошкільного віку |
Виставка |
Методист, вихователі |
Виставка різних інтерактивних технологій |
16. |
Психологічна допомога дітям в кризові періоди |
Консультація |
Методист |
Методичні рекомендації |
Адміністративно-господарська діяльність |
||||
|
Забезпечити організаційно – правові основи функціювання ДНЗ. |
Контроль за діяльністю ЗДО |
Директор, методист |
Річний план роботи, режим роботи ЗДО, розклад занять |
|
Кадрове забезпечення ЗДО |
Кадрова підготовка педагогічних працівників |
Директор |
Завершення комплектації кадрами |
|
Вжити заходів щодо охорони праці, охорони життя, збереження та зміцнення здоров’я дітей, соціального захисту вихованців та працівників ДНЗ. |
Організація контролю з дотримання норм охорони праці |
Директор, методист |
Затвердження графіки роботи та відпусток педагогів, терміну медичного обстеження |
Рольова гра для педагогів
Тема: Трудова діяльність дітей дошкільного віку
мета: активізувати знання педагогів з питань трудового виховання; з'ясувати ступінь підготовленості педагогів до реалізації завдань трудового виховання і стимулювати їх до самоосвіти; сприяти підвищенню рівня професійної майстерності; спонукати до творчого самовираження та самовдосконалення
Обладнання: - клей, фломастери, аркуші кольорового паперу у вигляді метеликів; - емблеми; - картки для запитання для теоретичної розминки; - не заповнені схеми.
Хід роботи
1.ВСТУПНА ЧАСТИНА
Привітання учасників гриузгодження роботи, спільне визначеня теми ігрових ситцацій
ВПРАВА "ПРАВИЛА РОБОТИ ГРУПИ"
Вихователь-методист пропонує гравцям правила роботи в групах.
Орієнтовний перелік правил:
- дотримуватися регламенту;
- керуватися професійною етикою у «гострих» ситуаціях;
- виконувати вимоги ведучого;
- кожному висловлювати свою думку;
- усі думки брати до відома;
- не критикувати думки іншого;
- виконуючи завдання, максимально проявляти фантазію;
- кожне завдання оцінювати : 1- задовільно, 2 – добре, 3 – відмінно.
ВПРАВА "НАШІ ОЧІКУВАННЯ"
Мета: виявити очікування педагогів від участі у грі. Щоб виявити очікування учасників гри, вихователь-методист роздає аркуші кольорового паперу, вирізані у вигляді метеликів, на яких пропонує записати свої очікування. Кожен зачитує власні очікування і прикріплює на плакат "НАШІ ОЧІКУВАННЯ".
2. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Вихователь-методист: Щоб поділити учасників на команди, я розкладу емблеми команд на столі зображенням вниз і пропоную кожному учаснику вибрати собі емблему. Емблеми мають бути однакової форми , а зображення різне. Відповідно до вибраної емблеми педагоги утворюють 2 команди. Вибирається експерт, який буде оцінювати роботу команд.
ЗАВДАННЯ "ПРЕЗЕНТАЦІЯ ВІЗИТОК КОМАНДИ"
Вихователь-методист пропонує за 1 хв. виготовити візитку своєї команди, яка міститиме назву і девіз та презентувати її.
ЗАВДАННЯ "ТЕОРЕТИЧНА РОЗМИНКА"
Запитання до 1 команди.
1. Дайте визначення поняття трудового виховання.
Відповідь: (Трудове виховання — цілеспрямований процес формування у дітей трудових навичок і вмінь, поваги до праці дорослих, звички до трудової діяльності).
2. Назвіть засоби трудового виховання.Відповідь: (Засоби трудового виховання охоплюють велику кількість предметів, дій, знарядь та ін., які допомагають людині здійснювати певні трудові операції: фізичні зусилля людини, знаряддя праці, обладнання, природні багатства та ін.).
3. Назвіть види дитячої праці
Відповідь: (самообслуговування, господарсько-побутова, праця в природі, художня праця).
4. Назвіть форми організації праці дітей в умовах дошкільного закладу. Відповідь: (Доручення, чергування. колективна праця)
5. Види колективної праці.
Відповідь: ПРАЦЯ ПОРУЧ – діти не залежно один від одного, одночасно виконують індивідуальні завдання. У процесі роботи поруч виникає спілкування, яке спонукає дітей надавати допомогу один одному. Створює доброзичливі стосунки. Цей спосіб є проміжним етапом до колективної праці. ЗАГАЛЬНА ПРАЦЯ – спільна мета і результати, трудовий процес розгортається як індивідуальний (прибрати шафу з іграшками – одні миють іграшки, другі шафу, треті складають іграшки). СПІЛЬНА ПРАЦЯ – складний різновид діяльності для старших дошкільників (наприклад – розчищення снігу, одні зчищають, інші насипають, треті вивозять).
Запитання до 2 команди.
1. Розкрийте завдання трудового виховання.
Відповідь:
1) формування в людини любові до праці як її природної потреби, необхідності активної життєдіяльності;
2) забезпечення соціально-психологічних умов для підтримання і розвитку фізичного та психічного напруження особистості, з метою утримання членів суспільства на достатньому рівні працездатності;
3) формування у вихованців уміння і навичок у певних видах продуктивної праці;
4) виховання поваги до людей праці та бережливості до результатів праці.
2. Назвіть основні методи ознайомлення дітей із працею дорослих.
3. Назвіть умови організації трудової діяльності дітей.
Відповідь: (санітарно-гігієнічні умови, психофізіологічні умови, естетичні умови, педагогічні умови).
4. Назвіть обладнання для дитячої праці в дошкільному закладі.
Відповідь: Для самообслуговування та господарсько-побутової праці: щітки для підмітання підлоги; ганчірки для витирання пилу; щітки та совки для змітання крихт зі столу; щітки для взуття та одягу; невеличкі ванночки для прання лялькової білизни та посуду; клейончасті фартухи; маленькі відерця та прищіпки для білизни. Для чергувань: дошку для чергувань; фартухи для чергових (білі — для чергувань по їдальні, різнокольорові — для чергувань у куточку природи); щітки, відерця, совки, ганчірки. Для чергувань в куточку живої природи: чашки; поливальниці; термометр; відерця. Для роботи на городі та в квітнику: відерця; лопатки; граблі; ноші; візок; етикетки; кілочки; віники. 5. Види доручень: Відповідь: -За ступенем складності: складні та прості; -За тривалістю: короткочасні, епізодичні й тривалі; -За характером організації дітей: індивідуальні та групові. ЗА ЗМІСТОМ ДІЯЛЬНОСТІ ЩОДО ВИКОНАННЯ ДОРУЧЕНЬ їх поділяють на: - Побутові доручення; - Доручення, пов’язані з участю в іграх, використання іграшок, організацією занять; - Доручення допомагати малюкам (для старших дітей); - Доручення-прохання дорослих; - Доручення, пов’язані з роботою в куточку живої природи, на земельній ділянці дошкільного навчального закладу.
ЗАВДАННЯ "АСОЦІАТИВНИЙ РЯД"
Вихователь-методист: пропонує кожній команді побудувати асоціативний ряд до поняття "Праця дошкільника". Члени команди підбирають асоціації продовжуючи фразу "Для мене праця дошкільника – це …". Потім кожна команда презентує.
3. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Підведення підсумків
- що дізналися
- що цікавого робили
- чи був забезпечений гарний настрій
- чи сподобалась гра
Самооцінка, рефлексія.
Педагогічний тренінг
«Фізичне виховання дошкільників»
Мета тренінгу: залучати учасників тренінгу до спільної роботи, сприяти позитивному настрою, закріпити увлення про фізичний розвиток як складову частину гармонійного росту людини, розвивати творче мислення педагогів
Тривалість: 1 година 30 хв.
Вид роботи |
Зміст роботи |
ВСТУПНА ЧАСТИНА |
|
Вступне слово |
Тренер оголошує тему, мету, завдання заняття, інформує проте, яка діяльність буде здійснюватись. |
Знайомство між учасниками |
Вправа «Не хочу хвалитися, але я…» Мета: Зняття психоемоційного напруження. Хід вправи: всі учасники сідають у коло, кожен по черзі називає своє ім’я та продовжує вислів, що починається зі слів: «Не хочу хвалитися, але я…». |
Прийняття правил роботи групи (пантоміма). |
Учасники діляться на 6 груп (за днями тижня, без неділі), показати правило, обговорити, прийняти. Правила роботи в групі: 1) активність; 2) правило «піднятої руки»; 3) говори «тут і тепер»; 4) доброзичлива, відкрита атмосфера; 5) без критики; 6) вимкнений мобільний телефон. |
ОСНОВНА ЧАСТИНА |
|
Мозковий штурм “Піраміда суджень”(10 хв.) |
Мета: оцінити значущість суджень за трьома позиціями, створити підґрунтя для подальшої роботи, визначити рівень поінформованості учасників тренінгу з даної теми. Хід вправи: Тренер об’єднує учасників у три групи (за словами віра, надія, любов). І група визначає позицію «Функції дитини», ІІ – позицію «Функції сім’ї», ІІІ – позиція «Функції школи». Усі висловлювання записуються на аркуші паперу і обговорюються в групах. Лідери груп презентують головні. Після виступів лідерів груп тренер коментує всі висловлювання. Позиція «Функції дитини» 1. Вирости фізично здоровими. 2. Навчити виживати у складних умовах. 3. Здобути освіту та відповідну професію. 4. Бути чуйним, добрим людьми, працелюбним, законослухняним громадянином. 5. Проявляти повагу до старших членів родини. 6. Сформувати самостійність та відповідальність. 7. Виявити та розвинути творчі здібності. Позиція «Функції сім’ї» 1. Народження та годування дітей. 2. Становлення особистості дитини та її виховання. 3. Можливість завдяки шлюбу підвищити свій соціальний статус. 4. Духовне спілкування і розвиток творчого потенціалу кожного члена родини. Позиція «Функції школи» 1. Забезпечити умови для здобуття освіти. 2. Виявити та розвинути творчі здібності дітей. 3. Сформувати вміння спілкуватися. 4. Здійснювати статеве виховання. 5. Сформувати господарське відношення до довкілля. 6. Надати практичні економічні знання. 7. Надати практичні правові знання. 8. Навчити не боятися труднощів, бути цілеспрямованим. 9. Навчити захищати себе, бути впевненим у собі. 10. Виховати повагу до батьків, традицій свого роду. |
Інформаційне повідомлення “Збереження фізичного здоров’я дітей” |
Фізичне і психічне здоров’я невіддільне одне від одного. Психологічне здоров’я дитини дошкільного віку забезпечує повноцінний інтелектуальний, емоційно-вольовий, комунікативний, духовно-моральний розвиток її особистості. Без розвитку емоційної культури дитини, дотримання психогігієнічних вимог складно підтримувати належний стан здоров’я дошкільника. Для досягнення емоційного благополуччя дошкільників, насамперед, важливо створити сприятливий емоційно-психологічний мікроклімат у сім`ї. Взаємини з батьками – це для дитини перша сходинка у складний і захопливий світ комунікації. Зважаючи на те, що останніми роками в суспільстві спостерігається зростання рівня міжособистісної конфронтації людей та їх відчуженості, великого значення нині набуває виховання у дітей психологічної стійкості й рівноваги, а також комунікабельності. Усі ці уміння розвиваються безпосередньо під час взаємодії з дорослими і є віддзеркаленням стосунків у сім’ї. Педагогам важливо донести до батьків вихованців таку істину: протягом життя їхня дитина долатиме труднощі, використовуючи ті стратегії поведінки спілкування, що були сформовані в дитинстві. Значний вплив на фізичне і психологічне здоров’я дошкільників має часте використання комп’ютера. А оскільки інформаційно-комунікаційні технології стали невід’ємною частиною життя сучасних дошкільників, перед педагогами і батьками постає проблема профілактики негативного впливу цих технологій на організм дошкільника. Для дітей комп’ютер – це переважно джерело розваг. Тоді як неконтрольоване використання комп’ютера, зокрема інтернету може призвести до формування комп’ютерної залежності. Батькам потрібно пам’ятати, що комп’ютерна залежність формується швидко і, на перший погляд, непомітно. Тому важливо бути пильним, щоб не проґавити перші ознаки комп’ютерної адикції у дітей (адикція – це патологічна залежність від чогось, що збільшує ризик розвитку психічних захворювань і пов’язана із особистим чи соціальними проблемами. Одним із проявів комп’ютерної залежності дошкільника є погіршення його настрою у разі заборони користування комп’ютером. І хоча дитячі примхи є показником сформованої адикції, їх не варто ігнорувати. Грамотне використання відповідних комп’ютерних програм сприяє розвитку інтелектуальних та творчих здібностей дитини, а також полегшує роботу вихователя. Звісно використання ІКТ у дошкільному закладі повинні супроводжувати певні превентивні заходи. Оскільки організм дошкільника перебуває на стадії формування і дуже вразливий до впливів зовнішнього середовища, усі учасники освітнього процесу мають знати правила поводження дитини з комп’ютером і контролювати їх дотримання. Багаторічними медичними дослідженнями доведено, що поширеними негативними наслідками роботи дітей за комп’ютером є погіршення зору та постави. Тому зняття зорової та статичної утоми після занять дошкільника за комп’ютером є важливою умовою профілактичної роботи в дошкільному закладі. Зняттю зорової втоми сприяє проведення гімнастики для очей. А попередження статичної втоми важливо добирати для комп’ютерного класу спеціальні меблі, що відповідають віку дитини і своєму призначенню. Організовуючи роботу дітей за комп’ютером, варто враховувати й те, що надмірне перебування біля екрану – один із чинників, що сприяє інтелектуальне і фізичне виснаження. Чинники, що сприяють інтелектуальне та фізичне виснаження дошкільників: - порушення режиму дня, сну; - надмірне розумове навантаження; - перевантаження різними заняттями: музика, іноземні мови, спорт тощо; - надмірне перебування за комп’ютером, телевізором; - недостатня фізична активність; - незбалансоване харчування. Отже під час збереження здоров’я дошкільників важливою є кожна деталь - від повноцінного сну до розумового використання інформаційно-комунікаційних технологій. І брати активну участь у цьому процесі мають як педагоги, так і батьки вихованців. Тільки спільними зусиллями ми з вами зможемо виростити фізично та психологічно здорову молодь! |
Руханка “Погода” |
Мета: зняття емоційного напруження, здоров'язберігаюча технологія. Хід гри: учасники заняття встають по колу, повернувшись в один бік, поклали руки на плечі свого сусіда, виконуємо рухи руками. Вийшло сонце – кругове прогладжування, Подув легенький вітер – повільні вертикальні рухи, Подув сильний вітер – швидкі вертикальні рухи, Дощ – плескати, Сильний дощ- сильніше плескати, Подув сильний вітер – швидкі вертикальні рухи, Подув легенький вітер – повільні вертикальні рухи, Вийшло сонце – кругове прогладжування |
Вправа “Квітка - порада” |
Мета: закріпити поданий інформаційний матеріал, сприяти самоаналізу слухачами. Хід вправи: тренер дає учасникам тренінгу пелюстки паперової квітки, поділивши учасників на три групи за учбовими порами року, І група записує поради батька, ІІ – дітям, ІІІ – вчителям, щодо збереження фізичного здоров’я учасників педагогічного процесу. Коли всі учасники виконали завдання відбувається обговорення. |
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА |
|
Підведення підсумків. Вправа “Мікрофон”. (5 хв.) |
Мета: отримання зворотного зв’язку від групи, розвиток комунікативних навичок. Хід вправи: Тренер пропонує учасникам по черзі висловити в мікрофон свої враження від тренінгу, що нового вони дізналися, навчилися, що було цікаво, а що – ні. Якщо їх очікування здійснилися, то липкі аркуші паперу, де на початку тренінгу записували свої очікування, з першої сторінки книги переносять на другу. Вправа закінчується, коли мікрофон обійде всіх учасників тренінгу. |
Педагогічний семінар-практикум
«Фізичне виховання дітей дошкільного віку»
мета: підвищувати фахову та педагогічну майстерність, закріплювати уявлення про фізичне виховання дітей дошкільного віку, залучати до використання у своїй роботі різних форм та методів роботи
Завдання:
№ |
Форма, вид роботи |
мета |
Зміст |
ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА |
|||
1. |
Привітання педагогів |
Створення сприятливої атмосфери, дружніх стосунків.
|
|
2. |
Оголошення теми |
Фізичне виховання дітей дошкільного віку |
|
3. |
Мотивація до роботи |
Формування готовності до вирішення поставлених проблем, обговорення питань з фізичного розвитку дошкільників |
|
4. |
Повідомлення «Фізичне виховання дітей дошкільного віку засобами рухливих і спортивних ігор» |
||
5. |
Доповідь «Рухливі народні ігри» |
Сформувати уявлення про особливості організації та використання рухливих народних ігор в повсякденному житті та на занятті |
|
6. |
Бесіда «Переваги та недоліки різних форм роботи з фізичного виховання дітей» |
Залучати до обговорення та визначення основних переваг та недоліківі ТРВЗ |
|
ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА |
|||
7. |
Перегляд відеоматеріалів |
1. Заняття з фізичного виховання в молодшій групі 2. Заняття з фізичного виховання в середній групі 3. Заняття з фізичного виховання в старшій групі Порівняльний аналіз |
|
9. |
Спортивна розвага «Віночок рухливих ігор» |
Мета: сприяти створенню гарного настрою. Удосконалювати вміння дітей ходити по колу, спонукати брати участь в іграх. Хід розваги: І. Привітання дітей. ІІ. Розминка (різновиди ходьби та бігу, вправи на увагу). ІІІ. Шикування навколо обручів з квіточками. Фізінструктор пропонує дітям «сплести віночок» із рухливих ігор, які вони знають. Діти називають улюблені ігри і грають у них по черзі.
|
|
10. |
Педагогічне вправляння у виконанні пізних спортивних ігор та вправ |
Комплекс вправ (вправи з м’ячем).Вихідне положення – лежачи на животі, руки з м’ячем, спереду біля голови.
|
|
11. |
Педагогічна дискусія |
1. Врахування фізіологічних особливостей розвитку дитини під час організації занять з фізичної культури 2. Напрями роботи з фізичного розвитку дітей 3. Приклад дорослих і батьків — як фактор формування фізичної культури |
|
12. |
Підведення підсумків |
Залучати до формулювання висновків проведення семінару, висловлення пропозицій та думок щодо подальшої роботи |
1. Чи сподобався семінар? 2. Що вдалося зробити, а що ні? 3. Які пропозиції щодо впровадження методики ТРВЗ? 4. Які пропозиції щодо подальшої співпраці? |
Повідомлення «Фізичне виховання дітей дошкільного віку засобами рухливих і спортивних ігор»
У загальній системі виховання – фізичне виховання дитини дошкільного віку займає особливе місце. Саме у дошкільному дитинстві закладаються основи міцного здоров'я, високої працездатності; у цьому віці відбувається становлення рухової діяльності, а також початкове виховання фізичних здібностей.
Фізичне формування дитини тісно пов'язане з його інтелектуальним і морально-вольовим розвитком, з розвитком усіх психічних функцій. У роки дошкільного дитинства важливими задачами фізичного виховання являються збереження життя і зміцнення здоров'я, удосконалення функцій організму дитини, сприяння його правильному фізичному розвитку, підвищення працездатності. Фізичне виховання повинно сприяти здійсненню розумового, морального, трудового і естетичного виховання дітей, допомогти підтримувати у них бадьорий, життєрадісний настрій і активність.
Основний зміст фізичної культури у дитячому садку складають фізичні вправи: гімнастика, рухливі ігри та ігри з елементами спортивних ігор, спортивні вправи, найпростіший туризм. Рухливі ігри є одним із важливих засобів фізичного виховання дітей дошкільного віку. Вони сприяють формуванню та вдосконаленню життєво необхідних рухів, всебічному фізичному розвитку та зміцненню здоров’я дитини, вихованню позитивних моральних та вольових якостей.
Правильно підібрані рухливі ігри активно впливають на розвиток організму дошкільників за умови вмілого керівництва ними.
Рухливі ігри задовольняють потребу організму дитини в русі, сприяють збагаченню її рухового досвіду, закріплюють вміння та навички основних рухів ходьби, бігу, стрибків, рівноваги тощо. Швидка зміна обставин під час гри привчає дитину користуватися своїми рухами відповідно до тієї чи іншої обставини.
Цінність рухливих ігор також у тому, що вони сприяють розвитку таких фізичних якостей, як швидкість, спритність, витривалість тощо.
Так для розвитку швидкості проводять ігри, які потребують негайних рухових дій в обставинах, що швидко змінюються, ускладнених додатковими завданнями, а також ігри з подоланням певної відстані за найкоротший час: «Квач», «Хто перший».
Для розвитку швидкості – використовують ігри, де діти виконують більш складні за координацією рухи: «Влуч у ціль», «Зроби фігуру», «Квач з м’ячем».
Розвивати силу окремих м’язів рук, ніг та тулуба можна в іграх, які потребують короткочасного силового напруження: «Хто далі кине», «Хто краще стрибне».Витривалість розвивається в іграх з інтенсивною руховою діяльністю, але оптимальною в часі для кожної вікової групи: «Дожени свою пару», Вудочка».У рухливих іграх мається широка можливість спілкування вихователя з дітьми. Вихователь пояснює зміст гри та її правила. Діти познають значення нових слів. Активізації мовного спілкування сприяють також ігри з текстом і словом.
Досвід кращих вихователів, а також спеціальні наукові дослідження (Т.І. Осокіна, А.Я. Вольчинський, Н.А. Кіт, О.І. Курок, Л.А. Сварківська та інші) показують, що рухливі ігри мають значний вплив на виховання позитивних моральних та вольових якостей у дошкільників. Свої дії учасники гри підпорядковують її правилам, які регулюють поведінку, сприяють вихованню свідомої дисципліни, привчають відповідати за конкретні вчинки, розвивають почуття товариськості. У колективних іграх у дитини формуються поняття про норми громадської поведінки, виробляються організаційні навички, виховується прагнення до перемоги, сильна воля, стійкість, витримка. Спільний інтерес, викликаний грою, об’єднує дітей у дружний колектив.
Під час ігрової діяльності у дошкільнят створюються позитивні умови для розвитку уваги, сприймання, уточнення певних понять, творчої фантазії, пам’яті. У процесі гри діти обмірковують, що і як краще зробити, розмовляють між собою, підраховують кількість влучань у ціль, «поквашених» гравців. Усе це сприяє розвитку мови, швидкості мислення, творчості та кмітливості.
Ігри широко використовують як засіб естетичного виховання, тому що діти відображають оточуючий світ через ігровий образ, певну роль. До змісту багатьох ігор входять знайомі їм вірші або пісні. Усе це дозволяє поглиблювати естетичні переживання дошкільнят.
Доповідь «Рухливі народні ігри»
Зоре-зірнице, красна дівице,
По полю ходила, ключі загубила.
Місяць бачив не сказав,
Сонечко йшло, ключі знайшло.
Квач каже:
Латка-битка, шовкова нитка,
На мені не була, на тобі зігнила!
І доганяє всіх інших. Кого впіймав, той стає квачем далі.
Ще один цікавий варіант ловів гра “У далакала”. Ведучий лічилкою вираховує кожного по-черзі: хто випав, той хапається за дерево. Вкінці гри з ведучим залишається один учасник і лічилкою вирішується, хто буде доганяти.
Однією з характерних рис народних ігор є їх синкретичне виконання, поєднання рухів з піснею або речитативом. В грі “Ой, щит, щит” діти лічилкою вибирають “Неньку”, яка співаючи пісню, підходить по-черзі до кожної дитини і кланяється, після чого цей учасник має стати позаду неї і покласти руки їй на пояс:
Ой, щит, щит, ой, щит, щит,
Щітка маленька,
Повідай, повідай
Де твоя ненька?
Я на камені сиділа, сиділа
І дрібний мачок дзьобала, дзьобала!
Таким чином утворюється потяг з усіх учасників і ненька починає закручувати усіх кривим танцем. Завдання учасників не впасти і втримати потяг:
Ой, дзьоб, дзьобанець,
Пішла дівка у танець,
А за нею горобець!
Українська народна рухлива гра для дітей дошкільного віку "Мости"
Українська народна гра для дітей “Мости” цікава навіть для дорослих.
Діти поділяються на два ряди. Перший складається з двох осіб, які складають руки у замок. Другий ряд складається з усіх інших учасників і стоїть навпроти першого.
Другий ряд:
Пустіть нас, пустіть нас за яр воювати!
Перший ряд:
Не пустим, не пустим мости поламати!
Другий ряд:
Як ми мости поломимо, то ми вам заплатимо
Срібними гривнями, срібними гривнями!
Перший ряд:
Не треба нам вашої заплати!
Не пустимо за яр воювати!
Другий ряд:
Заплатимо, заплатимо
тим крайнім дитятком!
Перший ряд піднімає “ворота” а другий ряд намагається швидко в них пробігти. Завдання першого ряду опустити руки перед крайнім учасником. Тоді перший ряд забирає собі учасника і так грати аж поки в другому ряді залишиться двоє осіб.
Українська народна рухлива гра для дітей дошкільного віку "Зняти шапку"
Дуже веселими є парні ігри-змагання, які прийшли до нас з козацьких часів. Ці ігри гартують спритність та уважність. Одна з таких ігор “Зняти шапку”. Двоє учасників одягають шапки і тиснуть одне одному руки. Після слів “риба-карась, гра почалась” відпускають руки і намагаються відібрати один в одного шапку, той хто переміг змагається з наступним супротивником.
Українська народна рухлива гра для дітей дошкільного віку "Дід Панас"
Українська народна рухлива гра “Дід Панас” - варіант всім відомої гри “У Петрика”. Учасники лічилкою вираховують Діда Панаса, зав’язують йому очі, розкручують його промовляючи: “Дід Панас, дід Панас, лови мухи, а не нас!” і тихенько розбігаються у різні боки. Завдання Діда Панаса - зловити іншого учасника і впізнатий його із зав’язаними очима.